"...
Kestääkö kristinusko muuttumisensa metaforaksi?
Nevanlinnan mielestä uskonnolliset fundamentalistit ovat kaikista metaforisinta joukkoa: Kaikki Raamatussa on heille yhtä Hollywood-henkistä metaforaa.
Nevanlinna puhui unen ja ideologioiden ketjuista, kielen ja kulttuurin muassaan kantamasta todellisuudesta. Tutkimme ja tulkitsemme myös uskon asioita valtavan laajan esiymmärryksen valossa ja kahleissa.
..."
22.09.2014 17:03 - Emilia Karhu
Pyhän Hengen stalinismista takapenkkinarsismiin http://www.kotimaa24.fi/pyhan-hengen-stalinismista-takapenkkinarsismiin/
Olitko paikalka, Pekka? Kiinnostaisi tietää, olisitko poiminut samat pointit kuin Emilia. Mietin ajankohtaisesti erittäin samaa sillä kirkkohistoria on suuresti dogmihistoriaa, kristinuskon etiikan historiaa, tietysti tapahtumisien vuosilukuja myös, koska sanalla vuodellatapahtui monia seikkoja.
Docens tääl!
Philosophian harrastajana teesein jakamista Nevanlinnan ceral mahdolliseksi en oikein näe Ehkä hän erilaisista filosofeista liikkeelle lähtee. Vankilan sisäl, myös minä uskonnottoman kristinuskon teemaa käsitellä aloin.
Minä tänään katsomuksen muodostaisin, jonka mukaan uskonto itsessään vaikeaksi riisuttavaksi näen. Uskonnon sisällä uskonnottoman kristinuskon eläväksi näen. Se ammennuksen uskonnon kautta ottaa. Muutoin tietomäärä säilytettävänä ongelmallinen on. Uskonnon ansiosta se, mitä hahmotella aioin, tämä uskonnoton kristinusko elää. Se ei "mikä" kysy. Se kysyy, suhde Kehen elävä totuus mahdollinen on. Se ihmisen luokse Jumalan herramme Jeesuksen Kristuksen rakkauden johtaa. Myös edelleen ohjaa.
Dosentti syventyy juuri runoihinsa joita käsittelemme tänään. Hänen kielioppinsa kompastelee vielä, verbi tulee aina loppuun. Muuten hän minusta on omaksunut hyvää suomen kieltä, kun totesin ettei hän voi keskustella Foorumilla niinkuin Pyhän Martin kanssa pitää tyylinään.