Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 50284 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #135 : 21.09.14 - klo:15:12 »
Klassiset temperamentit ovat sangvininen, flegmaattinen, koleerinen ja melankolinen. Ne voi nähdä aktiivisen tai passiivisen ja positiivisen tai negatiivisen ristiintaulukointina. Ne voi suomentaa vaikka reippaaksi, veltoksi, äreäksi ja apeaksi. Kaikissa ryhmissä taitaa olla 'hyviä, pahoja ja rumia'.

Jätit meidät kauniit pois listasta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #136 : 21.09.14 - klo:15:52 »
Niinpä, hieno laulu "kaunis ihminen".

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #137 : 21.09.14 - klo:16:44 »
Jätit meidät kauniit pois listasta.

Nöyränä en viitsinyt meitä kehua. Suomalainen sananparsikin sanoo, että se on rumaa, kun mies on kaunis.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #138 : 21.09.14 - klo:21:34 »
Minun mielestäni olen kaunis...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #139 : 21.09.14 - klo:21:49 »
Minun mielestäni olen kaunis...

Quod erat demonstrandum.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #140 : 22.09.14 - klo:07:27 »
Minun mielestäni olen kaunis...

Niin minunkin...
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #141 : 22.09.14 - klo:11:38 »
Saisinko silloin ottaa kehärummun mukaan? Se on tosin kelttiläinen bodhran.

Palatakseni tunnelmiin, osaan käsitellä bodhrania. Joten otetaan ihmeessä. Tämä edustanee ongelmanratkaisua paremmin kuin ongelmaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #142 : 22.09.14 - klo:11:45 »
Klassiset temperamentit ovat sangvininen, flegmaattinen, koleerinen ja melankolinen. Ne voi nähdä aktiivisen tai passiivisen ja positiivisen tai negatiivisen ristiintaulukointina. Ne voi suomentaa vaikka reippaaksi, veltoksi, äreäksi ja apeaksi. Kaikissa ryhmissä taitaa olla 'hyviä, pahoja ja rumia'.

Juu, mutta hyvin klassisia. Ewalds ne otti jälleen esilke 60-luvulla, ihmisluonteet Raamatun valossa.
En allekirjoita Raamatun valoa.

Riippuu viitekehyksestä kai. Keltikangas-Järvinen yhdisteli luonteenpiirteitä ja kutsui niitä temperamenttityypeiksi. Psykoanalyyttisessa tutkimuksessa näyttää kaikki muu muovautuvan, vaan ei vilkkaus, jota juuri nimittäisi itse mieluiten tempoksi. Se ei muutu. Ujouden voi selättää jos se häiritsee itseä, sähläämisen lopettaa ja rauhoittua mutta perusvauhti pysyy. Se jää ja jos oli vilkas sähläri saattaa paraastaan elämän opettamana tahi hoidon auttamana jäädä olemaan vilkas. Tällöin saa vähemmän pahaa aikaan itselleen. Niin, toisille joskus tietty myös  :003:
« Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo:11:50 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #143 : 03.10.14 - klo:07:39 »
Palaan vielä tuohon Hebrealaiskirjeen vaikutukseen.  En kiusannut itseäni sillä moneen iltaan. Sitten aloin taas kuunnella, mutta nukahdin heti alkuunsa ja heräsin musiikkiin myöhemmin.
Eilen sain kuunnelluksi koko puolituntisen. Hyvin Norvanto eritteli Mooseksen johtajuuden, Israelin ylimmäiset papit, kristittyjen pappien
tehtävät ja Jeesuksen Ylimmäispapipillisuuden. Ei siinä mitään. Se oli selkeää puhetta.

Kuitenkin koko kirjeen tyyli ja tarkoitus yhä tökkäisee, etenkin yhdistettynä Jaakobin kirjeen käskyihin ja kieltoihin. Eilenkin se tehtiin.
Siinä sitten tiivistyi se, miksi erkanin entisistä yhteyksistäni. Tunne oli sama, liudentuneena armoon.

Minulle Jeesus on muuta kuin Ylimmäinen Pappi.
 Rakkaus, Armo, Lunastus, ja Kärsivä Ristinmies. Läheinen ja rakas, alhaalla kulkeva.

p.s.  Armonkin eräät osaavat muuttaa ylähyllylle sijoitetuksi koriste-esineeksi. Siihen en yllä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #144 : 03.10.14 - klo:12:18 »
Täytyisi kuunnella se Norvanto.minähän tilasin ja tulivat, mutta vain yhden kirjeen ehdin kuunnella kun meni mutkalliseksi.

Puhuiko yhtään siitä, kenelle tuo tuntematon on kirjoittanut kirjeensä? Juutalaiskristilliselle seurakunnalle. Lähestytään niin että vastaanottaja ymmärtää, eli lakiin tottuneelle lakiteologisesti. Joku saattaa hyvin saada koko jutusta allergisen reaktion, kun on aiemmin itse taas tottunut tuohon "Kyllähän Jeesus  Kristus, mutta..."  Kun se tulee kuulua toisinpäin. Jaakobin kirjeestä armottoman jumalansa kanssa kamppaillut Luther oli sitä mieltä ettei se sovi koko kaanoniin mutta antoi olla sentään.

Tääl Docens :026: !  Itse erehetyksen tein, vaan minua Jumala siitä johtuvasti milloinkaan hyljännyt. Jacobin kirjeen olisin suonut aitolutherilaisten lukevan ennen kuin he Tunnustuskirkon jättivät, kun yhdessä ensin kansanmurhaa vastustimme. Vaan en saata sanoa ettei armo ylenpalttinen olisi missä  synti suureksi tullut on. Kun vankeudes aikaa ajatella oli, tämä lohdutuksista suurin oli. En tämän pfarrer veli Norvannon kans ensittelty ole, vaan ihmiseksi hänet arvelen. Aaveen ominaisuudes, sen väitän, ei yksi ihminen jokaista puhutella saata.
« Viimeksi muokattu: 03.10.14 - klo:12:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #145 : 03.10.14 - klo:12:21 »


p.s.  Armonkin eräät osaavat muuttaa ylähyllylle sijoitetuksi koriste-esineeksi. Siihen en yllä.

Upea juttu... armo on ylähyllyn koriste-esine. Siis tarkoitan ilmaisua.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #146 : 03.10.14 - klo:12:24 »
Upea juttu... armo on ylähyllyn koriste-esine. Siis tarkoitan ilmaisua.

Niin on. Sinne se sitten jää pölyä keräämään kun ei yletytä sen vertaa... Minä tunnen nuo ajatukset.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #147 : 03.10.14 - klo:13:58 »
Upea juttu... armo on ylähyllyn koriste-esine. Siis tarkoitan ilmaisua.

Saa mielessäni Thorvaldsenin Kristus-patsaan kipsikopion hahmon.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #148 : 03.10.14 - klo:15:29 »
Leenalle.  Norvanto opetti aika tavalla Wikipedian sanoin Kirjeestä hebrealaisille, kirjoittajaehdokkaita nimeltä mainiten.  Juutalaisille se lähetettiin.  Siinäpä se miksi nämä kaksi mainittua kirjettä tuntuvat niin armottomilta. Se oli lakia lain alla kasvaneille.

Kun luin ensimmäisen kerran Jaakobin kirjeen, en edes ymärtänyt että tämä Jakob oli Jeesuksen veli. Ei kai se mitään kummallista ole, sillä hyvin erilaisia ovat useimmat sisaruksetkin, ellei heitä ole muottiin prässätty.

Ymmärsin sen, Jaakobin kirjeen, niin mahdottomaksi moitteeksi luontaista itseäni kohtaan, että siitä alkaen olen sitä lukua karttanut.
Ilmestyskirja on samaa lajia. Muistuttaa jotenkin Swedenborgin mystiikkaa. Ennusteluja.  Oikea mystiikka on ihan eri asia.

Ennen Norvannon puolituntista kuulee luentaa Lutherin Syvyydestä minä huudan, ja Lohdutussanoja elämän taistelussa. Aiemmin luettiin Mannaa Jumalan lapsille.  Useimmiten luulen ymmärtäväni Lutheria. Hän on huumorintajuinen kaikesta suuruudestaan huolimatta, tai ehkä siksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #149 : 06.10.14 - klo:13:35 »
Jatko osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi