Kirjoittaja Aihe: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.  (Luettu 38792 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #90 : 14.11.09 - klo:08:40 »
Hengelliset koditkin ovat ulkoapäin toisen näköisiä kuin sisältä katsottuina. Ei kai körttiläisyyden savupirttikään ole muiden silmissä ihan niin aito ja avoin kuin tuvassa istuvat luulevat.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #91 : 14.11.09 - klo:10:53 »
Hengelliset koditkin ovat ulkoapäin toisen näköisiä kuin sisältä katsottuina. Ei kai körttiläisyyden savupirttikään ole muiden silmissä ihan niin aito ja avoin kuin tuvassa istuvat luulevat.

Aivan. Kovin yleistä on tuo rikka toisen silmässä, mutta malka omassa. Perusjuttu on kuitenkin selvä: Pelastusvarmuutta ei ole, jonka takia voidaan rakentaa vain Jumalan armoon. Kristityn elämä on jatkuvaa parannuksen yrittämistä. :kahvi:
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #92 : 14.11.09 - klo:11:19 »
Osaattepa olla erityisen rakkaudellisia toisianne kohtaan.....ja varsinkin sitä keskustelijaa, jonka hengellinen koti ja syntymäpaikka ei ole ollut herännäisyys.....

Oikea ja aito kristillisyys sisältää anteeksiannon, toisen hyväksymisen ja kunnioittamisen erilaisuudesta huolimatta. Aito kristitty ojentaa kätensä hänellekin, joka ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Aito kristillisyys sallii eri tavalla ajattelijoiden mielipiteet, eikä tyrmää heti niitä, koska usein jälkeenpäin huomaakin toisinajattelijan sittenkin olleen oikessa. Harkitsematonta ja 'mitä sylki suuhun tuo' ilmaisua kannattaa välttää viimeiseen saakka.

...kaikissa edellä mainituissa olen huono...johtunee kai varmasti siitä, että olen heränneestä kodista.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #93 : 15.11.09 - klo:19:49 »
Oikea ja aito kristillisyys sisältää anteeksiannon, toisen hyväksymisen ja kunnioittamisen erilaisuudesta huolimatta. Aito kristitty ojentaa kätensä hänellekin, joka ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Aito kristillisyys sallii eri tavalla ajattelijoiden mielipiteet, eikä tyrmää heti niitä, koska usein jälkeenpäin huomaakin toisinajattelijan sittenkin olleen oikessa. Harkitsematonta ja 'mitä sylki suuhun tuo' ilmaisua kannattaa välttää viimeiseen saakka.

...kaikissa edellä mainituissa olen huono...johtunee kai varmasti siitä, että olen heränneestä kodista.

Viisaita sanoja. Kiitos!
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #94 : 15.11.09 - klo:23:33 »
... parannuksen teossa me körttiläiset olemme huonompia... kun meillä riittää vitsiä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #95 : 21.11.09 - klo:12:11 »
Pelastusvarmuutta ja ihmekokemuksia minulla ei ole ollut koskaan. Joskus nuorempana kadehdin näitä (TV- ja radiojumalanpalveluksissa), jotka kehuivat uskoon tulollaan ja sillä, kuinka kaikki muuttui kertaheitolla. Sitten tajusin, että itse olen kasvanut uskoon, jossa on vain taivasikävä ja toivo pelastumisesta.

Pelastumme yksin armosta Kristuksen sovitustyön tähden eikä omilla teoillamme ole siihen mitään vaikutusta.

Kun raaskii luopua omastaan, niin saa tavalla tai toisella jotain muuta tilalle. Kun tajuaa, että lopulta saa itsekin kaiken Jumalan kädestä, niin voi antaa toisellekin lahjaksi.
Noin minäkin koen. Ei lisättävää.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Yvonne May

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #96 : 21.11.09 - klo:19:41 »
Pelastumme yksin armosta Kristuksen sovitustyön tähden eikä omilla teoillamme ole siihen mitään vaikutusta.

Nimenomaan näin.  Mutta uskon myös, että ihmisellä voi olla pelastusvarmuus, että tietää olevansa uskossa Kristukseen ja Jumalan lapsi. 
"Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä."
Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #97 : 22.11.09 - klo:08:59 »
Nimenomaan näin.  Mutta uskon myös, että ihmisellä voi olla pelastusvarmuus, että tietää olevansa uskossa Kristukseen ja Jumalan lapsi. 
"Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä."

Hmhhh...voiko olla pelastusvarmuutta? Mielestäni ei voi olla. Jos on ihmisellä on pelastusvarmuus, hän kuvittelee astuvansa Jumalan varpaille ja ohittavansa Jumalan päätösvallan. Se on itsensä nostamista Jumalan edelleen. Ei ole niin vahvaa uskoa, että automaattisesti pelastuisi. Ihmiset ovat heikkoja uskossaan vaikka kuinka luulevat vahvasti uskovansa. Tyytyisi vain ja ainoastaan Jumalan armoon. Hän joko pelastaa tai sitten ei. Pelastus ei ole kiinni ihmisistä.
Acta, non verba.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #98 : 22.11.09 - klo:10:03 »
Hmhhh...voiko olla pelastusvarmuutta? Mielestäni ei voi olla. Jos on ihmisellä on pelastusvarmuus, hän kuvittelee astuvansa Jumalan varpaille ja ohittavansa Jumalan päätösvallan. Se on itsensä nostamista Jumalan edelleen. Ei ole niin vahvaa uskoa, että automaattisesti pelastuisi. Ihmiset ovat heikkoja uskossaan vaikka kuinka luulevat vahvasti uskovansa. Tyytyisi vain ja ainoastaan Jumalan armoon. Hän joko pelastaa tai sitten ei. Pelastus ei ole kiinni ihmisistä.

Pelastus on yksin Jumalasta, siksi minulla on pelastusvarmuus.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, van saisi iankaikkisen elämän.
Olen kai niin lapsellinen, että uskon tähän.  :eusa_angel:
Pyryharakka

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #99 : 22.11.09 - klo:10:17 »
Pelastus on yksin Jumalasta, siksi minulla on pelastusvarmuus.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, van saisi iankaikkisen elämän.
Olen kai niin lapsellinen, että uskon tähän.  :eusa_angel:

Ei siinä mitään lapsellista ole. Olemme vain eri mieltä. :kahvi:
Acta, non verba.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #100 : 22.11.09 - klo:11:04 »
Yritän vielä tarkentaa mitä tarkoitan. Olen varma Jumalasta. En ole lainkaan varma itsestäni enkä uskostani.

Niin, ja eri mieltä saa kanssani olla.  :039:
Pyryharakka

santtu-62

  • Vieras
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #101 : 22.11.09 - klo:12:47 »
Minulle antaa lohdun ja toivon Pietari ja Hän merellä, en tarvitse sen pitempiä... :eusa_angel:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #102 : 22.11.09 - klo:13:04 »
Yritän vielä tarkentaa mitä tarkoitan. Olen varma Jumalasta. En ole lainkaan varma itsestäni enkä uskostani.

Niin, ja eri mieltä saa kanssani olla.  :039:

Anteeksi. Minulle on kauhistus jo teinivuosilta tuo pelastusvarmuus sana. Kun tultiin kysymään onko sinulla pelastusvarmuus niin kysyin takaisin, luuletko että sinulle käy armo oikeudesta. Jos sanon pahasti niin älkää loukkaantuko. Pelastusvarmuus on Harvardin yliopiston oppinen mukainen ainutkertainen myyntiväittämä (USP), jota evankelikaalit suosivat ollakseen parempia kuin muut. Kuitenkin suuren Jumalan edessä seisomme samanlaisina ja samalla viivalla varmuudestamme riippumatta  aikanaan. Siksi kartan sanaa ja se aiheuttaa kylmät väreet oli siihen aihetta tai ei. Tämä on minun henkilökohtainen ongelmani. Olen nähnyt liian monen varman menettävän varmuutensa, kun elämä on kolhinut ja sen riennot vieneet ties minne. Siksi en voi käyttää sitä sanaa, vaan ainoa lohtuni on ikävöivä usko Kristuksen sovitustyöhön jos Herra sittenkin armahtaisi minut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #103 : 22.11.09 - klo:15:01 »
Jos on ihmisellä on pelastusvarmuus, hän kuvittelee astuvansa Jumalan varpaille ja ohittavansa Jumalan päätösvallan. Se on itsensä nostamista Jumalan edelleen.

En usko, että pelastusvarma kuvittelee tekevänsä noin. Tai nostaa tietoisesti itsensä Jumalan edelle. Ehkä se on usko tai tosi luja luottamus siihen, että pelastuu, koska uskoo. Mutta en tiedä. Minä ymmärrän niin, että vain armosta voin pelastua, mutta en mitenkään voi itse väittää muille pelastuvani.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #104 : 22.11.09 - klo:19:18 »
En usko, että pelastusvarma kuvittelee tekevänsä noin. Tai nostaa tietoisesti itsensä Jumalan edelle. Ehkä se on usko tai tosi luja luottamus siihen, että pelastuu, koska uskoo. Mutta en tiedä. Minä ymmärrän niin, että vain armosta voin pelastua, mutta en mitenkään voi itse väittää muille pelastuvani.

No sitähä se juuri on uskoo pelastuvansa, koska uskoo. Näin tosiaankin monissa suunnissa ajatellaan. Että ihminen voi itsensä pelastaa ajattelun (uskoa) tai toiminnan kautta (tehdä hyviä töitä). Ja näin tietysti on, ettei kukaan nosta itseään tietoisesti Jumalan edelle, mutta oppi/teoria/väite nostaa ihmisen Jumalan edelle. Monet ihmiset eivät tiedosta tätä. Eivät ainakaan länsimaiset ihmiset, joille pienestä asti tolkutettu, että pystyt tekemään mitä tahansa.
Acta, non verba.