Kirjoittaja Aihe: Uskon esiintuominen  (Luettu 39444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Uskon esiintuominen
« : 05.06.11 - klo:09:33 »
Oman uskon esiintuominen ilman kysymättä on oman erinomaisuuden mainostamista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #1 : 05.06.11 - klo:10:42 »
Jos ihmisten puhe ärsyttää, niin sitä voi yrittää tukkia joko kaikkien muiden suut tai sitten omat korvat.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #2 : 05.06.11 - klo:10:57 »
Oman uskon esiintuominen ilman kysymättä on oman erinomaisuuden mainostamista.

Kyllä ilman kysymättä oman uskon esiintuominen on sopivaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #3 : 05.06.11 - klo:10:57 »
Oman uskon esiintuominen ilman kysymättä on oman erinomaisuuden mainostamista.

Niin tietysti, kun henkisessä Neuvostoliitossa eletään.

Paljon on ollut profetioita tietyissä piireissä että Venäjä vallottaa Suomen, läpi vuosikymmenien. Nyt olen alkanut ajatella hiljaa mielessäni että ehkä niin onkin jo käynyt Suomessa ja koko maailmassa, henkisellä tasolla. Kristillinen kulttuuri on katoava luonnonvara.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #4 : 05.06.11 - klo:11:59 »
Oman uskon esiintuominen kysymättä  voi olla myös rohkeutta. Jos elää ympäristössä, jossa on muotia uskoa kaikkeen muuhun kuin Raamatun Jumalaan, niin vaatii todellista rohkeutta tuoda se esiin. Jos koulussa kiusataan jotain "uskista", on helppoa olla hiljaa omasta uskostaan, olla puolustamatta kiusattua ja hiljaisuudellaan antaa ymmärtää, että on samaa mieltä kiusaajien kanssa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #5 : 05.06.11 - klo:12:10 »
Oman uskon esiintuomattomuus vähänkään pidemmässä keskustelussa on aika tosi vaikeaa...
Ei tartte tulla puhe kuin opiskeluista tai kesätöistä niin toinen saa selville että olen kristitty.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #6 : 05.06.11 - klo:12:30 »
Kun Kaarlo Syväntö aikoinaan muutti Israeliin tarkoituksenaan tehdä siellä lähetystyötä (joka muistini mukaan tapahtui v. 1947 ja oli kaiketi kiellettyä juutailaisten parissa). Häneltä kysyttiin, että kuinka hän sitä tekee. Hän vastasi: Pitää vastata, kun kysytään ja pitää elää niin, että kysytään.

Toisaalta näemme apostolien teoista aika hyvän mallin, kuinka uskon tulisi tulla esille. Apostolin saarnasivat evankeliumia aina siellä, missä liikkuivat ja missä vain tilaisuus oli. Sanotaan, että Herra vahvisti sanansa sitä seuraavien merkkien kautta. Voisikohan vieläkin olla näin?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #7 : 05.06.11 - klo:13:45 »
Mutta me emme ole apostoleita. Olin taas eilen yhdessä tilaisuudessa jossa eräs krääkkyturpa eukko huusi ja mekasti kovaan ääneen uskonasioista ja ihmiset vahtasivat suu auki että mitä ihmettä nyt? Voi voi.

Minä en ole uskonasioita vastaan. En ole sitäkään vastaan jos ruvetaan puhumaan evankeliumista tai laista tai itse ylipäätään itse asiasta mutta kun ruvetaan puhumaan omasta uskomisesta tai omasta uskonlahkosta/liikkeestä niin se todella ärsyttää ja saa aikaan lähes ylenantoreaktion.

Perustuuko uskoVAISUUS siihen että elvistellään omalla erinomaisuudella vai miksi pitää olla kysymättä äänessä?  Oikea uskovainen olisi minun mielestä sellainen joka eläisi uskonsa mukaan, olisi hienotunteinen ja ottaisi huomioon muutkin eikä elämöisi uskollaan. Sellaisia kunnioitetaan ja arvostetaan. Krääkkyturpia ja uskontuputtajia nauretaan. Minä en pidä heistä enkä heidän tyylistään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #8 : 05.06.11 - klo:14:04 »
Oman uskon esiintuominen kysymättä  voi olla myös rohkeutta. Jos elää ympäristössä, jossa on muotia uskoa kaikkeen muuhun kuin Raamatun Jumalaan, niin vaatii todellista rohkeutta tuoda se esiin. Jos koulussa kiusataan jotain "uskista", on helppoa olla hiljaa omasta uskostaan, olla puolustamatta kiusattua ja hiljaisuudellaan antaa ymmärtää, että on samaa mieltä kiusaajien kanssa.

Minusta ne uskovaiset kiusaavat paljon enemmän ei-uskovaisia kuin toisinpäin. Eiväthän ne anna muiden elää rauhassa omissa uskoissaan tai uskottomuuksissaan vaan kuullessaan ettei toinen ole samaa uskoa, käyvät päälle kuin hyeenat, purevat ja kalvavat yrittäen "voittaa sielun" ja kerätä taivaallisia irtopisteitä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #9 : 05.06.11 - klo:14:14 »
Oon kyllä lähtökohtaisesti samaa mieltä siitä että tilannetajuton meuhkaaminen on vähintään ärsyttävää. Toisaalta en sitten tiä onko siinäkään järkeä että alotettais noitavainot kaikkia uskostapuhujia kohtaan sen takia että jotkut on ääliöitä. Yleensä jokaista syyllistä kohti hiljenee 10 syytöntä jos aletaan kovalla kädellä runnomaan väkeä hiljaiseksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #10 : 05.06.11 - klo:14:36 »
Minulta kysytään usein, syystä jota en ymmärrä. Vain kerran siitä tuli harmia ja todellista pulmaa työpaikalla. Tiimissä oli yksi ateismiherätyksen kokenut ja yksi joka elvisteli sillä että hänempä vanhempansa olivat niiiin viisaita että etukäteen nyhtivät kaiken uskontoon vivahtavankin irti. Kyllä oli vähällä lipsahtaa että sen on kai jokainen huomannut kertomattakin. Kristilliseen kasvamiseen kun kuuluu usein ripaus etiikkaa. En sanonut...     yleesä menee jotenkin männikköön kuitenkin....    on hyvä olla puhumatta, kun käytöksestä luetaan muuta...  jos käytöksestä luetaan jotakin, on silti kuin hyväksi olla puhumatta...  

 Minua rasitti kun mikä hyvänsä uskominen otettiin oikein puheeksi kun meni  kahvihuoneeseen.  Silloin istuin vain ja hy-myi-lin.  Ja se ovella karjuminen, jestas... minä pelkään lyöväni niitä, ihan totta tai nälviväni kuten kunnon kristitty ainakin...  jos joudun vielä samoihin ympyröihin...  

Kun ne kaaosti lopulta kaiken. Minä lähin kalppimaan sillä potilastyö kärsi siitä - minä en puhunu, mutten sunkaan minä kiellä uskovani jos suoraan kysytään -  ja sitten toinen lääkäri ja sitten pomo...   sanoi ettei voi olla apulaisylilääkäri ilman alaisia... tiimi hajos...  

Esille tulee yleensä Leena, kun asia on kunnolla puheena, ei Jeesus Kristus edes etäisenä tuoksuna. Mittee mie tien...  

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #11 : 05.06.11 - klo:15:47 »
Oon kyllä lähtökohtaisesti samaa mieltä siitä että tilannetajuton meuhkaaminen on vähintään ärsyttävää. Toisaalta en sitten tiä onko siinäkään järkeä että alotettais noitavainot kaikkia uskostapuhujia kohtaan sen takia että jotkut on ääliöitä. Yleensä jokaista syyllistä kohti hiljenee 10 syytöntä jos aletaan kovalla kädellä runnomaan väkeä hiljaiseksi.

Mitä meuhkaamiseen tulee, luulen että olen sitä vastaan ehkä rokoketuin tällä forkalla, sen rokotteen sain jo varhaislapsuudessa. Olin myöhemmin erään sukulaisen häissäkin, jotka muuan nainen pilasi saarnaamalla. Viisi minuuttia oli ihan oikeaa asiaa ja sopivaa siinä tilanteessa, mutta sen jälkeinen puolisen tuntia ei.

Mutta emme kaiketi hylkää oikeaa rahaa siksi, että jossain on väärennettyä. Jos tehtäisiin mielipidekysely siitä, kuka tällä forkalla kirjoitteleva pitää evankeliumia hienotunteisimmin esillä, niin äänestäisin Karjalaisen Köpiä. Mies ei ikinä rehvastele uskollaan, ei esiinny kaikkitietävänä eikä provosoidu provoilusta, tekee vain sitä, minkä on saanut sydämelleen. Siunatkoon Taivaan ja maan Herra sitä työtä.

Joskus olisi hyvä kysyä itseltään, mitä minä olen tehnyt sen hyväksi, että joku olisi päässyt osalliseksi aidosta evankeliumista. Voimme osata monia kieliä, mutta vaikenemme usein kaikilla niistä, ettemme vain "rehvastelisi" olemattomalla uskollamme.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #12 : 05.06.11 - klo:16:40 »
Jos nyt jätetään koko olettamus siitä, että kyseessä olisi rehvastelu sikseen, milloin ottaa "usko" mitä lieneekin, puheeksi? Ja kuinka?  
Herännäisyydessä jokin levollisuus, kyky olla vertailematta koska itse kullakin on riittävästi omissa synneissään, on ollut tyynnyttävää, muualla en enää jaksaisi.  Toisekseen --   me edes tunne toisiamme monetkaan kuin netin kautta. Kunnioitus toisia kohtaan vaientaa, ja kyky vaieta lisää turvallisuutta. Liian suuri vaara sille, että tekoni puhuvat toista kuin suuni, sulkee sen. Jos muutan käsitystäni, kerron kyllä..

Joskus mietin eikö riittäisi se, että elämme tavallista elämää, emme muita parempina jos emme kehnompinakaan kun ei muusta näemmä mitään tule.. Se, mitä Jeesus Kristus antaa kunkin sydämelle, kunnioitettakoon sitä, mutta koko ajatus siitä että tulisi hölkätä traktaattinippu kourassa ja jeesusnappi kauluksenkäänteessä on perin vieras. Tästä teemasta on käyty keskustelua joskus - olisiko toissavuonna.  Näemmä se tämän tästä herää.  Toisin sanoen: Kenelle kuuluu sisälähetys missäkin muodossa?  

Tietäisimme edes, mikä on oma tehtävämme ajassa. Vertailu ja ympärilleen pälyily - ei kai sentään. Se saisi päättyä alkuunsa. Olen hyvin tosissani. Kun kukin pyrkii itse omaa tietään lähemmäs Jumalaa, Hän tekee kauttamme, minkä kykenee - meistä taitaa siinä olla lähinnä haittaa.

Toivottavaa on, että emme Jumalan työtä edes itse huomaa.  Muutoin siitä on kohta tullut oma tekomme tai kiehahdamme ylpeydestä.   Jos kirjoitin tyhmyyksiä, toivon että joku korjaa - muutkin tällä kertaa mielellään kuin Onesimus, jolle tässä lähinnä edelliseen kommenttiin vastaan.  

Kastakaa ja opettakaa.  Suomessa se on useimmille tehty. Mutta kenen kutsumus toisin neuvoo, hän toisin toimikoon.

« Viimeksi muokattu: 05.06.11 - klo:16:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #13 : 05.06.11 - klo:16:56 »
Minä, olematoin watimatoin Dietricus Docens, minun curia Pezonalisudein, sanomas, waikutus tegemäs usian tahoin olut on,  wan minun Teco se ei olemas, Herran caipaus minun istutettamas wain.   Minua wäkewän tawal Hänen läheisydes wetämäs olit, nemed he Ihmised huomanet owad, ja Lohtu Wankeuteis Hän ainoa andamas kyent oli.  :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #14 : 05.06.11 - klo:17:11 »

Joskus olisi hyvä kysyä itseltään, mitä minä olen tehnyt sen hyväksi, että joku olisi päässyt osalliseksi aidosta evankeliumista.

Tätä minä en ymmärrä. Miksi noin pitäisi kysyä?  Kaikki ihmiset ovat päässeet osalliseksi evankeliumista, koko maailman kaikki ihmiset!  me emme ole tehneet sen hyväksi mitään.  Muutenkin on typerää edes kuvitella tehneensä mitään hyvää hengellisessä mielessä kun me ihmiset emme kerran parhaimmillammekaan tee muuta kuin syntiä. Se jos jokin on juuri rehvastelua, -ajatella tehneensä jotain "evankeliumin hyväksi".
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-