Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Psalmit 1-10

<< < (4/5) > >>

malla:
Psalmit ovat mielestäni paljolti rukousta.
Ja ihmiselämän eri perodeja käydään siellä sanallisessa muodossa lävitse.
Ahdingoista aina ylistämiseen ja kiitokseen saakka.
Ja siltä väliltä.
Mitä kaikkea voi ihmisen elämässä olla.

Riitta-mummi:
Psalmit  o v a t  rukouksia jotka on laulettu resitoiden. Opin sitä eilen ja toteutin aamurukouksena psalmin 5;

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.5.html

Nyt eivät nuo ennen kovilta tuntuneet sanatkaan olleet enää niin kovia vaan kuuluivat kontekstiinsa.

karjalaisenkyösti:
Vilkaisin googlesta nopeasti ja tuo resitoiden laulaminen taitaa olla jotain  samaa, jolla ortodoksisessa kirkossa lauletaan raamatuntekstejä.
Muistan, kun joskus olen yhden tai ehkä parinkin kaverini kanssa laulanut psalmeja ja jotain raamatuntekstejä samalla tavoin, kuin ortodoksikirkossa lauletaan.

Tulee mieleeni eräs pätkä eräästä psalmista, jota olen äänitettynä kuullut laulettavan tuolla tyylillä:  "Minä kiitän Herraa joka aika, Hänen ylistyksensä on alati minun suussani. Tässä on kurja, joka huusi"

Tuolla tavoin paljon laulaen jää sanatkin mieleen.

Harrastaisin tuota enemmänkin porukassa, mutta en tiedä, saanko kaveriporukkaa innostumaan, tai ehkä voisin saadakin, mutta en ole tullut kysyneeksi.

Ainakan sitä voi yksikin harrastaa.

Riitta-mummi:
Hienoa jos sinä olet myös kokenut hyvän tunnun näin rukoillessasi. Se on juuri tuota  tai ainakin samantapaista kuin ortodokseilla. Psalmia laulettaessa ääni kulkee samalla korkeudella virkkeen lähes loppuun, sitten nostetaan tai lasketaan.

Siihen löytyy virsikirjan lopusta myös nuotti. Esilaulaja ensin ja sitten seurakunta.
Sitä käytetään messun kaavassa jos on laulava pappi.

Itse voi jokainen kokeilla. Säepari kerrallaan edetään.
Asiallistakin opetusta lie saatavissa, mutta minä pärjään näinkin.

Riitta-mummi:
Virsikirjassa löytyy esim. Päivän rukoushetkiin nuotit. Niillä sujuu psamien laulaminenkin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta