Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet 2  (Luettu 20574 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #30 : 03.07.14 - klo:14:45 »
Olipa ihana lukea pieni kuvauksesi muutoksesta .  Ei tarvitse jämähtää entiseen jos siltä tuntuu.  Onnittelen löydöstäsi pariimme. Itse olen kokenut saman seitsemän vuotta sitten.
Sinulla on muuten hieno nimimerkki. Heti tuli mieleen karjalaiset runonlaulajat.

Varjele vakainen Luoja !

p.s. Kuuntelin Oulun Juhlien jälkeen Herättäjäjuhlien puheita radiosta. Hyvin toimi, ellei jopa paremmin, keskittymisen kannalta. Ystävät vain puuttuivat.
Nyt olen lähdössä, jos terveys sen sallii.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #31 : 03.07.14 - klo:16:48 »
Simana!

Tervetuloa körttifoorumiin keskustelemaan ja lukemaan juttuja. Toivottavasti Körttiradio toimii ja pääset sen välityksellä myös Lapuan herättäjäjuhlille.

Herättäjäjuhlien jälkeen on eri puolilla körttiseuroja, joissa Siionin virsiä veisaavat ystävät kokoontuvat pikku porukoilla veisaamaan, kuuntelemaan puheet ja jutustelemaan keskenään. Tervetuloa myös niihin seuroihin!

Poissa Simana

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #32 : 04.07.14 - klo:18:05 »
Kiitos, kiitos riitta-mummi ja Mauno.

Kyllä kait sen entisenkin kanssa pärjää ja mitä jämähtämiseen tulee on jokaisesta itsestä kiinni. Olisi kiva kuulla Riitta-mummi sinun tarinasi, oletko mahdollisesti kirjoittanut siitä tänne foorumiin? Ja kyllä tiesit nimimerkin lähteen oikein (esi. Simana Sissonen 1786 -1848), Simana Riikonen 1820 - 1890).
Radio varmasti pelaa ja nettiradio on jo kuulolla. Toivon terveyden sallivan sinulle osallistumisen seuroihin paikanpäällä.  :eusa_angel:

Mauno! Kiitos kutsusta seuroihin, niitä on minun nykyisellä kotipaikkakunnalla, mutta en ole uskaltanut vielä mukaan!

Hei muilla on toistuva lauseke aina vastauksen lopussa, en ole keksinyt vielä miten sen sinne saa, mutta se voisi olla;
Omasta luopumista, toisen hyväksi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #33 : 07.07.14 - klo:23:30 »
Tervetuloa Simana körttisakkiin. Minäkin olen tällainen myöhään herännyt, en siis syntyperäinen körtti. Tänne on ollut mukava soluttautua ja olo tuntuu kotoisalta tässä porukassa.  :039:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #34 : 12.07.14 - klo:13:17 »
No mutta. Simana, siehä olet siel mis pitääkin minun arveluni mukaan. Itselläni on useasti ollut tunne, etten saisi olla oikeasti mukana kun minun sukuni oikeat körtit ja älkää nyt viittilkö kysyä mitä ne on kun jokanen tietää että jo isovanhempien isovanhemmat on kulkenu seurois, ne löytyvät paikalta jolla evankelisuus lähti litomaan körteistä.  Siis minun kävi niin että omasta suvusta löyty se evankelisuuten alottaja vaikka veisasi seuraava sukupolvi taas todistetusti Siionin virsiä. Selittelen ittelleni että olen paluumuuttaja ja on täs oikeus olla ja kyllä syntinenki veisata saa.

Taidan olla tämmönen joka sortin sekasikiö ja Paavo Ruotsalaisen paikal on minulla Dietrich Bonhoeffer,  koko foorumin suuresti rakastama eikö niin,  :026: Dosentti. Muutama saa hänestä migreeniä.

 :003: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Simana

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #35 : 13.07.14 - klo:13:10 »
Kiitos Leena. Oppia ikä kaikki, mielenkiinnolla luin sukutaustaasi ja toivon todella että tuo ei ole totta, ettet olisi toivottu. Juuri tuota minä pelkään, etten saisi olla mukana.
Evankelisuudessa eniten "ärsyttää", etteivät naiset ole mitään seurakunnassa, näin ajattelee äitini ja veljeni!
Haluaisin tietää Paavo Ruotsalaisesta enempi, olenko yhtään oikeassa, että hän ei kumartanut maanpäällisiä valtaapitäviä eli uskalsi olla "erilainen".

Tämä Bonhoeffer on minulle ihan uusi tuttavuus, mutta Paavon haluaisin tuntea.

Migreeniä sairastin nuorempana, kamala tauti.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #36 : 13.07.14 - klo:14:34 »
Bonhoefferista kyl tulet tututstumaan, hän surffaa täällä toisinaan salaa minun nimimerkilläni kun ei vainajalle myönnetty omaa. Samaten löytyy hänen ekklesiologiastansa pidemmistä kirjoituksista sarja. Ruotsalaisesta osaavat varmasti viisaammat levittää tietoutta.

Evankelisuudessa saattoi asiat ennen nykytilaa olla toisin, minä vain en muuten pysynyt niillä rattailla, minulla ei ollut pelastusvarmuutta vaikka piti. En niin millään sitä saanut tiristettyä ittestäni. En niin tosin yrittänytkään. Meillä oli varsin sotkuinen nuorisotila seurakunnassa.  Nuoria satapäin, viidesläinen kiihko ja siinä mausteina hiven lestadiolaisuutta ja runsas tarjoilu evankelisuutta.

Ainut mitä puuttui oli hyvin yksinkertainen perusopetus. Oli ehkä hyvä ettei siihen silloin sotkettu körttiläisyyttä, se olisi värittynyt vaatimuksiin joilla ostettiin taivaspaikkaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #37 : 13.07.14 - klo:16:59 »
Perin oudoksuttavaa, jos sukutausta ratkaisisi, missä voi ja saa kokea olevansa kotonaan. Ei mikään pulju taida välttyä siltä, että jotkut kokevat olevansa ulkopiiriläisiä, mutta sitä vastaan kannattaa toimia. Asian tiedostaminenkin auttaa. Minusta on rikkaus, jos suvusta - menneistä  sukupolvista tai nykysukulaisista - löytyy monenlaisia hengellisiä näkemyksiä. Kunhan vain vallitsisi keskinäinen kunnioitus ja ilo kaikkein keskeisimmästä, joka on kuitenkin tärkeintä.

Omassa suvussani on tai on ollut renqvistiläisiä, evankelisia, viidesläisiä, helluntailaisia, jopa heränneitäkin. Suurin osa "tavallisia kirkkouskovaisia", niin kuin sanonta kuuluu. Samaan taivaaseen kaikki matkalla, osa toivon mukaan jo perillä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #38 : 14.07.14 - klo:09:42 »
 :eusa_angel:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #39 : 14.07.14 - klo:13:01 »
Mitä sinä naureksit taas!
Olen ollut monessa internettifoorumissa, mutta en ole nähnyt niin vähän tappelua kuin täällä. Olen käynyt ahkerasti seuroissa tietäen, että ole erittäin vaikea ihminen sulattaa (pitäisi kai niellä ensin), ja olen aina tuntenut itseäni tervetulleeksi. Niin, ei tarvitse lähestyä körttejä peläten.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #40 : 15.07.14 - klo:08:37 »
Minä ymmärsin Juhanin hymiön hyväksyväksi hymyksi.

Joskus isoissa tapahtumissa, jos oma pieni suku ja ystäväpiiri ei ole paikalla ja seuraa toisten isoja tuttava/suku tapaaamisia, voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Mutta tämä on mielestäni ihan vain yleisinhimillistä eikä tarkoita, ettei olisi tervetullut joukkoon eikä mahtuisi mukaan. Mukaan olen mahtunut vaikka punaissa kesähousuissa, joita vanhemmat naishenkilöt sormella osoittivat ja supisivat paheksuvasti 80-luvun alkupuolella.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #41 : 15.07.14 - klo:10:11 »
Mitä sinä naureksit taas!

Vaikka körtit kavahtavatkin suruttomuutta, se ei tarkoita, että olisivat ilottomia.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #42 : 15.07.14 - klo:14:15 »
Minä ymmärsin Juhanin hymiön hyväksyväksi hymyksi.


Niin minäkin. Minä vain kaipasin häntä. Seura riitti varmaan meille molemmille.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #43 : 15.07.14 - klo:15:13 »
Perin oudoksuttavaa, jos sukutausta ratkaisisi, missä voi ja saa kokea olevansa kotonaan. Ei mikään pulju taida välttyä siltä, että jotkut kokevat olevansa ulkopiiriläisiä, mutta sitä vastaan kannattaa toimia. Asian tiedostaminenkin auttaa. Minusta on rikkaus, jos suvusta - menneistä  sukupolvista tai nykysukulaisista - löytyy monenlaisia hengellisiä näkemyksiä. Kunhan vain vallitsisi keskinäinen kunnioitus ja ilo kaikkein keskeisimmästä, joka on kuitenkin tärkeintä.

Omassa suvussani on tai on ollut renqvistiläisiä, evankelisia, viidesläisiä, helluntailaisia, jopa heränneitäkin. Suurin osa "tavallisia kirkkouskovaisia", niin kuin sanonta kuuluu. Samaan taivaaseen kaikki matkalla, osa toivon mukaan jo perillä.

Olen toisin ajoin ja pääasiassa Herättäjäjuhlilla miettinyt kyllä samaa.  On käytännöllistä järjestää sukukokous juuri noin, niin kenenkään ei tarvitse miettiä ja tuskitella että milloin ja kuka saapuu ja miten tarjoilut ja mitä sinne viedään ja pakko kai sinne taas on, kuten on nytkin itselläni ja siskolla.  Voisikohan viestiä tapaamisesta levittää muutoin, kuin kovaäänisen kautta?  Silloin siellä valitettavasti olen kokenut itseni yhtä hölmöksi kuin vennon vieraitten perhejuhlissa yleensäkin --- mukaan lukien konfirmaatiot.

 Näkisin tosin että tällä foorumilla me, joiden perhe nyt ei ollut körttiläisiä, voisimme luopua siitä "myöhemmin junaan nousseen" markkinoinnistamme. En oikein tiedä, onko se miellyttävää niille, jotka haluavat tulla tunnetuiksi omana itsenään eikä "niinä Eleniuksina"  tai "niinä Kettusina"  tai mitä heitä onkaan.

Kolmas seikka on taas tietenkin että joku saattaa haluta itse kertoa...  äääh.  Mutta näin minä ajattelen.  Meillä kaikilla on hivenen taipumusta jakaa joukkoa kahteen. Noh. Jakoihan Paavalikin apostolit parempiin ja pahempiin. Hän itse kun oli kuin se keskosena syntynyt, eikä oikeastaan ansainnut apostolin nimeä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet 2
« Vastaus #44 : 16.07.14 - klo:09:03 »
Kun sukuni on kokonaan Amerikassa (niiden parissa on ollut pakanaintiaaneja, reformoituja, metodisteja, adventisteja, baptisteja, kveekareita, ja jopa hamassa menneisyydessä saksalaisia ja ruotsalaisia luterilaisia) ei ole toiveitakaan löytää sukukokousta Herättäjä-juhlien yhteydessä. Sentakia otan koko lauman sukulaisiksi. Tykkään hirveesti Eleniuksista ja Kettusista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.