Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 61633 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tina Yvonne

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
alkoholi
« Vastaus #60 : 09.08.07 - klo:15:58 »
TeppoV, asiaa joka sana. Allekirjoittaisin joka sanan kirjoituksestasi. Senverran olen nähnyt alkoholinkäyttäjiä ja mitä se ihmisille ja ympäristölle tekee, että tiedän.
  Isäni  joi koko lapsuuteni, ja oman ikänsä, viittä viimeistä elinvuottaan lukuunottamatta.
  Alkoholia olen kokeillut. Päätä kivisti ja olo oli oksettavan kauhea, onneksi.
 Eri sukupolvien asenteissa tuntuu olevan eroja, niin mielipiteissä itsessään kuin käytöstavoissa. Älä lannistu. Meitä näin ajattelevia on monia muitakin.
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #61 : 09.08.07 - klo:16:38 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Samaa mieltä olen An-nan kanssa. Kiellot ja rajoitukset eivät tässä auta, vaan asennemuutos on se, mitä oikeasti tarvitaan. Asiahan on niin, että jos ihmiset haluavat juoda, niin he kyllä hankkivat alkoholinsa tavalla tai toisella.


Joo joo,mutta mitenkäs sinä ihmisten asenteet muutat?


Sepä se.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #62 : 09.08.07 - klo:20:52 »
Ihmisten asenteet muokkautuu, 50-luvulla jos olisi kirjoitettu semmoisia juttuja, mitä uusin improbatur julkaisi, niin, se olisi todennäköisesti saanut rangaistuksen epäsiveellisestä materiaalista. Koko lehtihän käsitteli pelkkää seksiä. Sitä tungettiin etukannesta, lähtien: Olisi voinut luulla, että ottaa käteensä jonkun miestenlehden, mutta kyseessä todella oli improbatur.

Ja kun vähintään joka toisessa jutussa kehotetaan vielä suoraan, tai epäsuoraan, läträämään alkoholin kanssa, niin soppahan on valmis. Mitä muuta nuorison odottaa kuin vahvistuksen sille, että juuri bilettäminen, humalahakuinen juominen ja seksin runsas harrastaminen, mieluiten useiden eri partnereiden kanssa, on sitä oikeaa nuorisoelämää.

Näin niitä ajatuksia muokataan. Eikä kukaan edes huomaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #63 : 09.08.07 - klo:21:52 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"

asiaa


Jalat suustani.


Todellakin samaa mieltä, kiitos eeva-kaisa, osasit ilmaista sen, mitä pohjimmiltani ajattelen.

Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"

Samaa mieltä olen An-nan kanssa. Kiellot ja rajoitukset eivät tässä auta, vaan asennemuutos on se, mitä oikeasti tarvitaan. Asiahan on niin, että jos ihmiset haluavat juoda, niin he kyllä hankkivat alkoholinsa tavalla tai toisella.



Joo joo,mutta mitenkäs sinä ihmisten asenteet muutat?


No siinäpä minä sitä sanoin, että ei kulttuuria ja asenteita nopeasti muuteta. Mutta jos me voisimme opettaa lapsillemme jo erilaista alkoholikulttuuria ja näyttää hyvää esimerkkiä, voisivat he ja tulevat sukupolvet suhtautua alkoholiin jo paljon terveemmin ja terveellisemmin.  

Ja mies valaan vatsasta, ei nyt kannata vouhkaantua liikaa jonkun improbaturin jutuista. Eivät lukioikäiset nyt ihan taliaivoja ole ja lähde harrastamaan ko. asioita vain sen vuoksi, että kyseinen lehti sellaisista asioista juttuja tekee. Ihmisten asenteet muokkautuvat, se on totta. Mutta oleellisempia kuin jonkun lehden jutut ovat, on kotoa tuleva kasvatus ja asenteet. Siskoni herättäjäjuhlapuheen sanoin: "Turvaton kasvuympäristö, jossa aikuiset eivät ole vastuullisia aikuisia, vahingoittaa lapsen mieltä ja jättää jälkeensä elinikäisiä arpia tai pahimmillaan vuotavia haavoja.- - - Tärkeää olisi puuttua myös rakenteisiin, joista pahoinvointi saa alkunsa. - - - Milloin herätään huomaamaan, että alati muuttuvassa, rajattomassa yhteiskunnassa ei synnykään tasapainoisia aikuisia vaan murtuneita lapsen mieliä?"

