Kirjoittaja Aihe: Omavanhurskaus esiin  (Luettu 22683 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Omavanhurskaus esiin
« : 03.12.07 - klo:16:03 »
Sattui tuossa käsiin Sinikka ja Mikko Aallon kirja "Armo kadoksissa". Sen aiheena on omavanhurskauden eri muotojen paljastaminen. Kirja tuntui kovin mielenkiintoiselta. Kirjoittajien taustalla lienee herätyskristillisyyttä ja karismaattisuutta kielilläpuhumisineen kaikkineen; kirjan aihepiiristä on omakohtaista kokemusta. Olisi mukava kuulla kommentteja, jos joku on sen sattunut lukemaan.

Kirja on Karas-sanan kustantama, ilmestynyt muutamia vuosia sitten.

Mt

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #1 : 04.12.07 - klo:00:13 »
Aah, mikko "lemminjaemmin" aalto!?

(Sorppa, mihinkään ko. sedän muuhunkaan tuotantoon en taida pystyä suhtatumaan vakavasti)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #2 : 04.12.07 - klo:11:17 »
mä luen jerrycottonia :wink: se on pikkuisen parempaa kuin karas-sanan kustantamat kirjat... tämä on subjektiivinen mielipide
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #3 : 04.12.07 - klo:12:03 »
Lainaus
Sattui tuossa käsiin Sinikka ja Mikko Aallon kirja "Armo kadoksissa". Sen aiheena on omavanhurskauden eri muotojen paljastaminen. Kirja tuntui kovin mielenkiintoiselta. Kirjoittajien taustalla lienee herätyskristillisyyttä ja karismaattisuutta kielilläpuhumisineen kaikkineen; kirjan aihepiiristä on omakohtaista kokemusta. Olisi mukava kuulla kommentteja, jos joku on sen sattunut lukemaan.


Itselläni on myös omakohtaisia kokemuksia kirjan kertomasta asiasta.
Taitaa ne omat kokemusket edelleenkin ikäväkyllä jatkua, vaikka irti olen yrittänyt päästä.
Minulle hyvin terapeuttinen teos.
Pitäis taas etsiä se jostain ja lukea.


Lainaus
Kirja on Karas-sanan kustantama, ilmestynyt muutamia vuosia sitten.


Saattaa olla, että on ilmestynyt jo yli 10 vuotta sitten.
Vai onko siitä otettu uusintapainos?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #4 : 04.12.07 - klo:18:54 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
mä luen jerrycottonia :wink: se on pikkuisen parempaa kuin karas-sanan kustantamat kirjat... tämä on subjektiivinen mielipide

Teen ehdotuksen. Lainaapa minulle muutama Cottoni niin saat minulta lainaksi tuon mainitsemani kirjan. Sen jälkeen voidaan vaihtaa mielipiteitä. Sinä kerrot teologin näkemyksen kirjasta, minä 60-luvun alun Cotton-fanin kommentin uudemmasta tavarasta. Kuitenkin niin, että Cotton-kommentti tulee yleiselle puolelle, ellei sieltä löydy jotain seuratupalaista.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #5 : 04.12.07 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Kirja on Karas-sanan kustantama, ilmestynyt muutamia vuosia sitten.

Saattaa olla, että on ilmestynyt jo yli 10 vuotta sitten.
Vai onko siitä otettu uusintapainos?

2. painos vuonna 2003, esipuheen mukaan uudistettu laitos.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #6 : 14.12.07 - klo:19:31 »
Minä pidän cottonit itselläni, mutta laiskana teologina en jaksa lukea näitä armon tikapuille kiivenneitä puolijumalia. Muun muassa esim. Haikola piti näitä ihan koomisina kirjoina. Hän luki näitä vaikka hän lukikin myös teologista kirjallisuutta. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #7 : 14.12.07 - klo:21:05 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
---näitä armon tikapuille kiivenneitä puolijumalia.

Armon ymmärtäminenkin voi johtaa omavanhurskauteen, jos ihminen alkaa kuvitella olevansa todellinen kristitty...

Mt

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #8 : 15.12.07 - klo:17:47 »
Olen lukenut kirjan sen ilmestymisen jälkeen. Muistan olleeni positiivisesti yllättynyt. Ei ole siis ole (aina) koiraa karvoihin katsomista, vaikken tuon jälkeen ole karas-sanan kirjoja ahkerammin lukenutkaan. Mikäli muistan ollenkaan oikein, antoi kirja yhden kuvauksen siitä, miten uskoon tuleminen on usein lakiin tulemista (Tästä aiheesta olen usein keskustellut herätyksellisemmissä piireissä hengellistä elämää elävien ja eläneiden kanssa).
Armoon ei käsittääkseni voi tulla - siinä ollaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #9 : 16.12.07 - klo:11:20 »
Tuli mieleen körttihistoriasta yksi mielenkiintoinen ajatus. Paavolla ja WNiskasellakin oli kahdenlaista heräämistä. Ensimmäinen oli lakiin herääminen - siitä tuli oikeaoppisia puolijumalia. Toinen oli armoon herääminen - siitä tuli toisaalta nöyriä jättäen Jumalalle kaiken kunnian. Mt ja minä olemme puolessa välissä tätä tietä. "Hoida, neuvo tietä näytä." :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #10 : 02.02.14 - klo:09:09 »

Armon ymmärtäminenkin voi johtaa omavanhurskauteen, jos ihminen alkaa kuvitella olevansa todellinen kristitty...

Mt

MT sulla on postilaatikko täynnä ja tässä vastaukseni viestiisi .
:::::::::::::::::::::::

:) Suuret kiitokset palautteesta.

Olen samaa mieltä kanssasi.
Se meidän arkkitehti joka ylläpitää sivustoja on aika boheemi ja siksi sivut ovat kaikenkaikkiaan muutenkin sekavat.

Kiitos kaunis palautteesta.
Hyvää jatkoa
Herran siunaus kanssasi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #11 : 02.02.14 - klo:15:11 »
Tuleeko ns. "uskonelämästä" yhtään mitään jos aina mietitään ettei vaan ylpeys tai omavanhurskaus
nosta liikaa päätään...tai ettei vaan vaivuta itsesäälin suohon...
Kai Jumala pitää hulluistaan huolen..viitoittaa tietä...korjaa sen mikä on huonosti...
Etsitään Vapahtajan kasvoja...

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #12 : 07.02.14 - klo:16:29 »
Aah, mikko "lemminjaemmin" aalto!?

(Sorppa, mihinkään ko. sedän muuhunkaan tuotantoon en taida pystyä suhtatumaan vakavasti)

Olikohan sama tyyppi kun teki kirjasen - seksin sekamelskasta selvyyteen - :)

Jonkunlaista myötä häpeää sitä tuntee ja tulee, niinkuin joskus kirkossakin jonkun papin kertomuksia kuunnellessa, että kuinkahan kaukana toikin tyyppi on tosi elämästä ja millaisessakohan maailmassa tuokin elää.

Sinänsähän asiat ovat mitä ajankohtaisia ja varmasti tuollaiset kirjaset ovat tarpeen ja opettavaisia, mutta ehkä asian ulostuonnissa on jotain joka mättää?

Ois kiva kun joku kirjoittaisi tästä pakko suvaitsevaisuuteen pakottamisesta ja muusta jonkun järkevän kirjasen. Sinänsä ihan suvaitsevaisuuden puolesta, kunhan sitä sotkuja on ihan vaan aikuisten kesken ja sitä ei pakoteta muiden sokeasti hyväksyvän.

Kaikenlainen tasa arvo, niin miesten ja naisten kuin rotujenkin välillä on ihan oikein, mutta järkevää maahanmuuttopolitiikkaa ja sopeuttamistakin tulisi olla. Ei ihan maassa maan tavalla, mutta jotenkin joustavasti.

Nykyään leimataan, niin hirveen lujaa, jos vaikka kirjoittaa, että homo urheilijalla voi olla vaikeuksia joukkueessa.
Ihan ilman tuomitsemista tai mitään, niin kohta kivet lentää ja seta on ovella.  :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 07.02.14 - klo:16:34 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #13 : 13.02.14 - klo:14:40 »
Tuleeko ns. "uskonelämästä" yhtään mitään jos aina mietitään ettei vaan ylpeys tai omavanhurskaus
nosta liikaa päätään...tai ettei vaan vaivuta itsesäälin suohon...
Kai Jumala pitää hulluistaan huolen..viitoittaa tietä...korjaa sen mikä on huonosti...
Etsitään Vapahtajan kasvoja...


Onkohan viisasta erottaa elämä ja uskonelämä toisistaan?
Elämässä kai lasketaan esimerkiksi ikälisiä, lapsilukua, joskus meriittejä, lasten menestystä jne.
Ja tässä "uskonelämässä" sitten sovitetaan itseen näitä määreitä, mitä nyt kukakin käyttää.

Käsitän, että ihmiset haluavat kuvailla yleisiä kokemuksia ja mielen tapahtumia, mutta onko se lopulta mahdollistakaan, kun kyseessä on suhde Jumalaan?

Joskus väsyn.
Haluaisin elää vain yhtä elämää Kristuksen lunastamana, rämpien perässä,  ja siinä kaikki
Ei tarvitsisi enää ihmetellä, onko herätty niin vai näin.
Kun minua niin väsyttää.

Nouseeko mittailu kuolemanpelosta?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Omavanhurskaus esiin
« Vastaus #14 : 13.02.14 - klo:15:20 »
Leena on nyt pohdiskelussaan siinä mihin minäkin olen tullut. Sanoit hyvin: Tahdon elää yhtä elämää. Siihen sisältyy se "uskonelämäkin", mitä se itsekullakin lienee.
Jumala johtaa kaikkea elämää.  Hyvä elämä tulee siitä että sen ottaa Jumalan kädestä.

...
Kuuntelen J Norvannon opetusta Jesajan kirjasta iltaisin. Itse Jumala on tehnyt pilkkalauluja niistä jotka palvelevat käsintehtyjä jumalia, eivät ainoaa Jumalaa. Herraa.  Hän tarkoittaa myös meitä nykyisessä ajassa, ei vain Babyloniaa ja juutalaisia.
Ei tarvitse tehdä paljon että kääntyy väärältä tieltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)