Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys ja ikonit  (Luettu 18709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #30 : 03.02.10 - klo:10:24 »
Kannattaa käyttää jotain netistä löytyvää reemttuhakukonetta.
Löytää nopeasti haluamiaan tekstjä.
Tässä eräs hakukone:
http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #31 : 03.02.10 - klo:10:34 »
eeva-kaisa
Lainaus
se filosofinen suuntaus tai olemisen tapa, jota zeniksi kutsutaan, ei kilpaile kristinuskon kanssa

Päinvastoin siinä se kiteytyy.
Näin minäkin asian näen ja koen.
Herra armahda.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #32 : 03.02.10 - klo:11:01 »
Karjalaisenkyöstille,

enpä silti rupea kuviani polttamaan, vaikka olisit mitä mieltä. Minä kun tiedän, mikä asema niillä on elämässäni ja uskonnonharjoituksessani. Yksi kuva symboloi yhtä, toinen toista. Ne siis viittaavat eri asioihin. Mikään itsessään ei ole se, mitä se kuvaa, vaan pelkkä viittaus. Jos lähtisin tuota pikku patsastani tulella sulattamaan, pitäisi minun saman logiikan mukaan polttaa siitä se Minnankin kuva ja ripustaa korut kylppäriin. Jos minulla olisi kotona Paavon kipsipää, niin se lähtisi rytisten siitä. Sitten olisikin muitten kristinuskon symbolien vuoro, sillä en - omalle kohdalleni ainakaan - hyväksy kuvainpalvontaa. Tyhjäksi jäisi alttari. Mutta koska pidän kuvista ja niiden kielestä, olen valinnut toisen tavan. Siispä esineet ja kuvat alttarillani muistuttavat edelleen minua siitä, mikä on oleellista.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #33 : 03.02.10 - klo:11:22 »
Eeva-Kaisa,
OK, ymmärrän varmaan, mitä tarkoitat.
Vähintäänkin joiltakin osin ajattelen samoin tuosta, mitä kirjoitit.
« Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:11:25 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #34 : 03.02.10 - klo:12:35 »
Jokaisella, jolla on kotonaan esineen muodossa olevia budhan patsaita tai seinällä budhan kuvia, pitäisi välittömästi heittää ne tuliroviolle ja sanoutua oikein kovaan ääneen niistä irti.

Ennen kuin ryhdytte Kyöstin neuvomaan toimenpiteeseen, kehotan ottamaan huomioon, että jätelain (1072/1993) 3 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kohteena oleva palvontaesine tai kuva muuttuu näin meneteltäessä jätteeksi ("Tässä laissa tarkoitetaan 1) jätteellä ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä;") ja sitä käsiteltäessä on otettava huomioon jätelaki sekä sen nojalla annetut viranomaisten päätökset.

Esimerkiksi muovista valmistettu palvontaesine saattaa sisältää aineita, jotka on määritelty ongelmajätteeksi ympäristöministeriön jätelajiasetuksen (1129/2001) liitteessä. Lisäksi ennen rovion rakentamista kannattaa ottaa huomioon kunnan mahdolliset määräykset. Esimerkiksi Helsinki on kieltänyt roviot eli risujen, hakkuutähteiden ja lehtien avopolton.

Myös naapurisopu on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin alkaa polttaa omistajan päätöksellä jätteeksi muutettua palvontaesinettä hiiligrillissä kovaäänisen irtisanoutumisen säestämänä.

Turvallisin vaihtoehto lienee sijoitus energiajakeille osoitettuun paikkaan, mikäli kunnan alueella kerätään energiajätettä. Eiköhän jätteenpolttolaitos (savukaasut väh. 850°C) ole roviona tehokkaampi kuin esim. puukattila (savukaasut 200°C).

Ps. Jos tarkkoja ollaan, niin lähes jokaisen kodista tod.näk. löytyy budhan kuvia, joita niitä ei toki aika varmasti pidä polttaa.
Tämä on tietokilpailukysymys foorumilaisille. Kuka arvaa, mihin nyt viittaan kintaallani?

En tiedä, mihin kintaasi osoittaa, mutta veikkaan, että kymmenen kuvaa löytyy meikäläisen asunnosta helposti, ja useimmat vielä arvokkaalla paikalla kirjahyllyssä.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33782
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #35 : 03.02.10 - klo:12:41 »
Ok, minäkin aloin tarkkailla mitä kaikkeä eri uskontojen symboleja meillä on esillä. Sääli jos kristinuskon takia täytyisi roviolle palamaan panna muinaissuomalaisten pyhät hirvenkallot ja peurantalja(shamaanitanssivaate), turkkilainen käyrä miekka, namibialaisten akantapponuija, miekankärki helmikoristeineen, pyhä norsu, kreetalainen härkäveistos,Sokokleen patsas, intialaiset norsullaratsastajat ja tietysti balsapuinen Madonna jolla riippuu rukousnauha ympärillään. Ja rakkaat ikonit, voi, voi!

Ja muitakin syntisiä esineitä löytyy. Meille ne ovat matka-metsästys- ja ystävyysmuistoja, ilman henkiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #36 : 03.02.10 - klo:12:45 »
riitta-mummi
Lainaus
Ok, minäkin aloin tarkkailla mitä kaikkeä eri uskontojen symboleja meillä on esillä. Sääli jos kristinuskon takia täytyisi roviolle palamaan panna muinaissuomalaisten pyhät hirvenkallot ja peurantalja(shamaanitanssivaate), turkkilainen käyrä miekka, namibialaisten akantapponuija, miekankärki helmikoristeineen, pyhä norsu, kreetalainen härkäveistos,Sokokleen patsas, intialaiset norsullaratsastajat ja tietysti balsapuinen Madonna jolla riippuu rukousnauha ympärillään. Ja rakkaat ikonit, voi, voi!

Ja muitakin syntisiä esineitä löytyy. Meille ne ovat matka-metsästys- ja ystävyysmuistoja, ilman henkiä.
 
 
 

 :icon_lol:  näin on, puoli huushollia tyhjenee kertaheitolla
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #37 : 03.02.10 - klo:12:59 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Ennen kuin ryhdytte Kyöstin neuvomaan toimenpiteeseen, kehotan ottamaan huomioon, että jätelain (1072/1993) 3 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kohteena oleva palvontaesine tai kuva muuttuu näin meneteltäessä jätteeksi ("Tässä laissa tarkoitetaan 1) jätteellä ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä;") ja sitä käsiteltäessä on otettava huomioon jätelaki sekä sen nojalla annetut viranomaisten päätökset.

Esimerkiksi muovista valmistettu palvontaesine saattaa sisältää aineita, jotka on määritelty ongelmajätteeksi ympäristöministeriön jätelajiasetuksen (1129/2001) liitteessä. Lisäksi ennen rovion rakentamista kannattaa ottaa huomioon kunnan mahdolliset määräykset. Esimerkiksi Helsinki on kieltänyt roviot eli risujen, hakkuutähteiden ja lehtien avopolton.

Myös naapurisopu on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin alkaa polttaa omistajan päätöksellä jätteeksi muutettua palvontaesinettä hiiligrillissä kovaäänisen irtisanoutumisen säestämänä.

Turvallisin vaihtoehto lienee sijoitus energiajakeille osoitettuun paikkaan, mikäli kunnan alueella kerätään energiajätettä. Eiköhän jätteenpolttolaitos (savukaasut väh. 850°C) ole roviona tehokkaampi kuin esim. puukattila (savukaasut 200°C).

Hupsinsta.
Olinkohan niin tohkeissani tai sitten vain ajattelematon, että vahingossa tulin kehoittaneeksi epäjumalan omistajia synnin tekoon.
Neuvoni osoittautuikin varsin huonoksi, vaikka tarkoitus olikin oikea.
Toivottavasti Eeva-Kaisa, tai kukaan muukaan, ei vielä ehtinyt hävittää palvontaesineitään ehdottamallani tavalla.
Mt:n esittämä tapa onkin se juuri oikeaoppinen  ja nykyaikainen tapa hävittää nämä esineet.

Äänen käytössäkin tosiaan on hyvä pyrkiä kohtuuteen.
Voi olla ehkä parasta suorittaa hävitysrituaalit olympiakisojen aikana, jolloin niistä aiheutuu mahd. vähän häiriötä naapureille.


Lainaus käyttäjältä: mt
En tiedä, mihin kintaasi osoittaa, mutta veikkaan, että kymmenen kuvaa löytyy meikäläisen asunnosta helposti, ja useimmat vielä arvokkaalla paikalla kirjahyllyssä.

Aivan oikein, viittaan kintaallani kirjahyllyyni.
Minulla saattaa olla aivan jopa vapaiden suuntien julkaisuja, joissa kyseisiä kuvia on.
« Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:13:10 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #38 : 03.02.10 - klo:13:09 »
Töllöttimestä tulee budhan kuvia myötyriinsä.
                     
                       
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #39 : 03.02.10 - klo:13:19 »
Töllöttimestä tulee budhan kuvia myötyriinsä.
                      
                      

Jahah,
enpä taida hankkia TVtä meille.

Kun kehaisen vaimolleni omaa joustavuuttani ja sanoillani annan ymmärtää, kuinka suvaitsevainen ja neuvottelukykyinen olen,
sanoo hän, että "meille hankitaan teleVisiO".  Kieltäydyn jyrkästi ja oma joustavuususkoni väliaikaisesti saa kolahduxen.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #40 : 03.02.10 - klo:14:01 »
Jahah,
enpä taida hankkia TVtä meille.

Minullakin oli harkinnassa, mutta totesin sen ainakin vielä tarpeettomaksi. Ei olis aikaa kumminkaan katsoa - eläkeläinen kun olen.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #41 : 03.02.10 - klo:14:49 »
Nyt on pakko panna hanttiin Riitta-mummille. Namibialaisen heittonuijan ( o---- ) tarkoitus on nautojen paimentaminen. Akan tappamiseen voi käyttää vesuria tai kirvestä. Tosin muistan Ambomaalta vain tapauksen, jossa akka tappoi ukkonsa. Nuijan voit pitää näkyvillä, se ei ole maaginen esine (korkeintaan miehinen sukupuolisymboli).
« Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:14:51 kirjoittanut Pena »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33782
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #42 : 03.02.10 - klo:15:35 »
No, nuija voi olla miehinen symboli, mutta ihmisen kasvot siinä painavassa nuijapäässä on, joten me on sanottu akantapponuijaksi.

Kreetalainen kuivattu kurpitsa se vasta mahtava ko. symboli on. Pallukka on puolen litran vetoinen ja kahva toistakymmentä cm. Sisällä heleisevät siemenet ja pintaan on maalattu iso sarvipää.Cri cri-lammas, paikallinen harvinaisuus Spinalongalle(spitaalisaarelle) mentäessä. Ei ole sekään missään palvontamielessä hankittu, vaan saatu J.J. Järvilehdon kreetalaiselta ex-apelta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #43 : 03.02.10 - klo:16:04 »
Minullakin oli harkinnassa, mutta totesin sen ainakin vielä tarpeettomaksi. Ei olis aikaa kumminkaan katsoa - eläkeläinen kun olen.

Tuosta TVstä vielä eräs hassu juttu.
Eräs tuttavani omisti aika korkealaatuisen TVn.
Hänellä oli kypsynyt päätös TVstä luopumiseksi.
Hän meni kirpputorille tarjoamaan TVtä sinne.
Kirpputorilla oltiin jotenkin haluttomia TVn ottamiseen. Jotenkin heillä oli sellainen lähtöajatus, että tarjottava TV olisi joku vanha romu.
Ja kun todelisuudessa niin hyviä TVitä tuskin kovin usein kirpputorille tuodaan.
Kaveri siitä masentui ja antoi asian olla ja jatkoi TVn katselua ymmärtääkseni useita vuosia.
Nyttemmin hänkin on päässyt TVstä eroon.
En ole varma, kuinka pääsi TVstään eroon, ehkä vei sen jollekin toiselle kirpputorille.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys ja ikonit
« Vastaus #44 : 03.02.10 - klo:16:16 »
Lainaus käyttäjältä: Mt
Ennen kuin ryhdytte Kyöstin neuvomaan toimenpiteeseen, kehotan ottamaan huomioon, että jätelain (1072/1993) 3 §:n 1 momentin ...


Työntäessäni nukkuvaa vauvaamme kärryillä ulkona, pohdin tätä epäjumalien hävittämisasiaa.
Minusta Mt:n esittämä hävitystapa kuulostaa varsin värittömältä sekä tavanomaisen arkisen tylsältä.
Epäjumalan hävittämistapahtumastahan tulisi Mt:n ehdotusta seuraten vähän samanlainen maku suuhun, kuin normaalista roskien viemisestä roskahuoneeseen.
Ennen muinoin (mm. Apostolien teoissa) epäjumalien hävittäminen oli suuri ja varsin juhallinen tapahtuma.
Tunne oli varmasti aivan toinen, kuin jos olisi heittänyt biojätteet kaatopaikalle sen ajan ämpärillä.
Mt:n hävitystapa on toki käytännössä se ainut oikea ja mahdollinen kaupunkiyhteisössä, mutta jotain lisähöystettä kyllä tuohon epäjumalista luopumisprosessiin kaivattaisiin.
Tapahtuman pitäisi olla juhlallinen, järisyttävä ja ennenkaikkea mieleen painuva.