Kirjoittaja Aihe: Usko  (Luettu 25636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Usko
« Vastaus #45 : 06.09.16 - klo:16:45 »
Perusturvallisuus.
Sitä kummallisesti herätyskristilliset tahtoo ottaa pois.
Minusta sitä kortit suurentaa.
Körtit tukee jengiä ja herätysjengi haluaa horjuttaa😊

Mä haluun perus luterilaista armoa tuoda takas.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Usko
« Vastaus #46 : 07.09.16 - klo:06:25 »

   No ne on niitä nuoria. Joku on sanonut, että voidakseen rakentaa täytyy ensin hajottaa. Se on sitä, ei mitään muuta. Nuoruus ja hulluus - ja valta. Koska me ollaan vallan päällä, tottakai me vastaamme kaikesta, koska kaikesta meitä arvostellaan. Antagonismia. Keskustelua sivistyneesti. Ylilyöntejä. Sovittelua. Teesi - Antiteesi - Synteesi. Kompromissi. Kaikin tavoin pyrimme välttämään, ainakin minä pyrin, yhteenottoa, mitä sillä tarkoitettaneekin kolloisessakin yksityistapauksessa. Se ainakin on varmaa, että myrskyn silmässä on rauhallista. Turvatkaamme, ainakin minä turvaan siihen.

Siis mistä tässä kaikessa on oikeastaan kyse, kysyn usein tai ainakin joskus itseltäni; nyt teiltä, rakkaat lukijat?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Usko
« Vastaus #47 : 07.09.16 - klo:06:34 »

   Kerrytän sanavarastoani, jotta voin vastata ymmärrettävästi, ottaa vastuuta. Aktiivista sanavarastoa nimenomaan. Mitä enemmän sanoja on valittavissa, sitä herkemmin ja täsmällisemmin ja tarpeen mukaan yksityiskohtaisemmin pystyn vastaamaan.

Puolitiehen vastaantulo: https://www.youtube.com/watch?v=PPOR7GQWoFY

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Usko
« Vastaus #48 : 13.09.16 - klo:11:52 »
Perusturvallisuus.
Sitä kummallisesti herätyskristilliset tahtoo ottaa pois.
Minusta sitä kortit suurentaa.
Körtit tukee jengiä ja herätysjengi haluaa horjuttaa😊

Mä haluun perus luterilaista armoa tuoda takas.

Rupea Viisveisaaja pyytämään Kristukselta silmävoidetta tämän virren ensimmäisen säkeistön sanoin:
http://evl.fi/virsikirja.nsf/3a4d75a55db9a965c2256d55004992ba/4331539fd79b5a01c2256d600043fd16?OpenDocument

Ei löydy autuutta herätyskristillisyydestä sen enempää kuin körteistä tai perusluterilaisuudesta tai herätyskristillisiltä, körteiltä taikka luterilaisilta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Usko
« Vastaus #49 : 13.09.16 - klo:12:45 »

Jaa, minusta ainakin parhaat painotukset löytyvät körteiltä  :)

Luin tuon virren ja en nyt tajunut yhteyttä silmävoiteeseen jotain liirunlaarun kieltä ?

Oon nykyään aamuisin kun meen toimistoon aloittanut lukemalla Languksen kirjaa.
Siinä hän neuvoo milloin ketäkin joita vaivaa omat kilvoitukset ja tikapuut taivaasen, kun ne ei riitä ja hyvin useassa luvussa hän neuvoo sellasia, kun ensimmäiset tunteet ovat kadottaneet uskossaan.

Suosittelen jopa karjalaisenkyöstillekkin, vaikka tiedän että hän tajuaa asiat kuten on mielessään jo etukäteen pättänyt ja sen mukaan kaikkea tulkitsee, kuten moni muukin.
Kerran jossain raamattupiirissä luettiin joku Raamatun jae ja oli hassua, kun melkein jokainen saman textin ymmärsi aivan eritavalla.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Usko
« Vastaus #50 : 13.09.16 - klo:13:30 »
Jaa, minusta ainakin parhaat painotukset löytyvät körteiltä  :)

Luin tuon virren ja en nyt tajunut yhteyttä silmävoiteeseen jotain liirunlaarun kieltä ?

Oon nykyään aamuisin kun meen toimistoon aloittanut lukemalla Languksen kirjaa.
Siinä hän neuvoo milloin ketäkin joita vaivaa omat kilvoitukset ja tikapuut taivaasen, kun ne ei riitä ja hyvin useassa luvussa hän neuvoo sellasia, kun ensimmäiset tunteet ovat kadottaneet uskossaan.

Suosittelen jopa karjalaisenkyöstillekkin, vaikka tiedän että hän tajuaa asiat kuten on mielessään jo etukäteen pättänyt ja sen mukaan kaikkea tulkitsee, kuten moni muukin.
Kerran jossain raamattupiirissä luettiin joku Raamatun jae ja oli hassua, kun melkein jokainen saman textin ymmärsi aivan eritavalla.

Tuo Laguksen "Evankeliumin ääni" on suosikkikirjani.
Tutuksi tullut, mutta sanoman kirjan omaksumisen kannalta se on edelleen minulta monin paikoin suljettu suljettu.
Aivoni osaavat kirjan pääsanoman ulkoa, vaikka keskellä yötä herätettäisiin, vaan se ei ole vielä paljonkaan laskeutunut sille pelastusvarmuuden tasolle, josta Lagus kirjoittaa. Kirja on silti varsin kannustava ja lohdutusta tuova, vaikka ei olekaan asioita sisäistänyt.
Sitä minä kertaan ja kertaan ja yritän sisäistää, ehkäpä kuolinvuoteellanikin vielä tuota kirjaa kertaan.

Silmävoiteella tuon virren ensimmäisen säkeistön kohdalla tarkoitin sitä, että jos tuon ensimmäisen säkeistön sanoman sisäistäisi, niin ymmärrykseni mukaan alkaa körttiläisyys, herätyskristillisyys yms. tuntua varsin toisarvoiselta asialta, jolla toki on oma arvonsa, mutta silti toissarvoinen arvo.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Usko
« Vastaus #51 : 13.09.16 - klo:17:58 »

Oon nykyään aamuisin kun meen toimistoon aloittanut lukemalla Languksen kirjaa.
Siinä hän neuvoo milloin ketäkin joita vaivaa omat kilvoitukset ja tikapuut taivaasen, kun ne ei riitä ja hyvin useassa luvussa hän neuvoo sellasia, kun ensimmäiset tunteet ovat kadottaneet uskossaan.

Suosittelen jopa karjalaisenkyöstillekkin

Hyvää kirjaa suosittelet. Jos oikein muistan, niin minä taisin olla se, jolta tuon kirjan sait.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Usko
« Vastaus #52 : 14.09.16 - klo:09:31 »
Herääminen on silmien avaamista. Joskus silmät ovat siinä kunnossa, ettei niillä silti näe juuri mitään. Silloin tarvitaan silmävoidetta. Hengellisen heräämiseen tarvitaan hengellistä silmävoidetta. Sitä tuo kielikuva tarkoittanee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Usko
« Vastaus #53 : 14.09.16 - klo:09:38 »
Silmäsairaana tiedän kuinka tärkeää on niiden hoito. Aamulla ensimmäiseksi valelen silmäni ja kasvoni kylmällä vedellä, se virkistää. Sitten on tippojen vuoro, ja tarvittaessa kostutusgeeliä useita kertoja päivässä. Illalla taas tipat, ja yöksi vielä geeliä. Jatkuva hoito on tarpeen.
Näin silmäni voivat hyvin. Näkö on säilynyt, mutta uskoani en osaa arvioida.

Hyvä vertaus kuitenkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Usko
« Vastaus #54 : 14.09.16 - klo:14:41 »
Herääminen on silmien avaamista. Joskus silmät ovat siinä kunnossa, ettei niillä silti näe juuri mitään. Silloin tarvitaan silmävoidetta. Hengellisen heräämiseen tarvitaan hengellistä silmävoidetta. Sitä tuo kielikuva tarkoittanee.

Vielä käsittämättömämpää liirumlaarumia.

Täällä pohjanmaalla kysymykset on konkreettisia ja käytännöllisiä.
Hesassa aina filosofisia.
Kaikki valta tekoälylle!

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Usko
« Vastaus #55 : 14.09.16 - klo:20:46 »
Juuri nyt olen Oulussa. Minusta ajatus herätessä hämäristä silmistä, jotka tarvitsevat jotain lääkitystä, on aivan käytännöllinen. Hengellisen elämän vertauskuvana se toimii ilman filosofiaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Usko
« Vastaus #56 : 04.10.16 - klo:09:42 »
Juuri nyt olen Oulussa. Minusta ajatus herätessä hämäristä silmistä, jotka tarvitsevat jotain lääkitystä, on aivan käytännöllinen. Hengellisen elämän vertauskuvana se toimii ilman filosofiaa.

Olen miettinyt tätä ajatusta... näkökulmat on hieman monenlaisia. Kristillisyys on ajattelumuotona rikasta ja paljon syvemmältä katselevaa kuin "nakit ja perunamuussi, kiitos". Toisaalta se on riitasointuista ja filosofisista esiymmärryksistä pulppuavaa teologista ajattelua. Luterilainen ajattelu on juutalaista, roomalaista ja ennen muuta antiikin stoalaista menetelmää. Mm. Siionin virret ovat juuri tähän ansatsiin perustuva rikas lähteistö.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Usko
« Vastaus #57 : 04.10.16 - klo:12:06 »
Uskommeko enkeleihin ? Hyviin suojelusenkeleihin uskomme ja kerromme heitä lapsillemme .
Mutta pahat enkelit,joista viime sunnuntain teksti kertoo,  saattavat olla uskon este.
Persoonallinen paha on, vaikka se koetaan yleensä kai  vain  p a h a n a.
Se oli maan päällä jo Paratiisissa. Voi maailma parkaa, sen teoista ovat uutiset pullollaan päivittäin. Kuitenkin kaikkeuden mittakaavassa sen aika on lyhyt.



Ilm. 12: 7-12

Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit. Minä kuulin, kuinka taivaassa sanottiin kovalla äänellä:
      - Nyt on pelastus tullut,
      meidän Jumalallamme on kuninkuus ja mahti
      ja hänen Voidellullaan valta.
      Nyt on Syyttäjä syösty alas,
      tuo, joka meidän Jumalamme edessä
      syytti veljiämme päivin ja öin.
      He voittivat hänet,
      Karitsan veri ja heidän todistuksensa
      toivat heille voiton.
      He eivät säästäneet henkeään
      vaan olivat valmiit kuolemaankin.
      Iloitkaa siis, taivaat
      ja te taivaiden asukkaat!
      Mutta voi maata ja merta -
      Saatana on laskeutunut teidän luoksenne!
      Se on raivon vallassa, sillä se tietää,
      että sen aika on lyhyt.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Usko
« Vastaus #58 : 04.10.16 - klo:22:17 »
      Nyt on Syyttäjä syösty alas,
      tuo, joka meidän Jumalamme edessä
      syytti veljiämme päivin ja öin.

Tai siis eihän se Riitta-mummi tuota kirjoittanut  :003:

Mutta tuo on hyvä, se joka syyttää veljiä on paholainen. Tai isolla peellä.

(Ei mitään liittymää ketjun otsikkoon tällä.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Usko
« Vastaus #59 : 05.10.16 - klo:07:32 »
Minun mielestä on hyvinkin. Uskova voi tiedostaa ja todeta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)