Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 81506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauhanen T

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #105 : 17.01.07 - klo:21:49 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
On vain tärkeää lukkiutua kammioonsa ja palvoa Jumalaa kuunnellen Häntä, hiljentyen täysin koko sydämellään hetken palvomisen jälkeen, hiljentyä niin ettei ajatukset pyöri jatkuvasti päässä ja ettei sydämen halut olisi muualla kuin Jumalassa.

...

On varmaan parempi lopettaa yritys korjata väärinymmärrystä koska se ei tunnu onnistuvan. Suhtautuminen yrityksiini korjata väärinymmärrys vain tuntuu lisäävän väärinymmärrystä.

Kuulkaa, minä tosissaan ehdottaisin että lopettaisitte keskustelun tähän. Se tuskin enää edistyy mihinkään hyvään suuntaan. Eikä se mitenkään liity helluntailaisuuteen.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #106 : 17.01.07 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
On vain tärkeää lukkiutua kammioonsa ja palvoa Jumalaa kuunnellen Häntä, hiljentyen täysin koko sydämellään hetken palvomisen jälkeen, hiljentyä niin ettei ajatukset pyöri jatkuvasti päässä ja ettei sydämen halut olisi muualla kuin Jumalassa.

...

On varmaan parempi lopettaa yritys korjata väärinymmärrystä koska se ei tunnu onnistuvan. Suhtautuminen yrityksiini korjata väärinymmärrys vain tuntuu lisäävän väärinymmärrystä.

Kuulkaa, minä tosissaan ehdottaisin että lopettaisitte keskustelun tähän. Se tuskin enää edistyy mihinkään hyvään suuntaan. Eikä se mitenkään liity helluntailaisuuteen.


Hyvä idea :S Kannatan ainakin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #107 : 17.01.07 - klo:21:55 »
Olen toista mieltä. Keskustelu on tuottanut nyt uskovan aidon ja lämpimän tunnustuksen, joka kosketti minua syvästi. Minusta tuo on hyvin lähellä sitä, mitä ymmärrän 'Jeesuksen Kristuksen sisällisellä tuntemisella'.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #108 : 18.01.07 - klo:00:27 »
Tämä on OT ja täysin vastoin Kauhasen toivetta, mutta laitanpa lusikkani silti soppaan.

Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Silloin, kun vaellamme oman tahtomme mukaan, määräämme valinnoillamme itsellemme kohtalon.

Silloin taas kun vaellamme Jumalan johdatuksessa ja olemme antaneet Jumalan MUUTTAA tahtoamme ja persoonaamme sellaiseksi, joksika sen alun perin loi (Meillä on Kristuksen mieli, Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, raamatun sanoin), Jumala määrää kohtalomme. Jos hairahdumme, Hän kääntää useimmiten pahan hyväksi tavalla tai toisella.


Onkohan yleinenkin tuo ajatustapa, jonka olen lihavoinut ketjussa esitetystä kommentista?

Samankaltaiseen ajatukseen törmäsin kirjassa, jossa oli jumalanpalveluskäyttöön tarkoitettuja esirukouksia kirkkovuoden jokaista sunnuntaita varten. Tai siis kyseisessä rukouksessa pyydettiin, että Jumala kääntäisi pahan hyväksi:
Lainaus käyttäjältä: "Mikko Himanka"
Auta meitä kuitenkin muistamaan, että elämme Sinun kämmenelläsi ja että Sinä voit kääntää vaikeatkin tilanteet parhaaksemme.



Joku tällaisessa puhetavassa särähtää korvaani. Ehkä piakkoin keksin, mikä.

*muoks: lisäsin kirjasta sanatarkan sitaatin*

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #109 : 18.01.07 - klo:08:05 »
Kun pyydämme Jumalaa kääntämään pahan hyväksi, on katalin taka-ajatus varmaankin se, että saisimme riekkua ja rellestää mielemme mukaan ja sitten laittaa Jumala siivoamaan jälkemme. Tästä ei varmaankaan ole kysmys.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #110 : 18.01.07 - klo:08:44 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Hmm. Olen erittäin hämmentynyt tästä vihamielisen oloisesta suhtautumisesta, koska tuntuu kuin minut käsitettäisiin väärin tässä tapauksessa --

-- Olen ihan neuvoton! On varmaan parempi lopettaa yritys korjata väärinymmärrystä koska se ei tunnu onnistuvan. Suhtautuminen yrityksiini korjata väärinymmärrys vain tuntuu lisäävän väärinymmärrystä. Kai sitten ilmaisussani on jotain pahemman kerran vialla vieläkin.


Ilmaiset  uskoasi sanakääntein, jotka särähtävät tällä foorumilla. Tuossa aiemmin yritin osoittaa, että loppujen lopuksi me ihmisinä jäämme aina hienoisen epätietoisuuden valtaan. Sanoisin niin, että joka väittää toisin ei tunne itseään. Me emme osaa luottaa täysin Jumalaan vaikka olemmekin sovitettuja ja lunastettuja. Oma syntisyytemme on tässä reaalinen tekijä. Siksi käyttämäsi kieli ärsyttää ja minusta se tuntuu ylimieliseltä huomioiden ihmisen vajavaisuus.

Toisaalta on varmasti totta, että olet kokenut vahvasti Kristuksen sisäisen tuntemisen. Samalla kuitenkin muotoilet sanasi yltiöpietistisesti, jopa hurmahenkisesti. Tässä on varmasti eri seurakuntien kulttuurien erot nähtävissä. En tiedä selvittikö tämä sinulle miksi sanasi saavat muurahaispesään liikettä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #111 : 18.01.07 - klo:10:05 »
Onhan herännäisyydessä sekin puolensa, joka veisaa: - Mikä ihmeinen armo, kun saan olla morsian Jeesuksen! Tällaista rakkautta olen lukevinani uskovan rivien välistä.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #112 : 18.01.07 - klo:12:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Hmm. Olen erittäin hämmentynyt tästä vihamielisen oloisesta suhtautumisesta, koska tuntuu kuin minut käsitettäisiin väärin tässä tapauksessa --

-- Olen ihan neuvoton! On varmaan parempi lopettaa yritys korjata väärinymmärrystä koska se ei tunnu onnistuvan. Suhtautuminen yrityksiini korjata väärinymmärrys vain tuntuu lisäävän väärinymmärrystä. Kai sitten ilmaisussani on jotain pahemman kerran vialla vieläkin.


Ilmaiset  uskoasi sanakääntein, jotka särähtävät tällä foorumilla. Tuossa aiemmin yritin osoittaa, että loppujen lopuksi me ihmisinä jäämme aina hienoisen epätietoisuuden valtaan. Sanoisin niin, että joka väittää toisin ei tunne itseään. Me emme osaa luottaa täysin Jumalaan vaikka olemmekin sovitettuja ja lunastettuja. Oma syntisyytemme on tässä reaalinen tekijä. Siksi käyttämäsi kieli ärsyttää ja minusta se tuntuu ylimieliseltä huomioiden ihmisen vajavaisuus.

Toisaalta on varmasti totta, että olet kokenut vahvasti Kristuksen sisäisen tuntemisen. Samalla kuitenkin muotoilet sanasi yltiöpietistisesti, jopa hurmahenkisesti. Tässä on varmasti eri seurakuntien kulttuurien erot nähtävissä. En tiedä selvittikö tämä sinulle miksi sanasi saavat muurahaispesään liikettä.


Komppaan Mikaelia.
Tälläisen armon kerjäläisen joka
"Toivoo uskovansa, uskoo toivovansa" on tuollainen varmuus uskonelämässä kuin punainen vaate.
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."

Tässä on varmasti eri seurakuntien kulttuurien erot nähtävissä.
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #113 : 18.01.07 - klo:15:14 »
Lainaus
Toisaalta on varmasti totta, että olet kokenut vahvasti Kristuksen sisäisen tuntemisen.


Edelleen minulle on epäselvää tuo Kristuksen sisäinen tunteminen. Mitä silloin tapahtuu, kun tuntee Kristuksen sisäisesti. Onko se jotenkin ulkokohtaisuuden vastaista?
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #114 : 18.01.07 - klo:15:16 »
Eikös siitä ole niitä sen sepän juttuja Paavolle, että "yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, nimittäin Kristuksen sisällinen tunto". En minä sitten tiiä, mitä se tarkaan meinaa, mutta varmaan jotain semmoista, että saa rauhan sisäänsä Jumalan kanssa. Sitähän se Paavokin juuri sieltä haki.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #115 : 18.01.07 - klo:15:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Eikös siitä ole niitä sen sepän juttuja Paavolle, että "yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, nimittäin Kristuksen sisällinen tunto". En minä sitten tiiä, mitä se tarkaan meinaa, mutta varmaan jotain semmoista, että saa rauhan sisäänsä Jumalan kanssa. Sitähän se Paavokin juuri sieltä haki.


Kyllä tämä jää jää mulle ikuiseksi mysteeriksi. Ole rivikristitty ja käsitteet muodostavat minulle ylitttämättömän esteen. Uskoni on yksinkertainen enkä tarvitse kummallisia käsitteitä sen ilmaisemiseksi. Minulle riittää, että olen kristitty.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #116 : 18.01.07 - klo:16:32 »
Mysteeristä juuri on kysymys. Ei käsittämätön ole epätodellista tai tavoittamatonta. On vain tyydyttävä siihen, että kaikkea ei voi kokea aisteillaan tai päätellä järjellään. Joitakin merkittäviä ja elämää muuttavia asioita vain aavistaa ja tuntee.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #117 : 18.01.07 - klo:21:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus
Toisaalta on varmasti totta, että olet kokenut vahvasti Kristuksen sisäisen tuntemisen.


Edelleen minulle on epäselvää tuo Kristuksen sisäinen tunteminen. Mitä silloin tapahtuu, kun tuntee Kristuksen sisäisesti. Onko se jotenkin ulkokohtaisuuden vastaista?


Lainaan aluksi kahta lähdettä. Hepr. 11:1 sanoo: "Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy."

Simo Peura selittää tätä kirjassa "Pieni kirja Jumalasta": Usko on Jumalan ja hänen todellisuutensa oivaltamista. Koska Jumalan todellisuus merkitsee itsensä lahjoittamista toiselle, siis rakastamista, usko on Jumalan hyvyyden jatkuvaa vastaanottamista. Samalla usko on osallisuutta Kristuksessa sovitettuun Jumalaan -- Usko on Kristuksen sovitusteon ja sen merkityksen todesta ottamista, sen huomaamista, että Jumala on tullut ihmiseksi, Jumalaksi minulle."

Paavo Ruotsalaisen kuulemat sanat Kristuksen sisäisestä tuntemisesta sisältävät saman ajatuksen kuin Lutherin löydössä tai tuossa edellä lainatussa. Luther oivalsi, että "vanhurskas on elävä uskosta (Room. 1:17)." Usko on Jumalan lahjaa ja sitä ei voi kukaan synnyttää omin voimin. Tämän uskon syntymiseksi tarvitsemme sanaa ja sakramenttejä, että saisimme syödä ja juoda Kristuksen ja kuulla hänen sanaansa korvillamme.

Tässä oli joitakin ajatuksia siitä mitä kysymyksesi mielessäni herätti. Toivottavasti osasin koota olennaisimman ja selittää mitä on Kristuksen sisäinen tunteminen.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #118 : 19.01.07 - klo:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mysteeristä juuri on kysymys. Ei käsittämätön ole epätodellista tai tavoittamatonta. On vain tyydyttävä siihen, että kaikkea ei voi kokea aisteillaan tai päätellä järjellään. Joitakin merkittäviä ja elämää muuttavia asioita vain aavistaa ja tuntee.


Jep aivan totta. Kaikkea ei voi ymmärtää järjellään tai tuntea aisteillaan. En ymmärrä että mikä on se tuntemus, kun on Jumalan kanssa kahdestaan, ainakin se aiheuttaa iloa ja rauhaa ja rakkautta, mutta sitä ei voi selittää miltä se tuntuu.

Kristuksen sisäisen tuntemisen sanoisin ainakin näin, sen perusteella mitä itse olen saanut kokea Jumalan armahtavan laupeuden kautta, en tekojeni tähden, hyvien tai pahojen:

Hänet rupeaa vähitellen tuntemaan kuin puolisot tuntevat toisensa. Rupeaa ymmärtämään hiljalleen, mitä toisen sydämellä liikkuu ja rupeaa toimimaan epäitsekkäästi toista kohtaan.

Myöskin se tuo ymmärryksen siitä, että Jumalalla on valta ja halu ylittää syntisyytemme armossaan ja rakkaudessaan. Kun "en enää elä minä, vaan Kristus minussa" tarkoittaa sitä mitä siinä lukee. Tämä tarkoittaa sitä, että ymmärtää oman heikkoutensa ja huonoutensa antautuen Jeesukselle, Hänen Henkensä ohjaukseen eikä halua enää tehdä omista haluistaan mitään, vaan kieltäytyy toimimasta himojensa mukaan ja toimien ainoastaan, niin kuin Pyhä Henki ohjaa. Tätä ei saa aikaan ihminen. Ihminen voi ainoastaan kieltäytyä seuraamasta askeleita, jotka raamattu ilmoittaa. Alkuun erittäin pieniä ja helppoja.

Näin ymmärrän asian sen perusteella, mitä olen oppinut raamatusta ja viettäessäni aikaa rukouksessa. Voin totta kai mennä harhaan, ehkä tämä on kurjan luontoni yritys parempaan mutta ainakin levosta käsin asiat sujuvat ja olen oppinut rakastamaan lähimmäistä ja iloitsemaan pelastuksesta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #119 : 19.01.07 - klo:21:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."
Simo Peura selittää tätä kirjassa "Pieni kirja Jumalasta": Usko on Jumalan ja hänen todellisuutensa oivaltamista. Koska Jumalan todellisuus merkitsee itsensä lahjoittamista toiselle, siis rakastamista, usko on Jumalan hyvyyden jatkuvaa vastaanottamista. Samalla usko on osallisuutta Kristuksessa sovitettuun Jumalaan -- Usko on Kristuksen sovitusteon ja sen merkityksen todesta ottamista, sen huomaamista, että Jumala on tullut ihmiseksi, Jumalaksi minulle."


...huh huh..ilmoittaudun edelleenkin rivikristityksi. Tuo uskon ilmiöiden selitys on minulle liikaa. Uskoni ei ylety Jumalan todellisuuteen, koska pidän sitä absoluuttisena, jota ihminen ei voi saavutta. Voin vain tukeutua Jumalaan..
Acta, non verba.