- Olisikohan Pursiaisella ollut mielessään jotakin samantapaista, kuin eräällä toisella teologilla, joka vertasi ihmismieltä VT:n telttamajaan? Sisimpänä olisi se "kaikkeinpyhin", moraalikoodeks, kuten siellä laintaulut, ja hän oli sitä mieltä,m että "sieltä ihmistä ohjaillaan". Meriitiksi tällä sivstolla main ittakoon että oli körtti. Tämä selittäisi myös sen, että ihminen ei tunnista niitä hyviä tekojakaan, joista sitten tuomiolla sanotaan: olin janoissani... jne. Mies valaan vatsasta:n (kuinka tästä saisi genetiivin?) sitaatti on niin samaa maata, että herroilla on saattanut olla yhteinen lähde tai toinen lainaa toista.
Itsestäni kyllä näyttää pahasti siltä, että meitä heittelevät ne omat himomme ja niiden johdannaiset, on siinä ohjaajalla piteleminen. Mihinkähän uskoisi tässä kysymyksessä.
Niin, Id=se ja ego=minä, tottapa totta. Ja "se" merkitsee viettipyrkimyksiä, joiden ansiosta yksilö ja laji säilyvät, mtta joita tulisi egon toimintojen, kuten ajattelun avulla suitsia, ja vielä sen superegonkin keinoin hallita, eli miten ajattelisin oikein, vahingoittamatta muita sen koommin kuin itseänikään. Mutta näihin ei oteta annetuksi mitään "Jumalan ääntä ihmisessä" jos ollaan uskollisia niiden käyttöönottajalle ja sisällön määrittelijälle.
Kai voisi puhua haluista ja intohimoista, ajattelusta ja omatunnosta, sillä niissäkin, vaikka ajattelisimme niitä tiedostuneina, on jo tarpeeksi sompuloimista. Mutta totta on, että usein mietin sitä tiedostamatonta suurinta osaa itsessäni, yksin Jmala tietää, mihin kaikkeen hirmutyöhön siellä asu valmius, huh.