Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 16  (Luettu 41817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #75 : 08.03.15 - klo:19:41 »
Radiokirkon kanssa Rovaniemellä. Päivän teksti käsitteli totuutta ja herätti ajatuksia. Saarnasta pidin ja omakohtaisesta lähestymistavasta. Hyvä Rovaniemi.

Virretkin olivat tuttuja, melkein veisasin mukana, ilman kirjaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #76 : 22.03.15 - klo:09:41 »
Olin aikeissa mennä tutustumaan uuteen kirkkoon lähiseudulla, mutta sain idiksen vasta vähän liian myöhään enkä enää ehdi. Ei olisi ollut kuin puolen tunnin ajomatkan päässä. (teen tästä lähiseutuun tutustumisesta uuden harrastuksen, -vajaan 3v.n aikana ei ole alue tullut vielä koluttua läpi) On siis tyydyttävä virtuaalikirkkoon. Vaihtoehdot punnittuani päädyin tälläkertaa valinnassani Ouluun. Vakikirkoissa perhemessu ja srk-salissa pidetty messu ei houkuta, lisäksi molempiin on matkaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #77 : 22.03.15 - klo:10:52 »
Ehdin olla puolisen tuntia Helsingin Vanhassa kirkossa, tyttäremme vihkikirkossa, tv;n virsimessussa.
Sitten alkoi mummin velvollisuus keittiössä kutsua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #78 : 22.03.15 - klo:10:58 »
Hervannassa radioitse. Positiivisesti tyrmistyin sillä pappi ilmoitti meitä johdatettavan. Olen niin väsynyt etten muista liturgiko vai saarnasta sanottiin.  Olin yllättynyt myös kun saarnan pitänyt pappi vaikutti siihen itsekin uskovan. Johonkin kysymykseen se tarjosi vastausta muutenkin, mutta tuo sokea kohtalo on pitkään ollut kysymyksenäni. Jos niin on, niin sitten on eikä ole ihmisen asiana arvostella.  Tätä saattaa olla vaikeahko ymmärtää sillä huomaan että on hyvin vaikeaa selittää.

Saarna oli sikäli murheelliselle juuri nyt lohdullinen, että olin toivonut että siitä minun seminaariesitelmästä ihmiset voisivat  saada iloa ja hyötyä, mutta jos koko joukko ensimmäisen jäljessä valittaa että ihan kauhee ja ei tällä tasolla pitäis vaatia ja minä olin siis ihan kauhuissani kun sivuja tulee ja tulee kunnes huomasin että ai tässon kaksi liitettä onneksi ei tarvi lukea.

Sitä tehtiin pitkään ja hartaasti, huolella ja rukoillenkin peräti. Mutta ei ole minun kädessäni, lukeeko kukaan, torppaako ennakkoluulo lukemisen, satttuko tuutorille kamala  päivä ettei hän jaksa seisauttaa tunnevyöryä. Lopputulos oli aika kaunis. Keskustelussa eli ehkä jotakin hyvää mitä yritin antaa meni perille ja elkei en minä sille enempää voisi. Turha surra!



Aika äsken käänsin tämän kohdan. Ai mahdoton kuinka tärkeää olisi minulle kääntää enemmän. En luule että jokaiselle. Ajatukset eivät itseltäni vain karkaile, kun on pakko keskittyä.

Sitten rukoiltiin kuulinko minä oikein, omaisuuskansan Israelin puolesta ja rauhaa Lähi-Itään.
Jos joku oli radion äärellä, kertoisiko olenko väsykdissä kuullut olemattomia.

Kolehti meni Herättäjä-yhdistykselle.  :icon_biggrin:
« Viimeksi muokattu: 22.03.15 - klo:11:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #79 : 22.03.15 - klo:15:57 »
Oikein referoit, kuuntelin ja todistan. :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #80 : 22.03.15 - klo:19:01 »
Tänään on käyty kirkossa (luettu tekstit), seuroissa ja seurakunnan tasakymppi syntymäpäivillä. Hurskas päivä kaiken kaikkiaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22100
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #81 : 22.03.15 - klo:20:03 »
Olin Helsingin tuomiokirkossa. Pikkukanttorit lauloivat Vivaldin Magnificatin (Marian kiitosvirsi) messun osien välissä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #82 : 29.03.15 - klo:21:21 »
Pyhän Laurin kirkossa josta jatkoin matkaa kyläilemään.

Kirkko oli koko lailla täynnä. Saarnaa kannattikin tulla kuuntelemaan. Pidin muuten siitä että varsin nuori naispuolinen pastori totesi rauhallisesti kesken Raamatun tekstien lukemisen:  Näytätte hyvin hartailta noin pää painettuna, rippikoululaiset. Rohkenen epäillä että te ette ole niinkään keskittyneitä rukoukseen kuin puhelimiin. Olkaapa hyvät ja pankaa ne pois käsistänne.  :082:

Minun oli vain pakko päästä kirkkoon, Taivas tietää minkä tähden. Alan voida huonosti ilman.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #83 : 29.03.15 - klo:22:35 »
Olen kuumeessa ja en mennyt kirkkoon, mutta katselin virtuaalikirkko fi Turun tuomiokirkon messun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #84 : 01.04.15 - klo:20:42 »
Kävin lähikirkossa. Koodisana: ehtoolliskirkko, en ilmeisesti osannut tulkita oikein.

