Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 51741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #90 : 04.05.13 - klo:21:32 »
Se Topeliuksen satu, jossa isoisä pannaan syömään puupurtilosta kun lusikka tärisee, on erinomainen neljännen käskyn selitys.

Minuakin odottanee nokkamuki...

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #91 : 30.03.14 - klo:09:20 »
On se! Jumala on arjessa ja tarkoittanut meidän tekevän työtä ja hoitamaan meille asetetut hommat tunnollisesti. Hengellisten huvitusten osalta viittaan toiseen käskyyn, jossa ylihengellisyys kielletään. Vain Jumala pyhittää ei ihminen itseään eikä toisia.

Kuten Töölöläinen sen lausui Jumala ei ole joulupukki
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #92 : 30.03.14 - klo:09:35 »

Löysin tämän yrityksen keskustella laajemminkin tästä "ylihengellisyydestä ". Seppo vastasikin siihen suorin sanoin, ja siitä pidän. Liirum-laarun ei minua ruoki. ( Itsetuntoni mukaan )
Siis, ylihengellisyydestä: Heränneiden karuun tapaan veisata ja kuunnella eivät kuulu raamatunlauseiden vaihtaminen toiselta toiselle. Ellei ole omia sanoja ja ajatusyhteyttä ko. lauseeseen, koetan sulkea silmäni ja korvani. Raamatussa puhuva Jeesus ja sydämissä asuva Vapahtaja ovat osoittelematta jokaiselle annettu.

Myöskin tietyt ylitunteelliset laulut ovat minulle vastenmielisiä. Mielestäni niissä sanotaan Jumalan nimi turhaan.

SE Jumala jonka kohtaamme arjen alatiellä, ei ole sama jonka avulla koetetaan herättä tunteellisuutta. Siionin virret ja virsikirja , siinä matkaveisumme.

Tunnistan oman raadollisuuteni. Tunistan myös hurmosta kaipaavat. Kaikki pyrimme samaan päämäärään. Herra auttakoon !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #93 : 30.03.14 - klo:10:06 »
Riitta-mummi on oikeassa. Minulle riittää se hurmos, joka löytyy arjen alatieltä.
En tarkoita haukkua toisia, kun sanon niiden olevan hölmöjä. Mutta minusta tuntuu, että roomalais-katolilaiset ovat hölmöjä, kun heillä on Palestrina ja silti harrastavat kitara-rokkimessuja. Munusta tuntuu, että reformoidut ovat hölmöjä laulaessaan ns. ylistyslauluja, kun heillä on Geneven Psalttari. Luterilaisetkin ovat hölmöjä, kun niin harvoin kuulee Bachin kantaatteja Jumalanpalveluksessa. Mutta körtit eivät ole hölmöjä. He veisaavat Siionin Virsiä sukupolvesta toiseen! Jumala siunatkoon körttiläisiä!
Minäkin voisin julistautua körttiläiseksi, mutten halua tuottaa häpeää niin hienolle herätysliikkeelle. Siksi pidän Siionin virret aina etutaskussa enkä takataskussani, ettei kukaan erehdy luulemaan minua körttiläiseksi ja ihmettelemään miten körtit ovat päästäneet niin syntisen ihmisen mukaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #94 : 30.03.14 - klo:12:13 »
--- Mutta körtit eivät ole hölmöjä. He veisaavat Siionin Virsiä sukupolvesta toiseen! Jumala siunatkoon körttiläisiä!---


Herättäjän myymistä cd -valikoimista löytyy kyllä muutakin kuin Siionin virsiä perinteisesti esitettynä. Aika läheltä liippaavat noita kitara-rokkimessujen kappaleita.

Mutta ei se mitään, onneksi kuitenkin pääosissa ovat Siionin virret.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #95 : 30.03.14 - klo:13:24 »
 :039:

Poissa Lothar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 44
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #96 : 30.03.14 - klo:13:38 »
Parasta hengellisyyttä ovat itsekunkin omat arjen teot lähimmäistensä hyväksi. Vähin äänin ja nöyränä. Ilman oman edun tavoittelua jai itsensä esiin nostamista tai korottamista. :icon_cool:

Poissa Lothar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 44
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #97 : 30.03.14 - klo:13:50 »
Itse synnyin ja kasvoin kesät Ylistarossa ja talvet Seinäjoella. Körttiläisyys oli joka puolella läsnä ja tavallaan siitä tuli osa dna:tani. Sittemmin yli 40 vuotta on mennyt täälllä Espoossa läpimaallistuneessa ympäristössä. Hädän ja surun keskellä vanha körttiviisaus pumpahti onneksi jostain syvältä sieluni syvyyksistä uudestaan esiin. Tässä uudessa kovin toisenlaisessa ympäristössä, kun ei olla nyt herännäisyyden ydinalueella, olen omaksunut oman päivitetyn körttihengellisyyden sovellutuksen. Määrittelen nyt itseni liberaaliksi ja joviaaliksi citykörtiksi. Mitä ikinä sen nyt sitten tarkoittaakaan. Näin on elämä tasapainossa itseni ja nykyisen ympäristöni kanssa. Herättäjäjuhlilla on suuri henkeä virkistävä vaikutus. Käyn nykyään aina kun mahdollista Herättäjäjuhlilla. Seuraavan kerran sopivasti Lapualla. Voi yhdistää sukuloinnit herättäjäjuhla reisuuun. :icon_cool: 

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #98 : 31.03.14 - klo:14:18 »
Äh, antaa palaa vain!

Mitäpä minä näistä tietäisin. Ajattelisin kumminkin, että kun meissä ihmisissä on niitä jotka puhua hölöttävät mielellään kaikenlaisista kokemuksistaan ja sitten on umpimielisempiä tapauksia, niin kai tämä taipumus heijastuu myös ns. hengellisistä kokemuksista puhumiseen. Onko se nyt niin vaarallista, jos se ei kuulu johonkin körttiläisyyteen, tai jos sitä lankeaa vanhaan tottumukseensa todistella, mikä kai toisissa suuntauksissa on hyvekin? Voihan sitä ylpistyä sitenkin, että ajattelee että olenpa hyvä ns. alatien kulkija kun en kokemuksistani pukahda. Suo siellä, vetelä täällä...

Tekee mitä omalle persoonalle on luontevinta, uskonelämänsä edistymisiä miettimättä. Siteeraa jos siltä tuntuu. Kyllä minua ainakin ihan kiinnostaa, millaisia oppihenkilöitä itse kullakin on. Voihan lukija löytää sitä kautta jotakin itselleenkin (eli edistää toisen ihmisen uskonelämää).

Nettifoorumin hyviä puolia on, että ne joita tympäisee jokin kokemuksenjakoavautuminen, voivat sen helposti skipata. Jossakin nokikkainkeskustelussa se voikin olla vaikeampaa jo.
Mutta mutta! 
Kuin suoraan ajatuksistani.
 :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #99 : 31.03.14 - klo:16:24 »
Minäkin voisin julistautua körttiläiseksi, mutten halua tuottaa häpeää niin hienolle herätysliikkeelle. Siksi pidän Siionin virret aina etutaskussa enkä takataskussani, ettei kukaan erehdy luulemaan minua körttiläiseksi ja ihmettelemään miten körtit ovat päästäneet niin syntisen ihmisen mukaan.

Mikä olisikaan tuon körttiläisempää! Niillä olemattomilla valtuuksilla (kummitätini oli tosin Ukko Paavon jälkeläinen) mitä minulla on, toivotan sinut tervetulleeksi joukkoon.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #100 : 31.03.14 - klo:16:35 »
Jos minä saan ( ? ) edustaa körttiläistä, niin toivotan myös oppivaisen öppiäisen joukkoon rakastettavaksi.  Kannattaa olla vaikkapa kuuntelu-körttikin. Öppiäisellä on omia ajatuksia ja Raamattu tuttu .
Thomas on kunniakörtti. Ei meillä muita inkkareita taida olla ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #101 : 31.03.14 - klo:16:40 »
Kuten miljoonat muut, olen kuulunut pikkupojasta lähtien suurimpaan intiaaniheimoon, the Wannabee Tribe.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #102 : 31.03.14 - klo:18:11 »
Mikä olisikaan tuon körttiläisempää! Niillä olemattomilla valtuuksilla (kummitätini oli tosin Ukko Paavon jälkeläinen) mitä minulla on, toivotan sinut tervetulleeksi joukkoon.

Kun ajattelen miten paljon nuo sanat ilahtuvat tulen mietteliääksi. Jos ihmisen ystävällisyys ilahduttaa, miten suurempi ilo kuulla Jeesukselta armon sanan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #103 : 31.03.14 - klo:18:13 »
Kuinka Te osaattekin nuin hyvästi kirjoittaa, monelta puolelta ja aidosti, "meikäläi.."

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #104 : 31.03.14 - klo:18:20 »
Kuten miljoonat muut, olen kuulunut pikkupojasta lähtien suurimpaan intiaaniheimoon, the Wannabee Tribe.

Jos kääntäisin Siionin virret irokeesikieleksi, niin Riitta-mummi ja Pena olisivat tervettulleita seuroihin!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.