Kirjoittaja Aihe: Usko  (Luettu 25535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Usko
« : 14.07.16 - klo:18:39 »
Hei!
En ole körtti eikä minulla ole körttisukulaisia, olen monta kertaa yrittänyt löytää raamatusta helpotusta ahdistukseeni, mutta aina eksyn siltä tieltä jotain jää puuttumaan. Aloin tarkastella herättäjä yhdistyksen sivuja ja pääsin käsiksi mitä parhaimpiin puheisiin ja tunnelmaan ja monet asiat saivat milestäni selvennystä tutkiessani körttien maailmaa. Voisiko tästä olla apu jatkuvaan ahdistukseen ja pahaan oloon, osaisiko joku auttaa?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Usko
« Vastaus #1 : 14.07.16 - klo:18:50 »
Hei.  :eusa_angel:

Ajattelen itse näin, että jo tänne kirjoittaminen selkeyttää monesti...kun saa sanoiksi asioita...vaikkapa vain ihan yleiselläkin tasolla.
En oikein muuta osaa sanoa, mutta muistan sinua vaikka iltarukouksessani.

Jumalan kaikkinaista hyvyyttä toivon elämääsi, elämän kaikilla sektoreilla ja kokonaisvaltaisesti.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Usko
« Vastaus #2 : 14.07.16 - klo:19:28 »

   Odota. Kyllä Jumala omistaan huolen pitää.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Usko
« Vastaus #3 : 14.07.16 - klo:20:22 »
Moni on körttiläinen jopa itse sitä tietämättään.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #4 : 14.07.16 - klo:21:18 »
Myös uskovilla on ahdistuksia, etenkin körteillä. Ahdistukset ja synnintunto pitävät  päivän matkan kerrallaan pienellä paikalla, armoa pyytämässä.

Ahdistuksia on monia. Itselläni niitä tuli mm. ahdistuslääkkeistä. Kun pääsin niistä, pääsi Vapahta tekemään nimensä mukaista työtä.

Salaisuus on se ' Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunteminen'. Se on Jumalayhteyttä, ja kaiken uskonelämän edellytys.

Odota ja toivo. Ajallaan lupaus käy toteen;

' Minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti '
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Usko
« Vastaus #5 : 14.07.16 - klo:21:37 »
' Minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti '


Tätä itsekin mietin aina kun on vaikeita aikoja ja elämässä tuntuu hankalalta. Joskus tapahtuu ikäviä juttuja ja tulee ahdistavia aikoja. Toisinaan rahahuolet painavat ja vaikka mitä.

Tämän opetuksen kun pitää Raamatusta mielessään, niin silloin vaikeissakin päivissä on ne kuuluisat kultareunukset mitkä jokaisessa myrskypilvessä sanotaan olevan.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa jussi83

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Vs: Usko
« Vastaus #6 : 15.07.16 - klo:01:28 »
Minullekin tuo raamatunpaikka on rakas.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #7 : 15.07.16 - klo:15:43 »
Ahdistuksen merkityksellisyydestä, jota mystikot ja körtit ymmärtävät ehkä onnellisia uskovia paremmin. Se sisältää myös sairaudet ja kivut sekä kaiken vastavirran vaivat.

Ajattelen lähinnä jakeita  1 - 8

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Room.5.html

Itselleni vanhempi käännös on tutumpi, mutta koska olen muutosmielinen linkitän uudemman;
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Usko
« Vastaus #8 : 15.07.16 - klo:19:45 »
Ymmärrän, että monet tuntevat ahdistusta. Itse olen hyväksynyt sen, että olen pieni, vajavainen, rajallinen ihminen enkä edes pieni hiekanjyvä Jumalan äärettömyyden edessä. Kun hyväksyy tuon, ei enää ajattele itsestään suuria. Ei ahdista, voi olla rauhallinen ja iloinen siitä, että voin vain rukoilla, tunnustaa syntini ja uskoa. Usko ei tekemällä parane. Ollaan vain paljaana pienenpienenä hiekanjyvänä iso syntisäkki selässä rakastavan Jumalan edessä. Muuta ihminen ei voi. Näin olen tämän miettinyt. Muuta en voi, tässä seison.  :)
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #9 : 15.07.16 - klo:20:32 »
Oikein. Ja lisään vielä, mitä lähemmäksi Jumalaa pääsemme, sitä pienemmäksi tulemme.
Ahsitava maailma häviää ja meille annetaan rauha ja ilo.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Usko
« Vastaus #10 : 15.07.16 - klo:21:20 »
Oikein. Ja lisään vielä, mitä lähemmäksi Jumalaa pääsemme, sitä pienemmäksi tulemme.
Ahsitava maailma häviää ja meille annetaan rauha ja ilo.

Olen aina rakastanut Mestari Eckhartin ajatusta siitä, että tuleminen yhdeksi Jumalan kanssa on ei-miksikään tulemista.

Siinä on paljon purtavaa kaltaiselleni maallikolle..
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Usko
« Vastaus #11 : 16.07.16 - klo:00:29 »
Olen aina rakastanut Mestari Eckhartin ajatusta siitä, että tuleminen yhdeksi Jumalan kanssa on ei-miksikään tulemista.

Hei mutta tuohan sopii vaikka ateistille! Jumala onkin ei-mikään, olematon kerrassaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Usko
« Vastaus #12 : 16.07.16 - klo:07:05 »
Olen aina rakastanut Mestari Eckhartin ajatusta siitä, että tuleminen yhdeksi Jumalan kanssa on ei-miksikään tulemista.

Siinä on paljon purtavaa kaltaiselleni maallikolle..

Monet Echartin ajatukset olivat aluksi vaikeita minullekin, mutta vähitellen ne aukenevat.
Esimerkiksi ajan käsitys. Aikaa ei Jumalalle ole, sen on ihminen mitoittanut.

Jumala on Kaikkeus. Hän on kirkkaus, voima, tahto. Kaiken pohja, grunt.

Jumalan on myös Kolmiyhteys. Se on vaikeahko ymmärtää, mutta näin on oltava.

Luodut ja Luomattomuus on helpompi.

Näiden käsittämiseen on hyvä tyhjentyä omista itsekkyyksistään, so. tunnustaa joka päivä väärät teot, syntinsä.

Elämä helpottuu suunnattomasti kun yhteys alkaa toimia.

p.s. Maallikoillehan Eckhart saarnasi, papit eivät läheskään ymmärtäneet häntä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Usko
« Vastaus #13 : 16.07.16 - klo:08:51 »
Hei mutta tuohan sopii vaikka ateistille! Jumala onkin ei-mikään, olematon kerrassaan.


Itse asiassa siinä ei sanota täillaista mitä esität missään kohtaa.

On kyllä totta, että tämä ei aukea kauhean helposti jos ajattelee olemista ja ei-olemista vain lineaarisella aikajatkumolla jostain johonkin.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Usko
« Vastaus #14 : 16.07.16 - klo:20:07 »
Nyt muistui mieleen tämä:

Room. 10:17

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.