Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 16  (Luettu 40777 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #30 : 25.01.15 - klo:21:53 »
Olin tänään Lauttasaaressa Herättäjän kirkkopyhässä, enkä ollut ainoa foorumilainen. Seurojen päätteeksi minua nousi tervehtimään mies. En tunnistanut häntä ja hän sanoi tunnistaneensa kasvoista ja siitä kun viimeksi tapasimme oli yli 50 vuotta. Hän oli Mikkelin eläketuomiorovasti Simo S. Salo. Olimme aikoinaan kritillisen teinityön opintoleirillä, missä tutustuimme. Samalla leirillä oli 13 poikaa ja 72 tyttöä. Pojista kaikki paitsi kaksi lukivat papiksi ja minä olin se toinen niistä. Leirillä oli myös mm Anssi Joutsenlahti, Terho Pursiainen, Martti Lindquist, Matti Brummer, Matti Sippo, Pertti Lilja, Paavo Rissanen jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #31 : 01.02.15 - klo:08:13 »
Nyt on Savonlinnan tuomiokirkkokin alkanut lähettää suoraa lähetystä, ilmeisesti joka sunnuntai jos oikein ymmärsin. Voisinkin mennä tänään virtuaalisesti sinne, täältäkun on pitkä matka kirkkoihin ja lähin ei ole talvella käytössä. (kokoontuvat srk-salissa) Saa nähdä miten linkki toimii, vaatii ehkä vlc-playerin jonka saa ladattua netistä: http://radio.6net.fi:8000/SavonlinnanSRK.m3u

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #32 : 01.02.15 - klo:12:16 »
Oli hyvä kirkonmeno. Oli ystäviä, jaoimme kuulumisia. Oli mieluinen pappi ja hyvä saarna.
Ehtoollisen vietto on juhlaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #33 : 01.02.15 - klo:12:23 »
En voi kuin allkirjoittaa Riitta-mummin terveiset Mukkulan kirkosta. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #34 : 01.02.15 - klo:12:28 »
Moi meme, näimme, näemmekö myös seuroissa ?

Kaarnat hoiti ystävyyttä penkissä. :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #35 : 08.02.15 - klo:18:01 »
Pitkästä aikaa olin tänään kotiseurakunnan messussa.
Olin mukana pienessä palvelutehtävässä.
Virsi 428 kolahti kohti, siinäkin kerrotaan palvelemisesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #36 : 08.02.15 - klo:18:49 »
Nukuin kirkkoajan olkkarin sohvalla. Edellispäivä veroitti voimia ja koira herätti puoli viideltä.

Mainitsemasi virsi on helppo veisata sävelen puolesta ja sanat ovat tätä päivää. Etenkin tykkään kolmesta viimeisestä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #37 : 08.02.15 - klo:19:03 »
 :eusa_angel: :039:    Minuun kolahti säkeistöt 3-7
"Sairas terveen parantaa, saaja auttaa antajaa"
"Siemen maahan haudataan, tähkäpäiksi kasvamaan"
....voihan tämä jälkimmäinen ihmistäkin tarkoittaa....nyt ajattelen enempi...
Toinen on kylväjä, leikkaaja on toinen....Olemme Herran palvelijoita!!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #38 : 15.02.15 - klo:10:18 »
Messuun piti mennä ja viettää laskiaista lauleskellen...toisin kävi taas... :'(

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #39 : 15.02.15 - klo:10:42 »
Kuuntelen netistä lähetystä Savonlinnan tuomiokirkosta. Pidin saarnasta. Iso hyöty meille korvessa asuville nämä virtuaalilähetykset. Laiskuutta tai väsymystä, mutta tuota autolla reissaamista haluaa nykyisin supistaa minimiin koska sillä tulee muuten ajeltua liiankin kanssa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #40 : 15.02.15 - klo:12:15 »
Meillä alkaa kyläkirkko klo 13.00 ja se on joka kuukauden kolmas sunnuntai
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #41 : 15.02.15 - klo:12:33 »
Saarnaaja puhui Kymin kirkossa vakavasti kristittyjen taipumuksesta havitella parhaimpia oikeassaolijan paikkoja. Heikommat tallataan usein oppiriidoissa jalkoihin. Sepeteuksen poikien itsekkyys ei ole mihinkään hävinnyt (Mark. 10:35-45).

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #42 : 15.02.15 - klo:19:06 »
En käynyt kirkossa kun olen toipilaana. Kirkko tuli kotiin. Ensin myyrän linkkinä Paasto-ketjussa, sitten omissa matkamuistoissani Kreikassakin ja Belgiassa ja Luxenburgissa.

Äsken päättyi mukava kulttuurihistoriallinen ohjelma Yle1:llä. Sen alussa oli kuva talosta Lappeenrannassa jossa synnyin. Sitten kerottiin ortodoksikirkoista Suomessa. Vanhin on Lappeenrannan kirkko, jonka takana siis synnyin.
Tarkemmin kun aloin muistella, huomasin,  että lähes jokaisella paikkakunnalla jossa olen asunut on, tai on ollut ortd.kirkko. Kärkölässä ei ole.

Hämeenlinnassa ent. kirkko palveli siellä asuessamme kirjastona, Lahden sotilaskoti ( nyt hiljattain lakkautettu ) rakennettiin Hennalan venäl. sotilaille kirkoksi, vaan ei ehditty vihkiä . Minä palvelin siellä sisarena pojille.
Monissa  ortd.kirkoissa olen käynyt ja kokenut pyhää yhteyttä vaikka olen luterilainen.

 Ajattelen, että seinät eivät meitä toisista kirkkokunnista erota, vaan oma ajattelutapamme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #43 : 15.02.15 - klo:23:13 »
 Tapasin Tapalaisia vieraita, ystävyysseurakunnasta Virosta, osallistuimme myös luottamushenkilöiden siunaaamiseen tehtäviinsä, illan majatalossa kirkkokuoro kiersi ympäri maailmaa rytmisten laulujen kanssa,   80 -vuoden ikä ei olu este kuoron uudistaa ohjelmistoaan... OPli siellä kaksi eri versiota Ave Maria tekstieihin...
Laskiaissoppaa tarjolla Urjalan Metsätalolla   tiistaina 13.00 alkaen Nuutajärventi 119x   Urjala Siionin virsiä veisataan, puhujista en tiedä.
¨


myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #44 : 16.02.15 - klo:14:20 »
En käynyt kirkossa kun olen toipilaana. Kirkko tuli kotiin. Ensin myyrän linkkinä Paasto-ketjussa, sitten omissa matkamuistoissani Kreikassakin ja Belgiassa ja Luxenburgissa.

Äsken päättyi mukava kulttuurihistoriallinen ohjelma Yle1:llä. Sen alussa oli kuva talosta Lappeenrannassa jossa synnyin. Sitten kerottiin ortodoksikirkoista Suomessa. Vanhin on Lappeenrannan kirkko, jonka takana siis synnyin.
Tarkemmin kun aloin muistella, huomasin,  että lähes jokaisella paikkakunnalla jossa olen asunut on, tai on ollut ortd.kirkko. Kärkölässä ei ole.

Hämeenlinnassa ent. kirkko palveli siellä asuessamme kirjastona, Lahden sotilaskoti ( nyt hiljattain lakkautettu ) rakennettiin Hennalan venäl. sotilaille kirkoksi, vaan ei ehditty vihkiä . Minä palvelin siellä sisarena pojille.
Monissa  ortd.kirkoissa olen käynyt ja kokenut pyhää yhteyttä vaikka olen luterilainen.

 Ajattelen, että seinät eivät meitä toisista kirkkokunnista erota, vaan oma ajattelutapamme.

Joensuun ortodoksisen seurakunnan alueella on monta pyhäkköä.

http://www.joensuunortodoksit.fi/pyhakot-2/