Kirjoittaja Aihe: Onko usko teko?  (Luettu 73492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Onko usko teko?
« Vastaus #180 : 17.03.08 - klo:15:37 »
Hedelmistään puu tunnetaan. Uskoa arvioidaan tekojen perusteella. En tarkoita, että suuri usko tuottaisi suuria tekoja, määrää ei voi mitata. Pienikin madonsyömä omenanraakile kertoo, että oikeasta omenapuusta on sittenkin kysymys.

Lars Mikael

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #181 : 17.03.08 - klo:18:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Minä taas uskon ihmiseen ja hänen mahdollisuuksiinsa.

Onko tämä sitä körttihumanismia?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #182 : 17.03.08 - klo:20:55 »
Olen rakkaan saliksen kanssa eri mieltä. Avatkaa sanomalehti tai käykää netissä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #183 : 18.03.08 - klo:08:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Minä taas uskon ihmiseen ja hänen mahdollisuuksiinsa.

Onko tämä sitä körttihumanismia?


:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Näyttää tuo huumori irtoavan muuten niin vakavalta Lars Mikaeliltakin.
:wink:

Kun Jumala loi ihmisen, kai ihmisen mahdollisuuksiin on syytä uskoa? Voimme ihmisinä tehdä parhaamme, ettei sotia, väkivaltaa ja sortoa ole. Voimme ihmisinä toimia paremman elämän, tasa-arvon ja rauhan puolesta.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #184 : 18.03.08 - klo:18:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Näyttää tuo huumori irtoavan muuten niin vakavalta Lars Mikaeliltakin.

En tiedä olenko niin vakavakaan. Vaimoni näkee sen toisin. Josko kirjoitukseni ovat antaneet sen kuvan? Hengellisissä asioissa olen pyrkinyt olemaan tosissani, joskus tosin huonolla menestyksellä. Velemuksi ja syntiseksi minua on kyllä sanottu. Niille tahoille, jotka ovat minua syntiseksi sanoneet, olen sen auliisti myöntänyt. Olen lisännyt usein siihen, että ykköspaikkaa en siinä voi tavoitella, kun sen on jo Paavali aikoja sitten itselleen varannut.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Lars ku Leei
« Vastaus #185 : 19.03.08 - klo:21:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Näyttää tuo huumori irtoavan muuten niin vakavalta Lars Mikaeliltakin.

En tiedä olenko niin vakavakaan. Vaimoni näkee sen toisin. Josko kirjoitukseni ovat antaneet sen kuvan? Hengellisissä asioissa olen pyrkinyt olemaan tosissani, joskus tosin huonolla menestyksellä. Velemuksi ja syntiseksi minua on kyllä sanottu. Niille tahoille, jotka ovat minua syntiseksi sanoneet, olen sen auliisti myöntänyt. Olen lisännyt usein siihen, että ykköspaikkaa en siinä voi tavoitella, kun sen on jo Paavali aikoja sitten itselleen varannut.


Tosta sun huumorista en tiedä, mutta olen susta saanut sen kuvan ku lahjakkaistalapsista, että niitä kaikki luulee kieroiksi ja velmuiksi.

Lahjakkaanlapsen trauma niminen kirja on hyvä lukea yhen jos toisen,
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Onko usko teko?
« Vastaus #186 : 19.03.08 - klo:22:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Näyttää tuo huumori irtoavan muuten niin vakavalta Lars Mikaeliltakin.

En tiedä olenko niin vakavakaan. Vaimoni näkee sen toisin. Josko kirjoitukseni ovat antaneet sen kuvan? Hengellisissä asioissa olen pyrkinyt olemaan tosissani, joskus tosin huonolla menestyksellä. Velemuksi ja syntiseksi minua on kyllä sanottu. Niille tahoille, jotka ovat minua syntiseksi sanoneet, olen sen auliisti myöntänyt. Olen lisännyt usein siihen, että ykköspaikkaa en siinä voi tavoitella, kun sen on jo Paavali aikoja sitten itselleen varannut.


Tekee vain mieleni sanoa, että ole oma itsesi. Se on paras rooli kaikille meille oltiin sitten hyviä tai huonoja. Näyttelijätkin ovat parhaimmillaan esittäessään arkiminäänsä. Ei miedän todellakaan tarvitse olla mitään ja toisekseen pidämme sinusta tuollaisena juuri. Jonkun (se olisi kai minun homma) pitää täällä aina välillä muistuttaa missä kädessä asiat ovat. Taivaan isä hoitaa meitä arkena ja pyhänä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Onko usko teko?
« Vastaus #187 : 20.03.08 - klo:10:24 »
Epäilen. Näyttelijöiden arkiminä on varmaan yhtä arkinen kuin kenen tahansa. Sen näyttelemisellä ei aplodeja ansaita. Omana itsenään oleminen ei kelpaa tavoitteeksi, se on pysähtymistä ja taantumisen alku. Ainakin on tavoiteltava omia hyviä puolia ja koetettava karsia omia huonoja. Oppimaan ja kasvamaan meidät on tänne laitettu. Ennen kaikkea olemme palvelemassa toisiamme.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #188 : 20.03.08 - klo:14:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Epäilen. Näyttelijöiden arkiminä on varmaan yhtä arkinen kuin kenen tahansa. Sen näyttelemisellä ei aplodeja ansaita. Omana itsenään oleminen ei kelpaa tavoitteeksi, se on pysähtymistä ja taantumisen alku. Ainakin on tavoiteltava omia hyviä puolia ja koetettava karsia omia huonoja. Oppimaan ja kasvamaan meidät on tänne laitettu. Ennen kaikkea olemme palvelemassa toisiamme.


Eikös meillä ole erilaisia sosiaalisia rooleja? Kun ihmiset haluavat ilmaista olevansa körttejä, he noudattava körttiroolia, johon kuuluu tietynlaista puhetta ja ilmaisua. Näyttelemme läpi elämämme erilaisia rooleja, koska joudumme tekemisiin muiden ihmisten kanssa, emmekä voi aina mennä sanomaan, niin kuin oikeasti haluisimme tai käyttäytymään, niin kuin haluaisimme. Yhteisö asettaa yksilöille odotuksia, joihin omaksutuilla rooleilla vastataan.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #189 : 20.03.08 - klo:18:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Eikös meillä ole erilaisia sosiaalisia rooleja? Kun ihmiset haluavat ilmaista olevansa körttejä, he noudattava körttiroolia, johon kuuluu tietynlaista puhetta ja ilmaisua. Näyttelemme läpi elämämme erilaisia rooleja, koska joudumme tekemisiin muiden ihmisten kanssa, emmekä voi aina mennä sanomaan, niin kuin oikeasti haluisimme tai käyttäytymään, niin kuin haluaisimme. Yhteisö asettaa yksilöille odotuksia, joihin omaksutuilla rooleilla vastataan.

Olen samaa mieltä Saliksen kanssa. Lisään tähän myös omia ajatuksiani:

Roolit ovat mielestäni jopa välttämättömiä, jotta yhteisö voisi toimia hyvin. Körttiyhteisössä, niin kuin muissakin yhteisöissä, on virallisia ja epävirallisia rooleja. Virallisten roolien haltioiden edellytetään käyttäytyvän odotusten mukaisesti. Käyttäytymistä sanelee perinne ja totutut tavat. Muutosta ei saada aikaan helposti. Muutokseen suhtaudutaan usein jopa vihamielisesti. Näin syntyy ristiriitoja, joka aiheuttaa jopa irtautumisia yhteisöstä, varsinkin silloin kun erimielisyyksien takana on joku voimakas persoona. Mukaan lähtee muitakin ja näin uusi yhteisö on valmis. Yksittäisten jäsenten irtautuminen ei näy kuin ajan kanssa. Silloin kun tätä on havaittavissa, tulisi kiireesti tarkistaa syyt irtautumiseen, eikä vain tyytyä katselemaan tilannetta ikäänkuin toisarvoisena seikkana.

Samoin kuin rooli, myös normi on sosiaalista vuorovaikutusta koskeva käsite. Roolit ja normit ovat "sisarkäsitteitä". Yhteisössä odotetaan jokaisen käyttäytyvän yhteisten normien mukaan. Vakiintuneet normit voidaan kuitenkin romuttaa ja etsiä tilalle uudet.

Jos jäseniä lähtee yhteisöstä pois, yhteisön roolirakenne saattaa muutua ja uutta yhteisöä ei enää tunnisteta samana kuin se oli alunperin. Myös kulunut aika vaikuttaa roolirakenteeseen ja hengellisen liikkeen identiteettiin. Usein kuulee ilkeästi sanottavan sen olevan mukautumista tämän maailman mukaan.

Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Onko usko teko?
« Vastaus #190 : 20.03.08 - klo:22:13 »
Sosiaalisia roolejamme ei pidä sekoittaa näyttelijöiden rooleihin. Ei elämä sentään mikään näytelmä ole. Eri tilanteissa voi olla aito ja teeskentelemätön tai sitten olla olevinaan jotain, mitä ei oikeasti olekaan. Kuitenkin toimii kulloisessakin roolissaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #191 : 21.03.08 - klo:08:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Sosiaalisia roolejamme ei pidä sekoittaa näyttelijöiden rooleihin. Ei elämä sentään mikään näytelmä ole. Eri tilanteissa voi olla aito ja teeskentelemätön tai sitten olla olevinaan jotain, mitä ei oikeasti olekaan. Kuitenkin toimii kulloisessakin roolissaan.


Ei yhteisössä aito ja teeskentelemätön aina toimi. Joudun työssäni usein tilanteeseen, jossa pidän parempana näyttelemistä kuin sanoa suoraan työkaverille, ettei hänen järkensä pelaa tai taitonsa riitä. Ei siinä oikein parane mennä sanomaan, että ole ahkerampi, lue asiakirjat, opettele asiat ja käy kouluttautumassa. En voi sanoa esimiehelleni, että hänen puhe- ja vuorovaikutustaitonsa eivät ole suuren suuret. Tulee jatkuvasti eteen tilanteita, joissa ei voi olla aito ja teeskentelemätön. Silloin näytellään. Vuorosanatkin täytyy miettii tarkkaan. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Onko usko teko?
« Vastaus #192 : 21.03.08 - klo:09:29 »
En tarkoita aitoudella suorapuheisuutta enkä pidä hienotunteisuutta teeskentelynä. Tuliko minulle taas törmäys pohjalaisuuden kanssa? Lähimmäisen moittiminen taitamattomuudesta tai heikoista älynlahjoista on pikemminkin epäaitoa asettumista paremmaksi ja viisaammaksi kuin onkaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #193 : 22.03.08 - klo:13:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
En tarkoita aitoudella suorapuheisuutta enkä pidä hienotunteisuutta teeskentelynä. Tuliko minulle taas törmäys pohjalaisuuden kanssa? Lähimmäisen moittiminen taitamattomuudesta tai heikoista älynlahjoista on pikemminkin epäaitoa asettumista paremmaksi ja viisaammaksi kuin onkaan.


Elämässä tulee kuitenkin hetkiä, jolloin on sanottava, että et pärjää ilman apua tai ilman koulutusta tai ettei Sinusta ole tähän. Jotkut pitävät siitä, että sanotaan asiat niinkuin ne ovat, toiset taas haluavat kaiken pumpuloituna. Pohjaalaiset, etenkin eteläpohjaalaiset, on mukavia ihmisiä enkä mnä ymmärrä, mitä täl on tekeemist pohjaalaisuuren kans.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Onko usko teko?
« Vastaus #194 : 22.03.08 - klo:13:26 »
Klisee lienee, että pohjalaiset sanovat suoraan, halusit tai et, ja savolaiset pumpuloivat kaiken, halusit tai et. Tilannetajun noudattaminen on parempi ja aidompi tapa kuin klisee.