Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 51747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #75 : 16.10.12 - klo:23:30 »
Jaa'a...en tiedä onko hengellinen vai henkinen ongelma...vai onko ongelma lainkaan?
Itselläni vähän tuntuu että ns. "häveliäisyys" = asiallinen käytös? on häipynyt sen siliän tien.
Jotenkin sen jälkeen kun potkaistiin ulos työpaikalta ja pari ystävää on unohtanut...
elämä on jotenkin muuttunut, tosin ei välttämättä huonompaan suuntaan.
Tuntuu välillä että "joka paikkaan" olen menossa, olen unohtanut mitä "ramppikuume" tarkoittaa...
alkavaa dementiaako?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #76 : 16.10.12 - klo:23:52 »
Tuntuu välillä että "joka paikkaan" olen menossa, olen unohtanut mitä "ramppikuume" tarkoittaa...
alkavaa dementiaako?

Tai aikuistumista? Minusta tuntuu, että kaikkein häveliäimpiä ihmisiä ovat teinit, silloin on niin kovin tarkkaa ettei ole mitenkään nolo. Joillakin teini-ikä kestää pidempään kuin toisilla.

No, en tunne sinua joten mikäpä olisin diagnoosia asettelemaan. Tämä on sitten kanssa ihan ilman mitään häpyä kirjoitettua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #77 : 17.10.12 - klo:00:04 »
Onko oikein tai väärin, tarpeellista tai tarpeetonta puhua tai kirjoittaa omista hengellisistä kokemuksistaan? Tiedän että körttiläisyyteen se ei kuulu. Toisaalta  on vanha tottumus todistella, kertoa kokemuksistaan johdatuksessa.

Voiko siteerata oppi-isiä t. äitejä?  Onko tarpeellista lainata Raamatun sanaa ? Mikä edistää uskonelämää ja kilvoitusta parhaiten ?

Äh, antaa palaa vain!

Mitäpä minä näistä tietäisin. Ajattelisin kumminkin, että kun meissä ihmisissä on niitä jotka puhua hölöttävät mielellään kaikenlaisista kokemuksistaan ja sitten on umpimielisempiä tapauksia, niin kai tämä taipumus heijastuu myös ns. hengellisistä kokemuksista puhumiseen. Onko se nyt niin vaarallista, jos se ei kuulu johonkin körttiläisyyteen, tai jos sitä lankeaa vanhaan tottumukseensa todistella, mikä kai toisissa suuntauksissa on hyvekin? Voihan sitä ylpistyä sitenkin, että ajattelee että olenpa hyvä ns. alatien kulkija kun en kokemuksistani pukahda. Suo siellä, vetelä täällä...

Tekee mitä omalle persoonalle on luontevinta, uskonelämänsä edistymisiä miettimättä. Siteeraa jos siltä tuntuu. Kyllä minua ainakin ihan kiinnostaa, millaisia oppihenkilöitä itse kullakin on. Voihan lukija löytää sitä kautta jotakin itselleenkin (eli edistää toisen ihmisen uskonelämää).

Nettifoorumin hyviä puolia on, että ne joita tympäisee jokin kokemuksenjakoavautuminen, voivat sen helposti skipata. Jossakin nokikkainkeskustelussa se voikin olla vaikeampaa jo.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #78 : 17.10.12 - klo:00:16 »
[qote="Viisveisaaja"]Noista pojan lampaista ja lammaslaumasta ja heidän armollisuudesta olen pikkaisen huolissani, se on kyllä hengellinen ongelma.[/quote]

Ymmärsinkö oikein, että se on hengellinen ongelma että olet huolissasi? Vai se heidän armollisuutensako (tai sen puute) on? Oli kumpi vain, enpä tiedä onko ongelma hölmö ollenkaan. Huolehtiminen itsessään voi sitä kyllä olla.

Tunnustan, että tällä foorumilla minua vaivaa kestopelko. Kuka ja mistä seuraavaksi? 
Aika pitkälle se Israelin matkakin oli yritystä näyttää, että en minä ole niin kauhea

No, minä tästä seuraavaksi: Putosin nyt kärryiltä. Miten jollakin Israelin-matkalla voi näyttää, ettei ole kauhea? Minulta on kyllä ehkä jäänyt jokin asiaan liittyvä viesti lukematta kun en nyt tajua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #79 : 17.10.12 - klo:00:23 »
Kiitos Öppiäinen, jess, voihan olla että ramppikuumeen unohtuminen onkin aikuistumista eikä alkavaa
dementiaa.
Täytyy sanoa että sinulla on hyvä "ulosanti", ymmärrystä, kyky haastaa ajattelemaan, avoimuutesi.
Sinunlaisiasi täällä foorumilla tarvitaan. Meitä on moneen junaan, rikastutamme yhteisöä,
annamme ja saamme toisiltamme ajateltavaa, siruja saviastian eheyttämiseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #80 : 18.10.12 - klo:02:45 »
[qote="Viisveisaaja"]Noista pojan lampaista ja lammaslaumasta ja heidän armollisuudesta olen pikkaisen huolissani, se on kyllä hengellinen ongelma.

No, minä tästä seuraavaksi: Putosin nyt kärryiltä. Miten jollakin Israelin-matkalla voi näyttää, ettei ole kauhea? Minulta on kyllä ehkä jäänyt jokin asiaan liittyvä viesti lukematta kun en nyt tajua.

No eipä ihme, koska kuuluu muinaisiin elämän jättämiin kauhuihin jotka eivät yleensä häiritte mutta joskus ovat mahdottomat kantaa. Kuten  yleensä, niin myös täällä, kaikki eivät pidä kaikista eivätkä jokaisen ilmaisutyylistä. Se on aivan okei. Mutta minä pelkään ekskommunikointia hyvin rakkaaksi käyneestä porukasta.  

 Minähän olen tämmöinen syntymävikainen, eli taju ei aina pysy, ja se on ongelma kaikin maustein koska koskee kontaktia toisiin joka torilla.   Koska se vauriokohta on tuossa ohimolohkossa, epilepsiani mennessään tasapainosta saa minut auraoireena ärtyneeksi.  Vaikeutuessaan tajunta ja järjenjuoksu usein heilahtelevat  edestakaisin aurasta täyteen parin minuutin katkokseen.  Silloin  minulla on jo amnesia yli tapahtuneen eli en muista mitään. Se vaikeutuu kuumeessa, helteessä ellei juo tarpeeksi - jotain 3 litraa yli tavallisen, vichyä, ja ilmeisesti oman unirytmin sekoittumisesta ja jos mistä, ja sattuuhan sitä kaikille joitakin kohtaloita.  
.................................................

Nuo ns statukset yleistyivät joitakin vuosia sitten, silloin oli myös muunlaisia kohtauksia runsaasti. Totta se loukkaa ihmisiä, ja joka paikassa, eikä tämä ole poikkeus, ja minulle jäi siitä kauhu. Usein on niin että huitaisen;  Jumala tietää mitä Hän tekee, ei minulla ole aikaa voivotella omaa kohtaloani, koetetaan katsoa missä voisi olla toisille avuksi, ja minul on paljon elämän rikkautta. Koetan pitää vissin välimatkan tähän joukkoon eikä sitä aina niin ehdikään tänne.  


..........................................................

Itselleni se on kesto-ongelma.  Pääasiassa siten että mietin suhdetta työelämään, ja sairaussosiaaliturvani eettisyyttä.  Eikä minulle oikeastaan ole erikseen hengellisiä ja maallisia ongelmia. Kun aikanaan käytin tuota ilmaisua se oli itseltäni pöhkö, Tai miksei --   voisihan tarkentaa ja puhua jumalasuhteen tai raamatuntulkinnan ymmärtämisen  vaikeuksista.  Sellaisella aloitin koko ketjun joskus.  Useinhan niistä on itse kuiville rämpiminen muttei se niin harvinaista ole että joku voi vinkata jotakin.  En itse voi enmkä osaa  lajitella, että tätä ei saa kysyä koska "ei kuulu körttiläisyyteen" tms.  
............................................

Lisäksi jokaisen täälläkään ei ole niin helppoa pitää toisen kirjoittelutyylistä.  Itse olen kanssasi samaa mieltä;  skippaa hyvä ihminen jos et pidä.   Mutta heräähän sitä ajoittain pohdintaa siitä saako ja sopiiko nyt se tai tämä tälle foorumille, onko herännäishenkistä jos on niin tai näin, ja jos pohjana on  minun kohdallani hämärätilassa kirjoitettua hyökkäävää tekstiä,  niin ei se "joukossa rakastaminen" niin helppoa ole, ja sitten alkavat jo Dosentin seikkailut ja pienet siniset pomppivat hymiöt  ottaa aivoon - en nyt viittaa yhteenkään nimimerkkiin, tuo Riitta-mummin kysymys sattumalta iski kuten jokin kauhukokemus, nyrkillä palleaan.  

Kerran niin sattui  sellaisena ajanjaksona, jona tämä sattui olemaan ainut kontaktini ulkomaailmaan. Tai äh, olihan perhe, mutta olisin pitänyt tämän silti.  Käsitän tietysti, että saatan tahtomattani silloin - enkä edes muista -  kirjoittaa netikettiä ja sääntöä rikkoen, kun minulla on hankala oiretilanne....   Olen saanut jos mitä neuvoja<, kirjoita läppärin kanteen että ä´lä avaa oireisena --- yhtä älykkäitä, kuin unissa´kävelijälle, että mene takaisin sänkyyn...  Enkä kuitenkaasn sille mitään mahda, joten pidetäänkö mukana vai ei.  Mutta tuo peukalot alaspäin osui minun kannaltaniu hyvin julmaan hetkeen, ja mietin, rehellisesti puhuen, kannattaako kiintyä näihin ihmisiin.  

   Nyt se tuntuu jo uskomattomalta;  pääsen kirkkoon, pääsen punttisalille,  uskallan matkustaa jopa ulkomaille kun silloin pelkäsin jotakin herättäjäjuhlamatkaa.  
..........................................

Minulle on yksinkertaisesti jäänyt ilmeisen pysyvä pelko siitä että loukkaan täällä jotakuta, sillä ei se seurauksitta mene. Eikä' aina arvaa mikä loukkaa.  

Israeliun matka puolestaan on sellainen jossa körteillä on oma ryhmänsä, Urpo Karjalainen on hyvä opas ja tuntee maan, samoin kuulemma se toinen jonka nimeä en nyt muista.  Israel ei kuulu minun prioriteetteihini, mutta sille lähdölle on päättömiä ja päällisiä motiiveja.  En voi reissata yksin, koska taju saattaa mennä ja tarvitaan joku sanomaan että no panic, kyl se siitä muutamassa tunnissa herää.  Ja, älkää viekö lääkäriin, eivät keskimäärin osaa hoitaa.  Mitä useamman hallintohenkilön H-Y:stä tuntee, ja antaa heidän todeta etten ole hirveä hirviö, sitä turvallisemmalta tuntuu olo täällä ja koko tässä joukossa.  Pelkään että taas kiinnyn ihmisiin, joiden on hyvin raskasta sietää minua, sillä niin on käynyt.  

.................................................

Joskus nyt vain fiilis on,  että tämän sentään aika tiiviin joukon aika monen kirjoittelijan näkökulma tuohon Leenaan on, jos nyt toisiinkin,  että siinä yksi ihan epäkörttiläinen,  yksi jota parempi tämä voorumi ainakin olisi, jätetään toisista epäilyksenalaisista puhumatta koska itse skippaan ellen pidä/ehdi/jaksa,   todetaan tämä nyt pieneltä paikalta, aralla tunnolla ja toivossa etten ketään pahentaisi.    
« Viimeksi muokattu: 18.10.12 - klo:02:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #81 : 18.10.12 - klo:11:33 »
Oma ongelmani ei olisi saanut koitua kenenkään toisen ongelmaksi, ei ainakaan Leenan jolla on kyllin omiakin, niinkuin tiedämme sairautesi.

