Kirjoittaja Aihe: Tyhmä pieni kysymys  (Luettu 47051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #60 : 26.03.15 - klo:22:19 »
Näin varmaan.

Vaan jos ilmaus "Jumalan tahdon kyseleminen" kuulostaa syystä tai toisesta kiusalliselta, eikö voi vain sanoa, että pohtii, mikä olisi moraalisesti oikein? Sehän on jotain sellaista, mitä (toivottavasti) kaikki tekevät.

Ne olivat tämän kirkon pappeja. Ihmettelin, kuinka ne menevät niin kipsiin.
Jos olisi jatkettu kysynyksellä mitä sillä tarkoitat, koko keskustelusta ei olisi jäänyt niin pidä- pääs- kiinni- fiilistä luulen.  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #61 : 26.03.15 - klo:22:34 »
Jumalan tahto on minusta jotakin muuta kuin se, mikä on moraalisesti oikein. Toki oikean ja väärän valinnatkin kuuluvat siihen. Kutsumuksesta on käsittääkseni kysymys. En tarkoita mitään 'jaloa' kutsumusammattia, vaan ajatusta, että jokaisen elämällä on tarkoitus. Jumalan tahdon kyseleminen on siis mielestäni sen miettimistä, mihin kummaan Jumala juuri minua tarvitsee?

Kyl, ja silloin oli kysymys tarkalleen tästä.  Eikä siis mistään hahmottomasta, tyyliin missähän minulla olisi mukavinta. Vaan aivan tasan mikä aivan tietty on velvollisuuteni vai onko. Rajoittaako sairaus ja välillä olin ymmälläni aivan täydellisesti ja toivoin vain että vanhenis nyt tästä. Se toive toteutui.

Kuka sen sanoo, kohtaako sellaisen vielä uudestaankin, esimerkiksi jos vanhemmat tarvitsevat päivähoitoa ja yöhoitoa vaikka itseäni enemmän huolestuttaa että ne  ennen tuosta   :'(. kuolema korjaa. Minä pidän niistä molemmista äärettömästi. Eikä ole muistisairauksia, tiedän kuitenkin millaista on jollakin omaishoitajalla jotka juoksevat sitten ympäri kaupunkeja niiden perässä jos ei halua  laittaa laitokseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #62 : 27.03.15 - klo:06:20 »
Ne olivat tämän kirkon pappeja. Ihmettelin, kuinka ne menevät niin kipsiin.
Jos olisi jatkettu kysynyksellä mitä sillä tarkoitat, koko keskustelusta ei olisi jäänyt niin pidä- pääs- kiinni- fiilistä luulen.  :-\

Ehkä heillä oli 'vaikeuksia käsitellä tunteitaan'?  :003: Vakavammin: opettajanakin tunnistan tilanteen, että kiusaannun nuoren esittäessä vakavan kysymyksen enkä tiedä miten siihen tulisi asennoitua. Esitetäänkö kysymys opettajalle asiantuntijana, aikuisten asenteiden edustajalle vai toiselle ihmiselle, jonka kanta kiinnostaa ihan sellaisenaan? Toki papin - ja opettajan - ammattitaitoon kuuluisi pärjätä tälläisissa tilanteissa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #63 : 27.03.15 - klo:22:01 »
Ehkä heillä oli 'vaikeuksia käsitellä tunteitaan'?  :003: Vakavammin: opettajanakin tunnistan tilanteen, että kiusaannun nuoren esittäessä vakavan kysymyksen enkä tiedä miten siihen tulisi asennoitua. Esitetäänkö kysymys opettajalle asiantuntijana, aikuisten asenteiden edustajalle vai toiselle ihmiselle, jonka kanta kiinnostaa ihan sellaisenaan? Toki papin - ja opettajan - ammattitaitoon kuuluisi pärjätä tälläisissa tilanteissa.
Penalta opettajien ja pappien puolesta anteeksi... I presume, Pena?... pappeja on hurumycket erilaisia... melkeinpä erilaisia maailmankatsomuksiltaan ja jopa maailmankuvaltaan. Ammattitaito on meillä papeilla paljon heikompi kuin opettajilla ainakin minun mielestäni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #64 : 28.03.15 - klo:07:20 »
Ei minulta tarvitse pyytää mitään anteeksi. Olen nähnyt pappeja ja opettajia koko pienen ikäni ja tiedän, ettemme ole juurikaan ihmisistä poikkeavia.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #65 : 28.03.15 - klo:10:34 »
Ei minulta tarvitse pyytää mitään anteeksi. Olen nähnyt pappeja ja opettajia koko pienen ikäni ja tiedän, ettemme ole juurikaan ihmisistä poikkeavia.
...juurikaan??
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #66 : 28.03.15 - klo:12:36 »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #67 : 28.03.15 - klo:12:42 »
toisaalta asia on niinkin, että tuosta voi kysyä että kah, kuinka se vaikeaa on, jos ja kun kysymys esitetään muodossa mitä kirkkomme opettaa siitä että.  Jos ei opeta mitään niin voihan sen sanoa.
Halusin lähinnä tietää, että onko järkiään jutut johdatuksesta yhden herätysliikkeen spesiaalitarinaa, vai onko ajatukselle laajempaakin kannatusta.

Jos kysyy ilman tuota että mitä kirkko opettaa, niin silloin jättää vastaajan hieman heikoille.

Mutta kun siinä oli se kirkon opetus mukana, niin minusta se vastasi vähän, kuin että mikä on käypä hoito suositus, jos ja kun. Siihenkin voi todeta että kyseessä on vain suositus.  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #68 : 28.03.15 - klo:13:00 »
Ilman , että tiedän herätysliikkeiden suhtautumisista erinäisiin yksityiskohtaisempiin kysymyksiin, sanon, että kirkko opettaa monilla eri tavoilla. Juju on kai siinä, että mitä kukakin ottaa niistä  ' onkeensa'.
Minulle oppi ei ole aivan tärkeä, elämä on.

Hajanainenkin kirkko on Kristuksen kirkko. Heikko kirkko voi ollakin se vahvempi kirkko jos sen heikkous on oikeaa asettumista seurakunnan palvelukseen.
Kulunut sanonta; Pieni on kaunista, ansaitsee olla viisas ajatus.
Minulle on kirkko antanut vähistäänkin. Olen kovin tyytyväinen saamaani ja olen oppinut väistelemään turkia tilaisuuksia.

Kuivuneet oksat viinipuusta karsii Herra-puutarhuri.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #69 : 28.03.15 - klo:14:44 »
Ilman , että tiedän herätysliikkeiden suhtautumisista erinäisiin yksityiskohtaisempiin kysymyksiin, sanon, että kirkko opettaa monilla eri tavoilla. Juju on kai siinä, että mitä kukakin ottaa niistä  ' onkeensa'.
Minulle oppi ei ole aivan tärkeä, elämä on.

Hajanainenkin kirkko on Kristuksen kirkko. Heikko kirkko voi ollakin se vahvempi kirkko jos sen heikkous on oikeaa asettumista seurakunnan palvelukseen.
Kulunut sanonta; Pieni on kaunista, ansaitsee olla viisas ajatus.
Minulle on kirkko antanut vähistäänkin. Olen kovin tyytyväinen saamaani ja olen oppinut väistelemään turkia tilaisuuksia.

Kuivuneet oksat viinipuusta karsii Herra-puutarhuri.

Körttipiispa sanoi, että riitasointua kuulee kun Sinä kysyt "mikä on kirkon ääni?". Sinä, Riitta-sisko, olet kirkon ääni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #70 : 28.03.15 - klo:15:15 »
Opillista yhteyttä ei synny, ellei ensin synny Hengen yhteyttä. Kun se on syntynyt, ei ole väliä, vaikka opillista yhteyttä ei löytyisikään.

Tästä lauselmasta saavutimme opillisen yhteisymmärryksen, kun kaksistamme keräsimme yhteisvastuurahoja marketin eteisessä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #71 : 29.03.15 - klo:01:43 »
Ilman , että tiedän herätysliikkeiden suhtautumisista erinäisiin yksityiskohtaisempiin kysymyksiin, sanon, että kirkko opettaa monilla eri tavoilla. Juju on kai siinä, että mitä kukakin ottaa niistä  ' onkeensa'.
Minulle oppi ei ole aivan tärkeä, elämä on.

Hajanainenkin kirkko on Kristuksen kirkko. Heikko kirkko voi ollakin se vahvempi kirkko jos sen heikkous on oikeaa asettumista seurakunnan palvelukseen.
Kulunut sanonta; Pieni on kaunista, ansaitsee olla viisas ajatus.
Minulle on kirkko antanut vähistäänkin. Olen kovin tyytyväinen saamaani ja olen oppinut väistelemään turkia tilaisuuksia.

Kuivuneet oksat viinipuusta karsii Herra-puutarhuri.

Ajatteletko, että tuollaista ei saisi kysyä jos ja kun sillä on omassa elämäntilanteessa hyvin suuri merkitys?
Sen liikkeen johon viittaan tunnet itsekin.

Kokonaan toista on udella uteliaisuuttaan tai peräti vähän härnätäkseen. Niillä kerroilla ei juuri ollut erehtymisen vaaraa. Tuo mihin Pena viittaa sen sijaan taisi hipaista totuutta.  :003:
Kaikkea sattuu.

Sen tähden aloin sitten lukea itse kun netissä sai opetusta. Ajattelin että mikäli en osaa itse kysyä oikeilla sanoilla niin ei tule sitä ongelmaa, kun löytää itse vastauksia. kannattaa nähdä vaivaa.

En ole hullaantunut siitä että kuka tahansa saa opettaa jokseenkin mitä tahansa. Moniäänisyys tänä päivänä vihloo jo korvia, siksi riitasointuista se on. Herra-puutarhurille jätän roolinsa, mutta yhtenäisyyttä siitä huolimatta ihan todella tarvitsen, kuten vastauksia kysymyksiini.
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:01:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #72 : 30.03.15 - klo:12:48 »
Moniaita päiviä sitten kirjoittelin lasten kasteelle viemisestä ja rippikoulun käymisestä. En nyt löydä paikkaa, missä se tapahtui. Haluan laventaa mielipidettäni kasteesta: vapailla suunnilla kasteella käydään ymmärrykseni mukaan aikuisena. Ei siis olisi lapsikastetta. Kyllä minä tämän ymmärrän ja hyväksyn. Jos Raamattu on sama, on uskokin sama. Mitä tapaeroja on, se johtuu ihmisestä. Sitä mietin, että jos henkilö on lapsena kastettu, onko hänen välttämättä tultava uudelleen kastetuksi aikuisena, esim helluntailaisena. Nämä uskovaiset ihmiset saivat "ihmisarvonsa" vasta politiikan kautta, kun Raino Westerholm oli puheenjohtajana ja puolue sai ensimmäisen kansanedustajansa. Tänään tilanne on jännitteetön.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #73 : 30.03.15 - klo:14:19 »
Luitko Leena ajatelmani turhan henkilökohtaisena. Sinua en mitenkään tarkoittanut, vaan omaa suurpiirteistä, oppimatonta ja tietämätöntä asennettani erilaisiin opinkappaleisiin.

Ainoa, ja tärkein oppilöytöni olkoon Heränneitten Yksin armosta, ilman omia tekoja-oppi, josta olen kirjoittanut vuosia sitten , että oppi on hyvä !

Oppi kasteista, on esimerkki erilaisista näkemyksistämme suhteessa aikuiskastajiin.
Vapaaseurakuntaan kuulunut sotilaskotisisar perusteli heidän tapaansa Jeesuksen sanalla:
Joka u s k o o  ja kastetaan.  Siis, ensin usko, sitten kaste.
Tässäkin on kaste olellisempi kuin ikä.

Kysellä täytyy jos haluaa tietää.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #74 : 02.04.15 - klo:14:37 »
Luitko Leena ajatelmani turhan henkilökohtaisena. Sinua en mitenkään tarkoittanut, vaan omaa suurpiirteistä, oppimatonta ja tietämätöntä asennettani erilaisiin opinkappaleisiin.

Ainoa, ja tärkein oppilöytöni olkoon Heränneitten Yksin armosta, ilman omia tekoja-oppi, josta olen kirjoittanut vuosia sitten , että oppi on hyvä !

Oppi kasteista, on esimerkki erilaisista näkemyksistämme suhteessa aikuiskastajiin.
Vapaaseurakuntaan kuulunut sotilaskotisisar perusteli heidän tapaansa Jeesuksen sanalla:
Joka u s k o o  ja kastetaan.  Siis, ensin usko, sitten kaste.
Tässäkin on kaste olellisempi kuin ikä.

Kysellä täytyy jos haluaa tietää.
"Usko" -käsite on Riitta-siskolla ja sotilaskotisisarella erilainen. Olen miettinyt, että paljon parjattu katolisuus saattaa tähän kysymykseen olla vastaus. Körttiläisyys ja katolisuus eivät ole henkilökohtaista. Ne ovat perheen, suvun, ystävien ja ekumeenisesti kaikkien ihmisten olemista. Minua pikkasen ärsyttää uskontunnustus. Katolisuudessa "me uskomme"... ev.melancthonilaisessa "minä uskon"... Terveisin "katolinen" veli Juhani.
wilhelmi niskasen jäljillä