Toki puheessa viitattiin pahoinvoiviin lapsiin ja nuoriin, mutta kyllä se pätee päinvastaisesti meihin hyvinvoiviinkin; kotoa on saatu hyvät eväät ja paljon rakkautta, eikä oma alkoholinkäyttö nyt tai nuorempana ole ollut merkki turvattomasta kasvuympäristöstä. Muistan itseasiassa jo silloin 15-16-vuotiaana kun joskus kavereiden kanssa jotain kokeiltiin, että kun silloin jo puhuttiin nuorten pahoinvoinnista alkoholinjuonnin yhteydessä. Mietin jo silloin, että en minä ole mitenkään pahoinvoiva, ja kyllä kotona välitetään kovastikin; on vaan hauskaa kokeilla vähän alkoholia ja viettää kavereiden kanssa aikaa. On totta, että silloin kerran tai pari tuli vedettyä yli, mutta kyllä ne opetti taas kontrolloimaan omaa alkoholinkäyttömäärää jo siinä vaiheessa. Joskus lukiolaisena tuli jopa laskettua, että montaako siideriä vastaa esim. 1 dl Koskenkorvaa, ettei tule juotua liikaa. Matikkaa käytännössä ;)

Niin kuin sanottua, ei kaikki alkoholin käyttö ole viesti pahoinvoinnista, moraalin heikentymisestä, yms. negatiivisista asioista. Tämänkin tekstin jälkeen taidan avata siideritölkin ja nauttia hyvästä seurasta (poikaystävä), kauniista ja rauhallisesta illasta 9,5 h työpäivän jälkeen. Ihanaa kesää.

hm

  • Vieras
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #64 : 10.08.07 - klo:09:54 »
Joskus tulloo vähän tärräätettyä, mutta vähhiin tuo on jiännä, kun on niin paljon nuita "muita" liäkkeitä. Ei oekeen uskalla ottoo, kun suattaa henki lähtee heleposti. Kuutta er sorttia joutuu nykyvään ottamaan. Nuista viinilöistä ja mitäpähän lie rapakaljoja ei oo kyllä mihinkään. Eihän niissä ou ees näitä rosentteja. :wink:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #65 : 10.08.07 - klo:10:44 »
vIINLÖESSÄ ON VIISTOISTA ROSENTTIA. Minä se juon sitä aenakkii aeka ussein viikolloppusin tiietennii vaemon tiukassa valavonnassa. Salloo en oo mielestäen, tae en aenakkaa muuista, koskaan ottanna, mutta nuorena tul tissuteltuu joskus elikkä suhteellisest ottain aeka ussein, viimesennii piälle.
Vakavasti puhhuin uusimman tiijon mukkaan savolaene on nii umpikiero, että ku kirnuul laettaa, ee mäntä osu, ni ongelma on ja se on suatava poes. Minä ehotan, että yksissätuumin lähetään nyt parrikaateillen ja laalettaan Turmiolan Tommin lempisiikkarj. En tiiä mikä se on vai onko sitä ollenkkaa, jos ei, pittää tehä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #66 : 10.08.07 - klo:10:59 »
Eeva-kaisan kanssa samaa mieltä, taas. Alkoholilla ja sen kohtuukäytöllä on kiistattomia positiivisia vaikutuksia. Ja yhtä viksua kaveria siteeratakseni totean, että tokikin suuri osa nuorista juo samasta syystä kuin suurin osa aikuisista: koska se on kivaa. Eikä siihen sen kummempia ongelmia tarvita.

Viisaan ja syvästi kunnioittamani puolison kanssa olen käynyt lukuisia keskusteluja absolutismini mielekkyydestä, ja hänen argumenttinsa kohtuukäytön puolesta ovat olleet hyvinkin identtisiä eeva-kaisan pointtien kanssa. Mielestäni erittäin hyviä. Ja kyllä itsekin olen humalan suotuisia vaikutuksia päässyt todistamaan.

Absolutismini kumpuaakin siitä, että kaikista näistä positiivisista asioista huolimatta uskon alkoholin "kokonaistaseen" jäävän ihmiskunnassa reilusti miinuksen puolelle. Ja syystä tai toisesta hahmotan asemani kuluttajana tässä asiassa jonkinlaisena kannanottajana. Siis koen valinnallani ottavani kantaa kysymykseen "onko alkoholin kuluttaminen ja tuottaminen kokonaisvaikutuksiltaan kannattavaa"? Tuntuu jollain erikoisella tavalla epäreilulta äänestää kulutuskäyttäytymisellään alkoholin puolesta, kun se kerran vaatii niin kohtuuttomasti uhreja. En halua olla hyväosaisena nauttimassa suotuisista vaikutuksista, kun niin monet kärsivät niistä epäsuotuisista.

En ole kuitenkaan ollenkaan johdonmukainen kulutustottumuksissani. Esim. syön lihaa, vaikka mielestäni tällaisilla alueilla, joilla ihmisravinnoksi kelpaavien kasvien kasvatus tai ulkomailta tuottaminen on realistinen vaihtoehto, elukoiden kannettavaksi tuleva hyvinvointiuhraus on turhan suuri. Samoin kasvatan henkilökohtaista hyvinvointiani yksityisautoilemalla, vaikka senkin "kokonaistase" voi hyvinkin koitua todella negatiiviseksi.

Syystä tai toisesta juuri alkoholista on siis tullut minulle tällainen käsienpesun kohde. Mutta tunnen usein vankkaa mielihyvää siitä, että edes jossain asiassa olen tehnyt itselleni sopivalta tuntuvan (suoraselkäisen?) ratkaisun. Olen siis omantunnon viihdekäyttäjä  :D.
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #67 : 10.08.07 - klo:11:15 »
Lainaus käyttäjältä: "de profundis"
Alkoholilla on kiistattomia positiivisia vaikutuksia. .


Kyllä näin on.

Viina on, kuten tunnettua yhteiskunnan erityisessä suojeluksessa sen erinomaisten ja ylivertaisten ominaisuuksiensa vuoksi. Viimeinkin viisaat maamme päättäjät ovat huomanneet, että sitä pitää suosia entistä enemmän, ja eduskunta onkin ryhtynyt radikaaleihin toimenpiteisiin tämän hyvän asiat puolesta.

1.Viinalle asetettua veroa lasketaan roimasti ja ulkomailta hankittua halvempaa viinaa saa tuoda maahan rajattomasti, entisen vain paria kunnon humalakertaa suosineen nihkeän rajoituksen asemasta.

2. Nyt kaikille kansalaisille aukeaa tilaisuus hankkia viinaa halvalla ja paljon.

3. Päätöksestä hyötyvät eniten vähävaraiset ja työttömät ja alalle kokopäiväisesti antautuneet, jotka ovat joskus joutuneet jopa hieman rajoittamaan tätä valtiovallan nyt niin erinomaisesti suosimaa harrastusta, vähäisten varojensa vuoksi.

4. Tosin aiemmin ja nytkin myönnetään avokätisesti varoja humalatilaan hakeutumiseksi, mutta nyt voi ostaa enemmän ja nauttia enemmän samalla rahalla.

Yleisesti havaitut viinan juonnin sosiaaliset hyödyt

1. Aluksi voidaan todeta että alkoholin reipas nauttiminen on ilmainen epäitsekäs lahja muille ihmisille ja se on yhteiskunnan tukema ja hyväksymä tapa, joten alkoholin anniskelupaikkoja lisätään jatkuvasti.

2. Viinan nauttiminen antaa usein varman tiedon aivan kaikesta maan ja taivaan välillä, joka kasvaa ihmeellisesti suorastaan ilmestyksenomaiseksi faktatiedoksi annosta lisäämällä.

3. Rohkeus ja tahto tämän saavutetun ilmestyksenomaisen tiedon julkaisemiseksi kanssaihmisille kasvaa, joten kaikki voivat nauttia ja oppia tästä valaistumisesta.

4. Äänen voimakkuus lisääntyy automaattisesti suuresti, joten totuudet voi julistaa yhä suuremmalle kansanjoukolle ilman uuvuttavia ääniharjoituksia. Kaikkinainen kommunikointi tulee selvemmäksi ymmärtää myös huonokuuloisille.

5. Piilevät laulunlahjat ja muukin taiteellisuus kumpuaa esiin ja muut kansalaiset voivat nautiskella tästä puhjenneesta taiteenmuodosta.

6. Viinan nauttimisen jälkeen melkein välittömästi käytöstavat muuttuvat vanhasta uuvuttavasta tavasta aivan uudella uudistuneella tavalla ja ihmissuhteisiin tulee lisäväriä jännittävällä tavalla.

7. Viinan nauttiminen aiheuttaa myös muissa ihmisissä hyvän olon tunteita, koska usein humalassa oleva ihminen synnyttää spontaania hyväntahtoista hymyilyä.