Jo kirkkoon mennessäni ihmettelin, kun sali oli tupaten täynnä mustapukuisia. Kaikilla naisilla oli huivi (paitsi yhdellä, jolla ei ollut huivia vaan melko kulahtanut villapaita; arvatkaa kenellä.)

Jutun juoni alkoi aueta hitaammallekin siinä vaiheessa, kun maallikko saarnasi väkevästi  Jeesuksen nimessä ja veressä ja varoitti käymästä ehtoollispöytään synnintunnottomin mielin. Huivinaiset itkivät vuolaasti ja halailivat toisiaan hartaasti, minkä lasten kaitsennalta kerkisivät. Herrat olivat yrmeitä. Samassa penkissä istunut mies mussutti koko ajan karkkia mutta ei antanut namia lapsilleen.

Jumpun kanssa juttelin pikaisesti, että voinko mennä ehtoolliselle, vaikka olen hyvin empiväinen. Se sano joo, mee vaan.

Kysymys: mistä olisi voinut tietää. että kyse on salaseuran kokouksesta?

(ja mä hankin sen körttihuivin, eiköhän sillä saa syntisen päänsäkin verhotuksi)

 

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #85 : 01.04.15 - klo:21:34 »
Meillä on näitä ehtoollisjumalanpalveluksia ollut monena vuonna hiljaisella viikolla. Olemme kyllä laittaneet lehteen ihan rehellisesti, että kyseessä on esikoislestadiolaisten iltaehtoolliskirkko. Olen kerran ollut silkkaa uteliaisuuttani paikalla. Olin se toinen "syntinen" nainen (lue huiviton) siinä tilaisuudessa.

Huomenna meinaan mennä kotikirkkoon, tuohon kulman taa (matkaa vain vaivainen kilometri). Kiirastorstai on kevään ensimmäinen jumalanpalvelus, joka pidetään taas ihan oikeassa kirkossa. Tästä alkaa taas kesäaika ja kirkon käyttö talvisen "evakkotaipaleen" jälkeen. Meillä talvella jumalanpalvelukset pidetään taajamassa seurakuntakeskuksessa, paitsi suurina juhlapyhinä: 1. adventti, itsenäisyyspäivä, joulu.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #86 : 01.04.15 - klo:22:05 »
Kiirastorstaina menemme avustamaan iltamessussa ehtoollisen jaossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #87 : 02.04.15 - klo:02:33 »
Meillä on näitä ehtoollisjumalanpalveluksia ollut monena vuonna hiljaisella viikolla. Olemme kyllä laittaneet lehteen ihan rehellisesti, että kyseessä on esikoislestadiolaisten iltaehtoolliskirkko. Olen kerran ollut silkkaa uteliaisuuttani paikalla. Olin se toinen "syntinen" nainen (lue huiviton) siinä tilaisuudessa.

En lukenut lehteä, vain kirkon ilmoitustaulua. Siinä ei ollut mainintaa palveluksen esikoislestadiolaisuudesta.  Paikka oli ihan tavallinen kirkko. Paikkaseudulla on myös lestadiolaisten oma, uutterassa käytössä oleva pyhäkkö, joten siksi hiukan häkellyin. Huivitusta en oikein ymmärtänyt, en ainakaan oikein -- monilla oli todella trendikkäitä päähineitä. Liikutus oli liikuttavaa eikä lainkaan ahdistavaa, ja jotenkin ymmärsin sen lohduttavan merkityksen, vaikka en päässyt siitä osalliseksi. Jutskailin Jumpun kanssa omiani, ja hän sanoi että älä mene pois, kelpaat noin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #88 : 02.04.15 - klo:06:52 »
En lukenut lehteä, vain kirkon ilmoitustaulua. Siinä ei ollut mainintaa palveluksen esikoislestadiolaisuudesta.  Paikka oli ihan tavallinen kirkko. Paikkaseudulla on myös lestadiolaisten oma, uutterassa käytössä oleva pyhäkkö, joten siksi hiukan häkellyin. Huivitusta en oikein ymmärtänyt, en ainakaan oikein -- monilla oli todella trendikkäitä päähineitä. Liikutus oli liikuttavaa eikä lainkaan ahdistavaa, ja jotenkin ymmärsin sen lohduttavan merkityksen, vaikka en päässyt siitä osalliseksi. Jutskailin Jumpun kanssa omiani, ja hän sanoi että älä mene pois, kelpaat noin.

Jännä juttu... se on se väärentämättä Jumpun sanaa... tai lutherilaisen Jumpun. Usein minä käyn laestadiolaisten kirkkopyhissä. Saarnaa minä käyn kuuntelemassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #89 : 02.04.15 - klo:09:11 »
Jännä juttu... se on se väärentämättä Jumpun sanaa... tai lutherilaisen Jumpun. Usein minä käyn laestadiolaisten kirkkopyhissä. Saarnaa minä käyn kuuntelemassa.

Kyllä minäkin kävisin vaikka kenen kirkkopyhissä, jos tietäisin ennalta tilanteen luonteen, jotten olemuksellani loukkaisi ketään. En ole kuitenkaan saanut ennaltanäkemisen armolahjaa. Mutta ehkä yhteisölle tekee hyvää se, että paikalla on edes yksi näkyvästi syntinen.  (ja minä kun luulin pukeutuneeni armopaitaan, vanhan äitini rakkaudella ja taidolla neulomaan villapuseroon, jossa ovat kaikki elämän värit)

Jumppu oli harvinaisella juttutuulella. Ehkä se oli johdatusta. Vääristä paikoista voi löytyä oikeita ajatuksenpoikasia.