Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 62648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #75 : 10.08.07 - klo:14:37 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Juhani Seppänen: Selvästi juovuksissa.

On muuten hirmu hyvä kirja. Ainoa, joka on saanut minutkin miettimään alkoholin merkityksiä ja käyttöä aikuisiällä uudestaan. Se ei nimittäin moralisoi ollenkaan. Tai yritä hengellistää kysymystä alkoholinkäytöstä. Olen allerginen hengellistämiselle ja moralismille.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #76 : 12.08.07 - klo:12:15 »
Koululaiset juhlivat viimeisiä lomapäiviään.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id67123.html

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #77 : 12.08.07 - klo:13:28 »
Mitä enemmän ja tiheämmin kotona nautitaan alkoholia, sitä aikaisemmin perheen lapset alkavat myös käyttää sitä. Mitä aikaisemmin lapset alkavat viinaksia nautiskella, sitä aikaisemmin heistä löytyy alkoholisoituneita nuoria aikuisia.

Varsinkin nuorten naisten alkoholinkäytön lisääntyminen on erityisen huolestuttavaa. Naisen maksa pilkkoo alkoholia huomattavasti huonommin kuin miehen maksa. Nainen alkoholisoituu paljon miestä nopeammin, jos nautittu alkoholimäärä on sama.

Naisten alkoholisoituminen johtaa lisääntyvässä määrin ns. FAS-lasten (alkoholin vammauttamien) syntymiseen. Näiden määrä oli aiemmin puolisen tuhatta syntynyttä vuodessa, mutta nyt määrä alkaa lähennellä tuhatta per vuosi (mikäli muistini tässä ei petä).

Alkoholin käyttö ei ole vain yksilön oma asia. Se koskettaa helposti varsin monta muutakin ihmistä.

Raittiudelle on edelleenkin varsin pätevät perusteet.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #78 : 13.08.07 - klo:15:44 »
Minä en käsitä, miten tämä keskustelu on saanut niin negatiiviset mittasuhteet täällä foorumilla. Kukaan ei varmaan kiistä alkoholin haittapuolia, ja kyllä, jos kukaan ihminen ei joisi alkoholia, ei alkoholista syntyviä turhia kuolemia ja sairauksia tulisi. Tämä on vaan jokseenkin hyvin numeraalinen ja lääketieteellinen näkökulma; samaan tapaan voi ajatella, että jos ihmiset eivät ajelisi autolla, ei auto-onnettomuuksia olisi. Tai jos ihmiset eivät läträisi kuumalla vedellä tai rasvalla, ei palovammoja niistä syntyisi. Miksi täällä nähdään asiat niin mustavalkoisesti? Alan tulla yhä kiukkuisemmaksi lähes joka kerta kun joku on tähän keskusteluun jotain uutta kirjoittanut. Onko niin vaikeaa nähdä alkoholin kohtuukäytön positiiviset puolet, ja että kuitenkin valtaosa ihmisistä osaa käyttää viinaa ihan fiksusti. Ihme paapomista ja lässyttämistä täällä, anteeksi nyt vaan.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #79 : 13.08.07 - klo:18:08 »
Jos tuo oli minulle tarkoitettu, niin pyydän anteeksi. Suhtaudun asiaan loppujen lopuksi aika neutraalisti, mutta ehkä se ei ole rajallisen kirjoitustaitoni vuoksi välittynyt lukijalle asti. Kannatan kohtuukäyttöä, kritisoin perskännien vetämistä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Sorry
« Vastaus #80 : 13.08.07 - klo:18:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Jos tuo oli minulle tarkoitettu, niin pyydän anteeksi. Suhtaudun asiaan loppujen lopuksi aika neutraalisti, mutta ehkä se ei ole rajallisen kirjoitustaitoni vuoksi välittynyt lukijalle asti. Kannatan kohtuukäyttöä, kritisoin perskännien vetämistä.


Anteeksi minukin puolestani.
Heijaa heiiiiijaa ja ryyppy murheisiin, kuten lauletaan voipi olla ihan hyväksikin?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #81 : 13.08.07 - klo:18:44 »
Minä en ainakaan aio pyyrellä anteeksi nekatiivisia kiriootuksiani juapottelusta, vaikka kuinka fiinisti sitä pulloa hiplaasitta, haistelisitta ja maistelisitta.
Kun kattoo tätä yleestä ja massiivista juapottelua toivoos raittiita elämäntapoja julistavaa liikettä, ku aikoonaan Nuarisoseura-aattehen synty aikoohin pohjanmaalla. Tällä menolla hirviä määrä ihimisiä alakoholisoituu ja syriäytyy yhteeskunnasta, liukuen sosiaalitapaukseksi veronmaksajien kustantamiksi elätiiksi.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #82 : 13.08.07 - klo:20:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Kun kattoo tätä yleestä ja massiivista juapottelua toivoos raittiita elämäntapoja julistavaa liikettä, ku aikoonaan Nuarisoseura-aattehen synty aikoohin pohjanmaalla.

Ehkä vaatimaton alku voisi olla sellainen liike, että seurassa kukaan ei kiinnittäisi huomiota siihen, jos joku nauttii raittiusjuomia. Ja että niitä olisi myös tarjolla. Ei siis tarvitsisi sanoa "olen autolla" tms. Olenpa tällaisissa illanistujaisissa ollutkin. Hieno homma.

Mt
kohtuuden kannalla

P.S. Tässä kontekstissa tekee mieli huomauttaa, että älkää vain lukeko väärin, siellä lukee "seurassa", ei "seuroissa".

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #83 : 13.08.07 - klo:23:41 »
Ei tarvi anteeksi pyydellä, jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen, mutta itseä alkoi vaan ärsyttää tämä jatkuvan negatiivinen ja suorastaan jopa - anteeksi vaan ;) - ahdasmielinen suhtautuminen alkoholin käyttöön. Ääripäitä ja typeryyksien tekijöitä löytyy joka asioita (mm. liikennehurjastelijat, ketjupolttajat, äärioikeistolaiset ja -vasemmistolaiset, himouskovaiset, ääriateistit, ym. ym.), mutta ei heidän tarvitse leimata koko yhteisöä (=jokainen autoilija on muista piittaamaton liikenteen vaarantaja tai jokainen vasemmistolainen on kommunisti). Samaan tapaan jokainen alkoholin käyttäjä ei ole perskännien vetäjä, vaimonhakkaaja, rattijuoppo, alkoholisti, lapsista piittaamaton, turvattoman kasvuympäristön saanut, yms. yms. Tällaisen sävyn tämä keskustelu mielestäni tällä foorumilla on saanut, ja se minua muuten niin avarakatseisessa ja monelta näkökulmalta katsovassa yhteisössä ihmetyttää. Ehkäpä sitten monet alkoholin kohtuukäyttöön suopeasti suhtautuvat eivät ole suutansa tai sanaista arkkuansa tässä keskustelussa jaksaneet aukaista.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #84 : 14.08.07 - klo:06:04 »
"Alkoholillakin on joskus ollut tärkeä tehtävä ihmiskunnan kehityksessä, mutta se vaihe on nyt ohi ja siitä pitäisi luopua. Sen tehtävä on loppu, sitä ei enää tarvita, vanha mies sanoi." (Antti Tuuri: Joki virtaa läpi kaupungin; s.88; Keuruu 2007; ISBN-13: 978-951-1-21922-4)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #85 : 14.08.07 - klo:09:54 »
Jännää, että An-nasta keskustelu tuntuu niin kovin ahdasmieliseltä ja tuomitsevalta, koskapa minusta keskustelu taas vaikuttaa varsin maltilliselta. Lähes kaikki vastustajat myöntelevät kohtuukäytön haitattomuutta ja alkoholin suotuisia vaikutuksia. Ja hyvä niin, kun sillä niitä selvästi on. Ja kilvan todistellaan, ettei kaikki alkoholia käyttävät ole rappiolla.

Hassua, miten erilaiselta keskustelun sävy eri ihmisistä vaikuttaa. Itse olen kovasti pitänyt tämänkin keskustelun tunnelmasta.

Mt:n kommenttiin: juuri näin. On NIIN rasittavaa kun juhlissa joutuu tuntemaan itsensä lähes rikolliseksi kun kehtaa olla juomatta. Ja kännissä ihmiset sitten käyvät avautumaan, miten typerää on kun jotkut alkoholia käyttämättömät ihmiset julistavat raittiuttaan. Itse pidän visusti huolen siitä, etten mainosta juomattomuuttani missään alkoholipitoisessa tapahtumassa, etten pilaisi iloa muilta vaikuttamalla tuomitsevalta. Mutta vähänkö rasittaa se, että tuntuu kuin pitäisi suojella muita omalta juomattomuudeltaan, ettei niille tulisi paha mieli.

Tuntuu, että  jos kohta jotkut antavat alkoholinkäytölle kohtuuttoman arvolatauksen, niin juomattomuudelle annetaan kyllä myös ihan ihmeellisiä mittasuhteita. Anteeksi, voisinko saada ihan vain olla juomatta ilman, että sitä pitäisi jotenkin peitellä ja hävetä?! En halua suojella muita ihmisiä niiltä tunteilta, joita heissä herää kun minulla onkin lasi tonicia ilman sitä giniä. Haloo.

(anteeksi vuodatus. Ja korostan: EN tee absolutismistani numeroa - en edes mainitse juomattomuuttani, ellei sitä erikseen kysytä. Keskustelut vartavasten aiheesta ovat sitten erikseen, niin kuin tämäkin.) (ja taas puolustaudun ja vakuuttelen, että harrastan absolutismiani ihan hiljaa ja salaa, lauantaisin saunan jälkeen valot sammuksissa...)  :)
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #86 : 14.08.07 - klo:10:11 »
Seuran vuoksi on kohteliasta maistaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #87 : 14.08.07 - klo:10:52 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Seuran vuoksi on kohteliasta maistaa.

No ei! Minulla on kavereita, jotka eivät vanhoina juoppoina voi maistaa. Eivätkä kyllä tee asiasta numeroa, vaan suhtautuvat asiaan huumorilla. Yleensä ruokia on kohteliasta maistaa, mutta alkoholi ja tupakka ovat eri asia. Hei, heitähän Satman röpö huuleen seuran vuoksi, kun tässä me muutkin sauhutellaan!

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #88 : 14.08.07 - klo:11:07 »
Huolestuin An-nan tekemästä arvioista sen verran, että luin koko ketjun läpi muistiinpanoja tehden.

Ei tämä minusta ole kokonaisuutena kovin tiukkapipoista ja ahdasmielistä. Keskustelurepliikkien perusteella kuulun itse tiukkapiporyhmään. Mutta tässäkin ryhmässä useat, minä muiden mukana, tunnustautuvat kohtuukäyttäjiksi. Jopa absolutistiksi ryhtynyt on kohtuukäytön kannalla, samoin TeppoV parista sarkastisesta listastaan huolimatta. Repliikkiensä perusteella tiukkapiporyhmään kuuluu myös Mörtti-57, vaikka häneen ei minusta tiukkapiposana sovi lainkaan. Hyväksytään hänet kuitenkin tiukkapipojengin ehdokasjäseneksi...

Keskustelussa on tuotu esiin myös myönteisiä puolia haittojen ohella. Haitat taas ovat niitä, joiden olemassaolo yleisesti tiedetään ja jotka eivät suinkaan liity kohtuukäyttäjiin.

Ei tämä minusta ole huono keskustelu ollut. Asia on tullut valotetuksi varsin monipuolisesti, ja monikin on arvioinut asiaa useammalta kantilta.

Katselen muistiinpanojani illalla paremmalla ajalla ja saatan kommentoida lisää.

Mt

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #89 : 14.08.07 - klo:11:34 »
Yhteenvetona olen siis sitä mieltä, että viina on viisasten juoma sikäli, että kyse on oikeasta annostelusta.

Jos kulutus on suurinpiirtein alle 40 g puhdasta alkoholia kerta-annoksena, ja keskimäärin enintään 150 g viikossa ei alkoholista ole mielestäni terveydellisiä eikä sosiaalisia haittoja, vaan saattaapa olla jopa päinvastoin absolutismiin verrattuna.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.