Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 79649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
körtit ja helluntailaisuus
« : 12.04.06 - klo:11:47 »
Tuli tuossa mieleen yksi juttu kun täällä jotkut kirjoitteli helluntailaisesta Yli-Vainiosta. Helluntailaisuus rantautui Suomeen jo 1900-luvun alussa. Onko tietoa siitä kuinka körtit suhtautuivat tähän uuteen liikkeeseen. Otaksun että pitivät sitä epäraamatullisena lahkona.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #1 : 12.04.06 - klo:12:47 »
Minäkin otaksun. Helluntailaisuutta ei kai ole vierastettu niinkään epäraamatullisena kuin "epäraittiina". Tällä ei tarkoiteta muiden päihteiden väärinkäyttöä kuin hurmoksellisuuden. Tunnepitoisen suggestion vaarat nähtiin suurina ja kyseenalaistettiin Hengen läsnäolo kaikessa uudessa liikehdinnässä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #2 : 12.04.06 - klo:14:35 »
Munsta ne ainaki on pelottavia 8-[
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #3 : 12.04.06 - klo:15:05 »
Helluntailaisetko pelottavia? Miksi ihmeessä?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #4 : 12.04.06 - klo:15:44 »
Minulla on muutamia helluntailaisystäviä sieltä yläpäästä ja kaiken kokeneena he suhtautuvat hyvin kriittisesti oman liikkensä virheisiin ja ovat hyvin lähellä körttiläistä ajattelutapaa. Nuoret ja innokkaamat ovat  sitten eri juttu, mutta kyllä hekin sieltä aikanaan putoavat maan päälle armoa anelemaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #5 : 12.04.06 - klo:15:49 »
Itse olen kyllä sellaiseen sakkiin lähinnä törmännyt, ettei paljoa kiinnosta. Epäilen kyllä vahvasti, että suurin osa tuolla tallailee muitten mukana eikä erotu, ja mieleen sitten jäävät ne jotka näkyvät ja kuuluvat. Minua ei kyllä ko. lahkon toiminta kiinnosta tippaakaan, mutta olkoot rauhassa mitä ovat. Jehovan todistajat enemmän haittaavat kun tuossa ramppaavat ovella jatkuvasti vaikka miten möykkää, viimeksi taisin tehdä selväksi ettei tarvitse toiste tulla kun ei nyt ole hetkeen näkynyt. Eli siis, jos on hiljaa eikä turhia vouhota niin saa minun puolestani olla, mutta sitten palaa käämi kun tuolla huudellaan kylillä tai rimputellaan ovikelloja.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #6 : 12.04.06 - klo:16:21 »
Jehovalaisia en minäkään siedä kun niitä vartiotornejansa tyrkyttäävät. Helluntalaiset kuitenkin on ihan ok ja arvostan paljonkin. Erityisesti se, miten fiksusti pitävät jäsenensä "kurissa", omat helluntaitutut jättäytyivät mm. lukioaikana vanhojen tanssien jatkoilta ja eivät "rellestäneet" muutenkaan, mutta silti kukaan ei koskaan pitänyt siitä numeroa ja tuominnut muita. Helluntailaiset tunnisti peruskoulussa ja lukiossa siitä, että ne jättäytyivät aina ulkopuolelle, jos alettiin puhua toisista pahaa, eivät koskaan olleet kiusaajia ja muutenkin olivat todella fiksuja ja kavereita kaikkien kanssa. Itse meillä oli tapana juoruta opettajista, niin ne eivät siihen osallistuneet.  Helluntailaiset eivät lisäksi pitäneet numeroa uskostaan ja ennemminkin vaikenivat asiasta ja kertoivat uskonsa vasta asiaa kysyttäessä. Ja onhan minulla sukulaisiakin helluntailaisia (jopa yhden mies on pappi) ja en voi sanoa kuin, että arvostan suuresti. Joskus tuntuu, että luterilaisilla olisi paljon opittavaa. Tietysti aina on poikkeuksia, mutta itselleni on jäänyt hyvä kuva. Sallittakoon siksi nämä kehut....
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

satman1

  • Vieras
Heliätä Helluntaita!
« Vastaus #7 : 12.04.06 - klo:16:56 »
Johannes on totinen israeliitta! Olen perustanut Johannes-fanclubin. Tulkaa kaikki!

.................................................................................................................    =D>

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
helluntailaisuus-körttiläisyys
« Vastaus #8 : 12.04.06 - klo:19:34 »
helluntailaisuus><körttiläisyys terv. niskaslainen antipietisti J.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #9 : 12.04.06 - klo:20:01 »
Joo. Opillisesti kyllä körttiläisyys/suuron osa luterilaisuudesta on todella kaukana helluntailaisuudesta. Mut olkoot jokaisella oma tulkintansa, kunhan ei ala toista tuomitsemaan harhaoppiseksi.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #10 : 12.04.06 - klo:20:39 »
Täälläpäin sellaisiakin helluntailaisia muutamia, että jatkuvasti kyllä pitävät meteliä itsestään ja uskostaan, joten hieman on huono kuva jäänyt noiden muutaman vuoksi. Uskon toki, että suurin osa on aivan asiallista ja fiksua sakkia, mutta eivät erotu joukosta, ja ne jotka erottuvat, eivät tee sitä positiivisella tavalla...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #11 : 12.04.06 - klo:21:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Joo. Opillisesti kyllä körttiläisyys/suuron osa luterilaisuudesta on todella kaukana helluntailaisuudesta. Mut olkoot jokaisella oma tulkintansa, kunhan ei ala toista tuomitsemaan harhaoppiseksi.

Teme


Moi

Olet ihan oikeassa, mutta kuten usein on tapana sanoa vanhat vitoset käyvät Herättäjäjuhlilla niin näin on myös hellareiden suhteen. Kun on oppinut mikä on ainoastaan tarpeelista, eikä jaksa enää uskoa hengen hedelmiin ja muuhun vuohotukseen niin alkaa väkisin valua lähelle körttiläisyyttä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #12 : 12.04.06 - klo:21:57 »
Seppos on harvinaisen oikeassa. Körttiläisyys alkoi maistumaan, kun ei ollut enää edes hedelmistä tietoa. Tai jos oli, niin ainoastaan erittäin happamasta sitruunasta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
k><h
« Vastaus #13 : 12.04.06 - klo:23:20 »
Körttiläisyyden synty on monta vuosisataa aiempaa kuin helluntailaisuuden synty. Körttiläisyyden aiemmat synnytystuskat ovat olleet baabelin virtain vierillä (so. n. 700ekr.). Sieltä on tavattu ikävöivän uskon varhaisin ajankohta. "Olen maan päällä muukalainen". Jos me ryhdymme tarkastelemaan tätä kristinuskon historiaa aatehistorian apparaatilla, niin siinä on eroja valtavan paljon...k><h...
-pyhitysoppi
-luomisoppi
-armo-oppi
ja ennen muuta "vapaan" tahdon oppi... etc. Terv. antipietistinen niskaslainen J.
wilhelmi niskasen jäljillä

satman1

  • Vieras
Hellurei
« Vastaus #14 : 13.04.06 - klo:11:42 »
Mullon naapurissa hellu, jolle sanoin - kun heidän temppelinsä on meidän kirkon alapuolella - heidän ottavan vastaan ensimmäiset todellisuuden iskut, ikäänkuin suodattavan sieluja, joista osa (parempi?!) tulee meille. Rupusakki jää pyörimään temppeliin, kuitenkin osa putoaa pohjamutiin takaisin.

No nyt pukkaa päälle ajatus NYT-liitteen kansiaiheesta, josta tarvittaisiin kyllä oma ketjunsa. Sitä ennen luen joka sanan jutusta. Joku ehtii varmaan minua ennen aloittamaan.

.....................................................................................................................    8)