Kirjoittaja Aihe: Uskon esiintuominen  (Luettu 39443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #15 : 05.06.11 - klo:17:41 »
Tänään en minä aio ainakaan tehdä mitään evankeliumin hyväksi. Sensijaan aion tehdä jotain itseni hyväksi. Synnyin ihmiseksi ja uskon kunnioittavani Luojaani enemmän pysymällä ihmisenä kuin muuttumalla evankeliointikoneeksi.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #16 : 05.06.11 - klo:19:00 »
En ole varmaan koskaan evankelioinut/yrittänyt käännyttää ketään tietoisesti. Vaikeiden kysymysten edessä olen monesti vaiennut ja kiemurrellut. Vain nurkkaan ajettuna olen joskus joutunut tuskalla ja vaivalla tunnustamaan värini ja taustani, ja tuloksena on saattanut olla lämpimän hyväksyvä vastaanotto- toisin kuin ajattelin. Persoonaltani olen mahdollisimman vähän kaupustelijatyyppiä.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #17 : 05.06.11 - klo:19:29 »
Kaikki ihmiset ovat päässeet osalliseksi evankeliumista, koko maailman kaikki ihmiset!  me emme ole tehneet sen hyväksi mitään.  Muutenkin on typerää edes kuvitella tehneensä mitään hyvää hengellisessä mielessä kun me ihmiset emme kerran parhaimmillammekaan tee muuta kuin syntiä. Se jos jokin on juuri rehvastelua, -ajatella tehneensä jotain "evankeliumin hyväksi".

Onneksemme Paavali ja muut apostolit eivät ajatelleet noin. Ei kukaan olisi päässyt osalliseksi evankeliumista ellei olisi ollut niitä, jotka tavalla tai toisella ovat olleet evankeliumin palveluksessa. Eivätkä kaikki maailman ihmiset tänäänkään ole automaattisesti osallisia evankeliumista.

Paavali koki olevansa velassa päästessään itse osalliseksi evankeliumista.
Room. 1:14. Kreikkalaisille ja barbaareille, viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
15. omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.

Saamme tänään kiittää Jumalaa Paavalista ja Lutherista (muista puhumattakaan), jotka ovat omistaneet elämänsä evankeliumin palvelukseen. Taisivat olla kaikki tyynni rehvastelijoita?

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #18 : 05.06.11 - klo:20:00 »
Daniel 12:3
Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #19 : 05.06.11 - klo:20:16 »
En todellakaan aio alkaa tästä aiheesta mitään uutta vääntöä One, koska tiedän ettei sinun väitteilläsi ole loppua. Sen vain sanon että huomioi toki että on eri asia päästä osalliseksi evankeliumista kuin kuulla sitä saarnattavan. Kaksi eri asiaa.

Kaikki maailman ihmiset ovat yhdellä kristuksen ristintyöllä päässeet osalliseksi evankeliumista. Osa sen uskoo, osa ei, ja loput eivät uhraa koko asialle ajatustakaan.

Onneksi ei ole sinun päätettävissäsi kuka on siitä osallinen, silloin kai ei muita olisikaan lisäksesi kuin juuri samoin ajattelevat ja/tai ahtaat kriteerisi täyttävät jäljellä. Ja onneksi Paavali & co ei ajatellut laillasi myöskään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #20 : 05.06.11 - klo:20:59 »
En todellakaan aio alkaa tästä aiheesta mitään uutta vääntöä One, koska tiedän ettei sinun väitteilläsi ole loppua. Sen vain sanon että huomioi toki että on eri asia päästä osalliseksi evankeliumista kuin kuulla sitä saarnattavan. Kaksi eri asiaa.

Kaikki maailman ihmiset ovat yhdellä kristuksen ristintyöllä päässeet osalliseksi evankeliumista. Osa sen uskoo, osa ei, ja loput eivät uhraa koko asialle ajatustakaan.

Onneksi ei ole sinun päätettävissäsi kuka on siitä osallinen, silloin kai ei muita olisikaan lisäksesi kuin juuri samoin ajattelevat ja/tai ahtaat kriteerisi täyttävät jäljellä. Ja onneksi Paavali & co ei ajatellut laillasi myöskään.

Ajattelutapasi on todella outo enkä aio tuhlata ruutia pääsi kääntämiseksi. Kuinka arvelet jonkun pääsevän osalliseksi evankeliumista, jos kukaan ei tee asian hyväksi mitään? Tehtävä on annettu jokaiselle sukupolvelle. Muistatko, kuinka kävi sille miehelle, joka kaivoi leiviskänsä maahan eikä asioinut sillä? Paavalille oli ykkösasia evankeliumin julistaminen ja kunnia-asia olla julistamatta siellä, missä Kristuksen nimi on jo mainittu. Jos Paavali olisi uskonut laillasi, palvoisimme täällä todennäköisesti vielä ukkojumalaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #21 : 05.06.11 - klo:21:36 »
Evankeliumi = hyvä sanoma. Eivät kaikki ihmiset ole päässeet osalliseksi evankeliumista vaan siitä, mistä evankeliumi kertoo eli Kristuksen armotyöstä.

Osallisuus on vähän vaikea sana. Mutta minä ainakin ymmärrän sen niin, että ihmiset, jotka ovat päässeet kakusta osalliseksi, ovat syöneet kakkua. Samoin ihmiset, jotka ovat päässeet evankeliumista osalliseksi, ovat kuulleet evankeliumia. Ja kaikki eivät evankeliumia ole kuulleet. Jos olet eri mieltä sanan osallisuus merkityksestä niin se ei ole Leenan vika.

Ihme saivartelua...  :icon_rolleyes:

Tähän aiheeseen muuten liittyy aika nätisti Room. 10:13-15.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #22 : 06.06.11 - klo:00:06 »
Ehkä tätä liippaa läheltä sekin teema, mitä ihmisen on tehtävä pelastumisensa hyväksi.  Kuulin siitä niin loisto sitaatin seuroissa - oliko ne Eleniuksen muistoseurat vai toiset hienot samana päivänä en muista, mutta muuan mies oli kerran lyhyesti todennut omaksi osallisuudekseen tämän:  Minä naulat teroitin, joilla löin sun ristihin.  Mietin tässä sitä, milloin evankeliumilla sitten osaisi  lohduttaa toisia.

Jollain tapaa tämä pyrkii itsepintaisesti mieleeni nytkin. Kun on kyse minun osallisuudestani toisten pelastukseen!  
Jeesus on itse kehoittanut kastamaan ja opettamaan. Kenelle tämä tehtävä annetaan, ja missä muodossa?  Mikä on oma roolini - kysyköön kukin ylempää kuin ihmisiltä.

Samoin on hyvä kysyä kenen toimena on sisälähetys, kuinka se toteutetaan viisaasti - viisautta on myös pyytää neuvoa Jumalalta itseltään, kun viisauttakin on luvattu antaa ja neuvotaan pyytämään. .  

Upeinta olisi jos olisi niin hyvä että sen syytä jo alettaisiin ihmetellä mutteihan se utelu omalla kohdallanikaan siitä johdu. Sille on paljon arkipäiväisempi syy.  Ja kun kysytään minä sanon kuten asia on. Yleensä siihen suhtaudutaan yllätyksellisesti, joku kipsautuu, useimmat uskovat yllättävän hartaasti itse, joskus törmää kysymyksiin jotka jättävät täysin ymmälle, mutta vain kerran siitä riesaa tuli.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #23 : 06.06.11 - klo:12:26 »
Niin tietysti, kun henkisessä Neuvostoliitossa eletään.

En ymmärrä tällaista kannanottoa. Suomessa saa puhua kaikenlaista sontaa ilman, että kukaan puuttuu sanomisiin.

Lainaus
Paljon on ollut profetioita tietyissä piireissä että Venäjä vallottaa Suomen, läpi vuosikymmenien. Nyt olen alkanut ajatella hiljaa mielessäni että ehkä niin onkin jo käynyt Suomessa ja koko maailmassa, henkisellä tasolla. Kristillinen kulttuuri on katoava luonnonvara.

