Kirjoittaja Aihe: Uskonnoton kristitty  (Luettu 27798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #30 : 30.03.13 - klo:09:53 »
Onnittelut Öppiäiselle, vaikka ei ole usko riittänyt siihen, että olisi merkinnyt syntymäajan foorumin tietoihin.

    

(kun ei olla Saksassa uskallan laittaa punaisia ruusuja)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #31 : 30.03.13 - klo:09:59 »
Onnea toveri Öppiäinen!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #32 : 30.03.13 - klo:10:18 »
Tuo on Hedbergin opin mukainen ratkaisu ja luulo oppia. Körttiläiset eivät pääse elämässä yhtä helpolla kuin lopussa. Körttiläinen joutuu suhtautumaan asiaoihin vastuullisesti sillä vapaalippujja ei jaeta. Tusta Rosenius ja Stenbäck keskustelivat Espoon häissä ja niissä tunnelmissa Stenbäck kirjoitti virren Silmäisi eteen, Jeesus virsi 288 Siionin virsi 167 ja löytyy myös Siionin Kanteleesta.

Jos rikot pahasti kaste ei pelasta sinua.


Niin suurta syntiä ei olekaan etteikö kaste riitä sitä pesemään pois. En tiedä mistä tuon oman "voimasi" ammennat,jolla täydennät kasteessa mielestäsi olevat puutteet,  -mutta minusta on kasteen halveksimista väittää ettei se riitä kaikkiin synteihin. Minulle ainakin riittää, ja riittää täydellisesti ettei mitään omaa lisäksi tarvita.

Tällaisena vapaalippulaisena kun olen saanut laivaan tulla otetuksi, ei minulla ainakaan ole varaa paukutella rehevästi omista "vastuullisuuksistani" ym. avuista.

Tiedän ja tunnen kyllä monia sellaisiakin körttiläisiä joille kaste riittää. Olkoot körttiläisiä tai mitä tahtovatkaan, niin jos armo yksin ei riitä, on avuksi otettava teot ja "oma vastuullisuus" jotka sitten lopulta johdattavat uskollisen matkamiehen autuuteen, kunhan "oma osa" on ensin moitteettomasti täytetty... -tällainen käsityshän on lähempänä helluntailaisuuden käsityksiä kuin luterilaisuutta.

Oletko varmasti miettinyt asian ihan loppuun asti?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #33 : 30.03.13 - klo:14:14 »
Jos ajattelen kastetta teeman "Kotona Maailmankaikkeudessa"-kontekstissa, niin kaste on ikäänkuin "tervetuloa maailmankaikkeuteen"-juhla.
Siinä uusi elämä otetaan kiitollisuudella vastaan osana elämän jatkumoa toivoen, että hän jonakin päivänä ymmärtää ainutkertaisen elämänsä arvon ja harvinaisuuden kaiken tämän näkyvän ja näkymättömän materian ja energian keskellä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #34 : 30.03.13 - klo:15:39 »

Niin suurta syntiä ei olekaan etteikö kaste riitä sitä pesemään pois. En tiedä mistä tuon oman "voimasi" ammennat,jolla täydennät kasteessa mielestäsi olevat puutteet,  -mutta minusta on kasteen halveksimista väittää ettei se riitä kaikkiin synteihin. Minulle ainakin riittää, ja riittää täydellisesti ettei mitään omaa lisäksi tarvita.

Tällaisena vapaalippulaisena kun olen saanut laivaan tulla otetuksi, ei minulla ainakaan ole varaa paukutella rehevästi omista "vastuullisuuksistani" ym. avuista.

Tiedän ja tunnen kyllä monia sellaisiakin körttiläisiä joille kaste riittää. Olkoot körttiläisiä tai mitä tahtovatkaan, niin jos armo yksin ei riitä, on avuksi otettava teot ja "oma vastuullisuus" jotka sitten lopulta johdattavat uskollisen matkamiehen autuuteen, kunhan "oma osa" on ensin moitteettomasti täytetty... -tällainen käsityshän on lähempänä helluntailaisuuden käsityksiä kuin luterilaisuutta.

Oletko varmasti miettinyt asian ihan loppuun asti?

Miten saatoit tulkita tekstini noin? Laitat suuhuni mitä en ole sanonut, saati ajatellut. Jätän kaiken Herralle enkä ota armosta föskottia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #35 : 30.03.13 - klo:17:54 »
Miten saatoit tulkita tekstini noin? Laitat suuhuni mitä en ole sanonut, saati ajatellut. Jätän kaiken Herralle enkä ota armosta föskottia.

Muttet kuitenkaan halua kertoa tarkemmin mitä sitten tarkoitit?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #36 : 30.03.13 - klo:18:33 »
OT: Kuvittelin kiittäneeni ketjussa onnittelijoita, muttenpä näe enää sitä viestiä, joten toistan kiitokseni. (Siinä piti olla myös jokin vähemmän OT kysymys mukana, mutta ehkä palaan asiaan myöhemmin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #37 : 31.03.13 - klo:09:37 »

Niin suurta syntiä ei olekaan etteikö kaste riitä sitä pesemään pois. ---


Entäpä pyhän hengen pilkka. Mark. 3: 28-29
Raamatussa se on sanottu hyvin selvästi. Itse olen monesti ihmetellyt, mitä se voisi tarkoittaa. Semmoisen selityksen olen kuullut, että se on sitä, että jos (mitähän sanamuotoa tässä uskaltaa käyttää) hylkää Jeesuksen lunastustyön eli yrittää omin voimin päästä taivaaseen eikä luota, että Jeesus on sovittanut syntimme.

Toki täällä on paljon saivarreltu tyyliin: sekin on omavoimaisuutta, että ottaa vastaan Kristuksen lunastustyön, ihmisen tehtävä? on rimpuilla vastaan ja Jumala etsii ihmisen j.n.e. Toki ihminen luonnostaan rimpuilee vastaan, mutta ei se hänen tehtävänsä ole. Jumala lahjoittaa vanhurskauden, mutta ihminen saa valita, nöyrtyykö hän ottamaan sen vastaan.

Armo on lahjaa, mutta ihminen ei ole sätkynukke.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #38 : 31.03.13 - klo:13:04 »
Jumala lahjoittaa vanhurskauden, mutta ihminen saa valita, nöyrtyykö hän ottamaan sen vastaan.

Armo on lahjaa, mutta ihminen ei ole sätkynukke.




Pirska on puolijumala. Vapaalla ratkaisulla eli valinnalla kristinusko pyyhitään pois.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #39 : 31.03.13 - klo:15:34 »



Pirska on puolijumala. Vapaalla ratkaisulla eli valinnalla kristinusko pyyhitään pois.

Oletko sitä mieltä, ettei Jumala anna ihmisen itse valita?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #40 : 31.03.13 - klo:17:25 »

   J:lla on veto-oikeus.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #41 : 31.03.13 - klo:19:12 »
 Mites se uskomisen valinta menee siellä, missä on ensin kuultava Jumalan Sana ja otettava se vastaan? Kaikkialla eivät ole vanhemmat kantaneet kasteelle ja opettaneet lapsesta saakka, eikä rippikoulustakaan mitään tiedetty?
 Kontupohjassakin katselin 1998  konfirmaatiota 1912-1927 syntyneille....kai siinä jotain omaa haluakin oli ollut vuosikymmenien varrella ja lopulta rippikouluun pääsyssäkin. :039:

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #42 : 31.03.13 - klo:19:17 »
seuraavana katsoin   www.inkerinkirkko.fi sivuston pääsiäisen konfirmaatiokuvaa... taisivat olla kaikki aikuisia, jotka ilmaisivat halunsa kuulua seurakuntaan.... :039: :039:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #43 : 31.03.13 - klo:19:50 »
Entäpä pyhän hengen pilkka. Mark. 3: 28-29
Raamatussa se on sanottu hyvin selvästi. Itse olen monesti ihmetellyt, mitä se voisi tarkoittaa.

Samaa olen ihmetellyt itsekin. En tiedä mitä se tarkoittaa ja koska en tiedä/ymmärrä asiaa niin noudatan hyväksikoettua luterilaista raamatun tulkintaperiaatetta jonka mukaan "epäselvät" kohdat selitetään selvien kohtien valossa mutta ennenkaikkea vapaa armo ja evankeliumi säilyttäen.

Tästä johtuen (ymmärrän) niin, että mikään synti ei voi olla niin suuri etteikö sitä voi katuva saada anteeksi. Jos toisin olisi, mielestäni evankeliumi olisi ristiriidassa itseään vastaan ja sitä en usko.

Mainittu epäselvyys johtuu joko siitä että emme ymmärrä epäselvää asiaa/halua ymmärtää selvää asiaa  tai  siitä että kyseinen kohta on kirjoitettu Raamattuun ilman oikeutusta tai epäselvästi.

Voi se johtua jostain muustakin mutten käsitä mistä.

Edellä sanotusta johtuen en halua pysähtyä tähän kohtaan vaan joudun toistaiseksi ohittamaan sen nöyrän kunnioittavasti ja epävarmana. En tämän  takia kuitenkaan ole valmis luopumaan evankeliumista, ainakaan vapaaehtoisesti.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #44 : 31.03.13 - klo:19:58 »
Oletko sitä mieltä, ettei Jumala anna ihmisen itse valita?

Minä olen kyllä sitä mieltä, vaikka tuo onkin vähän kärjistetyn provosoivasti sanottu. Jumala kun ei ole syypää ihmisen syntisyyteen.

Ihminen on jo syntymänsä perusteella vangittu toteuttamaan ainoastaan pahoja aikomuksia. Johtuu perisyntisyydestä. Ei paha puu voi kasvaa hyvää hedelmää eikä perisyntinen ihminen kykene tekemään hyvää ratkaisua.  Tämän asian avaa mainiosti kunnioitettavan Martin Lutherin Sidottu ratkaisuvalta -teos.

On sanottu että vastasyntyneen ensimmäinen parkaisu on hänen ensimmäinen tekosynti, mutta se on liian siloitellusti sanottu.  Jo ensimmäinen hengenveto on ensimmäinen tekosynti ja sitäkin edeltää perisyntisyys josta kaikkia johtuu. Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään hyvää. Ihminen näes syntyy luontojaan pimeyden valtakuntaan, pimeyden lapsena.

Jos ei koko maailmaa koskettavaa armoa olisi, olisimme kaikki automaattisesti tuhon omat.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-