Kirjoittaja Aihe: Uskon esiintuominen  (Luettu 39668 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #105 : 15.06.11 - klo:18:40 »
Kasteessa Jumala otti minut lapsekseen, seurakuntansa jäseneksi. Sitä ennen en sitä ollut, vaikka olinkin hänen luomansa. Tätä uudestisyntyminen minulle merkitsee. Sen perusteella olen Jumalan valtakunnan perillinen ja saan kutsua häntä Isäksi ja kaikkia hänen kirkkonsa jäseniä veljikseni ja sisarikseni.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #106 : 16.06.11 - klo:09:45 »
Martti Luther: Pöytäpuheita. Hämeenlinna 1983. S. 37 "Pyhä Raamattu on kaikkien harhaoppisten kirja".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #107 : 16.06.11 - klo:10:59 »
Roomalaiskirjeen 6. luvun alku (1-14) kertoo, mitä kaste merkitsee.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #108 : 16.06.11 - klo:12:16 »
Jos pelkkä kaste pelastaa, niin hukkaan joutuu silloin kaikki vanhan liiton profeetat ja muut pyhät. Mutta Aabrahamista sanotaan että hänet vanhurskautettiin uskon kautta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #109 : 16.06.11 - klo:12:37 »
Roomalaiskirjeen 6. luvun alku (1-14) kertoo, mitä kaste merkitsee.

Olipa hyvä, että otit tuon roomalaiskirjeen kohdan. Jos elämme kristityn elämää, "väärinkastaminenkin" luettaneen kasteeksi. Rohkenen uskoa, että se kaste, joka pitää vainajan siellä haudassa, on oikea kaste. Uskon, ettei tämä ole kovin väärä tulkinta, enkä tarkoita "väärinkastamisella" ainoastaan lapsikastetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #110 : 16.06.11 - klo:13:01 »
Rohkenen uskoa, että se kaste, joka pitää vainajan siellä haudassa, on oikea kaste.

Tarkoitatko vainajalla vanhaa Aatamia?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #111 : 16.06.11 - klo:13:14 »
Luther sanoo, että perkele kastaessaan lasta Pyhän Kolminaisuuden nimessä - se on oikea kaste.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #112 : 16.06.11 - klo:13:45 »
Tarkoitatko vainajalla vanhaa Aatamia?

Tarkoitan sitä, mikä jakeen 6 mukaan on ristiinnaulittu. Näyttäisi noista jakeista löytyvän se oikea järjestyskin. Eli ensin kuolema, sitten hautaaminen ja sitten ylösnousemus eli uusi elämä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #113 : 16.06.11 - klo:14:53 »
Kasteessa Jumala otti minut lapsekseen, seurakuntansa jäseneksi. Sitä ennen en sitä ollut, vaikka olinkin hänen luomansa. Tätä uudestisyntyminen minulle merkitsee. Sen perusteella olen Jumalan valtakunnan perillinen ja saan kutsua häntä Isäksi ja kaikkia hänen kirkkonsa jäseniä veljikseni ja sisarikseni.

Olen pihalla kuin lumiukko teologisista asioista enkä osaa vastata mitään uudestisyntymiseen. Ilmeisesti uskon niin kuin ev.lut. kirkko opettaa (tai ainakin olen uskovinani, en tiedä sitäkään  :-\). Mietin kyllä eilen näitä asioita.

Ortodoksit kai opettavat, että ihminen uudestisyntyy ekan kerran kasteessa ja tämä uudestisyntymisen prosessi jatkuu läpi koko elämän päättyen lopulta ihmisen jumalallistumiseen eli teofaniaan. Oonko ihan hakoteillä?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #114 : 16.06.11 - klo:16:23 »
Kaste on niitä harvoja asioita joista lähes koko perinteinen kristikunta on aina ollut yhtä mieltä että se on uudestisyntymisen paikka. Uudestikastajalahkot ja kasteen halveksijat eivät tätä ole koskaan ymmärtäneet sillä he haluavat pystyttää omaa vanhurskautta. He eivät myöskään usko selvää Raamatun sanaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #115 : 16.06.11 - klo:18:25 »
Kaste on niitä harvoja asioita joista lähes koko perinteinen kristikunta on aina ollut yhtä mieltä että se on uudestisyntymisen paikka. Uudestikastajalahkot ja kasteen halveksijat eivät tätä ole koskaan ymmärtäneet sillä he haluavat pystyttää omaa vanhurskautta. He eivät myöskään usko selvää Raamatun sanaa.

En tunnustaudu uudestikastajaksi enkä kasteen halveksijaksi. Siitä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) minua kiinnostaa, mitä Raamattu sanoo asiasta. Raamattu näyttää osoittavan kiistattomasti, että Pyhän Hengen saaminen (sitä sanotaan myös henkikasteeksi) ja uudestisyntyminen ovat sama asia ja että vesikaste on eri asia. On paljon mielekkäämpää alistua Raamatun auktoriteetin alle kuin yrittää kehittää omia viritelmiä. Myönnän kyllä, että olen tässä eri linjoilla kuin suuri osa helluntailaisista ja luterilaisista.

Muuten, mikä on perinteinen kristikunta? Luterilaisetko?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #116 : 16.06.11 - klo:19:22 »
Kasteessahan juuri saadaan Pyhä Henki ja synnytään uudesti ylhäältä. En ymmärrä miten ne voisivat olla "eri asia"?

Lainaus
Muuten, mikä on perinteinen kristikunta? Luterilaisetko?


Eli katollilaiset, ortoboksit, luterilaiset ym.  suht. normaalijärkiset.  Melkein kaikki muut paitsi "evankelikaalit" ja muut amerikkalaiset kaalipäät jotka intoilevat uskonnolla niin kovin ettei jalat ole enää ottaneet vuosisatoihin maahan.
« Viimeksi muokattu: 16.06.11 - klo:19:26 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #117 : 16.06.11 - klo:19:36 »
Jos pelkkä kaste pelastaa,

Saako kysyä mistä olet keksinyt tuolaisen käsitteen "pelkkä" kaste?  Raamattu ei ainakaan puhu mistään "pelkästä" kasteesta vaan uudestisynnyttävästä kasteen armosta.  Oletko kasteen halveksija kun puhut "pelkästä" kasteesta?  Etkö ymmärrä ettei kaste ole ihmisen asettama vaan Jumalan?

Miten voit sanoa itsensä Jumalan asettamaa kastetta "pelkäksi" vedeksi sillä sitähän sinä tarkoitat? Täytyy taas todeta että suuri on rohkeus kasteen halveksijoilla, kuten olen ennenkin monesti todennut. Omissa voimissa kun vaelletaan, sitä rohkeutta tai luuloa siitä vielä on. Joka ei tarvitse kastetta, se ei mielestään tarvitse armoakaan näin on asia!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #118 : 16.06.11 - klo:19:55 »
Jos ihminen on syntynyt uudesti muualla kuin kasteessa, se on kuviteltu uudestisyntyminen. Lukuunottamatta muutamia Raamatun poikkeustapauksia jotka ainoastaan vahvistavat asian. Ja Raamatun jälkeen tapahtuneita joita ei ole enempää kuin 1 tsiljoonasta.

Jos siis olet mieleltäsi

a)helluntailaishenkinen
b)ratkaiskristitty
c) joku muu epämääräinen älämölökristitty

-ja ajattelet mielessäsi "uudestisyntyneesi" muualla kuin kasteessa niin tiedä että se on pelkkää mielikuvituksen tuotetta koska sellaista ei tapahdu normaalisti. Kaste on asetettu sitä varten.

vain 1 tsiljoonasta, erittäin painavista pakottavista syistä kuten kuolema ennen kastetta tms. voi tulla kysymykseen ja siitäkään emme tiedä sanoa mitään koska sellaisesta ei ole ilmoitettu mitään.  Sen sijaan kaikille maailman hurmahengille ON ilmoitettu selvääkin selvemmin että kaste on uudensyntymisen paikka.

Jos joku ei sitä usko vaan haluaa rakentaa "oman" uskon niin onnea hänelle ja toivottavasti se itsekeksitty usko auttaa myös sitten kerran kuoleman rajalla. Olen kyllä ollut huomaavinani etteivät ne älämölökristityt enää hautajaisissa pidä samaa älämölöä kuin muulloin eli ilmeisesti se itse psyykattu älämölö ei ole oikein kestävää kovan paikan tullen vaan silloin hekin rupeavat miettimään että tarvittaisiinkohan tässä sentään vähän armoakin?
« Viimeksi muokattu: 16.06.11 - klo:19:58 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #119 : 16.06.11 - klo:21:55 »
Oletko kasteen halveksija kun puhut "pelkästä" kasteesta?

Olen tavannut ihmisen, joka on kastettu kolme kertaa. Eikö ainakin kaksi niistä ole "pelkkiä" kasteita?