Sääty-yhteiskunta on historiaa. Kuten tunnettua säätyihin kuuluivat aatelin ja papiston lisäksi porvaristo ja talonpojat. Kullakin säädyllä oli omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Lisäksi säätyläisten ulkopuolelle jäi joukko rahvasta. Pappisvirka on eri asia kuin pappissääty. Hallinnollista virkaratkaisua ei pidä sekoittaa luterilaiseen teologiaan, joka pohjaa 1. Piet. 2:9 ilmoitukseen kaikille kristityille kuuluvasta pappeudesta.
Niin, kirkossammehan on yleinen ja yhteinen pappeus, jossa jokainen kristitty on liitetty kuninkaalliseen papistoon ja Jumalan valittuun kansaan kasteen ollessa pappisvihkimys yleiseen papistoon. Kirkkolaissa määritelty pappisvirka on kait erityinen pappisvirka, jolla on apostolinen suksessio apostoleihin ja Kristukseen.
"Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen Kristuksen tähden."
(1Piet.2:5)
"Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa."
(1.Piet.2:9)
"Hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti!"
(Ilm.1:6)