8. Yleisissä tiloissa voi nauttia juomaansa vapaasti. Alkoholin saatavuutta onkin erityisen hyvin kehitetty esimerkiksi urheilukilpailuissa ja jäähalleissa.

9. Ravintoloissa on lakisääteisesti varattu paljon suuremmat tilat viinan juojille kuin muille asiakkaille. Joten tilaa on ja palvelut toimivat erinomaisesti, viinan juojaa pidetään kunnia-asiakkaana. Ravintoloissa onkin erikoistarjouksia ja hyvän makuisia cocktaileja ja "onnen tunteja" jolloin alkuvauhtiin pääsee puolella hinnalla.

10. Nakkijonossa ja muissakin jonoissa tulee helposti lisää tilaa.

11. Kukaan ei luule huumeitten käyttäjäksi, sillä horjuminen antaa siitä selvän merkin, että pelkkää viinaahan tässä on juotu.

12. Teräaseitten ja räjähteiden pelko häviää ja niiden käyttäminen tulee helpoksi vaikka ei olisikaan ennen harjoitellut.

13. Rohkeus kasvaa, esim. taistelu poliisia vastaan helpottuu.

14. Oikeudessa kohdellaan suopeammin jos on käyttänyt alkoholia, eikä muista mitään (suuri etu) joten se vähentää tuomioitten pituuksia.

15. Korkean paikan kammo häviää ja viinan vaikutuksessa voidaan suorittaa usein niin vaativia urheilusuorituksia, etteivät muut niihin pysty. Vrt. esim.30 metrin hyppy Imatran koskeen talvella jäitten alle taittaen, vaikeusaste 9.9.

16. Viinan suurkuluttajilla on joka kunnassa valtion järjestämiä kerhotiloja, joissa on valtion palkkaamat ohjaajat. Et tunne itseäsi yksinäiseksi koskaan asuitpa missä tahansa.

17. Myös ulkomaisissa lomakohteissa viinamies saa erityiskohtelun, lähes poikkeuksetta lomakohteiden kapakoiden pitäjät heti tunnistavat viinamiehen pettämättömien ominaisuuksiensa johdosta, ja usein ovat opetelleet jopa Suomen kieltä heidän kunniakseen. Ja huutavat riemuissaan "Terve suomalainen! "

Viinan juonnin terveydelliset edut

Hyödyt fyysiselle terveydelle
1. Ulkoilu lisääntyy, varsinkin puistoihin.
2. Veneily lisääntyy ja veneestä seisaallaan virtsaaminen muuttuu helpoksi ja nautittavaksi.
3. Ravintolat ovat järjestäneet kesäisin paljon ulkoilma nautintapaikkoja raittiiseen ilmaan, täten ohikulkijatkin saavat nauttia viinamiehen olemuksesta ja viinan kuluttaja saa raitista ilmaa.

Hyödyt psyykkiselle terveydelle

1. Sosiaaliset pelkotilat ja estoisuus ovat vain muisto menneisyydestä. Häiriintyneitten auttajille jää aikaa auttaa muita. Halu ohjata muuta perhettä oikeaan käsityskykyyn kasvaa radikaalisti.
2. Ikävät muistot katoavat usein lopullisesti lähimuistista, riippuen annostuksesta.
3. Ihmisen henkiselle tasapainolle tärkeä lepo kasvaa, jos nautinta annos on tarpeeksi mittava.
4. Estot häviävät molemmilta sukupuolilta ja laskussa oleva syntyvyys lisääntyy.
5. Viinan vaikutuksesta tulee sanottua ihmisille kaikenlaista tärkeää ja jopa kehotuksen sanoja, kuten asioita, jotka muuten ovat painaneet henkistä tasapainoa ja joskus suorastaan masentaneet; suuri terapeuttinen vaikutus ilmenee.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #68 : 10.08.07 - klo:11:40 »
[-X   Olen ehdottoman raittiuden kannalla. [-o<
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #69 : 10.08.07 - klo:11:43 »
Kyllä on ikävää, kun joku näkee asiat noin kamalan mustavalkoisesti. Ja kyllä, kaikki alkoholin käyttäjät ovat rappeutuneita, ongelmaisia yhteiskunnan pilaajia. Näin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #70 : 10.08.07 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
[-X   Olen ehdottoman raittiuden kannalla. [-o<


Minä en pysty olemaan, sillä olen itse kohtuukäyttäjä. Enhän voi tuomita toista sellaista asiasta, jota itsekin teen. Olen siis kohtuukäytön kannalla.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

hm

  • Vieras
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #71 : 10.08.07 - klo:12:10 »
Vähän vakavammin puhuen, vanhemmassa Siionissa on ainakin yksi virsi, jossa suoraan puhutaan juomisesta. Tämän painoksen alkulause näyttää olevan präntätty Lapualla 1959. Painos on 1967.

Virsi 154 " On tuomio täys. Mun saatanan orjan nyt Jumala löys... aloittaa Iankaikkisesta kadotuksesta osaston. Virressä on 28 säkeistöä, joista 9-11 kuvailee ansiokkaasti juomarin kohtaloa.

t.tuon luettuaan tuli pikaraittius  :wink:

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #72 : 10.08.07 - klo:13:21 »
Ihmettelin joskus teininä, miten niin tuomiohenkinen virsi kuin SV164 (Älä nuku syntinen) on päätynyt Siioniin. "Malmivaara on kirjoittanut sen itselleen krapulassa", kuului selitys, joka edelleen vaikuttaa minusta uskottavalta. Krapulavirsiä löytyy kyllä enemmänkin, mutta muuta aiheeseen liittyvää vähemmän. Tässä yksi, joka minusta kuvaa hyvin sitä hyvähenkistä, kokonaisvaltaista elämää, ystävien välistä yhteyttä, jota voi Jumalan armosta kokea niin viinilasin äärellä kuin ilmankin:

Hän armossaan meidän myös suo
taas saapua toistemme luo,
ja Herramme kiitosta virsi nyt soi,
kun yhteen hän ystävät toi.
Jos väsyn ja näännyn,
luo ystävän käännyn,
hän hoitaa, kun jaksaa en voi.
Kun kuljemme tiellä,
on iloa siellä.
Ken Jeesuksen hyvyyttä kokea saa,
hän ystäviään rakastaa.
Näin palvellen muita
hän ahdistetuita
vie polkua kirkastuvaa.
SV179:3

Itse olen nimittäin monesti huomannut, että ihmiset puhuvat uskonasioista mieluummin parin lasillisen jälkeen, kun ne ovat niin intiimejä ja herkkiä juttuja. Varsinkin sellaiset, jota eivät uskaltaudu seurakunnan tilaisuuksiin tai viihdy niissä. Kertyy paljon puhuttavaa mielen pohjalle.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #73 : 10.08.07 - klo:13:38 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
4. Tosin aiemmin ja nytkin myönnetään avokätisesti varoja humalatilaan hakeutumiseksi, mutta nyt voi ostaa enemmän ja nauttia enemmän samalla rahalla.

4 b. Ankaraa ja pitkäkestoista alkoholin nauttimista seuraavien fyysisten haittojen lieventämiseksi yhteiskunta tarjoaa hyvää hoitoa vitamiinien ja terapian kera. Sen jälkeen taas jaksaa ottaa.

Edellä olevaa en tietenkään ole keksinyt itse, vaan kunnian saavat kokeneet juopot (nyttemmin kai entiset):

Raimo O. Kojo: Eroon viinasta.
Juhani Seppänen: Selvästi juovuksissa.

Kumpikin kirja on avoimesti ja suorasukaisesti kirjoitettu. Oma suosikkini näistä kahdesta on hiukan rosoisempi ja kovempi Kojo. Hän oli kovempi ryyppäämäänkin.

Suosittelen kumpaakin. Olen ostanut ne molemmat, ja ne ovat eniten lainattuja kirjojani. Lainaajat eli kohtuukäyttäjät tai alkoholistin kumppanit ovat niitä kaikki kehuneet ja sanoneet niiden antaneen ajattemisen aihetta.

Mt

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #74 : 10.08.07 - klo:14:04 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Vähän vakavammin puhuen, vanhemmassa Siionissa on ainakin yksi virsi, jossa suoraan puhutaan juomisesta. Tämän painoksen alkulause näyttää olevan präntätty Lapualla 1959. Painos on 1967.

Virsi 154 " On tuomio täys. Mun saatanan orjan nyt Jumala löys... aloittaa Iankaikkisesta kadotuksesta osaston. Virressä on 28 säkeistöä, joista 9-11 kuvailee ansiokkaasti juomarin kohtaloa.

t.tuon luettuaan tuli pikaraittius  :wink:


Ennen wanhaan sentään näköjään oli kunnon virsiä.    :wink:  Nykyiset on siloiteltu pliisuiksi.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.