Kirjoittaja Aihe: Millainen uskonnollisuus?  (Luettu 20843 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #30 : 28.09.10 - klo:14:55 »


Tuosta pakottamisesta nousi mieleen että mitenkähän paljon (ihminen kun on raadollinen) sitä pitää näytellä muille uskovaisille uskovaisuutta: "meillä näin hienosti... koko perhe olemme hurrrrrrjan hartaita ihmisiä ja toinen toistaan enkelimäisempiä..." ?

Pakottaminen voi liittyä niinkin raadolliseen asiaan kuin että ulospäin pitää yrittää näyttää kiiltävältä: "koko perhe on uskovaisia". Minusta muutenkin tuntui että uskovaispiireissä oli jotenkin kaiken aikaa todistettava omaa uskovaisuuttaan pitämälllä todistupuheita, vastaamalla "rauhaa" ja toivottamalla "siunausta" ja aina joku oli kyselemässä että "vieläkös olet uskossa?". Sitä ikäänkuin testattiin kaiken aikaa. Testaaminen oli suorastaan sisäänrakennettu ominaisuus tuohon koneistoon. Jos ei muuten, niin koko ajan olisi pitänyt olla ottamassa kantaa milloin mihinkin ilmiöön tai asiaan. MInusta rupesi tuntumaan että uskovainen oikein elää sillä että koko ajan on joku/jokin ilmiö jota voi paheksua kuten "maailma" tai meikin käyttö, tanssiminen tai väärät mielipiteet. Ainahan seurapuheet ovat olleet 90%:sesti polemiikkia. Ainakin niissä piireissä joissa itse liikuin. Pelkkä poleemisuus ei riitä kuitenkaan kristinuskon sisällöksi tai oppitaistelut. Jotenkin sellainen rauhallisuus, iloisuus ja vapaus tuntui puuttuvan siitä yhteisöelämästä kokonaan. Ironista sikäli että juuri "rauhaa, iloa ja vapautta" :han uskovaiset muille kauppaavat mitä innokkaimmin. Ehkä kyse onkin aivan uudenlaisesta "ilosta" kuten eräs saarnamies kerran totesi:

"vedetään nuttura takaa niin kireälle, että suupielet vääntyvät ylöspäin ja sanotaan muillekin: "hei tuu tänne iloon!"  :kahvi:

Herännäisyydessä ei tarvinnut pitää tuommoista teatteria. Oli selkeä sanoma, synti sanottiin synniksi ja armosta saatiin anteeksi. Ei jäänyt kaunoja vanhempia eikä uskonyhteisöä kohtaan.

Entäpä nyt, kun vuosikymmeniä on vierähtänyt. Tuntuu, että mitä hullumpia kotkotuksia ulkopuolelta työnnetään kirkkoon, niin körttiläiset ovat niitä etunenässä hyväksymässä. Jos joku kirkon virassa oleva kyseenalaistaa vaikkapa jotain uskontunnustuksen kohtaa, niin Herättäjä-Yhdistys on aivan hampaaton puuttumaan siihen asiaan. Ei voi edes ottaa kantaa ellei ole samaa mieltä. Tooooooooooooooottakai tottakai me hyväksymme, emme me tieeeeeeeeeeeetenkään voi tuomita tällaista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #31 : 28.09.10 - klo:15:13 »
Minulla on kaulassani, useimmiten piilossa, Nuuskamuikkunen ja Toursin pyhä Martinus. Ovatko ne uskonnollisia tunnuksia? Tjaa... Muikkunen voisi olla jonkinlainen symboli elämästä vaelluksena; Martinus taas on paitsi kaimani, myös jonkinlainen malli oikeasta kristillisestä asenteesta: puolet päällysviitasta palelevalle.
Ei ole mitään, koska ketjut katkeilevat, kaikki amuletin tapaisetkin häviävät, SOS-passi pitäisi olla mutta kun sekin ketju aina hajoaa...  jokin epilepsialiiton tunnus viruu Kebnekaisella toinen Montreuxissa...   eli saisi nyt edes nämä kulkemaan. 
Kalankuvia tässä nyt vielä.

Mutta tuollaisen Martinuksen ottaisin mielelläni, todella, koska se on eettinen johdos jostakin johon en aina oikein usko mutta silti toivon. Ja kumma kyllä, rakastan (milloin uskallan).   :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #32 : 28.09.10 - klo:16:43 »
Mulla on karhun kuva autossa (Patvinsuo Kansallispuisto - Nationalpark). :109:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #33 : 28.09.10 - klo:18:47 »
Mulla on karhun kuva autossa (Patvinsuo Kansallispuisto - Nationalpark). :109:
Niin siellä oli niitä karhuja. Tämä on syrjähyppy aihepiiristä mutta selvisikö se Kimmelin rantaan hukkuneen karhuparan kohtalo koskaan?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #34 : 28.09.10 - klo:19:25 »
Mielenkiintoista ja syvällistä pohdintaa on syntynyt ko. aiheesta. Jampe, Leena, mt ja muutkin ovat antaumuksella ja itsensä likoon laittaen osallistuneet keskusteluun. Niinpä minäkin laitan lusikkani keitokseen.

Koskaan ei voida välttyä siltä, etteikö kristittyjen keskuudessa uskonasioista ajateltaisi eri tavoin. Tai jos niin ei ole, johtaa se lahkolaisuuteen sen pahimmassa merkityksessä - omaan ylivertaisuuteen. "Ihmiselämässä vajavaisuus, ilmaisun puute, omat kokemuksemme, sekä rajoittuneisuus erilaiseen kehitystasoon ja henkiseen perintöön johtavat erilaiseen ajatteluun" (Martti Simojoki). Käsitystapojen eroavaisuudet aiheuttavat usein ristiriitoja ja erilaisia tulkintatapoja uskonasioista puhuttaessa.

Elämämme muodostuu minun käsitykseni mukaan erilaisista päällekkäin olevista kansioista, joissa näkyy jälkeenpäin ajateltuna kokemuksemme ja aistiemme muistiinmerkitsemät erityiset tapahtumat. Joskus nämä vuosikymmentenkin takaiset asiat nousevat pintaan meidän tahtomattammekin - muistot joita olemme sisässämme kantaneet. Foorumin kirjoituksista - tämän aiheen kohdalla - on tällaisia seikkoja nyt havaittavissa.

Itse ajattelen kristittyjen yhteyden kaikissa sen merkityksissä olevan tärkeää. Jumalan sanan mukaan Herran Henki on siellä missä Häneen turvaavat ihmiset ovat koolla Hänen nimessään. Joku on sanonut, että tänä aikana, jolloin yhä vain harvemmat ovat todellisuudessa "Herran asialla", kristityt ovat kuin metsässä mättäisen alle piiloutuneet sienet. Ne odottavat raikasta syyssadetta ("herätyksen tuulia" [Paavo Ruotsalainen]) noustakseen esiin. Sitä ei voi kukaan tehdä yksin, vaan yhdessä - yhdessä rintamassa Jumalan avulla. Herran Henki on aina myös seurakunnan henki, joka kutsuu kristittyjä yhteen. Jeesuksen meille jättämä Puolustaja - Pyhä Henki - tekee kristityt (körttiystävät) meille rakkaiksi ja seurakunnan jumalanpalveluksen (seurat) meille tärkeäksi.

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #35 : 28.09.10 - klo:20:28 »
Kaukaakin tulevat kehottajat, he uskomme vahvistavat.

Nurkkakuntaista lahkoutumistakin vastaan on hyvä tavata joskus vaikkapa thaimaalaisia tai venezuelalaisia kristittyjä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #36 : 28.09.10 - klo:20:39 »
Niin siellä oli niitä karhuja. Tämä on syrjähyppy aihepiiristä mutta selvisikö se Kimmelin rantaan hukkuneen karhuparan kohtalo koskaan?

En tiedä muuta kuin että se oli laiha, nuori karhu..

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #37 : 29.09.10 - klo:16:11 »
minua ihmetyttää sellainen, että aina selitetään kristittyä... pitäisin ihmisestä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #38 : 29.09.10 - klo:17:03 »
En tiedä muuta kuin että se oli laiha, nuori karhu..

Tervehdyksiä saarnastuolista:

Rakkaat kristityt !
Rakkaat sisaret ja veljet Jeesuksessa Kristuksessa!
Rakkaat seurakuntalaiset!
Sisaret ja veljet!
Hyvät sanankuulijat!
ym, ym
Joskus tuntuu toinen tervehdys mukavammalta kuin toinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #39 : 29.09.10 - klo:18:06 »
Rakkaat veljet ja sisaret on ndongaksi rakkaat oman äidin lapset: aamwameme aaholike! Se on minulle rakas ilmaus Isän, Pojan ja Pyhän Hengen seurakunnassa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #40 : 18.10.10 - klo:09:23 »
Oman äidin lapset on koko ihmiskunta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #41 : 18.10.10 - klo:09:42 »
Mitä muita äidinrakkauden kertomuksia löytyy Raamatusta kui Mooseksen äidin, Jeesuksen äidin ja yleisesti "Raakel itkee lapsiana" ?

Isät mainitaan usein, kun he tuovat lapsiaan Jeesuksen parannettavaksi. Aika oli sellainen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #42 : 18.10.10 - klo:12:01 »
Missä se kohta onkaan jossa sanotaan Jumalan lohduttavan, kuin äiti lohduttaa lapsiaan?  Se on joko Jesajassa tai jossakin psalmissa. Ja kolminaisuuden eräs kuva on varsin feminiininen: Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä synnytin sinut.  Jumalaa puhutellaan Isäksi, niinhän Jeesus itse opettaa rukoilemaan. 

Joskus mietin tuota alkukertomusten kohtaa jossa Jumala loi ihmisen "kuvakseen, kaltaisekseen" mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät, olisiko niin, että Jumalalla on paljon sellaisia ominaisuuksia joita me olemme tottuneet pitämään miehisinä, ja samoin, naiselle kuuluvina?  Että se olisikin luettava noin päin eikä komennuksena olla hetero?  Jumalan kerrontaa siitä, mitä Hän on -- ilmoitusta?  Vaikka Jumala onkin salattu, on meille kuitenkin kerrottu jotakin, se, mitä meidän tarvitsee tietää. 

Ihmettelin tässä kun yksi tuttava teologi vallan raivosi, että Jumala on salattu ja että kaikki systemaatikot on ihan kamalia kun ne tekevät dogmeja ja sanovat sitten että kas siinäpä Jumala.  Kyllä on käsitykset nyt keskiajalta.  Ihan kuin olisi vähän tyhmä jos kiinnostuu niistä kaikista prismoista joiden läpi ilmoitusten valo on taittunut pitkin elämän matkaa, ja saisi tutustua kaikkiin mielenkiintoisiin ihmisiin ja niiden tuumailuihin...   Ei ymmärrä... :-\   :026:  Minä en usko että VAIN eksegeetit on viisaita tässä maailmassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #43 : 18.10.10 - klo:12:59 »
Jes 66:13  Niin kuin äiti lohduttaa lastaan, niin minä teitä lohdutan, Jerusalemin onni antaa teille täyden lohdun

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #44 : 16.11.10 - klo:12:01 »
Pastori Juha Pessin kolumni 14.11.2010 Etelä-Suomen Sanomissa. Monet ovat kiittäneet häntä rohkeudesta ja ihmetelleet voiko tälläinen pappi saada pitää virkansa ev.lut.srk:ssa.

http://tuulaholtta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/51859-kiitos-pastori-juha-pessi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)