Kirjoittaja Aihe: Avoliitto vai avioliitto?  (Luettu 25527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Avoliitto vai avioliitto?
« : 10.05.06 - klo:13:31 »
Niin tuosssa pientä pohdintaa- Sallitko avoliiton vai oletkö sitä vastaan?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #1 : 10.05.06 - klo:13:53 »
En vastusta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #2 : 10.05.06 - klo:13:57 »
Niin, miksipä tuota vastustaisi? Ei mulla ainakaan mitään ole kumpaakaan vastaan...

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #3 : 10.05.06 - klo:14:57 »
Molemmat käyvät. Itse en voisi kuvitella muuttavani vasta avioliiton jälkeen yhteen, mutta kunnia niille, jotka niinkin kauan jaksavat odottaa. En näe avoliitolle mitään estettä. Toki jos perheenlisäystä alkaa jossain vaiheessa tulla, niin jokin konservatiivi minussa sanoo, että olisi kiva olla silloin naimisissa - toisaalta pelkästään sen vuoksi en menisi naimisiin eikä ajatus lapsista avoliitossa ole siis mahdoton.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #4 : 10.05.06 - klo:15:24 »
Liitto on liitto. Liiton rikkominen on petos.

Poissa sieni2

  • körtti (111)
  • Viestejä: 111
    • http://www.nurmonraketti.pas2.org
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #5 : 10.05.06 - klo:15:51 »
joo mä kans sallin ton avoliiton  :D
peace and lööv

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #6 : 10.05.06 - klo:19:58 »
Avioliiton etu on siinä, että sen purkamiseen on hiukan korkeampi kynnys kuin avoliiton. Siitä syntyy turvallisuutta kummallekin puolisolle sekä mahdollisille lapsille. Tiedän kyllä tapauksia, missä pitkä avoliitto kariutuu pian avioliitoksi vihkimisen jälkeen. Syyt ovat kyllä olleet muualla kuin avioliitossa instituutiona.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #7 : 10.05.06 - klo:20:47 »
Minusta on kummatkin ihan ok. Itse kyllä haluaisin avioliittoon sitten aikanaan, mutta avoliitto kai sitä ennen houkuttelisi minuakin. Sen verran modernisoitunut kai olen, että haluan ensin vähän aikaa katsella tilannetta ennen kuin sitoudun, enkä heti syöksyä naimisiin. Kuitenkin jos lapsia tulee, niin sitten ehdottomasti avioliittoon heti haluan.

Olen joskus miettinyt, että on pareja, jotka kymmeniä vuosia avoliitossa ovat. Silloin olisi jo ihan sama virallistaa suhde hiljaisesti ilman kohua ja vaikka kumpikin säilyttäisi oman nimensä, jos ei muuten. Olisi perintöasioidenkin ja sellaisten suhteen parempi.  Minulla yksi sukulaispariskunta eli yli 30 vuotta avoliitossa, kunnes toinen kuoli. Onneksi oli kuitenkin lapsi, niin hän peri kaiken ja siten kävi paremmin verotuksen kanssa. Ei ollut mitään riitoja ja sopimus keskinäisestä asunnosta, niin meni kaikki hyvin asuntojen ja muiden suhteen, mutta aina ei ole niin hyvin asiat. Ei kai se loppujen lopuksi pitkässä avoliitossa niin kummoinen asia olisi virallistaa suhde, varsinkin jos on lapsia, kun silloin on kuitenkin jo lasten kautta sidottu tavallaan ikuisesti toiseen. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #8 : 10.05.06 - klo:21:57 »
Susiparina avopuolisoni ja minä elettiin puoli vuotta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #9 : 11.05.06 - klo:18:43 »
Minusta avoliitto ei ole mitään kunnollista jos perheessä on lapsia enemmän kuin ne kaksi lisääntymisikäistä. Lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin takaamiseski tulisi liitto rekisteröidä.  Avopuolisolla ei ole mitään oikeuksia jos jotain sattuu. Tuttavani tytär kuoli ja koko omaisuuden perivät hänen vanhemmat ja avopuoliso jäi tyhjän päälle, kun asunto oli tyttären nimissä.

Miettikää nyt pikkuisen järjellä asiaa ja rekisteröikää suhteenne eli vanhalla nimellä menkää naimisiin. Ei sinnä mitään kunnon häitä tarvita.

Ja Juhani on ollut huonona esimerkkinä muille. Hyi Hyi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #10 : 11.05.06 - klo:19:47 »
Jos meinaa avoliitossa kauemminkin elää, niin kannattaa kyllä huolehtia siitä että jos jotain jommallekummalle sattuu, niin asiat on hoidettu. Kaikki eivät avoliittoon halua, se mahdollisuus heille suotakoon. Testamentin tekeminen tilanteessa jossa avoliitto on jatkunut pitkään ja sen oletetaan jatkuvan edelleen on hyvin fiksua. Käytännössä useimmat avoparit menevät naimisiin kun odottavat toista lasta (jotain on opittu kun on luettu...). Samaa mieltä kyllä siitä Sepon kanssa, että pidemmän päälle avioliitto on kaikkien kannalta se fiksumpi systeemi.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #11 : 11.05.06 - klo:20:41 »
Niin ja vaikka olisi paperit kunnossa, niin perintöverot on korkeinta luokkaa, kun on kyseessä avoliitto. Puolisot ovat silloin lain edessä toisilleen täysin ulkopuolisia, eivät puolisoita, eivät lapsia, jopa sisarten lapset menevät edelle. Serkut taitaa olla myös siinä korkeimmassa veroluokassa eli ulkopuolisia ihmisiä kuten avopuolisotkin, mutta en ole varma.

Ja Seppo sanoikin jo, ettei tarte isoja häitä, nimenkin voi nykyisin säilyttää, niin mikä siinä on esteenä. Mutta ihmiset ovat erilaisia ja se suotakoon.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #12 : 11.05.06 - klo:22:18 »
Serkut on kyllä vieraita, eivät saa perintöäkään kuin testamentin kautta. Avopuoliso taas maksaa muistaakseni perintöveroa ensimmäisessä luokassa, jos on yhteisiä lapsia...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #13 : 11.05.06 - klo:22:59 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Serkut on kyllä vieraita, eivät saa perintöäkään kuin testamentin kautta. Avopuoliso taas maksaa muistaakseni perintöveroa ensimmäisessä luokassa, jos on yhteisiä lapsia...


No sittenpä ei taida olla juridisia esteitä avoliitolle, jos vain on tehty paperit, että kuka perii mitä, kun ei perintöä automaattisesti tule. Mutta silti itse aion avioliittoon, kun se oikea osuu kohdalle.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Avoliitto vai avioliitto?
« Vastaus #14 : 11.05.06 - klo:23:15 »
hyvä juttu
wilhelmi niskasen jäljillä