Kirjoittaja Aihe: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.  (Luettu 38825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #45 : 11.08.09 - klo:19:28 »
En minäkään irtosuhteita ja vapaata seksiä ymmärrä. Mutta siihen ei kuulu seurustelevan, avioliittoon tähtäävän parin seksi.
Yksi asia ON muuttunut Raamatun ajoista. Ehkäisy on keksitty. Käskyt on keksitty suojelemaan ihmistä, ei huvin tai kiusanteon vuoksi. Nykyään suojelee myös se kondomi.
Ehkäisystä huolimatta meidän kuopus sai alkunsa paria vuotta aiemmin kuin olimme itse suunnitelleet. Ei se mitään, ihana tyttö.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #46 : 16.08.09 - klo:13:03 »
Eikä kondoomi suojaa välttämättä taudeiltakaan, niitä menee rikki ja muuta. On isot pojat kertoneet.

Peruskysymys minne se suttunen seksi oikein kuuluu on varmaankin jokaiselle oma asia.
Toisille vasta avioliitossa ja toisille seurustelusuhteessa ja toisille milloin vaan onnistuu saamaan tai haluaa.

Onhan sen harrastamisessa vaaransa, mutta kait sekin kuuluu elämään?
Pikkasen harmistuttaa kun ne jotka eniten on sekoillu seksin tai viinan kanssa siitä eniten moralisoi. Sitten tuntuu että tälläiset sinkut suhtautuu aika sallivasti asiaan.
Toinen moralisti ryhmä on avioliitossa olevat. Varmaankin he ovat jotenkin kateellisiakin toisten vapaudelle, mutta ainakin se on helppo tuomita muita kun itsellä ei ole ongelmia sen saamisen kanssa.

En tiedä kyllä toista maata jollei sitten arabimaissa missä ollaan yhtä tuomitsevia seksin suhteen.
Ei Ruotsissa ei Saksassa ei Englannissa ai USA ssa olla näin suvaitsemattomia asian suhteen ja onko se nyt kuitenkaan niin iso ja vaarallinen ja tuhoava synti?

Jos nyt syntejä pitäisi laittaa pahennusjärjestykseen, niin kyllä ihmisten asenteet ja viha toista kohtaan ovat minusta isompia asioita kuin ulkoiset synnit.
Mielummin olen jonkun kanssa josta löytyy rakkautta, kuin jonkun tiukan kristillisen moraalin vartijan jonka vieressä ei ole tilaa edes hengittää vapaasti.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #47 : 16.08.09 - klo:17:00 »
Eikä kondoomi suojaa välttämättä taudeiltakaan, niitä menee rikki ja muuta. On isot pojat kertoneet.

Peruskysymys minne se suttunen seksi oikein kuuluu on varmaankin jokaiselle oma asia.
Toisille vasta avioliitossa ja toisille seurustelusuhteessa ja toisille milloin vaan onnistuu saamaan tai haluaa.

Onhan sen harrastamisessa vaaransa, mutta kait sekin kuuluu elämään?
Pikkasen harmistuttaa kun ne jotka eniten on sekoillu seksin tai viinan kanssa siitä eniten moralisoi. Sitten tuntuu että tälläiset sinkut suhtautuu aika sallivasti asiaan.
Toinen moralisti ryhmä on avioliitossa olevat. Varmaankin he ovat jotenkin kateellisiakin toisten vapaudelle, mutta ainakin se on helppo tuomita muita kun itsellä ei ole ongelmia sen saamisen kanssa.

En tiedä kyllä toista maata jollei sitten arabimaissa missä ollaan yhtä tuomitsevia seksin suhteen.
Ei Ruotsissa ei Saksassa ei Englannissa ai USA ssa olla näin suvaitsemattomia asian suhteen ja onko se nyt kuitenkaan niin iso ja vaarallinen ja tuhoava synti?

Jos nyt syntejä pitäisi laittaa pahennusjärjestykseen, niin kyllä ihmisten asenteet ja viha toista kohtaan ovat minusta isompia asioita kuin ulkoiset synnit.
Mielummin olen jonkun kanssa josta löytyy rakkautta, kuin jonkun tiukan kristillisen moraalin vartijan jonka vieressä ei ole tilaa edes hengittää vapaasti.

Onko se moralisointia, jos haluaisi, että NUORILLE OPETETTAISIIN, miten heidän kannattaisi toimia. Minusta on ihan turhaa mennä paasaamaan sitten, kun p***** on jo housussa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #48 : 16.08.09 - klo:17:03 »
Anteeksi, Viisveisaaja, ei ollut tarkoitus kirjoittaa niin kärkevästi. Älä ota ihan henkilökohtaisesti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #49 : 16.08.09 - klo:21:29 »
Mä oon niin tyhmä, että en edes huomaa loukkauksia.

Musta nuoret nyt harrastaa seksiä ja se on nykyaikaa ja kait mennyttäkin.
Ikävää että viimeinen jolle nuori uskoltaa mennä juttelemaan niistä asioista ja ongelmista on moralisti kristityt tai kristityt yleensä.
 Ja jos nyt sattuu niin että käy hassusti ja miettii tekiskö abortin tai itsarin, niin ikävää että viimeinen jolle voi mennä juttelemaan on ns. kristitty.

Minusta vois koulussa opettaa, että jos teet niin muista ehkäisy..
ja jos mulle tulee joku moralisoimaan, niin kyllä huomautan huomauttajan omasta elämästä ja armottomuudesta ja asenteista niin kovasti takaisin, että muistaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #50 : 16.08.09 - klo:22:05 »
Mä oon niin tyhmä, että en edes huomaa loukkauksia.

Musta nuoret nyt harrastaa seksiä ja se on nykyaikaa ja kait mennyttäkin.
Ikävää että viimeinen jolle nuori uskoltaa mennä juttelemaan niistä asioista ja ongelmista on moralisti kristityt tai kristityt yleensä.
 Ja jos nyt sattuu niin että käy hassusti ja miettii tekiskö abortin tai itsarin, niin ikävää että viimeinen jolle voi mennä juttelemaan on ns. kristitty.

Minusta vois koulussa opettaa, että jos teet niin muista ehkäisy..
ja jos mulle tulee joku moralisoimaan, niin kyllä huomautan huomauttajan omasta elämästä ja armottomuudesta ja asenteista niin kovasti takaisin, että muistaa.

Vaikutat aika symppikseltä että en ihan viitsisi alkaa riitelemään. Eri mieltä tohdin kuitenkin olla. No, ihan mukava, että et ottanut loukkauksena. En sitä siksi toki tarkoittanutkaan.

En kyllä voi millään muotoa allekirjoittaa sitä, että jos nuori miettii aborttia tai itsaria, että viimeinen henkilö, jolle siitä voisi puhua on ns. kristitty. Itse olen tavannut kristittyjä, jotka neuvovat aikanaan, mutta eivät tuomitse jälkeenpäin.

En voi käsittää, miksi on niin vaikeaa erottaa toisistaan elämäntaitojen opettaminen ja elämästä palautteen antaminen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #51 : 16.08.09 - klo:22:29 »
Hei Viisveisaaja ja muut!

Monenlaisista kipeistä asioistaan, vaikeista valinnoistaan ja tuskistaan ihmiset juttelevat, nuoretkin! En tiedä, mihin arviointiin perustuu mielipide, että nuoret vasta viimeisenä vaihtoehtona puhuvat asiastaan kristitylle. Kirkon papit sekä nuoriso- ja diakoniatyöntekijät eivät liene häävejä kristittyjä, mutta eivät kokemukseni mukaan ole läheskään aina viimeinen hätävara - monelle sensijaan ensimmäinen ihminen, jolle voi purkautua.

Monella nuorella on liian paljon kannettavaa.

miettii lähes 35:n vuoden nuorisotyön kokemuksella

Mauno

myyrä

  • Vieras
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #52 : 16.08.09 - klo:23:02 »


Minusta vois koulussa opettaa, että jos teet niin muista ehkäisy..


Kyllähän kouluissa annetaan seksivalistusta. Puhutaan kondominkäytöstä, ehkäisypillereistä yms. Kaikissa kouluissa ei vaan ole terveydenhoitajaa, joka näistä puhuisi. Lehtihaastattelussa lähes jokainen nuori oli tyytyväinen kouluissa saatavaan opetukseen.

Loppu on sitten kiinni nuorista itsestään. Sitäpaitsi kortsut on kalliita. Muistan sen kouluajoilta kun niihin meinasi mennä kaikki rahat. :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #53 : 16.08.09 - klo:23:20 »
Hei Viisveisaaja ja muut!

Monenlaisista kipeistä asioistaan, vaikeista valinnoistaan ja tuskistaan ihmiset juttelevat, nuoretkin! En tiedä, mihin arviointiin perustuu mielipide, että nuoret vasta viimeisenä vaihtoehtona puhuvat asiastaan kristitylle. Kirkon papit sekä nuoriso- ja diakoniatyöntekijät eivät liene häävejä kristittyjä, mutta eivät kokemukseni mukaan ole läheskään aina viimeinen hätävara - monelle sensijaan ensimmäinen ihminen, jolle voi purkautua.

Monella nuorella on liian paljon kannettavaa.

miettii lähes 35:n vuoden nuorisotyön kokemuksella

Mauno

Ai täällä vaan seksi jutuista. No joo sama työpaikallakin.. :017:

Pirska ja Mjyyrä ihan samaa mielipuolta teitin kanssa ja anteeksi kun taas olin väärässä.

Mauno varsinkin. Erehdyin vissiin mielessäni foorumista sillä körtithän on armon alla ja armokerjäläisiä ja armahtavaisia.
Oikeesti tuli mieleen jo silloin kun oltiin siellä suviseura tai joku tapaamisessa, että Mauno iso ja rauhallinen ymmärtäväinen mies tolle voisi alkaa ripittäytymään.
 Körteille varmasti nuoretkin ripittäytyy ja avautuu.
Jotenkin mun mielessä oli kuva sellaisista moralisti kristityistä kun kirjoittelin tossa aiemmin.
Anteheksi puoleltani.

Juu Myyrä kallitahan kait nuo on.
Ai sellasta sulla nuoruudesa, mulla taas ujous ku ei kehdannu mennä ostamaan. No ei sitä silleen oikeesti tullu oikeen tehtyäkään, mut kovasti kavereille aina kehuttiin.
 :002:
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #54 : 16.08.09 - klo:23:37 »


Juu Myyrä kallitahan kait nuo on.
Ai sellasta sulla nuoruudesa, mulla taas ujous ku ei kehdannu mennä ostamaan. No ei sitä silleen oikeesti tullu oikeen tehtyäkään, mut kovasti kavereille aina kehuttiin.
 :002:

No, suurin osa varmaan munkin luokkalaisista oli ujoja enkä usko kaikilla olleen seksikokemuksia. Mulla on ollu varmasti erilainen nuoruus kuin monella muulla eikä vaan mulla vaan oli niitä muitakin. Koulunkäynti siitä kärsi ja pahasti kun lintsasi ja peuhasi kaljan/halvan viinin ja tyttöjen kanssa kaiket päivät ja yöt. On se vaan ihme ja hyvä, ettei siitä touhusta lapsia siunaantunut. Ei ainakaan kukaan ole isäksi tullut puhuttelemaan.

Tämä menee nyt kirkkasti yli otsikon enkä tästä enää jatka.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #55 : 17.08.09 - klo:10:14 »
Minulle henkilökohtaisesti pelastusvarmuus niin kuin se useimmiten esitetään on täysin vieras ajatus. Pelastumme ainoastaan Jumalan armosta, emme omilla teoilla saati kokemuksilla. Kokemususko on minulle täysin vieras ja lähinnä omat tikapuut taivaaseen. Uskon vain Jumalaan ja hänen poikansa sovitustyöhön.

Niin minäkin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #56 : 17.08.09 - klo:14:48 »
onko tämä "seuratuvan" aihetta?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #57 : 31.08.09 - klo:15:00 »
Männävuosina olin kovassa syyllisyydentunnossa ja pelastusepävarmuudessa kun en ollut kesä-aikaan käynyt kirkossa kuin muutaman kerran.
Nyt ei enää tarvinne näitä kertakäyntejä laskea. Vaan kaipuu Sanan kuuloon ja veisaamiseen yltyy. Onneksi ensi sunnuntaina alkaa taas helpottaa. Seurat jatkuvat kesätauon jälkeen ja yleensä käymme aamusella Jumalanpalveluksessa.
Tapaamiset kirkonmäellä ja seuratuvissa ovat miulle ylen tärkeitä. Olen ainakin yhtä
sosiaalinen luonne kuin "lapsenlapseni" Tiitiäinen. Nyt kun olen vuoden-puolitoista ollut
erossa entisistä populoista, tuntuu kuin erakkona elelisi.

Parannuksentekoa pitäisi olla, jokapäiväisesti. Nyt olen vaan niin laiskalla tuulella, etten jaksa edes ajatella. Ajoittainen laiskuus on helmasyntini. :-[
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #58 : 31.08.09 - klo:15:34 »


 Ajoittainen laiskuus on helmasyntini. :-[

Ahkeruus on ilomme, laiskuus intohimomme. Että eipä sitä ole täälläkään hurraamista. :039:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #59 : 31.08.09 - klo:17:10 »
Ahkeruus on ilomme, laiskuus intohimomme. Että eipä sitä ole täälläkään hurraamista. :039:

Mielestäni parasta parannuksenteko on elää normaalia elämään niin hyvin kuin mahdollista. Ihminen ei itseään pysty parantamaan. Sen takia myös parannuksentekokin on enemmänkin seurausta siitä, että ihminen ajattelee olevansa kaikkivoipainen.
Acta, non verba.