Kirjoittaja Aihe: Olemmeko sisäpiiri?  (Luettu 27023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #90 : 30.11.10 - klo:18:16 »
Geopoliittisesta näkökulmasta Savo sisämaana ja Pohjanmaa rannikkoseutuna edellämainitun voisi ajatella olleen
sisäpiiriläisten synnyinseutua. Olihan Ukko sieltä, ja onhan Savo lähempanä Karjalan laulumaita.

Toisaalta savolaiset ovat soudelleet vesireittejä pikin ja poikin Mikkelin ja Iisalmen väliä, mutta pohjalaiset seisseet vakaina omassa pihapiirissään. Sisäpiirissään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #91 : 30.11.10 - klo:18:29 »
Se on justiin niin. Minoon paremmasta Härmästä, kun huonompi Härmä on sen paremman lammashaka. Tosin viimeisten tietojen mukaan me körtit olemme vapaamielisiä verrattuna moniin muihin seuraliikkeen ihmisiin. Notta jospa pohojalaasia menöö tusinaan sittenkin kaksitoista.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #92 : 30.11.10 - klo:20:02 »
Vasara tavasi alkuvuodesta tai edellissyksynä paksun kirjan "Herännäisyyden nousu ja tuho"   vähäsen O. Karesta ja J. Haaviota, ehkä 1000 sivuaq molempia. :icon_lol:

Kyllä se oli 1850-luvulla jo kolmessa eri porukassa, tuo körtti-yhtiö, eli Paavon perilliset. Rattaat kiersi ympäri maan pappilasta pappilaan ja välillä taloihinkin....Heränneet oli heränneitä... :icon_eek:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #93 : 01.10.20 - klo:09:43 »
 
  Minä pidän itseäni ainakin melkein sisäpiiriläisenä, jos sisäpiiriläisellä tarkoitetaan työtä Herättäjä-Yhdistyksen hyväksi. Olen toiminut paikallisosaston puheenjohtajana taannoin kymmenen vuotta ja kolmannen polven körtti. Körttiläisyydellä tarkoitan tässä osallistumista siioninvirsiseuroihin vuositasolla noin viisi kertaa keskimäärin.
Siksi olen saanut kokea joukkoon kuulumisen armon. Siksi olen voinut kokea itseni vaivaiseksi syntyseksi ja alatien kulkijaksi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #94 : 01.10.20 - klo:10:17 »
Olen ulkokehässä juuri ja juuri kiinni. On tapahtunut niin paljon, psyykekin on haavoitettu.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #95 : 01.10.20 - klo:12:15 »
Myrskyn silmässä on tyyntä.
Ulkokehällä pyörimisnopeus on kovempi ja keskipakovoima meinaa heittää ulos,
olla ketjuna kiinni, turvaten keskiöön, Jeesukseen.

 :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #96 : 01.10.20 - klo:12:33 »
 :039:

Jukka Norvanto on juuri puhunut Toista Pietarinkirjettä luennoidessaan puhunut keskipakoisvoimasta ja keskiheittovoimasta.

Toinen vetää Kristukseen, toinen maailmaan. Hiukan vaikeatajuista, mutta olen mielummin vedettävissä, kuin maailmaan heitettävissä.   :017:

Voimia Veneheittoon !   :eusa_pray: :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #97 : 01.10.20 - klo:12:36 »
Jos sisäpiirillä tarkoitetaan jotakin salakähmintää, siihen ainakaan kuulu.

En ole myöskään missään luottamustehtävää foorumilla, en siis myöskään erotettavissa.

En ole oppinut, en eliittiä, olempahan vain kirpeä suolanmurunen Herrani kämmenellä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #98 : 01.10.20 - klo:13:03 »
 :023: :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #99 : 01.10.20 - klo:16:16 »
Toinen vetää Kristukseen, toinen maailmaan.

Kristus heittää omansa maailmaan: "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset." Lähettäminen kuuluu jokaisen messun loppuunkin. Siitähän messu [missa] on nimensäkin saanut. Liike Kristukseen ja liike maailmaan vuorottelevat. Molemmat kuuluvat kristityn kutsumukseen.

Mitä tuohon Matt. 10:16 loppuosaan tulee, mielestäni on tuhoisaa, jos ollaan 'typeriä kuin kyyhkyset ja syyllisiä kuin käärmeet'.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #100 : 01.10.20 - klo:16:25 »
Kiitän selvennyksestä. Minulle jäikin vähän arvailuksi mitä Norvanto tarkoitti, mutta ainakin hän tuomitsi melko tiukasti ' maailman vedon'.

Minä kun olen aina ollut maailmoissa, uteliaisuuttani ja tiedonhaluani, koin taaskin piston. Se oli varmaan tarkoituskin.

Mutta maailmassa olen, en kuitenkaan maailmasta, vaan Jumalan tahdosta. Eikä Hän ole sitä kieltänyt, päinvastoin kehoittanut menemään syntisten ystävksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #101 : 01.10.20 - klo:16:58 »


Mitä tuohon Matt. 10:16 loppuosaan tulee, mielestäni on tuhoisaa, jos ollaan 'typeriä kuin kyyhkyset ja syyllisiä kuin käärmeet'.

Vilpitön kysymys minulta, nyt en oikein ymmärrä, miten tuo tulee tulkita, Matteus kirjoitti sen näin.

KR 1933/-38
Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset

Biblia (1776)
Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat sutten keskelle: olkaat sentähden taitavat niinkuin kärmeet, ja vakaat niinkuin kyyhkyiset.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #102 : 01.10.20 - klo:21:40 »
Matteuksen mukaan Jeesus kehoitti seuraajiaan olemaan 'viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset'. Olen huomannut, että käärmeet ja kyyhkyset saattavat mennä sekaisin joiltakin kristityiltä. Käärmeen ominaisuuksista eivät kaikki käy, eivät kaikki kyyhkysenkään ominaisudet. Miten olla viisas, mutta viaton, se ei liene helppoa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #103 : 05.10.20 - klo:16:59 »
Se on justiin niin. Minoon paremmasta Härmästä, kun huonompi Härmä on sen paremman lammashaka. Tosin viimeisten tietojen mukaan me körtit olemme vapaamielisiä verrattuna moniin muihin seuraliikkeen ihmisiin. Notta jospa pohojalaasia menöö tusinaan sittenkin kaksitoista.
Nurmoos on kilometripaalukki körttilääsiä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #104 : 05.10.20 - klo:22:54 »
Minoon paremmasta Härmästä, kun huonompi Härmä on sen paremman lammashaka.
Komiaa pitää olla ja varmasti on komiampaa kuin krannissa. :)