Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys  (Luettu 40409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #15 : 25.02.14 - klo:23:02 »
Aivan sama. Mitä se muuten kuuluu tähän ketjuun?

Kommenttini sai herätteen Karjalaisenkyöstin viestistä, jossa mietittiin luopumusta, liian lepsua suhtautumista asioihin, ja tarvetta palata Raamattuun ja sen lukemiseen. Sieltähän se verensyöntikieltokin löytyy, itse apostolien antamana.

Jos verensyönti ei ole nykypäivänä Suomen kirkossa ongelma niin ehkä sen kuitenkin pitäisi olla? Vai olemmeko tässä asiassa apostoleja viisaampia? Monet kristityt suhtautuvat verensyöntiin yhä edelleen pidättyvästi.

Tarkoitukseni ei ole nolata aloittajaa eikä väistellä keskustelua tasa-arvoisesta avioliittolaista. Tarkoitukseni on ihmetellä, millä perusteella joitakin Raamatun määräyksiä pidetään edelleen sitovina ja toisia ei. Miksi Raamatun näkemys veren merkityksestä on aikaansa sidottu eikä enää voimassa, mutta Raamatun näkemys homosuhteista onkin edelleen ihan pätevä?

Aivan erityisesti tämä askarruttaa, kun Raamattuun vetoaja perustelee sillä synniksi tekoja, joita itse edes ei halua tehdä, mutta pitää sallittuina tekoja, joita itse mielellään tekee (tai joita vaikka rakas vaimo tekee - olkoot vaikka ne hiuspalmikot).

Kun lainataan tuota Roomalaiskirjeen 1. luvun loppua, tekee aina mieli jatkaa 2. luvun 1. jakeella:

"Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja."
« Viimeksi muokattu: 25.02.14 - klo:23:13 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #16 : 25.02.14 - klo:23:09 »
Seta ajaa raivokkaasti homoavioliittoja ja sitä, että myös kirkko ensin siunaisi ja sitten vihkisi homopareja.

Lainaisitko jotain Setan omaa kannaottoa tässä kirkko-asiassa.

Lainaus käyttäjältä: Pirska
Tästä voin päätellä vain sen, että Seta ei aja niinkään sukupuolivähemmistöjen asiaa kuin että se haluaa repiä kirkkoa.

Miksi et kysy Setasta, miksei näihin homovitseihin ole puututtu?

Minä voisin päätellä toisinkin: Seta haluaa keskittyä olennaisempaan asiaan kuin johonkin homovitseihin. MIksi ihmeessä Setalla olisi jokin kirkonrepimis-piiloagenda?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #17 : 25.02.14 - klo:23:39 »
Ja jos nyt jatkan vielä tästä:

Voimme vain arvailla mitä kaikkea on tapahtunut sen seurauksena että on poikettu pois
Jumalan tahdon mukaiselta elämän tieltä.

Roomalaiskirjeen alku on sikäli kiintoisa, että se olettaa, että totta kai ihmiset - pakanatkin - tietävät, mikä on se Jumalan tahto. Ja että itse asiassa on vain yksi oikea Jumala:

"19 Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala ilmaissut sen heille. 20 Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua."

Ja kun ihmiset tästä tiedostaan huolimatta rupeavat kumartamaan epäjumalia, niin Jumala on hylännyt heidät kaikenlaisten häpeällisten himojen valtaan tekemään sitä mikä ei sovi (mm. homostelu ja panettelu), "32 Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman".

Kakkosluvussa vielä palataan tähän teemaan:

"14 Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä."

No entäs jos omatunto ei syytä  :017: Ollaanko sitä sitten vain paatuneita? Vai saako siihen omaantuntoonsa luottaa? (Tämä on kai joku aika klassinen teologinen kiistakysymys.)

Minulla nyt omatunto sanoisi, että tasa-arvoinen avioliittolaki on OK ja verta saa syödä. Ihan mikä tahansa ei kuitenkaan käy (tämä on se kumma syytös, jonka homosuhteet hyväksyvä usein kuulee, että hänelle muka kaikki on ok ja mitä tahansa saa tehdä): Omantuntoni mielestä minun ei pitäisi olla näin kateellinen ja ahne kuin olen.

Sitä vielä mietin että kun nuo kaikki pahat himot, ajatukset ja teot tuossa esitetään epäjumalanpalveluksesta johtuvina, niin entäs kristityt, jotka syyllistyvät ihan samaan? Mikä heidät saa niin tekemään? Vai onko itse kullakin kumminkin muutamia pikku epäjumalia, joita tulee palvottua - ei ehkä sellaisia antiikinaikaisia eläinhahmoisia patsaita, mutta jotain aineettomampaa, jossa sydän on kiinni enemmän kuin pitäisi.

Ja entä sitten me, joille Jumalan olemassaolokaan ei ole mitään selvästi nähtävää, eli ihan toisin kuin mitä Paavali väittää? (Kiinnostaisi kyllä tuntea enemmän antiikin aatemaailmaa - onko silloin ollut tavallisen kansan keskuudessa ateisteja tai agnostikkoja? Ja kuinka tosissaan niihin tsiljoonaan jumaluuteen, joilla on keskenään epämääräisiä sukupuolisuhteita ja juonitteluja, on oikein uskottu? Eli, kenelle ja millaisille ihmisille Paavali on puhunut?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #18 : 26.02.14 - klo:00:09 »
Ajatuksia herää.
Roomalaiskirjeessä on todella väkevää tekstiä. Kuten toki koko Raamatussa.
Luetaanko nykyään Raamattua liiaksi siten että otetaan vastaan vain se mikä itselle sopivalta tuntuu?
Vai pystymmekö lukemaan Raamattua siten että otamme sen vastaan Jumalan Sanana?
Annamme Sanan vaikuttaa meissä, ohjata elämäämme. Meille on annettu Pyhä Henki kirkastamaan
Jumalan Sanaa, ohjaamaan, muistuttamaan synnistä, ohjaa meitä parannuksen paikalle Jeesuksen ristin juurelle.
Jumala rakastaa syntistä ihmistä mutta vihaa syntiä. Jumala rakastaa meitä ja on antanut meille lupauksen
ja toivon. Kun Jumalan rakkaus ja armo saa meidät kohdata, me muutumme ja uudistumme.
Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #19 : 26.02.14 - klo:03:38 »

   amen


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #20 : 26.02.14 - klo:03:42 »


  On vedetty ihan suoraviivaisesti semmoinen päätelmä, että minä tuomitsen homoseksuaalisen taipumuksen omaavat ihmiset, koska en vihkisi heitä avioliittoon. Hyvin useille teistä ei näytä menevän perille, että on eri asia hyväksyä homoseksuaali ihminen ja hyväksyä homoavioliitto.



   Mitä pahaa avioliitossa on?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #21 : 26.02.14 - klo:09:00 »
Jokaisella on oikeus ottaa kantaa sukupuoliseen tasa-arvoon yleensä ja sen yksittäisiin kysymyksiin erikseen. Se ei minusta kuitenkaan oikeuta nimittelemään toista mieltä olevia. Setan toiminnan kutsuminen 'raivokkaaksi meuhkaamiseksi' on tällaista asiattomuutta.

Pilkataanko Putous-sketseissä homoseksuaaleja vai homovastaisia mielikuvia heistä? Sitä kannattaa miettiä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #22 : 26.02.14 - klo:09:57 »
Viimeöisiin ajatuksiini haluan vielä jatkaa.
Raamattu ja maallinen laki eivät anna ohjeita kaikkiin elämämme yksityiskohtiin.
Meille on annettu järki ja meidän tulee sitä käyttää.
Mielestäni on kysymys siitä kuka sydämessämme hallitsee, Jumala vai saatana? Kuka meitä johtaa?
Kenen hallinnassa johdamme itseämme?
Elämä on jatkuvaa kilvoittelua, parannuksen tekoa.
Samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Sydämestä lähtee pahat ajatukset, sanat ja teot.
Sydämestä lähtee myös Hengen hedelmät, silloin kun Jumala hallitsee meitä Pyhän Henkensä avulla.

Elämä on täynnä paradokseja. Lukemattomia yksityiskohtia joista emme tiedä onko oikein vai väärin.
Varsinkaan toisten kohdalta emme pysty tätä sanomaan.
Omalta kohdaltamme mielestäni pystymme sanomaan, jos olemme rehellisiä itsellemme.
Koen että omassatunnossamme tiedämme hallitseeko meitä Pyhä Henki vai sielunvihollinen.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #23 : 26.02.14 - klo:10:02 »
Katekismusta luetaan rippikoulussa.
Sitä kannattaisi kyllä lukea edelleen varttuneemmallakin iällä, olisi varsin hyödyllistä.
Siellä kerrotaan kristinuskon peruskysymyksiä varsin selkeästi.
Usein pohdimme mikä on syntiä.
Tuo pieni kirjanen sanoo että syntiä on sydämen ero Jumalasta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #24 : 26.02.14 - klo:10:25 »
Jokaisella on oikeus ottaa kantaa sukupuoliseen tasa-arvoon yleensä ja sen yksittäisiin kysymyksiin erikseen.

Koskee myös homoliittojen vastustajia.

Se ei minusta kuitenkaan oikeuta nimittelemään toista mieltä olevia. Setan toiminnan kutsuminen 'raivokkaaksi meuhkaamiseksi' on tällaista asiattomuutta.

Vihjailu homofobiasta on myös asiattomuutta.

Pilkataanko Putous-sketseissä homoseksuaaleja vai homovastaisia mielikuvia heistä? Sitä kannattaa miettiä.

Putous -sketseissä pilkataan toisaalta sitä, että Venäjä ei hyväksy homoutta. Toisaalta taas pilkataan itse homoja (Usko Eevertti Luttinen, saamelainen). Aikamoista kaksinaismoraalia!

Kun joukko romaneita teki televisio-ohjelman nimeltä Manne TV, jossa oli itseironiaa, niin toiset romanit tekivät lopun siitä ohjelmasta. Heitä ei saa pilkata ja asia on siitä poikki.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #25 : 26.02.14 - klo:11:43 »
Kun joukko romaneita teki televisio-ohjelman nimeltä Manne TV, jossa oli itseironiaa, niin toiset romanit tekivät lopun siitä ohjelmasta. Heitä ei saa pilkata ja asia on siitä poikki.

Ei tuo ihan noin mennyt. Ohjelma sai jatkoksi Manne maailmalla -sarjan seitsemän jaksoa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #26 : 26.02.14 - klo:11:59 »
Komppaan öppiäisen pohdiskeluja. Miksi naisen ei tarvitse vaieta seurakunnassa eikä pitää hiuksia palmikoimatta? Miksi orjuutta ei tarvitse enää hyväksyä, vaikka Paavali niin kehottikin? Oliko Paavali aikansa lapsi myös suhtautumisessaan homoseksuaalisuuteen?  Raamattu esittää ristiriitaisia ohjeita, jos sitä luetaan kirjaimellisesti. Onko hyvä ohje, että kukin kuulostelee omaa omatuntoaan siinä, miten pitää elää? Kenen virittämä itse kunkin omatunto on?

Nämä ovat vaikeita asioita, ja helposti keskustelijat hiiltyvät toisinajattelevien kanssa ajatuksia vaihtaessaan. Olisi silti hyvä yrittää kuunnella, mitä sanovat ne, joita asia henkilökohtaisesti koskee. Ovat usein hyvinkin syvästi joutuneet asian kanssa kipuilemaan. On myös vaikea päästä irti niistä asenteista, jotka on lapsena opetettu. Jos on aina mustalaisilla peloteltu, ei ehkä ikinä suhtaudu täysin luontevasti romaneihin. Vai?

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #27 : 26.02.14 - klo:12:22 »
Jokainen tekee valintoja mitä näistä asioista pitää ja mitä jättää pitämättä. Yksi voi pitää tärkeänä kaikkia, toinen ei mitään, kolmas uskoo että asioilla on tärkeysjärjestys. Omantuntohan näihin asioihin vaikuttaa. (Raamattuhan kehoittaa myös kunnioittamaan toisen omaatuntoa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #28 : 26.02.14 - klo:13:00 »
Olen joutunut muuttamaan mielipiteeni monista asioista. En tee, enkä puhu vastoin sitä ääntä joka näyttää minulle Elämäntietä. Uskon sen olevan Pyhäksi hengeksi kutsuttu Jumalan lahja.
Muuten olen edelleen syntinen ja syyllinen omana itsenäni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #29 : 26.02.14 - klo:13:38 »
Kun joukko romaneita teki televisio-ohjelman nimeltä Manne TV, jossa oli itseironiaa, niin toiset romanit tekivät lopun siitä ohjelmasta. Heitä ei saa pilkata ja asia on siitä poikki.

Santtu Ahlgren, joka teki Manne ohjelmat on itse 100% tummia ja on meillä kunnanvaltuutettu. Hän sai moitteita omilta, mutta ei kieltoa. Santun mummo oli suuri päällikkö heimon keskuudessa ja kun hän asui naapuritalossa yhtään autovarkautta ei tapahtunut lähistöllä sillä mannet pitivät muutkin kurissa. Heillä on vanhojen kunnioitus todella syvässä. Santtu on nykyjään kingi ja hän antaa luvat muuttaa lähistölle jos antaa.Santtu on tiukasti sitä mieltä, että loisimisen on loputtava ja tehtävä rehellistä työtä kuten enonsa Voitto teki lentoasemalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi