Kirjoittaja Aihe: Omavanhurskaus esiin  (Luettu 22682 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #15 : 13.02.14 - klo:19:57 »
Nouseeko mittailu kuolemanpelosta?

Kaisa Raittila puhui radion aamuhartaudessa pelokkaasta uskosta, joka keskittyy huolehtimaan omien helmojen tahrattomuudesta eikä uskalla nauttia Luojan suomista iloista tai käydä vastustamaan ihmisten julmuutta. Minusta se oli osuva oivallus, että siinä on kysymys pelosta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #16 : 15.02.14 - klo:19:38 »
Kaisa Raittila puhui radion aamuhartaudessa pelokkaasta uskosta, joka keskittyy huolehtimaan omien helmojen tahrattomuudesta eikä uskalla nauttia Luojan suomista iloista tai käydä vastustamaan ihmisten julmuutta. Minusta se oli osuva oivallus, että siinä on kysymys pelosta.

No pelko on se yks, mut on varmaan isommistakin asioista kysymys,  iso A eli pointti kait on toi.

Mut pelon lisäksi on paljon muutakin.
pena ja minä ja varmaan useampi täällä kirjoittava tajuaa, että pelko ei ole se millä isää miellytetään tai mikä on se aihe miksi yritetään olla lapsinaan mahdollisimman täydellisiä, vaan me kun tiedämme jotain isän sydämestä tajutaan, että hänelle tärkeämpää on, että me luottaisimme hänen rakkauteensa lman tekoja sen saamiseksi?

Paljonkin ois kirjottamista ja kantaa ottelemista aiheeseen, mut nyt paussi.
Luulisin, että tää nainen kun asian otti esiin. Pelosta usko tai mikä olikin. Iski aika voimakkaasti arkaan paikkaan.

Aiheesta ois kiva kuulla enempikin.
Huh mikä aihe.. pena lisää nyt jotain sinäkin tähän..


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #17 : 15.02.14 - klo:22:19 »
Kaisa Raittila puhui radion aamuhartaudessa pelokkaasta uskosta, joka keskittyy huolehtimaan omien helmojen tahrattomuudesta eikä uskalla nauttia Luojan suomista iloista tai käydä vastustamaan ihmisten julmuutta. Minusta se oli osuva oivallus, että siinä on kysymys pelosta.

Voisko ton kuulla ihan itte jostain?

Kutkuttava aihe,.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #18 : 15.02.14 - klo:22:29 »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #19 : 15.02.14 - klo:23:05 »
http://areena.yle.fi/radio/2174051

Huh, Olipa saarna ja vei sanattomaksi.

Huh, tohon on vaikea lisätä mitään.

Samaa mieltä, vaikkakin pitää miettiä mikä kohta tökki, mutta aivan ihana saarna. Rohkea ja kantaa ottava, Ihan tosi maailmoja mullistava :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #20 : 15.02.14 - klo:23:20 »
Kiitos Mirjami puhuttelevasta linkityksestä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #21 : 15.02.14 - klo:23:25 »
Ehkä toi radikaalisuus tökki tossa saarnassa,

Vaikka seurapuhuja, körtti ilmeisesti. "Ei kukaan muu tuollaista puhetta".
Perusteellisesti otti kantaa ja antoi neuvvoja, niin ehkä kuitenkin joku pehmeämmin lähestymis tapa voisi olla ollut parempi.

Ihan oikeat asiat ja näkökulma tytöllä / naisella ( taas, nää nuoret )
on, mutta miksi pitää jotenkin ei niin samalla kielellä tuoda asiat esiin?, vaikkakin mulle herännäisyyden parisssa olevalle ja körteille saarna menee hyvin läpi.- kun ihan samat painotukset.  Lestadiolais nuoret eivät taitane puheenparren takia asiaa ottaa vastaan, vaikkakin voinee moni.

Kiitos puheesta,. aivan ihana puhe :)
« Viimeksi muokattu: 15.02.14 - klo:23:30 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #22 : 15.02.14 - klo:23:46 »

Jotenkin ihan sanattomaksi vievä puhe.

Huh ja huh,.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #23 : 15.02.14 - klo:23:46 »
Tuo on oikeastaan aika mielenkiintoinen asia että minkälainen saarna tai puhe meihin vaikuttaa?
Luultavasti eri ihmisille vaikuttaa aivan eri tavoilla, mikä on kunkin tausta, nykyinen elämäntilanne ym. ym.
Välillä sanotaan että puhe on hyvä tai puhe on huono. Onko se puhujan ansio tai puute, vai kuulijan?
Ja kun kuulijoita on kaksi tai enemmän...toinen saa puheesta siunausta ja apua...toinen kuulee haukkumisen,
moitteen ja tuomion.
Jumalan valtakunnan työtä tehdään maailmassa pelkästään puutteellisten ja syntisten ihmisten kautta.
Jumala on valinnut työkanavat, menetelmät, tekijät.
Matteuksen evankeliumin lopussa olevaa Lähetyskäskyä ei ole tarkoitettu vain joillekin...vaan kaikille.
Rakkauden kaksoiskäskyä tai pienoisevankeliumia ei ole tarkoitettu vain joillekin..vaan kaikille.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #24 : 15.02.14 - klo:23:56 »

Ihan totta vn,.

Jos olisin helluntailainen tai karismaatikko, niin tälläinen radikaali asiapitoinen puhe ei olisi puhutellut, tai ehkä olisi puhutellut, mutta minuun iski tämä sisältö. Löi mua älliin. Siihen pikkaiseen,. :=
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #25 : 16.02.14 - klo:08:01 »
Samoin ajatuksin etenen toimittaja Raittilan kanssa. Rakkaus, avaran armon ymmärtäminen on vapauttavaa.
Nuorena olin konsertaviivi, nyt tiedän muuttuneeni lapseuden suuntaan.

Kiitos Pena, Kiitos Mirjami. :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #26 : 16.02.14 - klo:13:49 »
Välillä sanotaan että puhe on hyvä tai puhe on huono.
Arvelen, että aika usein hyväksi sanotaan puhetta, joka toistaa kuulijan omia ajatuksia. Näin ihan siitä riippumatta, mitä aihetta puhe koski ja millaisia ajatuksia siinä esitettiin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #27 : 16.02.14 - klo:13:58 »
No juurikin näin taitaa olla...
Ja luulen että silloin kun meille on tarkoitettu sellaista sanomaa, mikä itseämme ei "miellytä", torjumme,
emme kuuntele...niin Jumala kyllä keinot keksii että Sana käy kohti...
Erkki Leminen aikoinaan sanoi että ihmisen osuus näissä jutuissa on vastaan hangoitteleminen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #28 : 16.02.14 - klo:14:24 »
Sattui tuossa käsiin Sinikka ja Mikko Aallon kirja "Armo kadoksissa". Sen aiheena on omavanhurskauden eri muotojen paljastaminen. Kirja tuntui kovin mielenkiintoiselta. Kirjoittajien taustalla lienee herätyskristillisyyttä ja karismaattisuutta kielilläpuhumisineen kaikkineen; kirjan aihepiiristä on omakohtaista kokemusta. Olisi mukava kuulla kommentteja, jos joku on sen sattunut lukemaan.

Kirja on Karas-sanan kustantama, ilmestynyt muutamia vuosia sitten.

Mt

Itse luin kirjan joskus vuosituhannen vaihteessa, en aivan varma ole, kummalle vuosituhannelle se meni, kun ensi  kerran luin.
Olen varmaan lukenut sen enemmänkin, kuin kerran.
Olen sitä muutaman kpl:n ostanut ja muillekin suositellut ja kenties kirjan antanutkin tai ainakin lainannut.
Todella hyvä kirja ja itse suosittelen sitä jokaiselle.
Pitäisi varmaan taas jossain vaiheessa kerrata tuo kirja.
Olen ollut joskus tuon kirjan kirjoittajan pitämällä luennolla Suomen Raamattuopiston järjestämillä hengellisillä syventymispäivillä joskus kauan sitten.
Luennon aiheena oli tuolloin joku muu, kuin tuo kirja tai sen sanoma, aihe oli muistaakseni  joku vähemmän hengellinen, mutta silti tärkeä.

Vaara, mikä tuon "Armo kadoksissa" olevan kirjan lukemisessa on se, että siitä saattaa helposti nostaa itsensä korokkeelle niihin nähden, joiden kuvitellaan olevan kirjan lukijaan nähden enemmän lain alla (=karismaatikot yms) ja ajaudutaan jonkinlaiseen "lakiuskoisten" halveksimiseen.
Minä olen ainakin tuohon langennut, ja varmaan edelleenkin jonkinlaisessa lankeemuksessa sen suhteen elän, mutta olen alkanut tiedostaa tätäkin vaaraa.

Tuossa Mikko Aallon kirjassa runot on kirjoittanut Auri Hakomaa. Minua myös nuo runot puhuttelevat syvästi. Eräs runo kuvaa sitä, kuinka joku kääntelee kaikkia kiviä metsässä vanhurskautta etsiessään ja yrittää muutenkin saada palaset sellaiseen järjestykseen, että olisi pelastunut.
Auri taasen on kirjoittanut kirjan Hurskas Sika, jota myös suosittelen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #29 : 16.02.14 - klo:14:35 »
Jahah, vastasinkin vanhaan kirjoitelmaan.

Kaikenlainen tasa arvo, niin miesten ja naisten kuin rotujenkin välillä on ihan oikein,

Ei ole olemassa eri ihmisrotuja. Ihmisrotuja on vain YKSI, joten ei tarvitse edes pohtia eri rotujen välistä tasa-arvoa.
Mitä sitten tulee eri kansallisuuksiin, niin kansallisuuden perusteella ei saa laittaa ketään eriarvoiseen asemaan.
Ja se, että jos jossain kansallisuudessa on tiettyjä ominausuuksia, esim. ihonväri, josta johtuen kysesen kansallisuuden edustaja soveltuu paremmin johonkin tiettyyn tehtävään, kuin joku toinen kansallisuus, ei kyseessä ole eriarvoisuuden kannattaminen, vaan tosiasioiden tunnustamista.
Esim. mustasta ihosta voi olla tiettyjä etuja tietyissä olosuhteissa, joissa valkoinen iho tuo ehkä vakaviakin ongelmia tuolle valkoihoiselle.
Syrjimättömyys ei siis edellytä tosiasioiden kieltämistä. Tosiasioiden kieltämiseen pyrkivä "syrjimättömyys" taasen on hölmöyttä.