Ehkä onkin toisin päin. Henkisesti Venäjä on rikkaampi kuin monet länsimaat? Eikö meidän kulttuurimme ole kristillisyyden läpitunkema?
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #24 : 06.06.11 - klo:12:28 »
Evankeliumi = hyvä sanoma. Eivät kaikki ihmiset ole päässeet osalliseksi evankeliumista vaan siitä, mistä evankeliumi kertoo eli Kristuksen armotyöstä.

Osallisuus on vähän vaikea sana. Mutta minä ainakin ymmärrän sen niin, että ihmiset, jotka ovat päässeet kakusta osalliseksi, ovat syöneet kakkua. Samoin ihmiset, jotka ovat päässeet evankeliumista osalliseksi, ovat kuulleet evankeliumia. Ja kaikki eivät evankeliumia ole kuulleet. Jos olet eri mieltä sanan osallisuus merkityksestä niin se ei ole Leenan vika.

Ihme saivartelua...  :icon_rolleyes:

Tähän aiheeseen muuten liittyy aika nätisti Room. 10:13-15.

Mielenkiintoista, että mulla "sattui" juuri olemaan Raamattu auki tuosta kohdasta.

Merkitseekö evankeliumin pelkkä kuuleminen vielä osallisuutta Kristuksen armotyöhön? Ei mielestäni. Aivan kuten pelkkä kakun näkeminen ei vielä merkitse osallisuutta kakusta. Kakusta osalliseksi pääseminen edellyttää kakun syömistä.

Jos joku väittää, ettei ihmisellä ole mitään osuutta oman pelastumisensa asiassa, niin on kohtuullista pyytää häneltä vastausta siihen, miksi kaikki eivät pelastu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #25 : 06.06.11 - klo:15:22 »
Jos joku väittää, ettei ihmisellä ole mitään osuutta oman pelastumisensa asiassa, niin on kohtuullista pyytää häneltä vastausta siihen, miksi kaikki eivät pelastu.

Laihduttajalle kakun katseleminen riittää osallisuudeksi --- eikä meille kuulu missään tapauksessa kannanotto pelastuskysymyksiin. Ei tikun vertaa. Paitsi se: Minä naulat teroitin, joilla löin sun ristihin. Siinä sinun osallisuutesi - ja minun - ja jokaisen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #26 : 06.06.11 - klo:16:17 »
Mielenkiintoista, että mulla "sattui" juuri olemaan Raamattu auki tuosta kohdasta.

Merkitseekö evankeliumin pelkkä kuuleminen vielä osallisuutta Kristuksen armotyöhön? Ei mielestäni. Aivan kuten pelkkä kakun näkeminen ei vielä merkitse osallisuutta kakusta. Kakusta osalliseksi pääseminen edellyttää kakun syömistä.

Jos joku väittää, ettei ihmisellä ole mitään osuutta oman pelastumisensa asiassa, niin on kohtuullista pyytää häneltä vastausta siihen, miksi kaikki eivät pelastu.


Minä väitän ja pysyn sanassani. Jos se ei ole Jumalasta niin se on siitä toisesta. SV 177 alkaa 177

1. Sun sanas, Herra, kutsuu luokses meitä,
kun käymme täällä kadotuksen teitä
ja teemme turhaan työtä raskasta,
vaan emme pääse synnin kuormasta.

Kaikki on turhaa ellei se ole Jumalasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #27 : 06.06.11 - klo:16:48 »
 Ajattelen että Evankeliumi on ilosanoma siitä kuinka kaikki maailman ihmiset on yhdellä kertakaikkisella Kristuksen ristintyöllä armahdettu. Tämä että se sulkee sisäänsä kaikki maailman ihmiset, on sitä kun sanotaan: "menkää ja saarnatkaa KAIKILLE luoduille!". Sitten sanotaan että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Ensin on siis Ilosanoma ja anteeksiantamus joka koskee ihan kaikkia uskosta, ihonväristä seksuaalisesta suuntautumisesta tai mistään muustakaan riippumatta. Kaikki maailman ihmiset ovat tästä yhtä lailla osallisia ja juuri SE on se ilosanoma. Ei se mikään ilosanoma ole jos saarnataan että "kun ensin teet niin ja näin, saat anteeksi..."  -se on lakiuskoa, ei ilosanomaa!

