Kirjoittaja Aihe: Millainen uskonnollisuus?  (Luettu 20841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #15 : 26.09.10 - klo:00:41 »
En halunnut lyödä sillä, niin se vain takassa on. Jätkänkynttilassä taas palaa itseasiassa neljä puuta eikä yksi. Partioon en ole koskaan kuulunut enkä tunne tapausta. Ei Jampekaan ihan yksin viime vuosina ole ollut, vaan tuhat kertaa on tänne kirjoittanut vastinetta hakien.

Täällä en suinkaan koe itseäni lyödyksi vaan pikemminkin hellityksi.  Rikkinäinenkin voi tuntea Jumalan rakkautta.  Parasta on se, ettei pakoteta roihuamaan.  Saa elää säästöliekilläkin.  Kovin leimuavaa minusta ei tulekaan, koska paloin jo melko loppuun uskoontulo- ja pyhityskristillisyydessä.

Totta on, että yhtä pölliä ei juuri saa syttymään pelkillä tulitikuilla.  Työkaluja tarvitaan: pölkkyyn on joko sahattava ristiviillot tai kairattava ristiin pysty- ja vaakasuorat reiät.  Ristin kautta se tuli syttyy siis. 

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #16 : 26.09.10 - klo:09:13 »
Mukava kuulla sinusta Jampe, ja Pirska oli varmaan oikeassa, tulet paikalle kun sinulla on sanottavaa.

Voin sanoa hyvin vähän,. vain, että tämä hieman ulkokohtainen kristillisyyden vaatimus teki tilanteen omalla kohdallani kestämättömäksi. En pystynyt tuollaiseen, osallistumisvelvoitteeseen, raamatunlukuvelvoitteeseen (kolme lukua arkisin viisi pyhäisin) evankelioimisvelvoitteesta tuli naurunasia omassa mielessäni, kun alettiin todistella kuinka "ihmiset eivät lue raamattua vaain teitä" ja tekevät uskonratkaisun, ns "vapaantahdonratkaisun" näkemänsä perusteella. Ei ollut juuri esittää hyvää. Miksi he uskoisivat puheitani jos en pysty esittämään hyvää ja onnellista?

Myöhemmin siitä tuli ajatus mahdottomuudesta, jolla tuskin on juurikaan tekemistä sen kanssa mikä on oikea suhde minun ja Jumalan välillä, ja siitä on kyllä pitänyt Jumala huolen. Tällä hetkellä elää täysin totena se, että minusta ei irtoa mitään hyvää, ei edes muodollista uskonnollisuutta tässä sekularisoituneessa maailmassa.  Täytyy silti tehdä sosiaaliseettisesti kestäviä ratkaisuja, ymmärryksensä mukaan, lajitella jätteet ja auttaa jotakin Planin kummitoimintaa, niin tehdään aika yleisesti eikä sillä ole juuri tekemistä uskon kanssa.

Pidän Lutherin ajatuksesta: On hyvä luottaa edes vähän jos kohde on luottamuksen arvoinen, kuin luottaa hurmiossa johonkin aivan epäluotettavaan, ja se hyvin vähän hyvin luotettavaan luottaminen kaikessa kai merkitsee juuri nyt eniten. 

En tiedä vastaako tämä kenellekään.  Jumala oikaisee itse vinoutuneet välit itseensä, ihminen purjehtii täällä Skyllan ja Kharybdiksen välillä joka tapauksessa ja on joka hetki jommalle kummalle haaksirikossa.  Odottakaa , minä odotan samaa jatkuvaa korjaamista  itsekin, ja siihen voi luottaa vähän, koska kohde on pomminvarmasti luotettava.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #17 : 26.09.10 - klo:09:18 »
Mä luulen, että uskonnollisuudessa ei ole mitään kummallista verrattuna "muuhun elämään". Yleisesti ottaen ihmiset hakeutuvat samanmielisten seuraan ja viihtyvät laumoissa, joilla on jotain yhteistä. Silloin on ihan luonnollista, että samantyyppisesti uskonnolliset ihmiset viihtyvät toistensa seurassa. En usko, että tämä on välttämätöntä uskon säilymiselle, vaikkakin se voi sitä tukea. Sen sijaan luulen, että yhteisöllisyys on lähes välttämätöntä useimpien meidän ihmisyydelle. Turha on ihmistä usuttaa väkisin seuroihin tai jumalanpalvelukseen, turha toisaalta vähätellä sitä tarvetta, joka monia niihin ajaa.

nimim. seuroissa viimeksi herättäjäjuhlilla :-)

 :023: :) :023:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #18 : 26.09.10 - klo:12:09 »
Nyt kun en ole enää piitkiin aikoihin millään tavalla yrittänyt "ylläpitää uskon liekkiä", -huomaan ainakin omalta kohdaltani sen, etten voi sittenkään vielä sanoa ettenkö uskoisi. En tiedä mitä olen menettänyt paitsi sen, että kukaan ei enää pidä minua uskovaisena.  Näille olen sanonutkin etten enää "ole uskossa". Oikeastaan nautin siitä

nuo tuntemukset ovatkin puhtaasti psykologis-pohjaisia eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa miten kaukana tai lähellä Jumala oikeasti itsekutakin on.

Itse otin tuon rauhallisesti ja ilmoitin juttua mietittyäni, että en "ole uskossa" irrottauduttuani nuoruuden uskonnollisuuden normatiivisuudesta.  Luulin kyllä sen kattavan koko kristinuskon, ja pidinkin itseäni melko kauan "ateistina".  

Olettaakseni nämä kuuluvat myös ihmisen psykologiseen kehitykseen, nuorena ajattelee itsestään melkoisen paljon, jaksaa paljon ja sitoutuu aika kiihkeästi.  Nuoruuden terveeseen narsismiin kuuluu niinikään tuollainen vaihe, jota nimitetään "uskonnollis-fanaattiseksi" periodiksi, siinä viidestätoista kahdeksaantoista. Tunteenomainen julistus vetoaa voimakkaimmin henkilöihin joilta tyydyttävä viitekehys tai aatemaailma puuttuu, tai se on liian ristiriitainen. Jos mietin kymenlaaksolaisnuoria 70-luvulla, niin meihinhän viitoslainen "Jeesus siis hei ihan tolleen oikeesti" on ... niin mitä, no tullut antamaan yltäkylläisen elämän (siis täh?) , avaamaan ovet yliopistoon (ilman lukemista?)  ja osoittamaan poikaystävän, no niin, saatiin paljon kristillisiä avioeroja...se iski kuin kuuma veitsi voihin julistaessaan vielä että tässä nyt on se perimmäinen totuus kaikesta - ja meillä oli suuri ja jalo tehtävä viedä se äk-ki-ä kaikille.  Meille oli kaupiteltu marxilaisuutta ja kymmentä vuotta vanhemmat viilettivät siellä täydessä hurmiossa mutta me lapsemmat emme uskoneet - näimmehän me että sosialismi taloustieteellisenä teoriana on kärsinyt tappion. Aika moni oli käynyt Neuvostoliitossa. Keisarilla ei ollut vaatteita.

Tämä ns julistus vetosi johonkin muuhun kuin kaipaukseen saada jumalasuhde syvennettyä ihan lapsenuskosta aikuistuvan nuoren ja vähitellen aikuisen uskoksi.  Tekemistä saatiin ja vähitellen aika kauheita oireitakin useimmat, mutta onnetonta kyllä tuskin se paljoakaan Jumalasta kykeni välittämään.  Siitä olen ollut aika katkera myöhemmin, sillä joiltakin, monilta, se riisti uskon kaikkeen ja kasvun mahdollisuuksia se häiritsi niinikään. Me emme oikein aikuistuneet.

Kyseessä ei välttämättä ainakaan omalla kohdallani, tuskin muidenkaan, ole muu kuin tavallinen aikuistuminen, kun tuo on pakko jättää.  Ei jaksa riehua ja käsitys itsestä muuttuu realistiosemmaksi.  Meillä aika moni irrottautui samaan tyyliin, ja käsittääkseni myös yksittäisten työntekijöiden meille tuomasta  varsin kammottavasta jatkuvasta pelosta, "uskovien ylöstenpaamisen.  spennaamisesta ja maailmanlopun ja ns. vaivanajan kauhujen pelkäämisestä oli  pakko päästä kauas.  

Minulla on jäännösoireena tästä yhä  ilkeä tapa, jos ja kun saarnaamaan asettuu pappi joka posmittaa tätä tai lähellekään, minun on pakko päästä ulos kirkosta ja heti. Lähden ja kävelen vähän aikaa ulkona rauhoittumassa ja useimmiten palaan ehtoolliselle, mutta tuosta paniikista jää pskan maku suuhun silti.  

............................................................

Dogmatiikan historia tuntee jonkin verran aikakausia ja henkilöitä, joiden mukaan peräti oppilausumat voitaisiin laatia henkilökohtaisen elämysmaailman perusteella, mutta he lienevät marginaalissa.  Heillä, lähinnä ajattelen Schleiermacheria, on ehkä annettavaa jos tahtoo tutkia ihmisen mielikuvaa tuonpuoleisesta, muttei edes teologiaa voi sellaiselle rakentaa, miten sitten uskoa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.10 - klo:12:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #19 : 26.09.10 - klo:14:34 »
Mulle jumalanpalvelukset, seurat, herättäjäjuhlat, veisuu, ystävien tapaaminen sun muu ovat sen verran rakkaita juttuja, että jos ne multa jotenkin kiellettäisiin tai estettäisiin, kävis varmaan hyvin helposti niin että unohtuisi Jumalakin.

Ihmiselle, jolle usko on ensi sijassa yksilöllinen eikä yhteisöllinen juttu, ei uskonnollisuudesta luopuminen varmaan olisi mikään kauhea menetys.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #20 : 26.09.10 - klo:15:15 »
Mulle jumalanpalvelukset, seurat, herättäjäjuhlat, veisuu, ystävien tapaaminen sun muu ovat sen verran rakkaita juttuja, että jos ne multa jotenkin kiellettäisiin tai estettäisiin, kävis varmaan hyvin helposti niin että unohtuisi Jumalakin.

Ihmiselle, jolle usko on ensi sijassa yksilöllinen eikä yhteisöllinen juttu, ei uskonnollisuudesta luopuminen varmaan olisi mikään kauhea menetys.

Aika kiinnostava ajatus.  Itseni piti irrottautua vähäksi aikaa myös tietystä ystäväpiiristä, no, verrattain nuorena oli kyllä jo opintojen myötä tullut tilalle uusi ja paikkakunnan vaihdon mukana vieraannuttu vähän.  Kahta suurempi ongelma tuo kyllä on, ja juuri noiden "nuorisouskontojen" ja "koululaisherätysten" traagisimpia puolia - ellet rehellisyyden nimissä voi olla enää menossa mukana, joudut luopumaan liiasta, ystävistä - ja Jumalasta.  Mutta ei se noin mene, jotakin ennättää silti kuulla, lukea Raamatusta tai tietää muusta kasvupohjastaan - enimmiltään kai juuri sieltä.  Lohduton kaipaushan siitä jää ja juuri Jumalan puoleen.  

Sen takia surettaa, jos lapsena/nuorena on kiihkossa hillunut jossakin jonka pohja ei kestänyt aikuistumista.
Samoin kyllä jäi pitkäksi aikaa mietityttämään Hengellisen Kuukausilehden hätääntyneen äidin kirjoitus "poikasensa" lentoharjoituksista"  "On pakotettu seuroihin... on pakotettu juhlille... onko lopullisesti rokotettu kaikkea hengellisyyttä vastaan?"  
"Lentoharjoituksiahan nämä sinulta ovat, poikaseni..." äiti lopulta huoahtaa huojentuneena, aikansa sureksittuaan, kun poika protestoi ja kieltäytyy kuuntelemasta. Lentopyrähdyksiään treenaava rastaanpoikanen nämä ajatukset herätti. No, niin kai ja hyvä jos  äiti sai lohdun mutta mutta...

Enpä tiedä. Sen näyttää aika.  Ehkä rokotettiin, kuten moni lestanttiperheen lapsi. En ymmärrä miksi pakottaa, mukaan voi kutsua, voi myös selvittää että kodin pelisäännöt ovat tietyt, että nuorta ei jätetä yksin kavereineen kotiin pitkäksi viikonlopuksi, koska vanhemmilla on hänestä vastuu, mutta pakottaa hengellisyyteen - mihin se johtaa?
« Viimeksi muokattu: 26.09.10 - klo:15:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #21 : 26.09.10 - klo:18:50 »
Kauhealle tuntuu seuroihin, kirkkoon tai Herättäjäjuhlille pakottaminen. Ei tulisi mieleenkään, koska itseäni ei ole pakotettu enkä ole itsekään noita pakottanut omille lapsilleni. Ihan pieniä ei tarvitse edes houkutella ja joskus isompia voi houkutella, mutta kyllä täytyy olla vapaus jäädä kotiin, jos on jo niin iso, että pärjää sen aikaa yksin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #22 : 27.09.10 - klo:15:36 »

Enpä tiedä. Sen näyttää aika.  Ehkä rokotettiin, kuten moni lestanttiperheen lapsi. En ymmärrä miksi pakottaa, mukaan voi kutsua, voi myös selvittää että kodin pelisäännöt ovat tietyt, että nuorta ei jätetä yksin kavereineen kotiin pitkäksi viikonlopuksi, koska vanhemmilla on hänestä vastuu, mutta pakottaa hengellisyyteen - mihin se johtaa?



Tuosta pakottamisesta nousi mieleen että mitenkähän paljon (ihminen kun on raadollinen) sitä pitää näytellä muille uskovaisille uskovaisuutta: "meillä näin hienosti... koko perhe olemme hurrrrrrjan hartaita ihmisiä ja toinen toistaan enkelimäisempiä..." ?

Pakottaminen voi liittyä niinkin raadolliseen asiaan kuin että ulospäin pitää yrittää näyttää kiiltävältä: "koko perhe on uskovaisia". Minusta muutenkin tuntui että uskovaispiireissä oli jotenkin kaiken aikaa todistettava omaa uskovaisuuttaan pitämälllä todistupuheita, vastaamalla "rauhaa" ja toivottamalla "siunausta" ja aina joku oli kyselemässä että "vieläkös olet uskossa?". Sitä ikäänkuin testattiin kaiken aikaa. Testaaminen oli suorastaan sisäänrakennettu ominaisuus tuohon koneistoon. Jos ei muuten, niin koko ajan olisi pitänyt olla ottamassa kantaa milloin mihinkin ilmiöön tai asiaan. MInusta rupesi tuntumaan että uskovainen oikein elää sillä että koko ajan on joku/jokin ilmiö jota voi paheksua kuten "maailma" tai meikin käyttö, tanssiminen tai väärät mielipiteet. Ainahan seurapuheet ovat olleet 90%:sesti polemiikkia. Ainakin niissä piireissä joissa itse liikuin. Pelkkä poleemisuus ei riitä kuitenkaan kristinuskon sisällöksi tai oppitaistelut. Jotenkin sellainen rauhallisuus, iloisuus ja vapaus tuntui puuttuvan siitä yhteisöelämästä kokonaan. Ironista sikäli että juuri "rauhaa, iloa ja vapautta" :han uskovaiset muille kauppaavat mitä innokkaimmin. Ehkä kyse onkin aivan uudenlaisesta "ilosta" kuten eräs saarnamies kerran totesi:

"vedetään nuttura takaa niin kireälle, että suupielet vääntyvät ylöspäin ja sanotaan muillekin: "hei tuu tänne iloon!"  :kahvi:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #23 : 27.09.10 - klo:17:44 »
Tuli tuosta Jampen kirjoituksesta mieleeni se, kun nykyään näkee aika paljon autoissa sitä kristittyjen kalasymbolia. (Myös lähisukuni harrastaa tätä.) Käsittääkseni alkuaikojen kristityt käyttivät sitä salaisena merkkinä toistensa tunnistamisessa, koska avoin kristinuskon tunnustaminen tiesi kuolemantuomiota. Tarkoitus on kai periaatteessa vieläkin sama, mutta epäilen, että osittain homma on kääntynyt päälaelleen. Nykyään useimmat tietävät symbolin merkityksen, ja sitä ehkä käytetäänkin hieman ylpeilymielessä: katsokaa, me olemme kristittyjä!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #24 : 27.09.10 - klo:18:19 »
Jotenkin sellainen rauhallisuus, iloisuus ja vapaus tuntui puuttuvan siitä yhteisöelämästä kokonaan. Ironista sikäli että juuri "rauhaa, iloa ja vapautta" :han uskovaiset muille kauppaavat mitä innokkaimmin. Ehkä kyse onkin aivan uudenlaisesta "ilosta" kuten eräs saarnamies kerran totesi:

"vedetään nuttura takaa niin kireälle, että suupielet vääntyvät ylöspäin ja sanotaan muillekin: "hei tuu tänne iloon!"  :kahvi:
Meninpä kerran musiikkitunnilleni joskus silloin joskus, opettaja notkui hilpeässä tinassa lähikapakan ovella ja selitti olevansa hieman juovuksissa tunninpitoon (mikä oli aivan epäämätöntä ja ilmeistä)  mutta että sisällä olisi hyvää seuraa... tarjoavat oluen...  oli kyllä siinä naurussa piteleminen kun pöydän takaa ponnahtaa kollega vielä hilpeämmässä humalassa (oli määrä olla jossakin pitämässä esitelmää jostakin hänen) ja lähes Sieg Heil - asentoon kättä kohottaen kajauttaa: Jumalan terve! Vieläkö sisar on uskomassa?   Eipä siinä naurulta saanut sanottua kuin että ei nyt tämän paremmin, mutta kiitos nyt kaikin puolin ja tavoin.  Irtosi nuttura ainakin viisi senttiä liitoksistaan, kun kaverilla piti pokka niin täydellisesti.  Sieltä tuli oppilausetta ihan oikeaoppisesti...

no niin, tässä on meneillään ekumeniikan pänttäämistä kuten voi tekstistäkin havaita ja koska se on vain osittain hupaisaa niin tuli tämä tänne... kai olisi pitänyt vitsiosioon,,, anteeksi vaan...  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #25 : 27.09.10 - klo:18:54 »
Tuosta Leenan tarinasta tuli mieleen omasta varhaisesta lapsuudestani minulle kerrottu. Lähetystyöntekijäperheiden hurskasta piinaviikon hartautta elävöitti pikkulasten parvi, joka kirmasi kiljuen ja kikattaen yhteisen ruokapöydän ympärillä. Joku pastoreista luki Raamattua asianmukaisen alakuloiseen sävyyn: - Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi...
Silloin kaikki aikuiset purskahtivat yhtaikaa nauruun.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #26 : 27.09.10 - klo:19:03 »
Tuli tuosta Jampen kirjoituksesta mieleeni se, kun nykyään näkee aika paljon autoissa sitä kristittyjen kalasymbolia. (Myös lähisukuni harrastaa tätä.) Käsittääkseni alkuaikojen kristityt käyttivät sitä salaisena merkkinä toistensa tunnistamisessa, koska avoin kristinuskon tunnustaminen tiesi kuolemantuomiota. Tarkoitus on kai periaatteessa vieläkin sama, mutta epäilen, että osittain homma on kääntynyt päälaelleen. Nykyään useimmat tietävät symbolin merkityksen, ja sitä ehkä käytetäänkin hieman ylpeilymielessä: katsokaa, me olemme kristittyjä!

Todellakin!  Monesti se tuntuu olevan kauhean olennaista että muut tietävät meidän olevan kristittyjä. Samaa shittiä on ns. "todistuspuheenvuorot" joissa ei yleensä yritetäkään puhua evankeliumia vaan kerrotaan "miten minusta tuli kristitty" MINÄMINÄMINÄ...

-saatetaan jopa oikein juurta jaksain selostaa miten minä ennen olin niiiiiiiiiin suruton ja ryöttäsyntinen, mutta kuinka minäminäminäMINÄMINÄMINÄ olen nyt muuttunut niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin mahhtavasti, kuinka suuuuuuuuuuuuuuuri onkaan muutos joka MINUSSAMINUSSAMINUSSA tapahtui!!! Katsokaa ja hämmästelkää!!!  Kurjat maan matoset, painukaa polvillenne ja ihailkaa minua!!!

 :109: :109: :109:    (ja sitten aplodeja)  :eusa_clap: :eusa_clap:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #27 : 27.09.10 - klo:21:35 »
Minä (minäminäminä!) olen väsynyt kaloihin autoissa ja Raamatulla päähän paukuttaviin uskonsisariin. Olen tympääntynyt kaikkeen nostatukseen. Uskonnollisuus (silloin kun sitä ei käytetä puhuttaessa aktiivisista seurakuntalaisista) on horisontaalisesti kaiken elämässä läpi leikkaava juttu. Sen ei pitäisi olla kaloja ja ylistystanssia vaan ajattelutapa. Asia, joka on selkäytimessä. Rukous lähtee just oikeella hetkellä yhtään asiaa miettimättä ja suunnittelematta. Ei yhtään ajatusta tai tekoa, joiden pontimena (voi jumpe mikä sana!) ei ole usko.

(Olen tänään kuunnellut pari tuntia todistuksia. Ja väsyttää!)

(En ole yhtään muita parempi.)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #28 : 27.09.10 - klo:22:05 »
Todellakin!  Monesti se tuntuu olevan kauhean olennaista että muut tietävät meidän olevan kristittyjä. Samaa shittiä on ns. "todistuspuheenvuorot" joissa ei yleensä yritetäkään puhua evankeliumia vaan kerrotaan "miten minusta tuli kristitty" MINÄMINÄMINÄ...

-saatetaan jopa oikein juurta jaksain selostaa miten minä ennen olin niiiiiiiiiin suruton ja ryöttäsyntinen, mutta kuinka minäminäminäMINÄMINÄMINÄ olen nyt muuttunut niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin mahhtavasti, kuinka suuuuuuuuuuuuuuuri onkaan muutos joka MINUSSAMINUSSAMINUSSA tapahtui!!! Katsokaa ja hämmästelkää!!!  Kurjat maan matoset, painukaa polvillenne ja ihailkaa minua!!!

 :109: :109: :109:    (ja sitten aplodeja)  :eusa_clap: :eusa_clap:
En mene polvilleni. En hanki kalankivaa autooni enkä tee ristinmerkkiä aivan pelkästään uskonnollisista syistä. Aikoinaan ostin teinipoikana Pietarin kirkosta Roomasta aika kookkaan krusifiksin, jota sitten pidin kaulassani kunnes äitini pyysi minua lopettamaan sen pitämisen, kun se söi ihokkaat rikki. Sen jälkeen minulla ei ole ollut uskonnollisia tunnuksia. Vaimolla on körttihuivi(etupäässä pöytälaatikossa) ja siihen suhtaudun myönteisesti.
« Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo:22:10 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Millainen uskonnollisuus?
« Vastaus #29 : 27.09.10 - klo:22:27 »
Minulla on kaulassani, useimmiten piilossa, Nuuskamuikkunen ja Toursin pyhä Martinus. Ovatko ne uskonnollisia tunnuksia? Tjaa... Muikkunen voisi olla jonkinlainen symboli elämästä vaelluksena; Martinus taas on paitsi kaimani, myös jonkinlainen malli oikeasta kristillisestä asenteesta: puolet päällysviitasta palelevalle.