Kirjoittaja Aihe: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2  (Luettu 20346 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #150 : 08.11.20 - klo:21:35 »
Tuleva presidentti Biden voi olla kansaa yhdistävä presidentti. Tämä on mielestäni tärkeätä, että tulee joku tolkku USA:n politiikkaan.
Biden on luvannut, ettei siirrä Yhdysvaltain suurlähetystöä Jerusalemista takaisin Tel Aviviin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #151 : 08.11.20 - klo:21:57 »
Kyllä, lisäksi tiedetään, että tuleva varapresidenttikin on pro-Israel.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #152 : 09.11.20 - klo:05:30 »
Fintiaaneista on tietoakin saatavissa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/08/24/suomalaissiirtolaisia-ja-intiaaneja-yhdisti-metsa

Kun ihminen lakkaa puhumasta suomea ja intiaanikieltänsä, niin se ei ole enää kumpaakaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #153 : 09.11.20 - klo:05:51 »
Tätä kieltä en osaa, mutta olen kuullut sitä puhuttavan. Siksi sekin on minulle tärkeä: https://www.youtube.com/watch?v=c246fZ-7z1w

Olen kiitollinen, että körttiforuumilla suvaitaan minun raivopurkauksiani. Jokaisella on asia, jossa kärsivällisyys pettää, niin tämä kieliasia on minun. Minulla on näkemys, että Jumala on luonut kaikki kielet maan päällä (1 Moos. 11), joten on ihmisen velvollisuus ainakin niitä kunnioittaa. Se on tietysti omituinen näkemys. Kuitenkin, jos joku täällä reagoi, niin se on melkein aina empaattista. Kiitos kaikille ymmärtäväisyydestä.
Penalle on tärkeä joku kieli, jota hän ei itse puhu. Taivaan Isä häntä palkitkoon.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #154 : 09.11.20 - klo:07:06 »
Kun ihminen lakkaa puhumasta suomea ja intiaanikieltänsä, niin se ei ole enää kumpaakaan.

Niinkin sen voi nähdä, että jokainen hirsisessä saunassa viikottain kylpevä on suomalainen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #155 : 09.11.20 - klo:07:21 »
Niinkin sen voi nähdä, että jokainen hirsisessä saunassa viikottain kylpevä on suomalainen.

Se olisikin mielenkiintoinen näkemys, sillä hirsisiä saunoja ylettyvät itäänpäin Vladivostokiin asti. Kun suomalaiset puhuvat enää pelkää venättä, niin on silloin turhaa enää puhua suomalaisuudesta löylyssäkään. Tietysti, kun sanotaan saunaa hikimajaksi, niin puolet Amerikasta on aikanaan ollut suomalaisia. Edelleen pidän kielet arvossa, vaikka saunassa hiestä puhdistuu paremmin kuin kielikylvyssä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #156 : 09.11.20 - klo:08:36 »
Geeniperimä, kulttuurin aineelliset ja henkiset eri muodot ja kielet kulkevat eri teitä, kukoistavat ja kuihtuvat eri tahtiin. Kansallisuudesta kiihkoileminen onkin usein asioiden typerää yksinkertaistamista. Maailma on kylä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #157 : 09.11.20 - klo:11:53 »
Kun Biden-Harris-kaksikko astuu Valkoiseen taloon alkavat uudet tuulet puhaltaa.

Ensin tärkeimmät: Koronasta selviäminen. Samoin ihmisten tasa-arvon edistäminen kansallisuuksista riippumatta. Tärkeä on etenkin Pariisin Ilmastosopimukseen taas palaaminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #158 : 09.11.20 - klo:12:20 »
Geeniperimä, kulttuurin aineelliset ja henkiset eri muodot ja kielet kulkevat eri teitä, kukoistavat ja kuihtuvat eri tahtiin. Kansallisuudesta kiihkoileminen onkin usein asioiden typerää yksinkertaistamista. Maailma on kylä.

Geeniperimä on arvokas terveyden kannalta, mutta etnisen taustan kannalta suurin piirtein arvoton. Kulttuuri on hatara asia ja usein merkitsemätöntä. Ihmiset ympäri maailmaa ovat tanssineet, pitäneet sulkia hatuissaan, käyttäneet helmiä, asuneet samankaltaisissa suojissa, harrastaneet tatuointia jne. Kulttuuri ei määrittele juurikaan mitään. Kieli on se asia joka on täysin erikoinen joka kansan joukon parissa. Kun kieli häviää, kaikki on hävinnyt. Suomalainen jos kukaan sen tietää. Kansallisuudesta kiihkoileminen onkin vaarallinen tie. Sellaiset identitettitkin helposti vie huomion pois kielestä, niin se häviää huomaamattakin. Intiaani-identiteetti nyky-Yhdysvalloissa onkin pitkälti vain keinotekoinen asia. He poikkeavat valtaväestöstä vain juriidisesti. Ovat samannäköiset kuin muut, puhuvat samaa kieltä, on sama kulttuuri, katsovat samoja elokuvia. Pitävät kiinni kansallispuvuista ja kansallistansseista, eipä juuri muusta. Kiistellään lähinnä talouskysymyksistä. Snellman aikanaan varoitti suomalaisia kieliasiasta. Hän sanoi, että voi suomalaisille tapahtua se joka on tapahtunut irokeeseille. Se että minä olen vielä olemassa ei heikene Snellmanin varoitusta. Suomalaiset ovat joskus yhdistänyt kansallisuudesta kiihloilemisen kielikysymykseen, mutta kielen säilyttäminen ei vaadi toisten vähättelyä. Maailma on kylä, mutta se ei tarkoita, että on oltava kylässä vain yksi kieli.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #159 : 09.11.20 - klo:13:27 »
Kun Biden-Harris-kaksikko astuu Valkoiseen taloon alkavat uudet tuulet puhaltaa.

Ensin tärkeimmät: Koronasta selviäminen. Samoin ihmisten tasa-arvon edistäminen kansallisuuksista riippumatta. Tärkeä on etenkin Pariisin Ilmastosopimukseen taas palaaminen.

Toivottavasti hän pitää työttömyyden mahdollisimman alhaalla. Se on koko maailman etu.
Olin lukevinani yle.fi:stä, että Trumpin aikana työttömyys on laskenut USAssa niin alas, jossa se viimeeksi on ollut vuonna 1969.
Jostain syystä Trumpin aikana tehtyjä positiivisia asioita ei uutisoida, en ainakaan minä ollut tätä ennen tiennyt.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #160 : 09.11.20 - klo:13:30 »
Maailma on kylä, mutta se ei tarkoita, että on oltava kylässä vain yksi kieli.

Kylä ei olekaan aidattu suoriin riveihin pystytettyjen parakkien leri.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #161 : 09.11.20 - klo:13:32 »
Toivottavasti hän pitää työttömyyden mahdollisimman alhaalla. Se on koko maailman etu.
Olin lukevinani yle.fi:stä, että Trumpin aikana työttömyys on laskenut USAssa niin alas, jossa se viimeeksi on ollut vuonna 1969.
Jostain syystä Trumpin aikana tehtyjä positiivisia asioita ei uutisoida, en ainakaan minä ollut tätä ennen tiennyt.

Eihän kaikki johdu presidentistä. (Muuten, uutisoitiinhan tuokin, kun sen kerran Ylen sivuilta näit.)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #162 : 09.11.20 - klo:13:38 »
Kylä ei olekaan aidattu suoriin riveihin pystytettyjen parakkien leri.

En ole täysin varma, että elämme muussa maailmassa kuin Auschwitzin hengen mukaisessa. Se oli ehkä kokeilu ja keinot ovat nyt rafinoidut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #163 : 07.01.21 - klo:08:44 »
Saivat loppunäytöksen viime yönä. Trump ja trumppilaiset näyttivät 'karvansa'.

Yhdysvaltojen huonoin presidentti sai nolon finaalin. Jopa varapresidentti kieltäytyi tottelemasta käskytystä.

Yllytettyinä anarkiaan pyrkivät tottelivat ja neljä kuoli mellakassa.

https://yle.fi/uutiset/3-11726158
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: USA:n presidentinvaalit 2020 osa 2
« Vastaus #164 : 07.01.21 - klo:09:05 »
Saivat loppunäytöksen viime yönä. Trump ja trumppilaiset näyttivät 'karvansa'.

Yhdysvaltojen huonoin presidentti sai nolon finaalin. Jopa varapresidentti kieltäytyi tottelemasta käskytystä.

Yllytettyinä anarkiaan pyrkivät tottelivat ja neljä kuoli mellakassa.

https://yle.fi/uutiset/3-11726158

Ei se varmaan loppunäytös ollutkaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.