Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 80167 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #135 : 06.11.07 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
tunnen vapaiden suuntien mm helluntai-kirkon jäseniä.kovasti arvostelevat luterilaista kirkkoa ja sen oppeja sekä tapoja.eivät muista "älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi."


Toisaalta, osaamme mekin muiden liikkeiden arvostelun, kuten jälleen tässä ketjussa huomattu. Sellaista se on, ihminen on raadollinen.

kristitty

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #136 : 06.11.07 - klo:11:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
tunnen vapaiden suuntien mm helluntai-kirkon jäseniä.kovasti arvostelevat luterilaista kirkkoa ja sen oppeja sekä tapoja.eivät muista "älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi."


Toisaalta, osaamme mekin muiden liikkeiden arvostelun, kuten jälleen tässä ketjussa huomattu. Sellaista se on, ihminen on raadollinen.
se on totta.jokainen ihminen on syntinen.armosta olemme pelastetut.emme tekojemme tähden,ettemme ylpeile.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #137 : 06.11.07 - klo:22:06 »
Helluntailaiset ovat olleet luterilaisia. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Hellari, vari, lessu, vitonen ..
« Vastaus #138 : 12.11.07 - klo:20:40 »
Jaah vai hellarit?
Aika monella on nähtävästi kun ketjua nopeasti lukenut huomasin ennakkoluuloja ja outoja käsityksiä, joita on muillakin kun körteillä.

Helluntailaisia pitäisi katella pikkasen hellareiden näkökulmasta, niin voinee saada jonkun tolkun, kuten lestadiolaisuuteenkin.

Itellä on enempi sydämmellä lestadiolaiset kun niitten kanssa enempi.

Se että hellarit on uudelleen kastettu, tai kuten he sanovat"uskoviksi tultuaan kastettuja" johtunee opetuksesta ja sen tajuaa jos on kokenut uskoontulon kuten he.
 Samoin armolahjojen painotuksen, sillä jos on saanut avun sitä kautta niin ymmärtää niiden painotuksen.
 Samoin jos on kokenut uskoontulon ja saanut sen käsityksen, että sellainen on pelastuksenehto niin ymmärtää sen muiden painostuksen.

 Siksi kait hellarit on niin päällekäyviä koska opetus on sen painotteinen, että kokemuksia ja muuta pitää olla kuten heillä muuten ei hyvä?

 Itse kyllä hyvin tajuan, koska itse koin voimakkaan heräämisen. Kuitenkin nykyään pidän körttejä paljon kypsempinä uskonasioissa.
 Itse tulin uskoon niin että menin eteen rukoiltavaksi ja kun puolestani rukoiltiin koin voimakkaan hengellisen kokemuksen.
 Sen jälkeen yksin ollessani koin kielilläpuhumisen, ilman että olin edes kuullut koko asiasta mitään ja ihmettelin vakavasti tulleeni hulluksi, koska olen liikaa ajatellut hengellisiä asioita.
 No onneksi tapasin muutama kuukausi eteenpäin naisen joka kertoi kielilläpuhumisen olevan Raamatullista ja sellaista tapahtuu ja hänkin puhuu kielillä.
 Typerää pitää sitä minään mittana tai muunakaan. mutta ei sitä kieltääkkään voi ja helluntalaisten painotuksen ymmärtää kun itse on sen kokenut.

 Lestadiolaisilla on erilaisia liikutuskohtauksia ja armontuntoja. Mitä kelläkin.

 Minusta miehille kauha ja kaikille rauha, eli antaa kukkien kukkia missä mitenkin, itselleni sopii körttien tapa uskoa tai ola epäuskossa uskossa tai jotain,. Kuten muutkin körttien painotukset, mutta helluntailaisia tai lestadiolaisia en lähtisi arvostelemaan negatiivisesti, koska tiedän miksi he ovat sellaisia kuin ovat painotuksissaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #139 : 12.11.07 - klo:20:56 »
Helluntailainen veljeni sanoi joskus: "Ajatella, miten suurta armoa Jumalalta on se, että kristillisiä kirkkojakin on niin monenlaisia. Erilaiset ihmiset voivat löytää jokainen itselleen sopivan tavan uskoa ja toteuttaa uskoaan samaan Jumalaan."

Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Olen onnellinen, että olen körttiläisyydestä löytänyt omalle sydämelleni sopivan nurkan kristinuskoa, ja että veljeni on löytänyt omansa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Hellari, vari, lessu, vitonen ..
« Vastaus #140 : 12.11.07 - klo:21:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Minusta miehille kauha ja kaikille rauha, eli antaa kukkien kukkia missä mitenkin, itselleni sopii körttien tapa uskoa tai ola epäuskossa uskossa tai jotain,. Kuten muutkin körttien painotukset, mutta helluntailaisia tai lestadiolaisia en lähtisi arvostelemaan negatiivisesti, koska tiedän miksi he ovat sellaisia kuin ovat painotuksissaan.

Mulla on lestadiolaisista ihan kivoja kokemuksia, ehkä sen takia että tunnen niitä niin palijo. Äitin työkaveri on lestadiolainen niin sitä kautta. Hellareita... Öö, täällä Nivalassa on helluntaiseurakunta, siinä onki sitte kaikki mitä tiedän. Netissä olen parin kanssa jutellu.

Niin, tuli tuosta siis mieleen... "Kuule, Herra, minä uskon. Auta epäuskoista."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #141 : 12.11.07 - klo:21:36 »
Olen lukenut vieraan maan kielellä opuksen joka tutki ihan tieteellisesti mm. hindulaisuuden ja muslimienkin kielilläpuhumista. Se on samaa kuin "kristittyjen" kielilläpuhuminenkin. Ekskurssina Paten kanssa hän oli viivyttelevän myötämielinen. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

kristitty

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #142 : 13.11.07 - klo:09:39 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Olen lukenut vieraan maan kielellä opuksen joka tutki ihan tieteellisesti mm. hindulaisuuden ja muslimienkin kielilläpuhumista. Se on samaa kuin "kristittyjen" kielilläpuhuminenkin. Ekskurssina Paten kanssa hän oli viivyttelevän myötämielinen. :wink:
minä puhun vain suomea ja huonosti toista kotimaista ja toimeentulevasti pärjään englannin kielellä.ne riittää minulle. :D  :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #143 : 13.11.07 - klo:11:15 »
Hurmoksellinen kielilläpuhuminen lienee yleensä merkityksetöntä jokeltelua. Alitajunnasta kumpuavana se kai voi olla joskus sensuroimatonta rumien puhumistakin. Olen kuullut jutun, jossa pyhänä pidetyn kielilläpuhujan sanasto paljastui merillä korvaan tarttuneeksi portugalinkieliseksi kiroiluksi. Liekö tositarina?

kristitty

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #144 : 13.11.07 - klo:11:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Hurmoksellinen kielilläpuhuminen lienee yleensä merkityksetöntä jokeltelua. Alitajunnasta kumpuavana se kai voi olla joskus sensuroimatonta rumien puhumistakin. Olen kuullut jutun, jossa pyhänä pidetyn kielilläpuhujan sanasto paljastui merillä korvaan tarttuneeksi portugalinkieliseksi kiroiluksi. Liekö tositarina?
helluntailaisissa ei edes pidetä "että on oikeasti uskossa" jollei puhu kielillä.moni teeskentelee ja puhuu "siansaksaa" tullakseen hyväksytyksi.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #145 : 13.11.07 - klo:20:44 »
Viimeiseen viestiin vastaten:

En ole samaa mieltä. Helluntailaisten kanssa joskus pyörineenä tiedän, että tuollainen on harvinaista ja melkein kokonaan kadonnut helluntailaisilta.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #146 : 14.11.07 - klo:11:50 »
Hmm.. Kielet kielet... Tulin aikanaan rippileirillä uskoon ja liityin kansanlähetysläiseen nuortenryhmään. Niihin aikoihin alkoi meikäläisen kielillä puhuminen. Sen jälkeen vasta liityin hellareihin, joten molkotin kielillä jo valmiiksi. En tosiaankaan tiedä, onko meikäläisen kielillä puhuminen siansaksaa, portugalilaista voimasanain käyttöä (merillä en ole kyllä matkustellut..) vai jotain muuta. Helluntaiseurakunnasta eroamisestakin on jo kohta viitisen vuotta, mutta aina välillä kun oikein ahdistaa, huomaan tarvetta rukoilla ja jos en sanoja löydä, niin sitten huomaan jo puhuvani hiljaa itsekseni kielillä.

Jotenkin siinä tuntee selittämätöntä yhteyttä Jumalaan. Minä en osaa, mutta Hän silti tietää, että tarvitsen Häntä. En osaa sitä selittää, mutta en osaa sitä lopettaa käyttämästäkään. Tuo onkin oikeastaan ainoa, mikä noilta pietistisemmiltä ajoilta on jäänyt.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #147 : 14.11.07 - klo:16:21 »
Kun rukoilen tarvitsematta (tai löytämättä) sanoja, hoen ns Jeesuksen rukousta: Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä! Se toimii varmaan samalla lailla kuin kielillä sopertelu. Koen kuulevani enemmän kuin tulevani kuulluksi.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #148 : 14.11.07 - klo:23:59 »
Niin.. Jotenkin sellaisessa tilanteessa voi ikäänkuin tuntea Jumalan käden omassaan. Tavallaan mitään ei sanota, mutta on silti turvallista..

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #149 : 15.11.07 - klo:00:48 »
Pena: helluntailaisilla on oma omituinen vastineensa tuolle toistolle: kiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitos tai kunniakunniakunniakunnia... :P

Voin olla sitten kerettiläinenkin mutta kumpikaan hokeminen ei kuulosta hyvältä, puhutaanhan Raamatussa jotain monisanaisuuteen ja tyhjään hokemiseen liittyvää.

No, jos joku kokee sen hyväksi niin ei minulla siihen ole sanomista. Eikö yksikin kerta riittäisi? Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika! Armahda minua! Kiitos ja kunnia!

No, kukin tyylillään. En vain ymmärrä. En sovi joukkoon. En tunne yhteenkuuluvuutta minkään ryhmittymän kanssa.