Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa 19  (Luettu 47929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #45 : 27.11.16 - klo:22:11 »
Pitkästä aikaa kävin kotikirkossa 10:n messussa.
Hoosianna-hymni, uudet virret otettiin käyttöön, uudet virsikirjat kirkossa käytössä, hienot.
Saarnakin pohjautui osittain virteen 933, vuoroin pappi puhui, vuoroin seurakunta lauloi.
Muita virsiä mm. 919, 934 ja 954

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #46 : 11.12.16 - klo:09:35 »
Kahden viikon tauko oli, mutta nyt on taas ' kirkkokepsuttimet '  puettuna.
Kohlakkoin lähletään, sano auttoislaine. ( Padasjoki )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #47 : 11.12.16 - klo:11:47 »
"Kävin" Ylojärven kirkossa, rauhoittava meno. Vaivanaika alkanee väistyä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #48 : 11.12.16 - klo:12:10 »
Meilläkin oli kirkonmenoissa rauhoittavaa syvyyttä. Saarna oli Kaija Jyrkän parhaimmistoa ja kanttorin loppusoitto Mukkulan kirkon renesanssityylisillä uruilla
oli mahtava. Voimaa ja suomalaisuutta korostaen soi Sibeliuksen Andante festivo:

https://youtu.be/7VRw9N9OlPo
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #49 : 11.12.16 - klo:13:10 »
Eilen olin Alppilan kirkossa Hillen juhlassa, väkeä oli hyvin paikalla ja meno oli värikkästä. Alkaa artistit ja näyttelijät joita tulee seurattua mediassa ikääntyä, tosin samaa tahtia kuin itsekkin onneksi. Nää nykyiset SaaraAallot tuntuu vierailta. On sielä hienoja artisteja nuorissakin, tarjontaa on vaan niin paljon. Joskus kirjoitin että nykään kaikkea on liikaa, se taitaa olla sitä aineellista yltäkylläisyyttä, jota ei osata jakaa oikein.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #50 : 13.12.16 - klo:15:25 »
 :)
Ihme, kun oon vanhoilla päivilläni oppinut diggaan zyrkkaa.
Siis tota messua.

Nuorempana mikään ei käynyt enempi hermoille.
Siis se, että sai olla Jumalan kanssa kaksistaan korkea kattosessa kirkossa oli hienoa ja juhlallista, mutta kun messu alkoi, niin se hierarkia otti päähän enempi ku vähän.

Se että joku pappi kaavussaan jostain korkealta meille jotka siis ei ilmeisesti tajuta maailman menost ja ahdistuksista ja ties mitä mitään ja joiden älykkyysosamääräkin jotain muurahaisen tasoa papin mielestä kivä mun hermoille.

Joskushan oli, että typerille kansalaisille, siis messuavalle jengille piti latinaksi saarnata ja jengi, ku ei tajunu, ni alko nukahteleen ja oli joku unilukkari, ku löi korville ja sit oli tälläsiä ku mä, ku joku asia käy iholle liikaa, ni antaa ymmärtää, ni sit protestoijat laitettiin kirkonmäelle johki puujalka puihin tai johki ja sit piti jengin mennä ohi ja todeta. Tossa yks kapinallinen typerys, kun ei tullu kirkkoon viimesunnuntaina, noin siinä kävi oikein tolle.

En tiedä, mutta joku on mätnnyt tossa kirkon hierarkiassa ja tossa ylhäältä saarnaamisessa.
Tais olla muuten ihan hepulin juttu, kun joku alkoi Raamattua antaa ihan tavallisille tyhmille ihmisille ja jopa ei latinaksi ja joku vissiin alkoi pitää Jumalan palveluksia ihan suomenkielellä.

Viimeinen jutska tais olla, että joku tyhmä alkoi vaatia naisia papeiksi ja ettei naiset ois tyhmempiä kuin miehet. Kaikenlaista.

Siis niinku siihen alkuperäiseen, että nykyään ihan oon alkanut tykätä käydä messussa. Mikähän mussa on mennyt epäkuntoon?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #51 : 13.12.16 - klo:16:25 »
En tiedä... :icon_confused:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #52 : 18.12.16 - klo:09:05 »
Lähdössä ollaan. Kotikirkossa on musiikissa Seeli Toivio, laulu ja sello, Heikki Sassi laulu, ja Oma kanttorimme Marjukka Liimatainen urut.
Pappia en tunne kuin nimeltä, Nina Tetri-Mustonen on ollut aiemmin Salpausselän srk palveluksessa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #53 : 18.12.16 - klo:13:41 »
Voi apua. Erehdyin Lähetyshiippakunnan messuun (kun naapuri pyysi kuskiksi).

Mulla on siis vuosia ollut tuota, mistä Viisveisaajakin viikko sitten kirjoitti: olen alkanut tykätä kirkossa käymisestä. Kun taas nuorena se oli vaivaannuttavaa, kiusallista, joskus jopa ahdistavaa.

En tiedä mikä Viisveisaajalla on "epäkunnossa" nykyisin. Itselleni kävi siis niin, että löysin ensin körttiseuroihin, hoksasin että tässäpä on tapa jolla minä pystyn olemaan kristitty, ja sitten siedätyin käymään kirkossa, ja nykyään tykkään siitä. Minussa siis meni epäkuntoon se että minusta tuli körtti.

Mutta tänään meni kai körttiläisyyteni epäkuntoon. Ei riittänytkään, että luettiin Isä meidän ja Herran siunaus. Saarna tökki, eikä yhtään hyvällä tavalla. En saanut suurimmaksi osaksi selvää, mikä oli saarnaajan pointti, ja niiltä osin kuin sain, mietin mitä väliä tälläkin on, ja sitten luulen käsittäneeni että saarnaajalla oli lopullinen varmuus mm. siitä, miten neitseestäsyntyminen pitää ymmärtää. Lisäksi muistin vasta paikan päällä, että heikäläisillä on suljettu ehtoollispöytä, eikä mulla sinne menemistä.

Periaatteessa koen joskus ihan rakentavaksi sen kirkossakäyntimoodin, jossa tunnen olevani huono ja epäkelpo kristitty (kun se ajaa ajatukset siihen, että Kristus riittää). Mutta tänään tullut fiilis, että täällä vaaditaankin Kristuksen uskomisen lisäksi kaikenlaista muutakin, ei tainnut johtaa minkäänlaiseen ojentautumiseen Kristusta kohti.

En mene toiste. Vai pitäisiköhän? Periaatteessa sama luterilainen messuhan se on, mutta miksi se vaikutti niin ulossulkevalta? Vai oliko vain sellainen saarnaaja, jonka retoriikka ei mulle auennut.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #54 : 18.12.16 - klo:23:39 »
Mä kävin metsäkirkossa tänään, väkeä oli todella runsaasti, täällä hieno perinne.
Alkoi klo 15.30 päivän hämärtyessä. Jotkut metsien miehet oli virittäneet isot tulet
hyvissä ajoin. Meikäläisen vastuulla tuntui olevan laulamisen ylläpitäminen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #55 : 19.12.16 - klo:07:47 »
Laulaminen on armolahja, sitä ei ole kaikilla.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #56 : 30.12.16 - klo:21:42 »
Voi apua. Erehdyin Lähetyshiippakunnan messuun (kun naapuri pyysi kuskiksi).

Mulla on siis vuosia ollut tuota, mistä Viisveisaajakin viikko sitten kirjoitti: olen alkanut tykätä kirkossa käymisestä. Kun taas nuorena se oli vaivaannuttavaa, kiusallista, joskus jopa ahdistavaa.

En tiedä mikä Viisveisaajalla on "epäkunnossa" nykyisin. Itselleni kävi siis niin, että löysin ensin körttiseuroihin, hoksasin että tässäpä on tapa jolla minä pystyn olemaan kristitty, ja sitten siedätyin käymään kirkossa, ja nykyään tykkään siitä. Minussa siis meni epäkuntoon se että minusta tuli körtti.

Mutta tänään meni kai körttiläisyyteni epäkuntoon. Ei riittänytkään, että luettiin Isä meidän ja Herran siunaus. Saarna tökki, eikä yhtään hyvällä tavalla. En saanut suurimmaksi osaksi selvää, mikä oli saarnaajan pointti, ja niiltä osin kuin sain, mietin mitä väliä tälläkin on, ja sitten luulen käsittäneeni että saarnaajalla oli lopullinen varmuus mm. siitä, miten neitseestäsyntyminen pitää ymmärtää. Lisäksi muistin vasta paikan päällä, että heikäläisillä on suljettu ehtoollispöytä, eikä mulla sinne menemistä.