Ole armollisempi itseäsi kohtaan, niinkuin olet muillekin tarkoittanut olla.

Jos ihka oikeita körttiläisiä on vielä olemassakaan, niin ainakaan he eivät kirjoittele .

Hernnhutilais-körttiläis-ortodoksi-ajatuksin.                                                                                   Riitta   :051: :056: :059:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #82 : 18.10.12 - klo:20:48 »
Isän kädessä saamme olla kaikki, yksilöinä, yhteisönä tässä foorumissakin. Mielestäni täällä on hieno ja
ymmärtävä ilmapiiri.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #83 : 19.10.12 - klo:13:12 »

Hernnhutilais-körttiläis-ortodoksi-ajatuksin.                                                                                   Riitta   :051: :056: :059:








Oletko Sinä systerini?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #84 : 19.10.12 - klo:14:04 »
Siltä minustakin tuntuu. Ollaan vaan. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #85 : 19.10.12 - klo:14:15 »
Oma ongelmani ei olisi saanut koitua kenenkään toisen ongelmaksi, ei ainakaan Leenan jolla on kyllin omiakin, niinkuin tiedämme sairautesi.

Ole armollisempi itseäsi kohtaan, niinkuin olet muillekin tarkoittanut olla.

Jos ihka oikeita körttiläisiä on vielä olemassakaan, niin ainakaan he eivät kirjoittele .

Hernnhutilais-körttiläis-ortodoksi-ajatuksin.                                                                                   Riitta   :051: :056: :059:



Kiitos, kiitos.  Kokemus on osoittanut että taidan kyllä itseni kanssa jaksaa, toisilla tahtoo tulla niitä uupumisia minun seurassani, ja kuten vn toteaa, vanhanaikaisen häveliäs - kutsutaan myös hyväksi käytökseksi - no, älkäämme me antako sen kuolla.  

Siten on luonnollisesti eettinen kysymys sekin, onko soveliasta mennä mihinkään joukkoon edes näyttäytymään, ellei voi valita kunkinhetkistä käyttäytymistään.  Se kun edellyttää tajuissaan pysymistä.  

Eräs eettinen  kysymys tämäkin, onko oikein liikkua ihmisten keskuudessa jos loukkaa, ja on sitä kyllä mietitty, kiitos.     Ainakin on harkittava, missä liikkuu.  Mutta ei tämä Riitan alkuperäinen pohdiskelu körttiläisyyteen kuuluvista raamatunlauseista, hengellisistä opastajista, hengellisten - no, kokemusten tai mene tiedä kysymysten, esittämisestä  juuri nyt taida yksin minua koskea.  

Mutta voinee tämän epäkörttiläisenä lopettaakin...  En niin itse tunne joka kolkkaa tässä seuraliikkeessä?    

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #86 : 04.05.13 - klo:15:08 »
Onko ylihengellisyys vaarallista elämälle ?.  Mitä se muuten on ? Jos rukoilee päivittäin, lukee tai kuuntelee Raamatunlukua, käyn välillä kirkossa tai seuroissa, onko se sitä ?

Jääkö arjen (maallinen ) elämä silloin joiltakin osin elämättä ? Pyhittääkö ylihengellinen itseään ? Luostareissa eletään ns. "enkelielämää ", miksi ?
Tässä tuli monta kysymystä. Minulla on omat ajatukseni, miten sinä ajattelet ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #87 : 04.05.13 - klo:15:20 »
Käsky on syntynyt aikana, jolloin kaikki oppi saatiin vanhemmilta eikä kouluista etc. Asiaa on hyvä miettiä siinä valossa

Käskyjä ei ole tarkoitettu niinkään lapsille (toki lastenkin pitää niitä noudattaa), vaan nimenomaan aikuisille. Se Topeliuksen satu, jossa isoisä pannaan syömään puupurtilosta kun lusikka tärisee, on erinomainen neljännen käskyn selitys.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #88 : 04.05.13 - klo:19:35 »
Onko ylihengellisyys vaarallista elämälle ?.  Mitä se muuten on ? Jos rukoilee päivittäin, lukee tai kuuntelee Raamatunlukua, käyn välillä kirkossa tai seuroissa, onko se sitä ?

Jääkö arjen (maallinen ) elämä silloin joiltakin osin elämättä ? Pyhittääkö ylihengellinen itseään ? Luostareissa eletään ns. "enkelielämää ", miksi ?
Tässä tuli monta kysymystä. Minulla on omat ajatukseni, miten sinä ajattelet ?

Yritän tätä miettiä ja jotain ajatuksiani mitä herää.
Mielestäni ylihengellisyys ainakin jotenkin rajoittaa/yksipuolistaa elämää, ehkä ei ole vaarallista(?)
Missään tapauksessa ylihengellisyys ei ole mitään noista mitä Riitta ekassa kappaleessa mainitsee.
Mielestäni nämä mainitut (kristityn ihmisen normaaliin uskonelämään liittyvät) asiat rikastuttavat
"maallista tavallista" elämää eikä siitä jää jotain elämättä.

Se mitä ymmärrän olevan "ylihengellistä", jotain ajatuksiani:
Mulla on suvun piirissä yksi serkku, joka mielestäni on ylihengellinen. Valitettavasti yhteydenpitomme ei oikein suju. Oikeastaan ainoa yhteys on joulukorttien lähettäminen. Hänen lähettämä "joulukortti" on kirjekuoren sisällä useiden traktaattien ja ko. liikkeen esitteiden kanssa, kortti on kirjoitettu täyteen evankelioivia raamatunlauseita.
Koen että hänen yhteydenpito on pelkkää "evankeliointia", luultavasti ko. liikkeen "ohjeiden täyttämistä".
Hän tietää että minä olen myös uskovainen, mutta en hänen liikkeessään enkä hänen tavallaan.
Koen että serkkuni ei ole kiinnostunut mitä minulle kuuluu "tavallisesti", hän haluaa todistaa, kutsua "oikeaan uskoon"
Tämä nyt oli yksi esimerkki minkä koen "ylihengellisenä", tällaisen koen kyllä kovasti rajoittavan serkkuni elämää.
Hän tietenkin näkee ja kokee asian toisin.

Mitähän muuta:
Toisaalta tämän on vähän sellainen "hassu tilanne"...kun sanon että itse olen rauhallinen ja hiljainen...
jos sanon että "minun tavastani kokea" poikkeava on "ylihengellistä"...esim. "hurmokseen joutumiset"...
"kielilläpuhumiset"..."kaatumiset rukouskokouksissa"..."traktaattien jako"..."Jeesus-marssit"...
"nauramiset ja kouristelut alttarilla"..."ylistystanssit"...
Itse ehkä olen kokemassa nämä kaikki "ylihengellisiksi", mutta tämä on "vain minun mielipiteeni"...
mikä ei välttämättä ole ollenkaan oikea.

Tällaisia ajatuksia heräsi minulle.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #89 : 04.05.13 - klo:19:48 »
Onko ylihengellisyys vaarallista elämälle ?.  Mitä se muuten on ? Jos rukoilee päivittäin, lukee tai kuuntelee Raamatunlukua, käyn välillä kirkossa tai seuroissa, onko se sitä ?

Jääkö arjen (maallinen ) elämä silloin joiltakin osin elämättä ? Pyhittääkö ylihengellinen itseään ? Luostareissa eletään ns. "enkelielämää ", miksi ?
Tässä tuli monta kysymystä. Minulla on omat ajatukseni, miten sinä ajattelet ?


On se! Jumala on arjessa ja tarkoittanut meidän tekevän työtä ja hoitamaan meille asetetut hommat tunnollisesti. Hengellisten huvitusten osalta viittaan toiseen käskyyn, jossa ylihengellisyys kielletään. Vain Jumala pyhittää ei ihminen itseään eikä toisia.

Kuten Töölöläinen sen lausui Jumala ei ole joulupukki
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi