Kirjoittaja Aihe: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.  (Luettu 38783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #75 : 12.11.09 - klo:19:00 »
Minulle henkilökohtaisesti pelastusvarmuus niin kuin se useimmiten esitetään on täysin vieras ajatus. Pelastumme ainoastaan Jumalan armosta, emme omilla teoilla saati kokemuksilla. Kokemususko on minulle täysin vieras ja lähinnä omat tikapuut taivaaseen. Uskon vain Jumalaan ja hänen poikansa sovitustyöhön.

Joku taitaa nähdä punaista, mutta kerron hieman historiaani. Aikoinaan tulin uskoon kirkon piirissä. Eräs nuori kysyi minulta: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Sanoin totuudenmukaisesti, että ei. Sitten hän kysyi: "Haluatko saada sen?" Vastasin taas: "Haluan." Siitä kaikki lähti. Ei ole tarpeen tässä kertoa muita yksityiskohtia, mutta se rauha tuli ihan samalla tavalla kuin SeppS tuossa sanoo. Uskon vain Jumalaan ja hänen poikansa sovitustyöhön. Siitä alusta on kulunut jo kuudettakymmentä vuotta. Ja sama rauha on edelleen ja rauhan perustekin on sama.

Mielestäni kokemuksia ei tulisi pelätä, joskaan niitä ei ole tarpeen tavoitella. Sekin on kokemus, ettei ole kokemuksia.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #76 : 13.11.09 - klo:11:19 »
Joku taitaa nähdä punaista, mutta kerron hieman historiaani. Aikoinaan tulin uskoon kirkon piirissä. Eräs nuori kysyi minulta: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Sanoin totuudenmukaisesti, että ei. Sitten hän kysyi: "Haluatko saada sen?" Vastasin taas: "Haluan." Siitä kaikki lähti. Ei ole tarpeen tässä kertoa muita yksityiskohtia, mutta se rauha tuli ihan samalla tavalla kuin SeppS tuossa sanoo. Uskon vain Jumalaan ja hänen poikansa sovitustyöhön. Siitä alusta on kulunut jo kuudettakymmentä vuotta. Ja sama rauha on edelleen ja rauhan perustekin on sama.

Mielestäni kokemuksia ei tulisi pelätä, joskaan niitä ei ole tarpeen tavoitella. Sekin on kokemus, ettei ole kokemuksia.

Olen Niilo Yli-Vainion ajoista vastustanut ajatusta, että kaatuminen tai uskoon tulo olisi erityinen tapahtuma, jolla on oma päivänsä ja kellonaikansa. Ongelmallista tässä on se, että ihmisen usko ei ole pysyvää vaan alati vaihtuvaa esimerkiksi elämäntilanteiden mukaan. En sanokaan olevani uskova vaan rivi/arkikristitty. Uskon Jumalaan. Luotan hänen armoonsa. Se riittää minulle. Uskonnollista kokemusta en tarvitse, koska olen jo valmiiksi kristitty kaikkinen vikoineni. Kukaan ihminen ei ole täydellinen vaan olemme kaikki epätäydellisiä niin kristittyinä kuin uskovina.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #77 : 13.11.09 - klo:12:54 »
Joku taitaa nähdä punaista, mutta kerron hieman historiaani.

Minä näen siinä Jumalan pelastustyön.

Lainaus
Olen Niilo Yli-Vainion ajoista vastustanut ajatusta, että kaatuminen tai uskoon tulo olisi erityinen tapahtuma, jolla on oma päivänsä ja kellonaikansa. Ongelmallista tässä on se, että ihmisen usko ei ole pysyvää vaan alati vaihtuvaa esimerkiksi elämäntilanteiden mukaan. En sanokaan olevani uskova vaan rivi/arkikristitty. Uskon Jumalaan. Luotan hänen armoonsa. Se riittää minulle. Uskonnollista kokemusta en tarvitse, koska olen jo valmiiksi kristitty kaikkinen vikoineni. Kukaan ihminen ei ole täydellinen vaan olemme kaikki epätäydellisiä niin kristittyinä kuin uskovina.

Minä en lähde henkilökohtaisesti arvioimaan kenenkään uskoon tuloa ja vaeltamista, vaikka minullakin on lähinnä negatiiviset näkemykset kaatumisista ja kokemusten etsimisestä. Jätänkin arvioinnin Hänelle, jolle se kuuluu. Jumala vetää puoleensa tavalla jos toisella ja tärkeintä lienee, että vetää. Minullekin riittää Jumalan armon varassa taivaltaminen. Jos se ei kaikille riitä, mitä se minulle kuuluu...näin koen. Kaikki saavat minun puolestani ja oikeutetusti lausua omat mielipiteensä uskoon tulosta ja uskossa vaeltamisesta. Minulla vaeltaminen on heikkoa.

Körttiläisiä on syytetty siitä, että heillä ei ole pelastusvarmuutta. Minä olen tässä asiassa niin 'yks niittinen', että rohkenen ilmaista epäilyni pelastusvarmuudesta heille, jotka näin sanovat. Jumalan sana kun antaa selvästi ymmärtää, että taivaassa jos missä koetaan tässä suuria yllätyksiä. Olenkin ajatellut, että se körtti, joka ei ole uskollaan mesonut vanhurskautetaan, kun sen sijaan itsensä taivaskelpoiseksi luokitellut kokeekin päinvastaista.

Tässä toisen rivi/arkikristityn yksinkertaisia ajatuksia.

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #78 : 13.11.09 - klo:17:20 »
Saliksen kanssa samaa mieltä.
Toisaalta kokemukset ja muut voivat olla hyvästäkin, mutta on paljon sellaisia ihmisiä kun ei muuta teekkään kuin juoksee kokemusten perässä.

Jeesus on jossain muuallakin kuin siellä missä on meteliä ja kokemuksia.
Ei pitäisi olla niin, että uskovat seuraavat kokemuksia ja ihmeitä, vaan ihmeet ja merkit seuraavat niitä ja jotka uskovat.
Jotenkin on homma mennyt ihan päälaelleen.

Harvalla on omaa vakaumusta ja suhdetta. On sellaisia kristittyjä kun tarvii aina kokouksia ja seuroja, mutta omaa elämää ei sitten olekkaan.

Pelottaa nämä uskovat, sitten kun heidän kanssa juttelee, niin opeteltuja hokemia tulee ja ovat varmoja ja ehdottomia mielipiteissä ja huh ja huh.
Vaikeaa sellaisten kanssa.
Tälläisten epävarmojen ja armokerjäläisten keskellä on paljon kivempaa ja tilaa hengittää.

Jos joku on kokenut uskoontulon tai muuta, niin hyvä niin, mutta että sen varaan perustaa elämänsä ja sanoo että nyt on sellainen sisäinen rauha, niin se mietityttää.
Mitä jos ei tunnukkaan sisäinen rauha?
Sittenkö juostaan kokouksesta toiseen sitä hakemaan ja ollaan rauhattomia?

Lestadiolaisten kanssa kun olen paljon jutellut, niin he aina tolkuttavat sitä sisäistä rauhaa, mutta sitten kun oikein utelee, et onko se aina, niin tulee vastauksia et ei se nyt aina.

Noh miten kuten vain, mutta joku järki tässäkin touhussa tulisi olla.
Jeesuksesta voinee keskustella muutenkin kuin, että käänny, käänny, käännynyt hyvällä tai pahalla, mutta käännyttävä sun on..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #79 : 13.11.09 - klo:18:02 »
Minäkin olen sitä mieltä, että kauheita nuo muut ihmiset, kun nuin tekevät.
Huhhuh, kummia ovat.

Minäkin paheksun joitain fiilistenhakukeinoja.
esim. alkoholilla haetaan erilaisia fiiliksiä ja apua moniin asioihin.
Irtosuhteet on myös eräs fiilisten hakujuttu, jota paheksun.

Tuli nyt mainittua pari fiilisjuttua, jota minäkin paheksun, niin ei tule nyt sitten kellekään sellaista kuvaa, että minä jotenkin hyväksyn kaikki fiilistelyt.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #80 : 13.11.09 - klo:18:13 »
Kyösti, en vihaa niitä ihmisiä kun käy päälle kuin höyryjuna, mutta on se vaikeeta olla sen hyökkäyksen kohteena olla vai eikö?

Noi sun moralisointisi on hyvä laukoa kun ei ole sinkku, mutta onko susta se seksi niin hirveetä, että sitä ei sovi kuin avioliitossa ja miksi jos niin?

Alkoholinkäytöstä sen verran, että minusta se juominen ei ole ongelma, vaan se miksi Jeppe juo?
 Olisiko sinunkin parempi miettiä sitä ennen moralisointejasi.

Noh ehkä vettä Hanhen selkään on puhua moralisoinnista miehelle, joka on kuin niiniven saarnaaja katuevakelioimis ikkunansa kanssa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #81 : 13.11.09 - klo:18:40 »
Lainaus
Noh ehkä vettä Hanhen selkään on puhua moralisoinnista miehelle, joka on kuin niiniven saarnaaja katuevakelioimis ikkunansa kanssa.

Tee parannus!

santtu-62

  • Vieras
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #82 : 13.11.09 - klo:18:48 »
Tytön saatoin raskaaksi, pullon tyhjensin, riitaa haastoin, pimeydessä vaelsin, itseni kanssa taistelin, muita ihmisiä väkivalloin kohtelin, en armoa tuntenut sinua enkä itseäni kohtaan…

Minä katuisin vaan en tiedä kuinka enkä edes minkä tähden…

Kunnes minut Sinä omalle polulle ohjasit ja neuvon annoit… siihen minä uskon … yksin sinuun Herrani.

SV.73.
3. Eksyn yksin yössä.
Toivottoman työssä
armon kadotan.
Etsin tietä taivaan,
mutta vaivun vaivaan,
nousen, lankean,
nostaen
ja kantaen
minut armohelmaan paina,
hoida, Jeesus, aina.

Väinö Malmivaara
Sävelmä Johann Crüger

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #83 : 13.11.09 - klo:18:53 »
Tee parannus!
??? Parannus juomisessa vai seksin suhteen?
Varmastikkin molemmissa olisi parantamisen varaa.

Kyösti voisit vielä hommata sellaisen säkin yllesi kun olet siinä Manskulla ja jakaa lappua, Herra on tuhoava Helzingin jos ette tee parannusta ja luovu synneistä.

Pooh siirrytään yksityisviesteihin.

Benkku taas niin syvällisiä viisauksia jakeli, et anteeksi kun ei Perjantai iltana vaan ymmärrä. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #84 : 13.11.09 - klo:18:53 »
"Parannus" on hieman yksipuoinen käännös Jeesuksen käyttämästä sanasta. Yhtä hyvin se voitaisiin sanoa suomeksi, että "tarkistakaa kantanne", "olkaa valmiit muutokseen" tai
"muuttakaa mielenne".      Jaakko Heinimäki, Vapahtajan varpajaiset.

Näin ajateltuna satavuotinen perintösana vaatimuksenomaisena muuttuukin vapaehtoiseen mielenmuutokseen ja kasvuun viittaavaksi kääntymiseksi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #85 : 13.11.09 - klo:18:58 »
"Parannus" on hieman yksipuoinen käännös Jeesuksen käyttämästä sanasta. Yhtä hyvin se voitaisiin sanoa suomeksi, että "tarkistakaa kantanne", "olkaa valmiit muutokseen" tai
"muuttakaa mielenne".      Jaakko Heinimäki, Vapahtajan varpajaiset.

Näin ajateltuna satavuotinen perintösana vaatimuksenomaisena muuttuukin vapaehtoiseen mielenmuutokseen ja kasvuun viittaavaksi kääntymiseksi.



Ainakaan enempi mielipuoliseksi mun mieleni ei voi muuttua. :icon_eek:

Riitta mummi.. anteeksi kaikki edesmenneet piikitykset sun kirjoituksiasi kohtaan.
Ei ole ollut meininki piikitellä, mut mieleni on pikkasen sellainen et piikittelen, eli pistän kuus nolla, vaikka  ei se oo kivaa tai oikein.
Jotenkin pelkään ihmisten suuttumisia ja siksi yritän kääntää asiat huumoriksi.
Anteeksi jos kirjoituksiasi olen kääntänyt huumoriksi..
Omatuntoni pikkasen sanoo, et oisin-.

Ja hyvää yötä foorumi, nyt lopetan kirjoitteluni tältä iltaa, jos ei sitten Myyrä tule nyt soi osioon.
« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo:19:01 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #86 : 13.11.09 - klo:19:21 »
Sanoa suomeksi, että "tarkistakaa kantanne", "olkaa valmiit muutokseen" tai
"muuttakaa mielenne".      Jaakko Heinimäki, Vapahtajan varpajaiset.
Näin ajateltuna satavuotinen perintösana vaatimuksenomaisena muuttuukin vapaehtoiseen mielenmuutokseen ja kasvuun viittaavaksi kääntymiseksi.
:023:
Ajattele, pohdi ja tee sitten mitä pitäisi tehdä. :eusa_angel:

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #87 : 13.11.09 - klo:20:36 »
Osaattepa olla erityisen rakkaudellisia toisianne kohtaan.....ja varsinkin sitä keskustelijaa, jonka hengellinen koti ja syntymäpaikka ei ole ollut herännäisyys.....

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #88 : 13.11.09 - klo:21:42 »
Vasara.
Pitäiskö mua sitten vihata?

Mikä vika on lestadiolaisuudessa?
Mikä erityisesti sua mussa ärsyttää?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #89 : 13.11.09 - klo:21:54 »
Ottamatta sen kummemmin kantaa näihin viimeisiin kommentteihin,
   -täällä on sangen monenkirjavaa porukkaa taustaltaan ja tyyliltään
   -täältä löytyy loistavia satiirikkoja ja toisinaan ihan verbaalista ilotulitusta
   -hyvin usein täällä puhutaan toisten ohi ja ymmärretään asiat eri tavalla kuin kirjoittaja on tarkoittanut

Sanalla sanoen me olemme erilaisia. Saman asian voi ymmärtää niin monella tavalla. Osa asioista on sellaisia, että jos sellaista mainitsee tällä foorumilla, niin väärinymmärrys on taattu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.