Kirjoittaja Aihe: Körtti-Baari 2  (Luettu 59730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #60 : 19.10.14 - klo:00:11 »
Lainaus käyttäjältä: Pena
Mitähän ehtoollisviini yleensä on?

Malagaa. Tai oli, mutta joskus on käynyt näin: http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/hu96/viini2.txt

En tiedä, miksi se yleensä on niin makeaa. Prosenttejakin kunnolla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #61 : 19.10.14 - klo:12:00 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #62 : 21.10.14 - klo:18:54 »
 :)
Mun kaverit aikoinaan murtautui kirkkoon ja vei sieltä ehtoollisviiniä ja oli 16% tista

Meillä oli kovat bileet jossain kallioilla.
Kaikki oltiin sit putkassa ja muistan, et nää kundit sai kaksinkertaisen tuomion, kun olivat kirkosta pöllineet :)

Oli kovia kundeja silloin ja vieläkin :)





Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #63 : 21.10.14 - klo:20:51 »
Vanhana suntion sijaisena olen sitä mieltä, että Malagaa se tietääkseni on. Siinä pitää olla prosentteja, kun saateaan käyttää yhteismaljaakin. Tai enpä tiedä riittääkö nuo prosentit desinfioimaan mitään pöpöjä. Se kai on enemmänkin kiinni perinteestä. Meillä kokeiltiin välillä jotain muuta kirkkoviiniä. Heti tuli valitusta. Onkohan se myös säilyvyyskysymys. Avattu ja vajaa pullo pitää säilyä seuraavaankin messuun. Alkoholittomat viinit menee kerrasta pilalle, jos ei kerralla kaikkea käytä.
Pyryharakka

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #64 : 21.10.14 - klo:20:51 »
 :)
Oikeesti ihmettelen, että vieläkin ollaan kavereitanoiden kahen kanssa.

Toinen tai molemmat on olleet vankilassa sen jälkeen toinen moottoripyörä jengissä ja toinen ylivilkas lukilukihäiriöinen viisas ku viulunkieli.
Molemmat aina kun oon masisksessa, vaikka tykkään hassutella, niin mietin liikaa synkkiä ja aina välillä meen masikseen, niin nää kaverit aina otta jotenkin silloin yhteyttä.
Ihmettelen sitä. Onkohan niillä joku profetoimisen lahja?

Itsehän olen Jumalan armosta enempi noh joissain talous ja muissa asioissa pärjännyt, et mulla lähiystävät on aika isokenkäisiä, vaikka mähän nyt oon pohjamutaa.

Kuitenkin nää mun kaiffarit on aina huumorillaan nostamassa masentuneita ja toverihenkisiä.

Uskon että jokunen heidänlaisensa huumoriveikko saa enempi hyvää aikaa kuin kuus pappia ja neljä psykologia psykiatria :)

Oikeesti jos ei heidän huumori ja muu kannustus ois nostanut mua ojasta, niin en olisi tässä kirjoittamassa.

Sääli mitä kaikkea p.. nää pojat on elämässän nuorena joutuneet läpi käymään..

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #65 : 21.10.14 - klo:20:54 »
Vanhana suntion sijaisena olen sitä mieltä, että Malagaa se tietääkseni on. Siinä pitää olla prosentteja, kun saateaan käyttää yhteismaljaakin. Tai enpä tiedä riittääkö nuo prosentit desinfioimaan mitään pöpöjä. Se kai on enemmänkin kiinni perinteestä. Meillä kokeiltiin välillä jotain muuta kirkkoviiniä. Heti tuli valitusta. Onkohan se myös säilyvyyskysymys. Avattu ja vajaa pullo pitää säilyä seuraavaankin messuun. Alkoholittomat viinit menee kerrasta pilalle, jos ei kerralla kaikkea käytä.

Ohoh Pyry kirjoitti väliin, mun synkän itsetutkiskelun :)

Siis tämä suuri kirkkoon murtautuminen tapahtui vuonna 1976 tai pikkasen aiemmin mitä muistan, mut hyvää oli tumma viini :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #66 : 21.10.14 - klo:21:11 »
Kuule, ne pojat ei välttämättä olis just niin hyviä kuin ovat, jos eivät olisi kovia aikanaan kokeneet. Elämänkokemusta ei saa kokematta elämää.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #67 : 21.10.14 - klo:21:16 »
Vanhana suntion sijaisena olen sitä mieltä, että Malagaa se tietääkseni on. Siinä pitää olla prosentteja, kun saateaan käyttää yhteismaljaakin. Tai enpä tiedä riittääkö nuo prosentit desinfioimaan mitään pöpöjä. Se kai on enemmänkin kiinni perinteestä. Meillä kokeiltiin välillä jotain muuta kirkkoviiniä. Heti tuli valitusta. Onkohan se myös säilyvyyskysymys. Avattu ja vajaa pullo pitää säilyä seuraavaankin messuun. Alkoholittomat viinit menee kerrasta pilalle, jos ei kerralla kaikkea käytä.

Silloin kun se oli Alkon monopoli, niin se oli Malagaa. Nykyään tuojia on useita enkä tiedä, että olisi mitään säädöstä mitä se on. Se kuuluu ns. väkeviin viineihin juuri hygienia syistä. Se todella tappaa hyvin pöpöjä, vaikka yhteismaljasta tarjottaessa kohta, josta on nautittu pyyhitään heti jakajan toimesta liinalla. Nykyään kun on tullut tämä leivän dippaus viiniin yhteismaljaa ei juurikaan näe käytettevän missään. Tämä dippaus oli suuri helpotus Herättäjäjuhlien ehtoollisen jaolle ja tuli juuri oikeaan aikaan päätoimikunnan pohtiessa asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #68 : 21.10.14 - klo:21:28 »
Niin meillä käytetään sitä Kirkkoviiniä ja en nyt juuri muista, mistä se tilataan. Joka tapauksessa se on ihan saman makuista kuin Malaga. Tuntuu, että vain etiketti on eri. Välillä kokeiltiin jotain Merimieskirkon tuomaa viiniä. Se ei ollut yhtä täyteläistä, eikä makeaa. Värikin oli kirkkaamman punainen. Ei hyvä.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #69 : 21.10.14 - klo:23:18 »
Meillä oli kovat bileet jossain kallioilla.

Luulisi että tulee ennen sokeriöverit kuin kunnon känni, jos malagalla pitää ryypätä.

Vaikka olitte kyllä aika nuoria silloin. Tuntuu että nuoriso noihin makeisiin juomiin enemmän onkin mieltynyt. Joskus oli sellaista kuin minttusuklaa (ihan kamalaa tököttiä), nyt on näitä makeita siidereitä.

Toisella foorumilla olen seurannut muutaman teini-ikäisen jäsenen varttumista, he nyt täysi-ikäistyttyään baarissa jotain makeita drinkkejä tilaavat.

Oma maku muuttuu yhä kuivemmaksi ja kuivemmaksi. Tarkoitan kuivalla nyt makean vastakohtaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #70 : 22.10.14 - klo:11:03 »
Vahva Malaga-viini on srk-neuvostojen ja kirkkoherran yleisin viini. Tokaijin-viini siinä vahvemmassa prosenttimäärässä kiilaa sivulle kaksi. En ole maistanut 1980-luvulla savolaisessa pitäjässä sitä, johonka kirkkoherra laittoi koskenkorvaa... ainakin kuulopuheiden mukaan.

Olen käynyt parissa sadassa kirkossa ehtoollisella.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #71 : 31.10.14 - klo:19:32 »
 :)
 Onneksi meillä lutherilaisessa kirkossa ei ole samaa tapaa kuin katolilaisilla ja ortodokseilla, että pappi juo kaiken ehtoolliselta ylijääneen veren.

Ystäväni taneli pappi kertoi, että hän palvellessaan jossain yhteiskirkossa ortodoksipapin pyynnöstä oli juomassa loppuja, no saksalaisena hänellä on suht vapaa suhtautuminen moneen.
No ehkä ei olisi pitänyt paljastaa, toisaalta hänen itsensä kertomaa seuroissa, vaikkakin seurat oli pinet ja siellä pystyi avautumaan :)

Venäjän ortodokseillahan on paljon alkoholismista vapautumiseen tarkoitettua laitoksia joissa heidän pappinsa ovat monesti raitistumassa.

Ihan sama siis edelliseen postaukseen vastaus, et mitä merkkii se juomamme kirkkoviini oli, mutta voimakasta oli ja kävi päähän kuin metrinhalko.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #72 : 01.11.14 - klo:15:08 »
^Helluntaiseurakunnan ehtoolliskokouksessa olen joskus ollut läsnä, tietenkään itse osallistumatta ehtoollisenviettoon. Siellä silloin tyrkytettiin koko seurakunnalle sitä loppua. Taisi olla niin, että leipä ja viinikannu kiersivät penkeissä, ja pistetiin sitten toiselle kierrokselle kun kaikki ei ensimmäisellä mennyt. Ehkä fiksumpi systeemi niin kuin että pappi tms. joutuisi yksin hoitamaan loput.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #73 : 07.11.14 - klo:18:11 »
 :)
Paavali muistakseni Uudessatestamentissa torui rakkausaterioille tuloa, kun jotkun kun tul aiemmin olivat jo korknneet ja ne kun tuli myöhemmin ei olleet, tai jotenkin.
Toiset oli humlassa ja toiset ei.

Erikoista se on ollut meno alkuseurakunnassa, jos ei meilläkin ;)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körtti-Baari 2
« Vastaus #74 : 07.11.14 - klo:19:24 »
Korintin seurakunnalle (eli 1. kirje korinttilaisille, luku 11):

Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä, koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan.

Tuolloin taisi kysymys olla enemmän oikeasta ateriasta kuin meillä nykyään? Mutta pitäisi siis jakaa niitä ruokia ja odottaa muitakin, eikä ensimmäisenä ryysiä omaa nälkäänsä tyydyttämään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.