Toiseksi kommentti siihen että miten joku voi tulla tästä evankeliumista osalliseksi "jos kukaan ei tee mitään":

On väärin sanoa ettei kukaan tee tai ole tehnyt mitään. Me ihmiset emme tee mitään emmekä voikaan tehdä koska hinta on vaan liian kallis meille hankittavaksi.  Mutta Kristuspa on tehnyt jotain! Kristus on siis tehnyt jotain, jonka kautta ja takia saamme kaikki erotuksetta olla osalliset tästä. Osallisuus merkitsee siis pääsyä ja lapsioikeutta Kristuksen armotyön perusteella eikä omien tekemisiemme ja hengellisen aktiivisuuden  perusteella.


Lainaus
Jos joku väittää, ettei ihmisellä ole mitään osuutta oman pelastumisensa asiassa, niin on kohtuullista pyytää häneltä vastausta siihen, miksi kaikki eivät pelastu.Onesimus

Minusta taas on täysin kohtuutonta vaatia keneltäkään ihmiseltä vastausta moiseen koska me emme siitä päätä. (Luojan kiitos!)

Ja kyllä; -minäkin väitän ja uskon ettei ihmisellä ole osuutta pelastumisen asiassa eikä missään muussakaan armoa ja siunausta koskevassa asiassa vaan elämme yksin armon antimista. Muuten koko uskon saa heittää roskakoriin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #28 : 06.06.11 - klo:17:03 »
 Mietin tässä sitä, milloin evankeliumilla sitten osaisi  lohduttaa toisia.

Sitä minäkin olen miettinyt usein. Oikeastaan niin pikemminkin että MITEN sitä evankeliumilla osaisi lohduttaa sen tarpeessa olevaa?

Me ihmiset tarvitsemme evankeliumia, ei pelkästään siihen tai tuohon tilanteeseen vaan ihan kokonaisvaltaisesti kaiken aikaa. Me elämme siitä, hengitämme sitä, se on perusravintomme. Olen tullut siihen johtopäätökseen ettei mikään muu kuin täysin varaukseton armo joka ei sisällä ehtoja eikä vaatimuksia, -voi virvoittaa väsynyttä ja itseensä kyllästynyttä ihmisriepua. Vraukseton armo ainoastaan voi antaa toivoa ja lisätä uskoa mutta pienikin vaatimus tai ehto sen jo tekee tyhjäksi.

Virsi kelpaa mielestäni hyvin neuvoksi:

http://www.youtube.com/watch?v=iXVO_occ-eY


Kun puhumme armosta ja tahdomme lohduttaa, pyrkikäämme lohduttamaan niinkuin Kristuskin lohduttaa kärsivää armollaan. Mielestäni evankeliumi on se kun kuullaan sanat: "Minä hyväksyn sinut, olen sinut kalliisti ostanut!"
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #29 : 06.06.11 - klo:18:15 »
Me ihmiset tarvitsemme evankeliumia, ei pelkästään siihen tai tuohon tilanteeseen vaan ihan kokonaisvaltaisesti kaiken aikaa. Me elämme siitä, hengitämme sitä, se on perusravintomme.

Eikös juuri tämä oo sitä osallisuutta evankeliumista?
Voi niitä ihmisiä, jotka eivät evankeliumista ole ikinä kuulleet... Ei ihme, että Raamattu velvoittaa meitä kertomaan siitä kaikille.
Tämä ei sitten liity mitenkään pelastukseen. Iliman tätä huomiota varmasti seuraavaksi tulis kommenttia että "ihmiset eivät voi tehdä mitään" jne... Vai ajatteleeko joku että koska pyöräilykypärättömyydestä ei seuraa rangaistusta, pyöräilykypärättömyys on se juttu mihin pyritään, sanoi laki mitä tahansa...
Sitten voi mennä hölmöksi jos joku kuvittelee velvollisuuden täyttämisen olevan jokin ylpeilynaihe...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna