Kirjoittaja Aihe: Uskon esiintuominen  (Luettu 39619 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #45 : 08.06.11 - klo:13:28 »
Kun päivitellään nykymenon jumalattomuutta, kannattaa muistaa, että tietomme menneisyydestä ovat vajavaiset ja suodattuneet. Helposti yleisölle saatavissa olevat kirjalliset lähteet kertovat pääosin yläluokan ja porvariston elämästä. Kansanelämäkuvaukset taas ovat olleet sievisteleviä. Kansanperinnearkistoihin on tallentunut yhtä ja toista, jota ei ole keruuaikana katsottu sopivaksi julkaista. Perinteen keruussakin on ollut monenlaista itsesensuuria - itsellenikin on muuan perinneprojektin paikallinen yhteyshenkilö todennut, että "eiköhän me pyyhitä nauhalta se piirileikkijuttu pois, kun se on vähän sopimatoon...".

Jos olisi mahdollista päästä vaikkapa 1880-90-lukujen Helsinkiin ja kierrellä työläiskaupunginosien kapakoissa ja nuoren sivistyneistön vapaa-ajan riennoissa, niin ero nykyiseen elämänmenoon ei ehkä tuntuisikaan enää niin dramaattiselta.

Mt

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #46 : 08.06.11 - klo:14:07 »
Vanha viisaus sanoo että kun ihmiset tallentavat itsestään tietoja, he eivät tallena sitä mitä he olivat, vaan sen millaisina he tahtovat muiden näkevän heidät. Tämä pätee myös historiankirjoitukseen.
« Viimeksi muokattu: 08.06.11 - klo:14:11 kirjoittanut Preba »

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #47 : 08.06.11 - klo:15:08 »
Maailman muuttumisen havaitsemisessa ei tarvitse mennä omaa lähihistoriaa kauemmaksi. Ei maailma ikinä mikään onnen ja hyvyyden kehto ole koskaan syntiinlankeemuksen jälkeen ollut, se on selvää.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #48 : 08.06.11 - klo:17:54 »
Minä julistaisin näin: "Syntiin langenneen ihmisen kauhistavin onnettomuus oli, että hän oli pyhän Jumalan vihan alainen. Hänen ihanin autuutensa taas on se, että Jumalan Poika teki sovinnon ihmisen ja Jumalan välille."

Mielestäni sovinto ja sovitus ovat eri asioita. Edellinen on kahden tai useamman osapuolen välinen kompromissi, jälkimmäinen on yksipuolinen toimenpide. 38 ja 92 käännökset eroavat tässä oleellisesti toisistaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #49 : 08.06.11 - klo:19:58 »
Kun päivitellään nykymenon jumalattomuutta, kannattaa muistaa, että tietomme menneisyydestä ovat vajavaiset ja suodattuneet. Helposti yleisölle saatavissa olevat kirjalliset lähteet kertovat pääosin yläluokan ja porvariston elämästä. Kansanelämäkuvaukset taas ovat olleet sievisteleviä. Kansanperinnearkistoihin on tallentunut yhtä ja toista, jota ei ole keruuaikana katsottu sopivaksi julkaista. Perinteen keruussakin on ollut monenlaista itsesensuuria - itsellenikin on muuan perinneprojektin paikallinen yhteyshenkilö todennut, että "eiköhän me pyyhitä nauhalta se piirileikkijuttu pois, kun se on vähän sopimatoon...".

Jos olisi mahdollista päästä vaikkapa 1880-90-lukujen Helsinkiin ja kierrellä työläiskaupunginosien kapakoissa ja nuoren sivistyneistön vapaa-ajan riennoissa, niin ero nykyiseen elämänmenoon ei ehkä tuntuisikaan enää niin dramaattiselta.

Mt

Meinaatko, että yläluokka ja porvaristo on elänyt siivosti ja rahvas on rypenyt synnissä? No joo, vitsi mikä vitsi.

Kyllä minä olisin Mansipaanin kanssa samaa mieltä siitä, että maailman muuttumisen havaitsemisessa ei tarvitse mennä omaa lähihistoriaa kauemmaksi. Näkeehän sen jo siitäkin, miten vaikkapa jotkut valtakunnalliset kirkkolaulujuhlat saattavat unohtua kokonaan uutisista. Jos ei niihin keksitä mitään raflaavaa, niin ketäpä ne kiinnostavat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #50 : 08.06.11 - klo:20:48 »
Mielestäni sovinto ja sovitus ovat eri asioita. Edellinen on kahden tai useamman osapuolen välinen kompromissi, jälkimmäinen on yksipuolinen toimenpide. 38 ja 92 käännökset eroavat tässä oleellisesti toisistaan.

Kumpi käännös on sinusta oikeampi? Jos sovinto on kompromissina osapuolten puolivälissä, silloin sovitus on yksipuolisesti tulemista kokonaan toisen kannalle. Näinkö?

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #51 : 08.06.11 - klo:22:07 »
Kumpi käännös on sinusta oikeampi? Jos sovinto on kompromissina osapuolten puolivälissä, silloin sovitus on yksipuolisesti tulemista kokonaan toisen kannalle. Näinkö?

Anteeksi tyhmyyteni, mutta en ymmärrä, mitä tarkoitat. Minusta 38 käännös on oikeampi ja sopusoinnussa muun Raamatun ilmoituksen kanssa. Sovitus tapahtui n. 2000 v. sitten, joten se oli täysin yksipuolinen Jumalan teko, jota me emme voi peukaloida.

Kaikkien aikakausien kaikkien ihmisten kaikki synnit sovitettiin Golgatalla. Mutta sovitus ei ilman muuta astu voimaan kenenkään kohdalla. Siksi sanotaan: "Antakaa sovittaa itsenne." Siinä ei auta lapsi- eikä aikuiskasteet, ellei ihminen suostu sovitukseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #52 : 09.06.11 - klo:08:11 »
Kompromissista sanotaan usein, että tullaan puolitiehen vastaan. Silloin toivotaan, että toinen tekee saman verran myönnytyksiä.
Jos sovitus ei ole kompromissi, silloin tämän ajatuksen mukaan toisen ei tarvitse tehdä mitään myönnytyksiä. Sovittaja tekee ne kaikki.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #53 : 09.06.11 - klo:10:46 »
Kompromissista sanotaan usein, että tullaan puolitiehen vastaan. Silloin toivotaan, että toinen tekee saman verran myönnytyksiä.
Jos sovitus ei ole kompromissi, silloin tämän ajatuksen mukaan toisen ei tarvitse tehdä mitään myönnytyksiä. Sovittaja tekee ne kaikki.

Tarkoitatko, että me teemme joitakin myönnytyksiä sovituksen suhteen? Eikös se mene kuitenkin niin, että sovitus on täysin valmis, ota tai jätä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #54 : 09.06.11 - klo:12:50 »
Mielestäni sovinto ja sovitus ovat eri asioita. Edellinen on kahden tai useamman osapuolen välinen kompromissi, jälkimmäinen on yksipuolinen toimenpide. 38 ja 92 käännökset eroavat tässä oleellisesti toisistaan.

Sinun tarkoituksiasihan minä haen. Tuo 'kompromissi' tuossa ihmetytti minua. Minusta sovinnon ja sovituksen ero on aika lailla toisella tasolla. Sovitus kuulostaa seuraamusten suorittamiselta, rangaistuksen kärsimiseltä. Sovinto taas on minusta vihollisuuksien ja vastakkainasettelun lopettamista, rauhan solmimista. Pitänee penkoa sanakirjaa ja miettiä alkuperäisen sanan tarkoitusta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #55 : 09.06.11 - klo:13:14 »
Sinun tarkoituksiasihan minä haen. Tuo 'kompromissi' tuossa ihmetytti minua. Minusta sovinnon ja sovituksen ero on aika lailla toisella tasolla. Sovitus kuulostaa seuraamusten suorittamiselta, rangaistuksen kärsimiseltä. Sovinto taas on minusta vihollisuuksien ja vastakkainasettelun lopettamista, rauhan solmimista. Pitänee penkoa sanakirjaa ja miettiä alkuperäisen sanan tarkoitusta.

Minun kielitajuni rimmaa Penan kielitajun kanssa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #56 : 09.06.11 - klo:14:02 »
Sovitus kuulostaa seuraamusten suorittamiselta, rangaistuksen kärsimiseltä. Sovinto taas on minusta vihollisuuksien ja vastakkainasettelun lopettamista, rauhan solmimista. Pitänee penkoa sanakirjaa ja miettiä alkuperäisen sanan tarkoitusta.

Näin sitä ymmärretään suomenkieltäkin eri tavoin, ei ihme jos Raamattua.