Periaatteessa koen joskus ihan rakentavaksi sen kirkossakäyntimoodin, jossa tunnen olevani huono ja epäkelpo kristitty (kun se ajaa ajatukset siihen, että Kristus riittää). Mutta tänään tullut fiilis, että täällä vaaditaankin Kristuksen uskomisen lisäksi kaikenlaista muutakin, ei tainnut johtaa minkäänlaiseen ojentautumiseen Kristusta kohti.

En mene toiste. Vai pitäisiköhän? Periaatteessa sama luterilainen messuhan se on, mutta miksi se vaikutti niin ulossulkevalta? Vai oliko vain sellainen saarnaaja, jonka retoriikka ei mulle auennut.

En nyt kaikkeen, mutta toi, et sulle ei ehtoollista.

Körteissä oisit varmasti saanut ehtoollisen.
Juhani ei kysele, siis körttipappi sun uskon määrää tai muuta. Vaan varmasti olisi antanut ehtoollisen.
Sitä en itse keltään kieltäisi.
Miten kirkko tai pappi näkee jonkun sydämen uskon?
Miksi joku luterilaisuus tai katolisuus tai helluntailaisuus on joku mittari, et ku oot täällä kirjoilla, niin Jeesuksen veri voidaan jakaa sullekkin?

Zuvikki en usko, että tälläistä tapaa on ainakaan körttipapeilla.

Olipa traagista lukemisia.
Suvikke tuu seuroihin missä on ihan tavallista kansaa tavallisilla körttioenkeillä. Ei kukaan mittaile sun uskojasi.
Oon aika pahoillani, että sulle kövi noin ja ihmiset ajattelee noin, et pitäis olla joku kirja jossain ja sit ehtoollinen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #57 : 30.12.16 - klo:21:43 »
Voi apua. Erehdyin Lähetyshiippakunnan messuun (kun naapuri pyysi kuskiksi).

Mulla on siis vuosia ollut tuota, mistä Viisveisaajakin viikko sitten kirjoitti: olen alkanut tykätä kirkossa käymisestä. Kun taas nuorena se oli vaivaannuttavaa, kiusallista, joskus jopa ahdistavaa.

En tiedä mikä Viisveisaajalla on "epäkunnossa" nykyisin. Itselleni kävi siis niin, että löysin ensin körttiseuroihin, hoksasin että tässäpä on tapa jolla minä pystyn olemaan kristitty, ja sitten siedätyin käymään kirkossa, ja nykyään tykkään siitä. Minussa siis meni epäkuntoon se että minusta tuli körtti.

Mutta tänään meni kai körttiläisyyteni epäkuntoon. Ei riittänytkään, että luettiin Isä meidän ja Herran siunaus. Saarna tökki, eikä yhtään hyvällä tavalla. En saanut suurimmaksi osaksi selvää, mikä oli saarnaajan pointti, ja niiltä osin kuin sain, mietin mitä väliä tälläkin on, ja sitten luulen käsittäneeni että saarnaajalla oli lopullinen varmuus mm. siitä, miten neitseestäsyntyminen pitää ymmärtää. Lisäksi muistin vasta paikan päällä, että heikäläisillä on suljettu ehtoollispöytä, eikä mulla sinne menemistä.

Periaatteessa koen joskus ihan rakentavaksi sen kirkossakäyntimoodin, jossa tunnen olevani huono ja epäkelpo kristitty (kun se ajaa ajatukset siihen, että Kristus riittää). Mutta tänään tullut fiilis, että täällä vaaditaankin Kristuksen uskomisen lisäksi kaikenlaista muutakin, ei tainnut johtaa minkäänlaiseen ojentautumiseen Kristusta kohti.

En mene toiste. Vai pitäisiköhän? Periaatteessa sama luterilainen messuhan se on, mutta miksi se vaikutti niin ulossulkevalta? Vai oliko vain sellainen saarnaaja, jonka retoriikka ei mulle auennut.

Ainakin Jeesus rakastaa sua.

Siitä menen hengelläni takuuseen!
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #58 : 01.01.17 - klo:11:09 »
Kävin Rovaniemellä kirkonmenot, siis radion kautta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 19
« Vastaus #59 : 01.01.17 - klo:11:35 »
Meillä oli taas tyttuun tapaan uudenvuoden aloitus seuroilla yöllä ja tänään menehhe seuroihin Lauttasaareen.Kirkon ohi nukuimme kun meni myöhään yöllä kun siivosimme astiat illan menojen ja seurojen jäljiltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi