Kirjoittaja Aihe: Itsetutkistelu  (Luettu 4143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Itsetutkistelu
« : 05.12.14 - klo:00:58 »
Liinan näkemyksestä  ( sanotaan kärsivälle vaan että juu juu tämä on rakkauden aiheuttamaa kärsimystä)  ajattelin kysyä muutamaa asiaa.

Kuinka tärkeää mielestänne on ns. "mennä itseensä"  -  siis käydä hieman läpi omaa käytöstään?  Itse teen niin, joskin johonkin on vedettävä raja.
Mihin sitten, ja milloin?

- Kukaan ei ole täällä yksin. Kukaan ei myöskään riitele yksin. Paavalin rajanveto "mikäli mahdollista ja mikäli teistä riippuu" eläkää sovinnossa kaikkien ihmisten kanssa riittää. . Toisinaan kohtaa ihmisiä, joiden suhteen mikään ei vain tunnu toimivan. Heillä näyttää olevan  pysyvä tarve etsiä riidan siemeniä, ja kun yksi lause saadaan ymmärrettyä on vastassa toinen josta pitäisi ryhtyä tekemään tiliä että kuinkas sinä ja tuohan vasta ja johan on hirveää puhetta!  Jossakin vaiheessa tällaiset ihmiset tulee jättää omaan rauhaansa  ja kääntyä toisten puoleen.
 
-Entä mihin itsetutkinta johtaa?  Minulla on läheinen ystävä joka on ahkera itsetutkistelija, ja myöntää erehdyksensä. Ongelmallista on se, että hän ei suostu korjausliikkeisiin, ei "kehtaa"  tai  "viitsi" tai "just nyt kerkee"  mennä oikaisemaan puheitaan tyyliin tuota siinä keskustelussa taisin sanoa siitä Niilosta pahemmin kuin piti, ei hän nyt niin mahdoton työntekijä ole.  Ongelma riistäytyi hallinnasta, kun hän otti johtaakseen kohtalaisen suuren kaupungin terveydenhuollon.

Ajattelen kuinka tällaiseen käytökseen, itsen havainnointiin ja sopimiseen  totuttaminen aika pienestä  (Ei saa lyödä, se sattuu, ja jos lyöt, niin Maija lyö takaisin --- Minkähän takia Maija lähti äsken meiltä itkien?  Kertoisitteko, mitä tapahtui)  vähentäisi koulukiusaamista, nettikiusaamista, työpaikkakiusaamista, tarpeetonta kärsimystä naapurustossa, avioliitossa, harrastuspiirissä, ylipäätään, missä kaksi tai kolme on koolla.
Vai onko tällainen liian vaativaa, nöyryyttävää

« Viimeksi muokattu: 05.12.14 - klo:01:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #1 : 05.12.14 - klo:07:18 »
Itsetutkistelu on minusta ehdottomuus niin suhteessa Jumalaan kuin ihmisiin. Siitä alkaa paranenminen ja se parantaa myös muuta kuin itseään. Kokenut " kaiken" tietää !

Olen aiemminkin kirjoittanut tästä kuinka viedä asia kerrallaan parannuksen alle. Se ei ole suinkaan " pikapesu", mutta puhtaat kohdat ilahduttavat itseäkin alusta alkaen. Myös Jumala tulee tutummaksi, ja ystävä rakkaammaksi, puolisosta puhumattakaan.
Lähimmät meidät parhaiten tuntevat, ja antavat palautetta, jos ei sanoin, niin muilla tavoin.

Syövereihin ei saa jäädä, siellä on helvetti. Jumala nostaa vaikka minkälaisista kuopasta. Huuda sieltä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #2 : 05.12.14 - klo:07:30 »

Syövereihin ei saa jäädä, siellä on helvetti. Jumala nostaa vaikka minkälaisista kuopasta. Huuda sieltä !
Sehän on lutterusmainen ajatus.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #3 : 05.12.14 - klo:07:47 »
Lutter on elämän tunteva opettaja. !

Oppisimpa minä tuntemaan tämän kaupungin Sote-palvelut. Soitin illalla päivystyspolille. Käskivät soittaa nyt aamulla Päijätneuvoon. Soitin, käskivät soittamaan pääterveysasemalle. Soitin, kaikki puhelimet ovat varattuna. Odotan vastauspuhelua.
Olen sairauksien tuttava.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #4 : 05.12.14 - klo:09:49 »
- Kukaan ei ole täällä yksin. Kukaan ei myöskään riitele yksin.

Teknisesti totta, jos riitelyksi lasketaan kaikki ikävä kommunikaatio. Jos joku hakkaa satunnaisen ohikulkijan, miten piesty "riitapukari" on vaikuttanut asiaan? Osumalla paikalla? Miten asiaa korjaisi, jos hän kävisi hieman läpi omaa käytöstään? (Ja niin nämä "kommunikaaton ottavat osapuolet" usein tekevätkin, vatvomiseen saakka: Jos olisin valinnut toisen reitin? Jos olisin osannut tulkita paremmin vaaran merkit ja väistää? Jos en olisi ollut liikkeellä yksin? Jos olisin pitänyt parempaa huolta kunnostani ja päässyt juoksemaan karkuun? Jos..")

Entä kiusatut, yksi laumaa vastaan? Onko se riitelyä?

Jos kyse on kahden suunnilleen tasavertaisen riitelystä, siihen auttaa itsetutkistelu: Sanoinko ikävästi? Puhuinko epäselvästi? Ymmärsinkö väärin? Miten voisin korjata tilanteen? Jne.
--
Riitta-mummille paljon voimia ja hyviä hermoja odottamiseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #5 : 05.12.14 - klo:10:12 »
Hoitaja soitti kolmen vartin kuluttua. Sain jonotusajan lääkärille. Kolme-neljä kuukautta vain odoteltava.
Virtsatieoireiden takia soitin. Minulta on poistettu kasvain virtsaputkesta, ja tulehdukset ovat ikäviä kaikkien muideenkin sairauksien vuoksi. Kun oikein puhuin kaikesta, pääsen diabeteshoitajalle 3 kk kuluttua.

Joo, että kärsivällisyyttä mummi !

Mihinkään missä ei voi istua ilman uimarengasta, en voi lähteä. Tämä joutava häntäluu jomottaa pirusti :icon_exclaim:  Siis, en sunnuntaina seuroihinkaan. Moi, Kalistaja !
Maanantaina aioin vääntäytyä leikkauspöydälle vaikka mikä olisi. Silmät ovat aivojen jälkeen ihmisen tärkeimmät elimet.
 :icon_xmasevil:

Kiitos Liina, sehän tuli sydämestä. :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #6 : 05.12.14 - klo:14:11 »
Riitta-mummi, heitä yv:llä silmistä jos et viiti kertoa täällä   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #7 : 05.12.14 - klo:14:23 »
Riitta-mummi, heitä yv:llä silmistä jos et viiti kertoa täällä   :kahvi:

Niin ja jos voisi jotain apua löytyä.  :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #8 : 05.12.14 - klo:14:32 »
Itsetutkistelu on minusta ehdottomuus niin suhteessa Jumalaan kuin ihmisiin. Siitä alkaa paranenminen ja se parantaa myös muuta kuin itseään. Kokenut " kaiken" tietää !

Olen aiemminkin kirjoittanut tästä kuinka viedä asia kerrallaan parannuksen alle. Se ei ole suinkaan " pikapesu", mutta puhtaat kohdat ilahduttavat itseäkin alusta alkaen. Myös Jumala tulee tutummaksi, ja ystävä rakkaammaksi, puolisosta puhumattakaan.
Lähimmät meidät parhaiten tuntevat, ja antavat palautetta, jos ei sanoin, niin muilla tavoin.

Syövereihin ei saa jäädä, siellä on helvetti. Jumala nostaa vaikka minkälaisista kuopasta. Huuda sieltä !

Pidin tästä, sillä itsetutkistelun kyllä voi välttää.

Tavallisin tapa onkin nähdä että koko ajatus jo periaatteellisena kysymyksenä on järjetön,  ihmisethän tulee aina porukalla ja ninkäs minä parka millekään mahdan.
Taitaa sentään olla verrattomasti yleisempää joutua nokkapokkaan kaksin, työyhteisöjen ongelmissakin on syytä miettiä, mikä oli oma osuuteni, ja mahdanko toistaa jotakin käytösmallia jota ilman itselläni kuin ympäristölläni olisi helpompaa.

Kun sitten voi katsoa että tällä kertaa en todella mahtanut asiain kululle mitään, syy oli toisten, niin sehän on vain huojennus. Myös raiskatut naiset ja kiusatut lapset saadaan autettua tähän positioon, kyllä, ainakin osaltani sitä yritin ja katso, se tapahtui.

Tuo on aika tavallinen syy jättää miettimättä aina ja joka kohdassa olisinko voinut toimia toisin silloinkin, kun minua ei vallan piesty. Entäpä ne, joista se piekseminen oli aika kivaa?  Onko heillä sama etuoikeus? Eihän maailmanmenolle mitään mahda....

Minussa eiole ryppyä ei tahraa ja asiaahan tulee tarkastella noin laajemmassa perspektiivissä...   :repee2:  minkä Suomikaan Talvisodalle mahtoi.
Koko ajatus voidaan siis siirtää tarpeettomana hyllyn perukoille tai näin joulusiivouksen ajankohtaistuessa suoraan jäteastiaan.

Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
« Viimeksi muokattu: 05.12.14 - klo:14:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Itsetutkistelu
« Vastaus #9 : 05.12.14 - klo:14:43 »
Pidin tästä, sillä itsetutkistelun kyllä voi välttää.

Tavallisin tapa onkin nähdä että koko ajatus jo periaatteellisena kysymyksenä on järjetön,  ihmisethän tulee aina porukalla ja ninkäs minä parka millekään mahdan.
Taitaa sentään olla verrattomasti yleisempää joutua nokkapokkaan kaksin, työyhteisöjen ongelmissakin on syytä miettiä, mikä oli oma osuuteni, ja mahdanko toistaa jotakin käytösmallia jota ilman itselläni kuin ympäristölläni olisi helpompaa.

Kun sitten voi katsoa että tällä kertaa en todella mahtanut asiain kululle mitään, syy oli toisten, niin sehän on vain huojennus. Myös raiskatut naiset ja kiusatut lapset saadaan autettua tähän positioon, kyllä, ainakin osaltani sitä yritin ja katso, se tapahtui.

Tuo on aika tavallinen syy jättää miettimättä aina ja joka kohdassa olisinko voinut toimia toisin silloinkin, kun minua ei vallan piesty. Entäpä ne, joista se piekseminen oli aika kivaa?  Onko heillä sama etuoikeus? Eihän maailmanmenolle mitään mahda....

Minussa eiole ryppyä ei tahraa ja asiaahan tulee tarkastella noin laajemmassa perspektiivissä...   :repee2:  minkä Suomikaan Talvisodalle mahtoi.
Koko ajatus voidaan siis siirtää tarpeettomana hyllyn perukoille tai näin joulusiivouksen ajankohtaistuessa suoraan jäteastiaan.

Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.