Kirjoittaja Aihe: Usko  (Luettu 25536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #60 : 17.11.16 - klo:20:29 »
Olen taas palannut mystikoiden pariin. Johannes Tauler toistaa Mestari Eckartin ajatuksia pienin vivahde-eroin. Käsite grunt on Eckartille, spekulatiivisesti sielun pohja, Taulerille yleisemmin pohja.

Ei mitään on käsitteenä laaja, käsittäen myös 'eimiksikään' tulemisen, mikä on edellytys autiomaahan päsemiseen. Se on taas edellytys Jumalan löytymiseen itsessä. Se selitetään; Jumala on Pojassaan, Poika on meissä esim. kasteessa ja ehtoollisessa, ja Kristuksessa myös me olemme Jumalassa. Tämä on takaisinvirtaamista josta molemmat mystikot puhuvat.
Sitä en ymmärrä kun Tauler sanoo myös Jumalan olevan ' eimitään'. Aika-käsite on helpompi .
Tyhjentyen itsestä käy kulku kohti autiomaata.

Ehkä Paavo Ruotsalainen tarkoitti näillä sitä ' pottuhalmeen sotkemista', mutta kokemuksieni johdosta haluan kuitenkin lukea ja mahdollisesti ymmärtää enemmän
kuin lapsenuskolle on tarpeen. Onhan uskon tiellä erilaisia kulkijoita.

Jumala on suuri salaisuus. Emme me pääse hänen arvoituksestaan perille ennen kuin kasvoista kasvoihin näemme.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Usko
« Vastaus #61 : 18.11.16 - klo:09:14 »
Olen taas palannut mystikoiden pariin. Johannes Tauler toistaa Mestari Eckartin ajatuksia pienin vivahde-eroin. Käsite grunt on Eckartille, spekulatiivisesti sielun pohja, Taulerille yleisemmin pohja.

Ei mitään on käsitteenä laaja, käsittäen myös 'eimiksikään' tulemisen, mikä on edellytys autiomaahan päsemiseen. Se on taas edellytys Jumalan löytymiseen itsessä. Se selitetään; Jumala on Pojassaan, Poika on meissä esim. kasteessa ja ehtoollisessa, ja Kristuksessa myös me olemme Jumalassa. Tämä on takaisinvirtaamista josta molemmat mystikot puhuvat.
Sitä en ymmärrä kun Tauler sanoo myös Jumalan olevan ' eimitään'. Aika-käsite on helpompi .
Tyhjentyen itsestä käy kulku kohti autiomaata.

Ehkä Paavo Ruotsalainen tarkoitti näillä sitä ' pottuhalmeen sotkemista', mutta kokemuksieni johdosta haluan kuitenkin lukea ja mahdollisesti ymmärtää enemmän
kuin lapsenuskolle on tarpeen. Onhan uskon tiellä erilaisia kulkijoita.

Jumala on suuri salaisuus. Emme me pääse hänen arvoituksestaan perille ennen kuin kasvoista kasvoihin näemme.
Tartun viimeiseen ajatukseen... Wilhelmi Niskanen olisi ajatellut tätä... (ja monet muutkin fiksut ja filmaattiset). Paitövei olen juuri lukemassa seitsemättä kertaa Eckhartia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #62 : 18.11.16 - klo:10:30 »
By the way, sinä näytit minulle tämän tien.  :023:

Varovasti edeten , ja kerraten ja märehtien jää ehkä jotakin haaviin...
Jumalasta riittää moneksi. Minulle ei riittänyt ' kiiltokuva' .

Mielenkiintoista, että seppä Högman nämä tiesi ja tunsi.

ja  SV  94         https://www.h-y.fi/509-virret-91-100#94

terv. Herrnhutilais-ortodoksis-katolinen körtti
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mstone

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 63
Vs: Usko
« Vastaus #63 : 24.01.17 - klo:20:59 »
Hei
En ole körttiläinen enkä muutenkaan koe kuuluvani mihinkään ryhmään. Minulla on kyllä körttiläisiä hyviä ystäviä jo pitkältä ajalta. Olen joskus ottanut osaa johonkin heidän tapahtumiinkin ja olen kyllä pitänyt.
Ajattelin vastata sanoakseni että tässä ajassa ja ilmapiirissä ei ole ihme jos ahdistaa, se pikemminkin on terveen ihmisen merkki.
Joku joskus sanoi minulle: "Jos ahdistus tulee toivota se tervetulleeksi".  Älä pelkää ahdistusta. En tietenkään halua vähätellä oloasi mutta ahdistus kuuluu elämään, se voi olla tapa jolla meidät pakotetaan pysähtymään. Se väistyy sitten kun aika on. Ehkä on joitain vaikeita asioita jotka tulevat esiin joita pitää käydä läpi, ahdistus on silloin normaali tunne. Itseäni auttaa rukous ja varsinkin kiitos ja sitten se että hakeutuu sellaisten ihmisten keskuuteen joilla ei asiat ole hyvin ja auttaa heitä.
Tuntui hyvältä että olet aito itsesi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Usko
« Vastaus #64 : 25.01.17 - klo:07:43 »
Körttiläinen nimi tuolle ahdistukselle lienee murhehuone. "Jos Herra sitten hyväksi näkee, että hän antaa sinun pitemmälti viipyä murhehuoneessa, niin se on sinulle tarpeellista, että jo alussa tulet perinpohjin tuntemaan turmeluksesi."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Usko
« Vastaus #65 : 27.01.17 - klo:11:19 »
Ahdistus, murhehuone ja Lutherin termi kärsimyksen pyhäkkö ovat melkein samanlaisia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Usko
« Vastaus #66 : 17.04.17 - klo:21:50 »
Usko merkitsee minulle lyhykäisyydessään: "Muista minua."