Kirjoittaja Aihe: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.  (Luettu 38675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #30 : 04.08.09 - klo:08:52 »
etkö Sinä olekaan ottanut suodatinta pois... körttifoorumilla saa ottaa suodattimen pois... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #31 : 04.08.09 - klo:17:24 »
Ehkä Pirska nyt ottelee pikkasen liian henkilökohtaisesti sen,että jotkut ovat erimieltä asioista ja jopa vastaankin.

Ei kannata liikaa välittää vaikka jotkut tälläiset kuin minä, jotka on pihalla aika monessakin asiassa ja ei ole oikein edes osannut spesifikoida mihin kuuluisi uskonnolliselta vakaumukseltaan on eri mieltä tai näkevät asiat erilailla.
 
Jos nyt sara ja anna ovat omasta mielestään oikein ymmärtäneet kuinka herännäisyyden tulee olla, niin mitäpä siitä.
 Onhan se tietysti hyvä sanoa minkä asian näkee toisin ja puollustella näkökulmaansa, mutta ei kannata loukkaantua ainakaan mistään.
Aika pieniä ihmisiähän täällä ollaan ja asiat selvinnee vasta taivaassa lopullisesti. :039:




Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #32 : 04.08.09 - klo:17:34 »
Ehkä Pirska nyt ottelee pikkasen liian henkilökohtaisesti sen,että jotkut ovat erimieltä asioista ja jopa vastaankin.

Ei kannata liikaa välittää vaikka jotkut tälläiset kuin minä, jotka on pihalla aika monessakin asiassa ja ei ole oikein edes osannut spesifikoida mihin kuuluisi uskonnolliselta vakaumukseltaan on eri mieltä tai näkevät asiat erilailla.
 
Jos nyt sara ja anna ovat omasta mielestään oikein ymmärtäneet kuinka herännäisyyden tulee olla, niin mitäpä siitä.
 Onhan se tietysti hyvä sanoa minkä asian näkee toisin ja puollustella näkökulmaansa, mutta ei kannata loukkaantua ainakaan mistään.
Aika pieniä ihmisiähän täällä ollaan ja asiat selvinnee vasta taivaassa lopullisesti. :039:






Olet ihan oikeassa. Oikeastaan nyt olen jo lauhtunut, kun sain "puhuttua suuni puhtaaksi". En oikeastaan yritä edes peitellä närkästymistäni noista kommenteista. Itse asiassa arvasin jo etukäteen mitä tuleman pitää. Koen hirveän tärkeänä sen, että saan sanoa juuri niin kuin ajattelen. Mieluummin näin kuin että olen olevinani eri mieltä ja minua täällä kiitetään hyvyydestäni.

Elämässäni olen aina halunnut välttää tyhmät riskin otot, ettei tarvitse sitten märistä jälkeenpäin. Samaa haluaisin tietysti lapsilleni siksi, että onhan minulla sitä turvatumpi vanhuus, mitä paremmin lapseni menestyvät.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #33 : 04.08.09 - klo:20:49 »
Alkoholiin ja sukupuolielämään liittyvät kannanotot nostavat tunteet pintaan. Se on ymmärrettävää, ovathan molemmat helposti havaittavia (media, katuelämä, netti) ja toisaalta itse kullekin läheisiä, seksi tunnetulla tavalla ja voimaperäinen alkoholinkäyttö vähintäänkin ympäristötekijänä.

Herännäisyys ei ole ottanut yhdistyksenä kantaa näihin asioihin. Sen sijaan herännäisyyteen lukeutuvat (Siionin virsiä veisaavat) ihmiset ovat kantoja ottaneet, niin täällä foorumilla kuin yhteiskunnallisessa toiminnassa laajemminkin.

Mielestäni samanarvoisia kannanottojen kohteita voisi olla muitakin.

Esimerkiksi taloudellinen päätöksenteko. Kun yritysjohtaja ajaa läpi työvoiman vähennyspäätöksen tavoitteenaan osinkotuottojen pitäminen tietyllä tasolla tai osakkeen pörssiarvon laskun pysähdyttäminen, sekin sisältää mielestäni myös eettisen kannanoton siinä missä esimerkiksi snapsikannustukset rapujuhlissa. Sillä erotuksella vain, että hiprakassa hoilaava liikehenkilöporukka ei aiheuta kovin laajaa vahinkoa. Virka-aikana tehdyt toimet ovat turmiollisempia.

Jos minä kannatan tällä foorumilla (lienenkö kannattanutkin...) yritysten tiukkoja henkilöstökulujen karsintatoimia taloudellisen realismin nimissä, niin saanko niskaani kommenttiryöpyn epäkristillisestä yritysetiikasta Aamos-sitaatein höystettynä? Tai jos esitän veropoliittisen kannanoton, vedetäänkö Josef-kortti (viljatuloveron kehittäjä) esiin?

Kumpi on pahempi:
a) kyllä me otetaan pari paukkua avokin kanssa joka perjantai, ja kyllä tekee gutaa!
b) nyt on vähennettävä väkeä ja alennettava alihankkijoille maksettuja korvauksia reilusti, ja ilman viinaa on muuten aviopuolison kanssa toimeen tultu koko neljännesvuosisadan taival!

Taitaa tehtävä kyllä sopia paremmin riparikäyttöön. Siellä sitä pohditaan turmeltumattomin mielin...

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #34 : 05.08.09 - klo:07:51 »
mitenköhän paljon körttifoorumilaiset kiskoisivat viinaa rapujuhlissa?... paljon erilaisia vastauksia saataisiin... KÖRTTILÄISYYS EI OLE TÄTÄ VARTEN!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #35 : 05.08.09 - klo:08:02 »
Missä ne rapujuhlat järjestetään?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #36 : 05.08.09 - klo:10:05 »
Missä ne rapujuhlat järjestetään?

Oiskohan Aholan saaressa?
Mä tuun mukaan.
Ja jos sellaisia ei ole, ni järjestetään.

Hauskaa kun kaikilla on omat Jerusaleminsa minne tehdä pyhiinvaelluksia.
Yks hauskimmista on esikoisilla, Heillä on Jellivaara Ruotsissa minne pitää mennä tai ei ole niinku mitään.
Hellarit käy Israelissa ja körtit Aholansaaressa ja kansanraamattulaisilla oli joku leirintäalue paikka ja oliko se Ryttylä.
VL-lestadiolaisilla kanssa on ainakin Jämsän opisto ja kellä mitäkin.

Tälleen hyvä kun ei ole sitoutunut mihkään, niin voi käydä joka paikassa.
Vaikkakin haluaisin sitoutua ja körtit nyt on lähinnä omia uskonnollisia tuntoja, vaikkakin joissain asioissa ikävä kyllä kaukana.

Rapujuhlat jonkun porukan kanssa vois olla kivat ja sitten vielä uskosta ja politiikasta keskustelu kiellettynä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #37 : 05.08.09 - klo:10:53 »
Olisi kyllä hyvä, että rapujuhlissa ei puhuttaisi uskosta ja politiikasta... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #38 : 05.08.09 - klo:14:59 »
Alkoholiin ja sukupuolielämään liittyvät kannanotot nostavat tunteet pintaan. Se on ymmärrettävää, ovathan molemmat helposti havaittavia (media, katuelämä, netti) ja toisaalta itse kullekin läheisiä, seksi tunnetulla tavalla ja voimaperäinen alkoholinkäyttö vähintäänkin ympäristötekijänä.

Herännäisyys ei ole ottanut yhdistyksenä kantaa näihin asioihin. Sen sijaan herännäisyyteen lukeutuvat (Siionin virsiä veisaavat) ihmiset ovat kantoja ottaneet, niin täällä foorumilla kuin yhteiskunnallisessa toiminnassa laajemminkin.

Mielestäni samanarvoisia kannanottojen kohteita voisi olla muitakin.

Esimerkiksi taloudellinen päätöksenteko. Kun yritysjohtaja ajaa läpi työvoiman vähennyspäätöksen tavoitteenaan osinkotuottojen pitäminen tietyllä tasolla tai osakkeen pörssiarvon laskun pysähdyttäminen, sekin sisältää mielestäni myös eettisen kannanoton siinä missä esimerkiksi snapsikannustukset rapujuhlissa. Sillä erotuksella vain, että hiprakassa hoilaava liikehenkilöporukka ei aiheuta kovin laajaa vahinkoa. Virka-aikana tehdyt toimet ovat turmiollisempia.

Jos minä kannatan tällä foorumilla (lienenkö kannattanutkin...) yritysten tiukkoja henkilöstökulujen karsintatoimia taloudellisen realismin nimissä, niin saanko niskaani kommenttiryöpyn epäkristillisestä yritysetiikasta Aamos-sitaatein höystettynä? Tai jos esitän veropoliittisen kannanoton, vedetäänkö Josef-kortti (viljatuloveron kehittäjä) esiin?

Kumpi on pahempi:
a) kyllä me otetaan pari paukkua avokin kanssa joka perjantai, ja kyllä tekee gutaa!
b) nyt on vähennettävä väkeä ja alennettava alihankkijoille maksettuja korvauksia reilusti, ja ilman viinaa on muuten aviopuolison kanssa toimeen tultu koko neljännesvuosisadan taival!

Taitaa tehtävä kyllä sopia paremmin riparikäyttöön. Siellä sitä pohditaan turmeltumattomin mielin...

Mt
Tuo esimerkki kumpi on pahempi on sikäli ongelmallinen, että kohdassa b ei ole mainittu, mikä on syy väen vähentämiseen. Minusta ei olisi yritystä johtamaan, mutta sen verran ymmärrän, että jos yrityksen tuotteita ei osta kukaan, niin ei kai sellainen yritys voi loputtomiin työllistää ketään. Tietysti on eri asia, jos tarkoitus on vain maksimoida optiomiljoonat sijoittajille.

Toinen mielenkiintoinen seikka esimerkissä on, että väkisinkin tuli mieleeni autokoulun esimerkit kevyestä liikenteestä. Ne esimerkit oli viisaasti ihan tarkoituksella laadittu niin, että auton täytyi aina väistää polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Samalla tavoin olen huomannut, että verrattaessa aviopareja avopareihin edellämainitut leimataan tarkoituksella inhottavammiksi. Jos antaisin hyvin karrikoidun esimerkin, niin se olisi vaikkapa seuraavanlainen:

Aviopari:
Hääpäivä on parasta ennen päivä.
Isäntä impo, emännällä jatkuva "päänsärky"
Molemmat rumia, lihavia, tylsistyneitä ja ilkeitä.
Syövät kylmää kaurapuuroa suoraan kattilasta ja ovat niin tylsiä että pölisee.
Lihovat, pierevät ja haisevat.
Isäntä innostuu ainoastaan nähdessään naapurin kurvikkaan sinkkunaisen.

Avopari:
Viriili isäntä ja hehkeä emäntä, aktiivinen rakkauselämä.
Molemmat kauniita, hoikkia, innostuneita ja hyväsydämisiä.
Syövät trendikkäästi kevyttä runsaasti kasviksia sisältävää luomuruokaa.
Harrastavat liikuntaa aktiivisesti.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #39 : 05.08.09 - klo:15:34 »
me olemme aviopari... 26 vuotta naimisissa... vaimoni on Miss Suomen sukua ja minä olen vaatimaton sekä hyvännäköinen adonis...  :icon_lol:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #40 : 05.08.09 - klo:16:31 »
me olemme aviopari... 26 vuotta naimisissa... vaimoni on Miss Suomen sukua ja minä olen vaatimaton sekä hyvännäköinen adonis...  :icon_lol:
Myös mt on hyvin komea. :eusa_angel:
Jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, niin edellinen ei missään tapauksessa ole tarkoitettu vinoiluksi juhanille. mt:n kuva vain saa minut aina hilpeälle tuulelle.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #41 : 05.08.09 - klo:22:45 »

Viriili isäntä ja hehkeä emäntä, aktiivinen rakkauselämä.
Molemmat kauniita, hoikkia, innostuneita ja hyväsydämisiä.
Syövät trendikkäästi kevyttä runsaasti kasviksia sisältävää luomuruokaa.
Harrastavat liikuntaa aktiivisesti.


Tämähän on selvä kuvaus meistä, ainut fiba, ei olla avopari. Naimisissa on oltu onnellisesti jo 27 vuotta.  :icon_lol:
Pyryharakka

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #42 : 06.08.09 - klo:19:55 »
Tuo Pirskahan puhuu asiaa. Kyllä esiaviolliset jutut ei kuulu kristitylle, seurusteluaika on tutustumista varten ja silloin on hyvä myös hieman koetella toisen huumoria, luonnetta, elämäntapaa ja moraalin lujuutta.On höpsön töpsön puhetta että "nykyaikana" siihen ei pystyttäs. (Taas tuo "nykyaika" sana joka on klisee koska 1253ekr elivät kans sitä silloista "nykyaikaa"). Raamatun sana ei muutu vaikka vuodet vierii, on aivan turhaa sipistelyä muuttaa tai alkaa tulkita "ikuista sanaa ja kirjaa joka on meidän tärkein oppiteos"
Itse olen elänyt tuon irtosuhde ja vapaan seksin ajan elämässäni. Mitä siitä sain ??  Joku luulee että elämänkokemusta, mutta paskan marjat. Sain myöhemmin omantunnontuskia ja itsesyytöksiä kun jumala alkoi ravistella jätkää tolkkuun.
Mielestäni kristityn ihmisen kuuluu ottaa vastuu lapsestaan kun kerta lapsia maailmaan hommaa vai onko se tekotapa pelkästään kivvaa, muttei vastuu? Eli ottaa vastuu ja yrittää opettaa ja ohjata jotta lasten elämä olisi selvempää ja vois haistattaa hevonpeet kaverien aiheuttamalle paineelle siiinäkin asiassa.Kun antaa lapselle nöyrän mielen mutta TERVEEN ja hyvän itsetunnon niin ollaan jo paremmalla puolella siinäkin asiassa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #43 : 11.08.09 - klo:12:05 »
Itse olen elänyt tuon irtosuhde ja vapaan seksin ajan elämässäni. Mitä siitä sain ??  Joku luulee että elämänkokemusta, mutta paskan marjat. Sain myöhemmin omantunnontuskia ja itsesyytöksiä kun jumala alkoi ravistella jätkää tolkkuun.

En minäkään irtosuhteita ja vapaata seksiä ymmärrä. Mutta siihen ei kuulu seurustelevan, avioliittoon tähtäävän parin seksi.
Yksi asia ON muuttunut Raamatun ajoista. Ehkäisy on keksitty. Käskyt on keksitty suojelemaan ihmistä, ei huvin tai kiusanteon vuoksi. Nykyään suojelee myös se kondomi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: pelastusepävarmuus ja parannuksenteko vol 2. tai 3.
« Vastaus #44 : 11.08.09 - klo:12:22 »
Niin minäkin luulin aikanaan. Luulin jotta avioon menen, kuinka moni nykyään niin luleekaan.
Ihminen voi luulla jotta tässä nyt mennään avijoon ja se siitä. Mutta kun luulo mennä avioon ja avioliitossa olo on kaksi eriasiaa, niin moni seurustelu jossa on seksiä päättyy ennen avioliittoa kun "kasvettiin erilleen".
Jos voisin aloittaa puhtaalta pöydältä niin ainakin tuon asian suhteen noudattaisin käskyjä täysin. On monia käskyjä joita voimme helposti noudattaa jos vaan on uskoa ja riittävästi tahtoa, lujuutta.
Yksi käsky on jota on vaikea noudattaa vaikka jotkin sanoo että se on helpoin noudatettava eli ÄLÄ TAPA. Ihminen voi haluamattaan vahingossa tappaa toisen missä vain. Työpaikoilla, liikenteessä, harrastuksissa, kotona....... Melkein missä vaan.
Haluan korostaa jotta puhun omasta elämästäni ja vijoistani ja kuinka yritän niitä rautalangasta vääntämällä korjata.