Kirjoittaja Aihe: Omavanhurskaus esiin  (Luettu 22681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #30 : 16.02.14 - klo:14:40 »
Room. 10:3
   
sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #31 : 22.02.14 - klo:00:55 »
Arvelen, että aika usein hyväksi sanotaan puhetta, joka toistaa kuulijan omia ajatuksia. Näin ihan siitä riippumatta, mitä aihetta puhe koski ja millaisia ajatuksia siinä esitettiin.

Miksi ei. Mutta tällöin on melkoisen epävarma henkilö kyseessä.  
Jossakin elämänvaiheessaan saattaa yksinkertaisesti tympääntyä ja kyllästyä itseensä perusteellisesti.  Silloin toivoo vain sitä yhtä uutta ajatusta, joka vähän tuulettelisi näitä pölypesiä.
Silloin "hyvä puhe" on pakottanut edes jotakin liikkeelle.  Läpiveto, ja villakoirat lentoon.

Objektiivisesti arvioiden huonoa puhetta edustaa vaikka valmistelematon saarna, sellainen, jossa teksti vain toistetaan omin sanoin. Ensin Jeesus nousi vuorelle tässä tekstissämme.  Sitten tässä tekstissämme hänen vierelleen ilmeistyivät Mooses ja Elia, sitten opetuslapset pelästyivät.  Tai joku "Kun meidän perhe matkustaa mökille"  ja loppuun jokin "näin on myös meidän elämässämme".

Tai kerran meillä patologian luento. Ensin proffa unohti saapua paikalle. Hänet haettiin. Sitten hän ei muistanut mistä piti puhua, niin todella, kilpirauhastuumoreista. No mies puhuu, ja näpsyttelee slaideja, kunnes etupenkkiläinen rohkaistuu ja huomauttaa, etteivät diat näytä rauhaskudokselta. Katos kun otin lihasslaidit vahingossa, mumisee ukko.

Lähdin kotiin.  
« Viimeksi muokattu: 22.02.14 - klo:00:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #32 : 26.07.15 - klo:08:55 »
Kun perustaa uskonsa uskontunnustuksen kohtiin;    Syntyi neitsyt Mariasta, kuoli ja haudattiin, nousi ylös kuolleista,     on siinä uskoa kylliksi.
Ristinkuolema on annettu pelastukseksemme sekä elämään että sen jälkeiseen elämään.

On uskontojen, joita on tuhansia, asia kertoa mitä puhua, mitä syödä, miten pukeutua, missä seuroissa käydä ja kulkea, mitä virsiä tai viisuja veisata.
Uskonto sitoo, usko vapauttaa.

Vanhuskauden näkee Jumala, hurskaan nimi annetaan ansiosta, autuaana ollaan kun ollaan rakkaudessa. Tarvitaanko nimikkeitä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #33 : 26.07.15 - klo:11:15 »
Jaa. Mikähän nyt on kun lukiessani otsikon kysyinkin itsekseni:  Hoo, ja minkähän takia? Jottako tilalle pykätään jotakin parempaa hurskautta? Etteikö siis se ole omaa?  No ei ei se on sitä oikeaa joka meidän liike omistaa sitä Ristuksen omaa  joka meillä on käsitetty ihan oikein.

Suksikaamme kuuseen. Sääolot huomioiden rullia alle ja menoksi. Vähemmän aikaa miettiä jotakin mikä kuitenkin on ihmisen ymmärryksen tuolla puolen... >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #34 : 30.08.15 - klo:09:39 »
Tuli mieleen körttihistoriasta yksi mielenkiintoinen ajatus. Paavolla ja WNiskasellakin oli kahdenlaista heräämistä. Ensimmäinen oli lakiin herääminen - siitä tuli oikeaoppisia puolijumalia. Toinen oli armoon herääminen - siitä tuli toisaalta nöyriä jättäen Jumalalle kaiken kunnian. Mt ja minä olemme puolessa välissä tätä tietä. "Hoida, neuvo tietä näytä." :wink:

Torilla eilen lauloi kitarakuoro ja naishenkilö, vaikka naisena sanon niin hyvältänäyttävä hyvin puettu ja kammattu eli ei mikään sipulisiiri olemukseltaan. Jäin kuulolle koska osa lauluista oli tuttuja nuoruusvuosilta ja oli siinä mukava muistella.  Tuli jakelemaan kirjasia se nainen tietysti ja mietin kuinka tästä taas selvitään. Toisaalta olin uneliaalla päällä ja aurinko paistoi ja itse sitä menoa katselin ja lopulta rupattelin  aivan mielelläni. Tai siis kuuntelin ja kyselin kuulumiset ja pääsin vähällä kerrottuani että tämä asia on jo toivoni mukaan hoidossa enkä voi enempää pyytää, mutta miten menee ja onko kukaan kysellyt tai kuunnellut.

Sain siitä mukaani kirjasen, jossa kerrottiin nuorehkon avioparin uskoontulokokemus. Vaimon kerronnassa oli raikkautta, mies yliyritti sillä hän katsoi elämänsä suistuneen aina ulkoiseen alamäkeen kun ei avannut ovea herralle. Kylläkai kolkuttajia riitti kun oli helluntailaisesta perheestä.

No mikä siinä, jokainen on oikeutettu elämäntulkintaansa.

Se mitä jäin mietiskelemään on herääminen siihen että nyt ollaan uskossa ja kaikki on yyyyberhuippua, pitäisi olla saksalainen yy. Se on niin kuvailevainen.

Sitä minä mietin koska sitäkin on liikkeellä. Tämä kääntymyskokemus perustui voimakkaaseen tunne-elämykseen jota vaimolla sanoisin numinoosikokemukseksi, mutta miehestä en tiedä näkikö hän unta vai näyn.
Eikä sillä liioin ole suurta merkitystä.

Vain hieman tällä.
Tätä autuaallisuutta on kestänyt kovin lyhyen aikaa. Tai en tarkkaan ottaen osaa sanoa, sillä kirjasen julkaisuajankohtaa ei mainita. Kääntymys tapahtui heillä 22. 10. 2011 joka kuuluu olleen sunnuntai ja iltayöllä. Sitten he menivät uskovan kasteelle jne.

Mielessäni on joitakin kysymyksiä tuosta kovin jatkuvasta onnen tilasta, lähinnä kuinka pitkään se voi kestää. Ja totta kai jos miehen  elämä meni ihan takapuolimäkeä viinan lotraamisenkin kanssa kuinka vaimo ei kerro siitä mitään, oli ollut vain happy, terveet lapset ja ihana mies. Mutta niin, tuo minua mietityttää sillä kuka nyt ei haluaisi olla kaiken aikaa korkealla onnen tilassa.

Eli mitä lie olisi sanonut tästä kääntymyksestä Paavo, mihin ajoittuu ketjussa, vai onko tuollainen onni muista seikoista perin riippuvaista. Kyllä oletan että oli Paavo Ruåtsalainen onnellinen ymmärrettyään sen mitä lähti sepältä matkojen takaa kyselemään. Vaikkei senkään ole niin väliä...  :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 30.08.15 - klo:09:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #35 : 30.08.15 - klo:09:58 »
Kun perustaa uskonsa uskontunnustuksen kohtiin;    Syntyi neitsyt Mariasta, kuoli ja haudattiin, nousi ylös kuolleista,     on siinä uskoa kylliksi.

en tuota tiedä en osaa alleviivata. Jos nyt joku on sitä mieltä että oikeammin se käännetään "syntyi nuoresta naisesta nimeltänsä  Maria ". en minä ole hänen tuomarinsa.

Olisiko kristinuskon aloittanut tyrmistyttävä tapaus perustunut vain ylösnousemuksen ihmettelyyn.

Nuo tunnustukset sovittiin kirkolliskokouksissa. Elettiin aikaa jolloin salaopit halusta olisivat kaapanneet tuommoisen erikoisen hahmon, ihmeidentekijän sun muuta. Ennen muuta kai sen ihmeidentekijän.

Silloin tuli tarve sanoa mihin "me uskomme" jolla kohdin se pitkä tunnustus, Nikaian, tuon apostoliseksi nimetyn minä uskon- tunnustuksen hakannee kyllä.

En tiedä missä on "uskoa kylliksi" .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #36 : 30.08.15 - klo:11:37 »
Huumoria ymmärtävät ystävämme sanoivat näin: Kun luet kirkossa uskontunnustuksen kovalla äänellä, se on uskoa.

Mestari Eckartin opetus siitä kuka on neitsyt Jumalan silmissä selvensi tämän neitsytmaria-asian.  Sitä ennen se oli minullekin hiukan vaikeaa. Samoin ihminen-Jeesus  on sulautumassa ilman venkoilua Kristukseksi.

Jumala on Jumala, yksi Jumala,Luojamme,  valomme, viisautemme, ymmärryksen antaja ja
Taivaallinen isä.
Minä en pelkää Jumalaa kurittajana saati rankaisijana.

Tämä on tätä omaa ' kirjavan kanan viisautta', ei opetusta kenellekään. Omaa kotkottelua vain. :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #37 : 03.09.15 - klo:12:06 »
Kaksi jehovantodistajaa tuli pihalle aamupäivällä. Ovat käyneet aiemminkin ja aloittivatkin; Arvannet mikä on asiamme.

Kerroin heille omista näkemyksistäni ja tavastani rukoilla.  He puolestaan kertoivat
miksi he eivät rukoile Jeesusta. Jeesus on kuulema kehoittanut rukoilemaan Isää, ei häntä, vaan Jeesuksen nimessä.

Minä puolestani kerroin kuinka ortodoksien vanha Jeesuksen- rukous on toimiva.
Selitin kuinka sen käyttäminen on tehokas pahan vastustamiseen.  Lausuin yhden kerran sen rukouksen ääneen ja he lähtivät pois. En ottanut myöskään Vartiotornia vaan sanoin googlailevani ahkerasti uskontoja.

Olinko omavanhurskas kun kerroin, että Yksin armosta, ei tekojen kautta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #38 : 03.09.15 - klo:18:35 »
Jeesuksen rukous on hyvin raamatullinen. "Niin hän huusi sanoen: 'Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!' Ja edelläkulkijat nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan; mutta hän huusi vielä enemmän: 'Daavidin poika, armahda minua!' Silloin Jeesus seisahtui ja käski taluttaa hänet tykönsä. Ja hänen tultuaan lähelle Jeesus kysyi häneltä: 'Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?'"

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #39 : 06.09.15 - klo:05:12 »
Kaksi jehovantodistajaa tuli pihalle aamupäivällä. Ovat käyneet aiemminkin ja aloittivatkin; Arvannet mikä on asiamme.

Kerroin heille omista näkemyksistäni ja tavastani rukoilla.  He puolestaan kertoivat
miksi he eivät rukoile Jeesusta. Jeesus on kuulema kehoittanut rukoilemaan Isää, ei häntä, vaan Jeesuksen nimessä.

Minä puolestani kerroin kuinka ortodoksien vanha Jeesuksen- rukous on toimiva.
Selitin kuinka sen käyttäminen on tehokas pahan vastustamiseen.  Lausuin yhden kerran sen rukouksen ääneen ja he lähtivät pois. En ottanut myöskään Vartiotornia vaan sanoin googlailevani ahkerasti uskontoja.

Olinko omavanhurskas kun kerroin, että Yksin armosta, ei tekojen kautta.

Tuo kuulostaa vallan, kuin olisit heidät manannut pois kuni vihtahousun.  :003: 

Huumorintajuttomana ja muutoinkin näissä toisin ajoin hyvin hiljaisena en tiedä onko minkään värssyn kailottaminen uskoa, mutta totean, en ole tuota kuullutkaan joten miettimäni on. Kyllä taisin kumminkin tyytyä siihen, uskova seuraa herraansa ja uskokin siinä löytyy, kun toteaa sen itsellensä perin haastavaksi.  Jossain niillämain jossa ihmiset kilpailevat toistensa kunnioittamisessa ehkä olisi se usko, vaan en tuota tiedä, en rupeaisi sittenkään tien neuvojaksi,  ja eri tavoin ajattelevillekin taisin kerran  todeta ettei ehkä hyödytä tulla kun en tuota kääntyne, hyvää päivänjatkoa.

Karmeliittaveli Wilfrid Stinnissen kertoo hyväksi lääkkeeksi unettomuuteen,  eikä hän Vaeltajan kertomuksia pilkkaa.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #40 : 09.09.15 - klo:19:38 »
Kerroin po. jehovantodistajille kuinka ortodoksien vanha Jeesuksenrukous on minua auttanut ja kuinka Jeesusta siinä yksinkertaisesti pyydetään armahtamaan syntistä.
Vihtahousu inhoaa sitä ja jättää minut hetkeksi rauhaan.  En manannut enkä ajanut heitä mihinkään. He poistuivat itsekseen.

Ja tämä siksi kun he sanoivat että y k s i n  Jehova-jumalaa tulee rukoilla. Jeesus on kuulema sanonut; Rukoilkaa te Isää yksin.

Yhteydet jehovantodistajiin jatkuivat tänään kun uutisissa kerrottiin heistä tehdystä paljastuskirjasta. Sen on koonnut sama henkilö joka vuosi sitten paljasti vanhoillislestadiolaisuuden vallankäytön syntisiään kohtaan.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kirjan-karu-kuva-jehovan-todistajista-rivista-livenneet-erotetaan-perheistaan/5298476
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #41 : 01.10.15 - klo:13:54 »
Vaikka olen tämän nähnyt niin silti säpsähdin:  Oravahurskaus esiin.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #42 : 02.10.15 - klo:15:23 »
Ja tämä siksi kun he sanoivat että y k s i n  Jehova-jumalaa tulee rukoilla. Jeesus on kuulema sanonut; Rukoilkaa te Isää yksin.

Itsekin olen tuota pohtinut, että voiko Jeesusta rukoilla sen jälkeen, kun hän nousi taivaaseen.
Huomioni kiinnittyi kerran tähän Ensimmäisen korintolaiskirjeen tekstiin, luvun 1 jakeesta 2:

"Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. "

On sitä näköjänsä Paavalinkin aikana esiintynyt Jeesuksen nimen avuksi huutamista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #43 : 02.10.15 - klo:16:00 »
Ortodoksit ovat rukoilleet kai aina: Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä !
Tämä on hyvä ja kaikenkattava apu . Ei tarvitse omin sanoin hokea tai hapuilla.
On myös hiljainen huokaus; Tapahtukoon sinun tahtosi ! Se on pätkä Jeesuksen o p e t t a m a s t a   Isä meidän rukouksesta. Sehän oli Vapahtajan opetuslapsilleen antama, kun he kyselivät miten tulisi rukoilla.

Jos omin sanoin rukoilee on turvallista lopettaa Välimiehemme, Jeesuksen nimessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #44 : 02.10.15 - klo:18:11 »
He sanoivat: "Eikö tämä sama mies pyrkinyt Jerusalemissa tuhoamaan ne, jotka huutavat avuksi Jeesuksen nimeä?" Tässä tarkoitetaan Paavalia ja kristittyjä. Alkuseurakunta määriteltiin siis 'niiksi, jotka huutavat avuksi Jeesuksen nimeä'.