Kirjoittaja Aihe: Unelma taivaasta  (Luettu 15943 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Unelma taivaasta
« : 06.07.10 - klo:14:12 »
Tämä aihe saattaa olla ihan syvältä, mutta kun olen ihan pääsemättömissä... Minun täytyy tunnustaa, että tutustuminen Kristukseen on pahasti kesken ajattelemisen - siis, hän kutsuu seuraamaan, mutta ketähän tässä nyt seurataan... Ehkä ihminen ei kykenekään käsittämään. Mutta jotakin vetoavaa on ollut siinä Lutherin tulkinnassa laupiaasta samarialaisesta. Maallinen eettisyys ohittaa onnettomuuden uhrin - Kristus yksin kykenee jäämään paikalle, sillä hän on se samarialainen... ajattelen sitä ja ihmettelen joskus, hän saattaa miehen ensiavun jälkeen majataloon ja sanoo:Tässä on kaikki mitä minulla on. Ellei tämä riitä, maksan loput palatessani. Antaa henkensä, ja "ellei tämäkään riitä..." on valmis antamaan vieläkin enemmän. Silloin, joskus harvoin, ajattelee että hyvänen aika millainen tapaus.

Olisi kyllä mukavaa jos taivas olisi oikein suuri yliopisto jossa pidettäisiin eri saleissa koko ajan ihania luentoja...saisi tietää kaikesta kaiken...eikö se olisi pääsy paratiisiin? Kuljeskelisi vain salista toiseen...kuuntelisi välillä teologiaa ja filosofiaa ja matematiikkaa ja tähtitiedettä, kaikkea mitä ei saanut opiskella... Ja sitten olisi kunnollisella akustiikalla varustettuja musiikkisaleja, ja välillä kuoroharjoituksia, ja laulettaisiin kaikkea mistä on täällä mennyt pyörryksiin... ja loputtomia soittotunteja... ja orkkaharkkoja ja osaisi soittaakin jotain mitä instrumenttia vaan mutta ehkä viulua kunnolla... Se olisi minulle paratiisi.

Ja se samarialainen olisi oikein tuttu. Tajuaisi vihdoin mitä se meissä näki, ehkä se selittäisi, ja tietenkin näkisi livenä joitakin mielenkiintoisia tyyppejä, ja voisi kysyä vieläkö ne on asioista samaa mieltä kuin maan päällä. Tommy Tabermann rustaisi runojaan jossain puistikossa... joskus olisi siisti ukonilma, jos kävisi pyytämässä...

Tämä ei ole fiilistelyä. Minä en ollenkaan osaa sanoa miksi ajatukseni riippuvat tässä aiheessa kiinni. Minua saa vapaasti pitää hieman heilahtaneena.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #1 : 06.07.10 - klo:14:49 »
Minulla on niin ristiriitaiset muistot yliopistoajoilta, että en pysty kuvittelemaan taivasta ainakaan yliopistoksi.  :icon_biggrin:  :icon_wink:

Jostain syystä kirjoituksestasi tuli mieleen ohjelma, jonka tässä jokunen päivä sitten katsoin telkkarista. Se tuli joko Yle ykköseltä tai FST:lta. Muistaakseni nimi oli Jumala minua auttakoon. Uskoisin ohjelman löytyvän Areenalta, jos kiinnostaa kurkata. Se ohjelma jätti minulle kysymyksiä ja miettimistä. Lähinnä sen, että jos maailma on täynnä kovaan ääneen uskoaan huutavia uskovia (kristittyjä), miksi tämä on näin kamala paikka? Jos edes uskovat eläisivät "iisisti", taivashan olisi jo täällä.

Minua saa vapaasti pitää ihan tosi heilahtaneena -Kummajainen olen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #2 : 06.07.10 - klo:14:53 »
Tämähän on mielikuvitusta ruokkiva aihe , oikein hyvä, kiitos!

Salaisimmissa unelmissanikaan en ole osannut kuvitella mitään konkreettista Taivaasta, mutta kun innostit, niin sen lisäksi että sielä on varmasti hyvä olla ja sanan mukaan hyvin kaunista, odotan omien toiveiden täyttymistä.

Että olisi ikuinen rauha, lepo, ystävällisyys,suuri rakkauden tunne, paratiisillinen puutarha, eläimiä, ei pelkoa minkäänlaista.

Jeesuksen läheisyyden ihanuutta en osaa kuvitella muuten kuin vertaamalla elämän suloisimpiin hetkiin.

Värit ovat tärkeitä minulle ja tuoksut. Ne ovat ehkä jotain aivan muuta mitä ymmärrämme. Ruokaa ei tarvitse laittaa eikä syödä, elämme jostakin aivan muusta.

Jumalan ankaruutta ei ole, hän kertoo suurimmatkin elämän salaisuudet.

uskoa ja toivoakaan ei enää tarvita, me elämme siellä näkemisestä.

Yötä eikä päivääkään ei ole, eikä aikaa. Ei ole univaikeuksia, eikä kiirettä mihinkään.

Taivas on kaiken täyttymys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #3 : 06.07.10 - klo:15:45 »
Jos taivaasta voisi jotain kuvitella, niin lainaisin Riitta-mummia: ..."vertaamalla elämän suloisimpiin hetkiin"...


Kummajaisen mainitsemasta televisio-ohjelmasta lainaus: "...jos maailma on täynnä kovaan ääneen uskoaan huutavia uskovia (kristittyjä), miksi tämä on näin kamala paikka" ihmettelen vain ohjelman tekijää, näkeekö hän tosiaan maailman täynnä kristittyjä .


Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #4 : 06.07.10 - klo:19:41 »
Unelma taivaasta.. Toivon, että sillon ollaan siellä kaikki onnellisina, ilman riitoja; on vaan rauhaa, rakkautta, erilaisia persoonia ja huippumielekkäitä keskusteluja :D Ja sitä toivon enemmän ku mitään että pääsen tapaamaan jälleen kerran täällä menettämäni läheiset & rakhaat.
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #5 : 06.07.10 - klo:20:17 »
Unelma taivaasta.. Toivon, että sillon ollaan siellä kaikki onnellisina, ilman riitoja; on vaan rauhaa, rakkautta, erilaisia persoonia ja huippumielekkäitä keskusteluja :D Ja sitä toivon enemmän ku mitään että pääsen tapaamaan jälleen kerran täällä menettämäni läheiset & rakhaat.

Ilman riitoja.
Totta. Sen unohdin.
Ja tästä on suora linkki tuohon Riitan unelmaan: Vailla pelkoa.

Ei riita ole aina pelottava, mutta toisinaan kyllä on. Taitaa riippua siitä mistä riidellään... mielipide-erot eivät jostakin syystä pelota yhtään...kiivaatkaan... ne jotenkin päättyvät aina siihen että alkaa naurattaa...ja alkaa pitää siitä kiistakumppanista... niin vain käy. Sitkeä sissi! 
Mutta ilkeys pelottaa, ja henkilöön kajoaminen, usein myös siihen kajoaminen, mikä on toiselle rakasta ja tärkeää.  Onko se lopulta välttämätöntä?  Ja silloinkin taitaa lopulta pelätä omaa itseään pahiten. Sitä kun vastaa lopulta ilkeydellä - ja saa itsestään esille sen, joka on vain täysin turhaa ja tympäisevää.

Mietin tuota mitä Pirska kirjoitti: todella, kas ihmettä jossain päin maailma on täynnä äänekkäitä kristittyjä...se oli niitä päivän parhaita...mistähän ne siis pitävät ääntä? Saksan kirkkotaistelun aikaan äänenkäyttö ei auttanut yhtään. Takkiin tuli tunnustuskirkolle ja kunnolla. Mutta siinä näkyi, kuinka vaarallinen lopulta on pienikin ääntä pitävien kristittyjen joukko! Maan allehan niiden oli painuttava.

Mutta mietteliään päivän päätteeksi mietin kyllä, mikä olisi teho sillä, jos kristityiksi itseään ajattelevat miettisivät sovinnon voimaa.  Myyräkö se kommentoi muslimien loukkaamisen tarpeettomuutta: Miksi tarkoituksellisesti loukata, millä ihmeen motiivilla näköjään ihan tahallaan tehdään jotakin josta nyt varmuudella tietää heidän pahoittavan mielensä? Mitä "sananvapautta" se edustaa? 

Mitähän tapahtuisi jos Jeesuksen viimeisistä toiveista ja rukouksista toteutuisi: Pidä heidät yhdessä, Isä, anna heidän olla yhtä. Mitähän tapahtuisi, jos menisi itseensä ja miettisi kaksi kertaa, voisinko tehdä jotakin tämän toteutumiseksi? Voisinko jättää ilkeän sanan sanomatta tai kirjoittamatta tai miten se nyt kulloinkin menee --- ja kuinka korjata, kun eihän se niin vain onnistu.

Ja kuka se puhui nukkumisesta ja univaikeuksista, Riitta-mummi kai jälleen - siitä sitä saa univaikeuksiakin, keskinäisestä häijyydestä - ja kun niitä nyt saa muutenkin jos mistä, miksi hankkia lisää?. Ilkeyttä  ehkä pelkää syystäkin. 

Joskus muistelen sitä missä-lie olevia sanoja haavoista jotka iskettiin samoin uskovan veljeni/sisareni, (toim.huom.tämä sisar) huoneessa - kuinka ne ovat syvimmät. Ja ajattelen pelkoa, jota saattaa tuntea toista kristittyä kohtaan. Miten se oikeastaan on mahdollista? Että pelkää kristittyä pahemmin kuin ateistikavereita? 

Tiedän kun tunnen asian kokeneita: Kun lestadiolainen liike aikanaasn hajosi, tärskäytettiin niin häijysti muussiksi ihmisiä, että siitä savesta ei ollut helppo nousta. Millainen maailma olisi, jos kristityt eläisivät sovinnossa keskenään?  Olisiko aikaa ja lihaksia tehdä tästä jotakin taivaannäköistä - edes vähän?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #6 : 06.07.10 - klo:20:24 »
Läheinen pappi sanoi afgaanivinttikoiran kuoltua, että se pääsi 'taivaalliseen Afganistaniin'. Nyt on radiossa karjalainen heinäkuu; sitä mukaillen voisi sanoa joidenkin unelmoivan pääsystä 'taivaalliseen Karjalaan'. En ole juuri kaipaillut 'taivaalliselle Ambomaalle', mutta ajatus ei ole hassumpi. Kyllä kai taivasikävä voi usein olla lähellä nostalgiaakin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #7 : 06.07.10 - klo:20:56 »
Läheinen pappi sanoi afgaanivinttikoiran kuoltua, että se pääsi 'taivaalliseen Afganistaniin'. Nyt on radiossa karjalainen heinäkuu; sitä mukaillen voisi sanoa joidenkin unelmoivan pääsystä 'taivaalliseen Karjalaan'. En ole juuri kaipaillut 'taivaalliselle Ambomaalle', mutta ajatus ei ole hassumpi. Kyllä kai taivasikävä voi usein olla lähellä nostalgiaakin.
Miksi ei. Joskus sijoitin mielessäni kaikki minulle rakkaat kuolleet ihmiset Enäjärven kylään kesäiseen lauantai-iltaan. Kundit pelasivat lentopalloa, kun hyvin rakas oma analyytikkoni saapui sinne, ja kysyi, ettettekö te ole saaneet edes saunaa lämpiämään. Hän eli vielä, kun lopettelin ja kerroin nämä hänelle... jollakin tavalla me kai rakennamme siltaa tuntemattomaan.

Ei kai sen muuten ole väliä - joskus mietin vakavissani, miten tämä nyt on niin tärkeää, meidät on kutsuttu elämään tämä elämä rikkaasti ja täysin. Ei haikailemaan. Mutta kun me kuolemme. Jossakin muodossa kuoleman vierailu tämän käynnistää, niin luulen.
Minulla oli aivan huippu keskustelu tästä, kun sattumalta tapasin keväällä entisen meidän tiimin työnohjaajan. Hän opettaa "uskontoa" tai miten maailmassa tuo ilmaistaan, niille jotka opiskelevat psykoanalyytikoiksi.  Oli hirveän loukkaantunut kun minä tärskäytin aina luulleeni että siitähän ei nyt analyysissa kai puhuta... kuulin monta viisasta ajatusta valmiiksi ajateltuina. Mahtavaa - minä sain häneltä kyselemistä varten aikoja syksyllä, voi että! Ja sitten pengon ne Suomen arvostetuimman analyytikon ja oikein umpikristityn Pentti Ikosen Psychoanalytical Journalin artikkelit tästä esille... tapahtuu hienoja asioita..ihminen saa hankittua .printterin ja  skannern ja ehkä pääseekin Kiuruvedelle ja sitten tämä... Ihmisten terassien ruusut puhkeavat kukkaan...

Minulla on katumus kesken ajattelemisen, ja ajatteleminen on mukavaa. Saa vetoapua! Usko on Jumalan lahja... mutta jos Hän kuljetteleekin tämmöisiä teitä, jotka ovat jotenkin tuttuja... minulle tuo oli lahja, ainakin.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #8 : 06.07.10 - klo:23:57 »
Läheinen pappi sanoi afgaanivinttikoiran kuoltua, että se pääsi 'taivaalliseen Afganistaniin'. Nyt on radiossa karjalainen heinäkuu; sitä mukaillen voisi sanoa joidenkin unelmoivan pääsystä 'taivaalliseen Karjalaan'. En ole juuri kaipaillut 'taivaalliselle Ambomaalle', mutta ajatus ei ole hassumpi. Kyllä kai taivasikävä voi usein olla lähellä nostalgiaakin.
Hmm. Mukava ajatus :)
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #9 : 07.07.10 - klo:09:29 »
"Äiti, muistako sä sen meidän koiran entisen
kun se kuoli, ja me metsän laitaan hautasimme sen?
Kun me silloin itkettiin, sinä sanoit meille niin:
Hyvät koirat pääsee taivaaseen.

Ja me nurmikolla istuttiin, ja ylös katseltiin
mutta ei se tullut esiin, vaikka kuinka kutsuttiin.
Sehän juoksi, haukkui täällä. Nyt se lentää pilven päällä.
Äiti, miten koira siivet saa?"

Tapaus tosielämästä. Sky ja Heaven menivät sekaisin 3- ja 4-vuotiailta. Miten koira siivet saa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #10 : 07.07.10 - klo:10:56 »
Jos taivaasta voisi jotain kuvitella, niin lainaisin Riitta-mummia: ..."vertaamalla elämän suloisimpiin hetkiin"...


Kummajaisen mainitsemasta televisio-ohjelmasta lainaus: "...jos maailma on täynnä kovaan ääneen uskoaan huutavia uskovia (kristittyjä), miksi tämä on näin kamala paikka" ihmettelen vain ohjelman tekijää, näkeekö hän tosiaan maailman täynnä kristittyjä .




Ei ohjelmassa sanottu, että maailma on pullollaan Kristittyjä. Se on minun omaa tuotantoani.  :icon_biggrin: Muistaakseni maailman väestöstä noin 30 % on kristittyjä. (Korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.) Lisäksi on useita muita uskontoja, joiden taustalla on varsin "kilttejä arvoja". Ohjelmasta jäi kysymysmerkki leijumaan tuonne pään päälle: Miksei maailma muutu edes hitusen paremmaksi (taivaan suuntaan), jos suurin osa maailmaa asuttavasta väestä perustaa elämänsä arvoille, jotka ovat täytetty rakkaudella?





Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #11 : 07.07.10 - klo:16:30 »
Tämä on eräs näkökulma: Se vaatisi aikuisuutta, ja aikuisuus on taitolaji. Aikuisuutta, täyttä sellaista, edeltää ihmisen varttumisessa ns sadomasokistinen vaihe, joka on kovasti aikuisuutta muistuttavaa, mutta näkee maailman mustavalkoisena, on altis vihollismielikuville, siis, ei pysähdy kysymään että ollaanko me oikeasti vihollisia, on taipuvainen heijastamaan omat ikävät piirteensä toisiin ihnmisiin, eikä ennen kaikkea ikinä naura itselleen.  Nämä nyt ainakin.  Nautinto saadaan kun vedetään toista lättyyn... toisaalta vaaditaan toisilta mahdottomia, kun yksinkään ei ole kivaa...

Ihminen oikeastaan halki elämänsä kamppailee yltääkseen tuolle ylimmälle portaalle. Siellä asuu myös niiden korkeiden, hyvää puolustavien arvojen mukaan eläminen. Elämä on täynnä pettymistä itseen, sillä mehän pudotaan tämän tästä itse kukin tuolle sadomasokistiselle portaalle ellei vieläkin alemmas...eli, elämä on myös itseensä pettymisen sietämistä, korjaamista, anteeksipyytämistä, ne kun ovat ainakin tietä sille aikuiselle tasolle, elleivät jo sitä... Kykyä viivyttää ennen kuin painaa liipaisinta mutta se onneton on vähän temperamenttikysymys. Jos ihmisen tempomerkintä on  "vivo  vivacissimo" niin  ase laukeaa herkemmin... muttei se "largo" asiaa auta... silloin pamahtaa ihan ihmeesti vuoden kuluttua eiukä kukaan tajua mitään...kyllä se viivästäminen on muuta.

Jos siis näkee että minä se/ ehkä minäkin mokasin, anteeksi, ei asia ole toivoton, ja luulen että suurimmalle osalle elämä on tätä.  Sitäkin voi kutsua kilvoitteluksi. Kerran kuuntelin ort liturgian Joensuusta syystä siitä että se tuli Joensuusta, ja saarna oli yllättävästi tämän sisältöinen. Haa, ajattelin, pappi on kuunnellut Pentti Ikosen luentoja... Suomen ehkä maineikkain psykoanalyytikko, evp jo, harras ortodoksi, luennoi usein Valamossa....

Ajatelkaa jos Hitler olisi joskus ajatellut että hyvät ihmiset, minä mokasin!  Anteeksi juutalaiset yms, komento takaisin!  
« Viimeksi muokattu: 07.07.10 - klo:16:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #12 : 07.07.10 - klo:16:50 »
Tai: Ihminen on kutsuttu siihen kamppailuun, astua se viimeinen, vaativin askel.  Luopumaan jostakin, joka tarjoaa nopean ja helpon nautinnon, kuten joskus sen saa kun onnistuu tölväisemään häijysti. Ylittämään aita aina sieltä missä se on matalin.

Saamaan ilo muusta... me emme taida luottaa siihen että sellainen ilo joka saadaan vaivaa nähden olisi kestävintä... siis, noin lajityypillisenä ominaisuutena.  

Se on ihan yksi yhteen Kristuksen seuraamisen kanssa - minulle... tai, ymmärrettävissä minulle. Hämmästyin kun huomasin.  Jätä se mikä on sinulle helppoa ja kivaa mutta tuottaa toisille kenties syvääkin kärsimystä.  Ajattele itse... älä usko mitä hyvänsä ryhmää vaikka se sanoisi minkä tahansa olevan luvallista.

Jos se nyt ei onnistu niin kuka on väittänyt sitä helpoksi? "Tee sitä mikä on oikein ( usein tylsää!) osoita rakkautta ja hyvyyttä ( miksei jos minullekin osoitetaan...!)  ja vaella valvoen (työlästä, onko pakko!)  Jumalaasi kuunnellen (siis tasan vaivalloista ja mistä minä tiedän onko Jumala todella sanonut...)" Miik.6:8 lis. toim.    
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #13 : 07.07.10 - klo:17:54 »
en pysty ajattelemaan taivasta... siinä on jo paljon ajatusta maailmassa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unelma taivaasta
« Vastaus #14 : 07.07.10 - klo:22:36 »
en pysty ajattelemaan taivasta... siinä on jo paljon ajatusta maailmassa...

Kai se menee niin että kun sanotaan: Sinä kuolet tähän. kuolema realisoituu. Aina uudestaan. Vaikka se miten olisi yhtä totta aina.
Muutoin heilahtanut aihe... jotenkin. Ja siitä on pääsemättömissä. Kiitos jakajille...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.