Kirjoittaja Aihe: Itse valittu jumalanpalvelus  (Luettu 11697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #15 : 24.08.11 - klo:17:02 »
:003:


. Sen takia että meidät on tehty niin että järki pelaa, ymmärrys toimii, kohtuullisuus on hallussa, raajat kasvavat jne.


Tähän liittyen on nyt helppo sanoa että Raamattukin kehottaa meitä etsimään Luojaa Hänen töissään, siis myös ihmiselämässä. Mitä se merkitsee että ihminen kasvaa aikuiseksi ja jättää lapsuuden?  mitä se merkitsee että pitää kävellä siltaa pitkin eikä voi lentää joen yli?

Jos Luojaa halutaan tarkkailla ja etsiä Hänen töissään niin se se on Jumalan puhetta ja saarnaa!  Raamattukin opettaa että kyllä "Herra puhuu monin tavoin, sitä vain (tahdota?) aina huomata".
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #16 : 24.08.11 - klo:18:43 »
Jampe, eikö ois helpompi määritellä laatua kuin määrää?
Että rukoileminen rukoilemisen vuoksi tai Jumalan vuoksi on vähän tarpeetonta, mutta itsensä vuoksi saa rukoilla aina kun haluaa? (En siis tarkoita rukousvastauksia vaan sitä, että saa rukoilla aina kun rukoileminen itsestä tuntuu hyvältä ja tarpeelliselta. Vaikka se siltä tuntuiskin useammin kuin neljä kertaa päivässä.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #17 : 24.08.11 - klo:19:40 »
Minulla on rukouksen raja muuhun mieleni toimintaan jotenkin häviämässä. Tarkoitan etä yhä harvemmin tietoisesti aloitan rukousta ja päätän sitä aameneen. Huomaan usein 'ohimennen' huokaavani kiitollisena tai huolissani Jumalalle. Välillä rukous saa sanallisen muodon, mutta ei ihan aina.

Pena kirjasi ilmi sen mitä olen minäkin itsessäni huomannut tapahtuvan.
Litaniat ovat muuttuneet ajatuksiksi, huudahduksiksi tai tarvitsevien nimien toistamisiksi milloin vain ja missä vain. Hiljaa itsekseni. En tiedä huomaako kukaan että siinä Riitta rukoilee.
Varsinaisia rukoushetkiä pidän suuressa hädässä ja kirkossa hiljaisen rukouksen aikana. Messu on virsineen ja liturgioineen pitkä rukous.
Iltarukous on tapa joka on hyvän unen tae.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #18 : 24.08.11 - klo:19:41 »
Pakostakin tulee mielikuva jossa ihminen hyppii kädet pitkällä kohti taivasta ja yrittää jokaisella toinen toistaan väsyttävämmällä hypyllä yltää vielä korkeammalle/lähemmäs Jumalaa eikä siltikään usko tulevansa kuulluksi. Sitäpaitsi en usko että enempää kuin muutama prosentti erityisviisaista rukouksistamme tulee toteutetuiksi koskapa meitä joka tapauksessa johdatetaan jo pelkällä Isämeitälläkin.

Kieltämättä olen tuntenut öklön tunteen joidenkin vapaiden suuntien ns rukouskokouksissa, jotka ovat olleet minusta pikemminkin manaamista ja joukkosuggestiota.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #19 : 24.08.11 - klo:19:57 »
Kieltämättä olen tuntenut öklön tunteen joidenkin vapaiden suuntien ns rukouskokouksissa, jotka ovat olleet minusta pikemminkin manaamista ja joukkosuggestiota.

Näin minäkin.   :032:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #20 : 25.08.11 - klo:16:06 »
Jampe, eikö ois helpompi määritellä laatua kuin määrää?
Että rukoileminen rukoilemisen vuoksi tai Jumalan vuoksi on vähän tarpeetonta, mutta itsensä vuoksi saa rukoilla aina kun haluaa? (En siis tarkoita rukousvastauksia vaan sitä, että saa rukoilla aina kun rukoileminen itsestä tuntuu hyvältä ja tarpeelliselta. Vaikka se siltä tuntuiskin useammin kuin neljä kertaa päivässä.)

Kylkyl. En mainaakaan että ei saa rukoilla. Kyllä saa ja on ihan hyvä rukoilla silloin kun rukoiluttaa. Meinasin vaan että olis ihan hyväksi semmoinenkin itsetutkiskelu että onko kyse vauvaksi heittäytymisestä, itsesäälistä tai jopa monisanaisuudesta.

Minäpä en ollenkaan ole niin optimistinen meidän ihmisten suhteen että aina haluaisin uskoa kaikista asioista pelkästään hyvää vaan pikemminkin että olemme ryökäleitä jotka vedättävät joka kohdassa niin paljon kuin mahdollista, myös itse rukousten kohdetta jos mahd..

Enkä usko liioin että tämä puhe sopii vain johonkin "vapaiden suuntien" tai jonkin ääriliikkeiden asiaksi.  Meissä jokaisessa on sitä pikkuisen, yleensä enemmän kuin vähemmän. Ryökäleitä ollaan vaikka voissa paistaisi ja 4 krt/päivä on mielestäni ihan hyvä raja että jos jatkuvasti menee yli sen eikä ole mikään erikoistilanne päällä niin pitää tutkailla jo kovasti että mistä johtuu moinen monisanaisuus?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #21 : 25.08.11 - klo:17:56 »
Eikö sekin mene suorittamisen puolelle, jos pitää oikein tarkkailla, ettei vain rukoilisi liikaa. Jospa se Jumala vetää siitäkin herneen nenäänsä.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #22 : 26.08.11 - klo:08:41 »
No niin. Leena tekee Suuren Uskonelämäreseptikirjan.  Hengellinen Käypä Hoito:

Rukous: 1x2, päivässä, annosta ei tule ylittää.  Pidettävä niinikään erossa muusta puheesta, se ei kuulu Jumalan korville.  Vältettävä häiritsemästä Jumalaa yli välttämättömän,  hätätilassa annoksen saa nostaa ad 3, max 4. Hätätila määriteltävä miel. objektiivisesti.

Ehtoollinen:  Miel. kahdesti, hätäisille sallittakoon neljästi vuodessa, kertaviikkoisesta on huomiuoitava suuri hurmioitumisen riski.  Annosväliä saa tihentää jos osuu säännöll. käyntikertojen välillä kuolinvuoteelle (omalleen. )

Raamattu:  1 lukua arkisin ja 2-3 sunnuntaisin / jos tämä herättää tunteita, vähennettävä.  Lähinnä tarkkailtava tunteita, niiden nostaessa päätään luku lopetettava ja pidettävä kolmen päivän ylikuumenemisenhoitotauko.

Seurakuntakokoukset:  Vain oman seurakunnan messu, vapaasti.  Muita sananselitystilaisuuksia vältettävä.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #23 : 26.08.11 - klo:14:52 »
 :003: Siitä päätellen, kun vertaa nykyistä menoa yleensä, joku tämäntapainen olisi ihan hyvä. Vaikka Uusi Katekismus!

Ihan oikeastikin.
« Viimeksi muokattu: 26.08.11 - klo:14:55 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #24 : 26.08.11 - klo:14:54 »
Eikö sekin mene suorittamisen puolelle, jos pitää oikein tarkkailla, ettei vain rukoilisi liikaa. Jospa se Jumala vetää siitäkin herneen nenäänsä.  :003:

Minusta siinä ei ole mitään vaivalloista "tarkkailemista" jos katsoo että 4 kertaa.  Alakoulun matematiikkaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #25 : 26.08.11 - klo:22:29 »
No niin. Leena tekee Suuren Uskonelämäreseptikirjan.  Hengellinen Käypä Hoito:

Rukous: 1x2, päivässä, annosta ei tule ylittää.  Pidettävä niinikään erossa muusta puheesta, se ei kuulu Jumalan korville.  Vältettävä häiritsemästä Jumalaa yli välttämättömän,  hätätilassa annoksen saa nostaa ad 3, max 4. Hätätila määriteltävä miel. objektiivisesti.

Ehtoollinen:  Miel. kahdesti, hätäisille sallittakoon neljästi vuodessa, kertaviikkoisesta on huomiuoitava suuri hurmioitumisen riski.  Annosväliä saa tihentää jos osuu säännöll. käyntikertojen välillä kuolinvuoteelle (omalleen. )

Raamattu:  1 lukua arkisin ja 2-3 sunnuntaisin / jos tämä herättää tunteita, vähennettävä.  Lähinnä tarkkailtava tunteita, niiden nostaessa päätään luku lopetettava ja pidettävä kolmen päivän ylikuumenemisenhoitotauko.

Seurakuntakokoukset:  Vain oman seurakunnan messu, vapaasti.  Muita sananselitystilaisuuksia vältettävä.  :003:

Tällä dissertaatiolla lienee käytännöllisen teologian dosentuuri vain vahvistamista vailla. Ohjeesta ei puutu kuin turkulaisten kauhistus: "Ravistettava - omskakas"

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #26 : 26.08.11 - klo:23:07 »
Tällä dissertaatiolla lienee käytännöllisen teologian dosentuuri vain vahvistamista vailla. Ohjeesta ei puutu kuin turkulaisten kauhistus: "Ravistettava - omskakas"

Mt

Tämä lisättäköön. Kiitos.    Leena  :seina: ottaa dosentuurin. Dosenttikin   :026:  oli. Tosin systemaattisen teologian. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #27 : 28.08.11 - klo:23:21 »
No niin. Leena tekee Suuren Uskonelämäreseptikirjan.  Hengellinen Käypä Hoito:

Rukous: 1x2, päivässä, annosta ei tule ylittää.  Pidettävä niinikään erossa muusta puheesta, se ei kuulu Jumalan korville.  Vältettävä häiritsemästä Jumalaa yli välttämättömän,  hätätilassa annoksen saa nostaa ad 3, max 4. Hätätila määriteltävä miel. objektiivisesti.

Ehtoollinen:  Miel. kahdesti, hätäisille sallittakoon neljästi vuodessa, kertaviikkoisesta on huomiuoitava suuri hurmioitumisen riski.  Annosväliä saa tihentää jos osuu säännöll. käyntikertojen välillä kuolinvuoteelle (omalleen. )

Raamattu:  1 lukua arkisin ja 2-3 sunnuntaisin / jos tämä herättää tunteita, vähennettävä.  Lähinnä tarkkailtava tunteita, niiden nostaessa päätään luku lopetettava ja pidettävä kolmen päivän ylikuumenemisenhoitotauko.

Seurakuntakokoukset:  Vain oman seurakunnan messu, vapaasti.  Muita sananselitystilaisuuksia vältettävä.  :003:

Toisaalta näistä on minulle jatkuvasti tullut mieleen "Sairastuneen Urosmarsun hoito-ohjeet"  ja minua alkaa naurattaa hervottomasti kun muistan...     Sisar sellaiset kerran sai, Ilmanko näissä oli jotain tuttua?     Marsu kuoli kuitenkin...   Hän itki viikon.  Tämän traagisen tapauksen jälkeisenä päivänä työssä hän joutui pyytämään että työtoveri hoitaisi hänen eskariryhmänsä ohjelmanmukaisen kirkkoontutustumisen, ja vetäytyi sakastiin itkemään. Kun kysyttiin mitä  onkaan tapahtunut, hän vastasi:  "En voi puhua siitä".  
Kouvolan seutua kiertää edelleen kertomus salatusta tragediasta Mielakankylällä...  

Onko ajatteleminen että uskonelämä = sairastunut urosmarsu, koska sitä samoin käsittelemme...   Leena ei tiedä... Leenalla ei ole uskonelämää, veljet ja sisaret...   Leenalla on pelkästään elämää...   Ei edes voi sanoa että Jumala on osa sitä, Leenan elämää. Jumala on koko Leenan elämä, Leenan elämä lakkaa sillä kellonlyömällä jona Jumala ei sitä ylläpidä.  Siksi kaiketi Teerenpelinpolun trio on tätä miettinyt ja vetänyt johtopäätökset: On tärkeää tuntea itsensä, siksi on niin syvästi ikävä myös Jumalaa tuntea, siksi tulee rukoilluksi tämän tästä.   Tutti suussa ei voi kontata ainakaan ottaessaan potilaita vastaan... silti Jumala on koko Leenan työelämä. Se tehdään Hänelle sikäli kun voidaan - nyt näyttää että Hän otti työkyvyn pois eli ei tehty enää.    Jumala omistaa Leenan.  Siitä syystä on mahdotonta kai lopultakin viipaloida: työelämä, perhe-elämä, opiskeluelämä,  avioelämä  :-\, uskonelämä.  Viimeinen viipale puuttuu kakusta, sillä Jumala tahtoo koko kakun.  

Hänessä me olemme.        :069: :P :026:
« Viimeksi muokattu: 28.08.11 - klo:23:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #28 : 30.08.11 - klo:22:59 »
Leenalla ei ole uskonelämää, veljet ja sisaret...   Leenalla on pelkästään elämää...   Ei edes voi sanoa että Jumala on osa sitä, Leenan elämää. Jumala on koko Leenan elämä, Leenan elämä lakkaa sillä kellonlyömällä jona Jumala ei sitä ylläpidä.
--
Hänessä me olemme.        :069: :P :026:


Yks tykkää!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Itse valittu jumalanpalvelus
« Vastaus #29 : 01.09.11 - klo:18:48 »
Lainaus käyttäjältä: Leena - 28.08.11 - klo:23:21
Leenalla ei ole uskonelämää, veljet ja sisaret...   Leenalla on pelkästään elämää...   Ei edes voi sanoa että Jumala on osa sitä, Leenan elämää. Jumala on koko Leenan elämä, Leenan elämä lakkaa sillä kellonlyömällä jona Jumala ei sitä ylläpidä.
--
Hänessä me olemme.        069 Näyttää kieltä 026


Yks tykkää!
__________________

Jeps mäkin tykkään.
Kaikki valta tekoälylle!