Mutta jos otamme esimerkin elävästä elämästä, niin asia ehkä valkenee. Pekka ja Pätkä ovat riidoissa keskenään. Pätkä väittää, että Pekka on pettänyt häntä jossakin heidän keskinäisissä kaupoissaan. Pätkän mukaan hän on saamassa Pekalta vielä 100 euroa. Pekka ei mielestään ole yhtään velkaa Pätkälle.

Paikalle tulee Toivo ja kysyy, mistä te siinä riitelette. Pojat selvittävät hänelle asian. Topi ottaa pussistaan satasen ja antaa sen Pätkälle Pekan velasta. Kysymyksessä on mielestäni sovitus. Mutta jos Pätkän luonto ei anna periksi ja hän ei ota satasta, niin sovitus ei astu voimaan.

Jos Pekka ja Pätkä pääsisivät keskenään sopimukseen asiasta, niin silloin olisi kysymyksessä sovinto.

Mutta kummassakin tapauksessa olisi luonnollista, että syntyisi myös sovinto.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #57 : 09.06.11 - klo:15:47 »
Kreikan sana 2. korinttilaiskirjeessä tarkoittaa sanakirjani mukaan paitsi sovintoa, myös muutosta ja vaihdosta. Efesolaiskirjeessä se saa etuliitteen, jonka merkitys on taas ja uudestaan. Luther puhui autuaasta vaihtokaupasta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #58 : 11.06.11 - klo:11:20 »
Näin sitä ymmärretään suomenkieltäkin eri tavoin, ei ihme jos Raamattua.

Mutta jos otamme esimerkin elävästä elämästä, niin asia ehkä valkenee. Pekka ja Pätkä ovat riidoissa keskenään. Pätkä väittää, että Pekka on pettänyt häntä jossakin heidän keskinäisissä kaupoissaan. Pätkän mukaan hän on saamassa Pekalta vielä 100 euroa. Pekka ei mielestään ole yhtään velkaa Pätkälle.

Paikalle tulee Toivo ja kysyy, mistä te siinä riitelette. Pojat selvittävät hänelle asian. Topi ottaa pussistaan satasen ja antaa sen Pätkälle Pekan velasta. Kysymyksessä on mielestäni sovitus. Mutta jos Pätkän luonto ei anna periksi ja hän ei ota satasta, niin sovitus ei astu voimaan.

Jos Pekka ja Pätkä pääsisivät keskenään sopimukseen asiasta, niin silloin olisi kysymyksessä sovinto.

Mutta kummassakin tapauksessa olisi luonnollista, että syntyisi myös sovinto.

Mielestäni on halventavaa puhua sovituksesta "pekkajapätkä!" -esimerkeillä. Tämmöiset esimerkit osoittavat saman huomion todeksi minkä tein ns. "uskovaisten" keskuudessa jo ajat sitten: heiltä on pyhän taju ja kunnioitus hävinnyt. Heille Jumalakin on vain jokin "hyvä jätkä" jonka kanssa ollaan keskustelevinaan kuin ruokakaupan jonossa.

Muutenkaan tällaiset järkeilyt eivät osoita yhtään mitään. Pitäisi lukea Raamattua sellaisena kuin se on kirjoitettu eikä keksiä omia tulkintoja. Kristus sovitti kerralla koko maailman eikä kysynyt siihen yhdeltäkään lupaa. Se tapahtuo One, jo paljon ennen sinun syntymääsi ja oli yksipuolinen tuomio.

Meillä ihmisillä ei ole (onneksi) siihen mitään nokan koputtamista, tuomio koskee kaikki! Kaikki maailman ihmiset on saaneet saman tuomion: kaikkia koskee sama evankeliumi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #59 : 11.06.11 - klo:12:28 »
Jeesus Kristus antoi henkensä sovittaakseen koko maailman synnit. Siis vapauttaakseen syntiset Jumalan vihan alta, väittää minun kielikorvani. Ei sovittaminen ole mitään "yksipuolista sopimista" vaan että esimerkiksi graffiteja seinille piirrellyt sovittaa tekonsa kuuraamalla ne seinät puhtaiksi. Jeesus on jo tehnyt tämän meidän puolesta kuolemalla ristillä.

Tuomio on tähän yhteyteen vähän hassu sana. Tuomio on ensinnäkin ainakin tuomiosunnuntain tekstien perusteella vasta tulossa ja toiseksi "se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään" (Joh. 5:24)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna