Kirjoittaja Aihe: Elämän realiteetit  (Luettu 34174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #15 : 15.03.13 - klo:05:34 »
Kaikkia ovia ei  pidä tempoa auki.
Joka paikkaan ei pidä kurkotella .
Kaikkea ei pidä tehdä.
Kaikkea ei  tarvitse tehdä.
Kaikkia ei pidä kuunnella.
Jokaiseen kysymykseen ei pidä vastata.

SV.270


Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #16 : 19.03.13 - klo:20:54 »
Kiitos, tänään on kaikki hyvin.

SV 254

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #17 : 20.03.13 - klo:08:01 »
...jokaiseen kysymykseen ei osaa vastata...
wilhelmi niskasen jäljillä

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #18 : 20.03.13 - klo:08:51 »
...jokaiseen kysymykseen ei osaa vastata...
eikä aina tarvitsekaan vastata, vaikka tietäisi vastauksen kysymykseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #19 : 20.03.13 - klo:09:36 »
"Kysykää mitä haluatte, vastaamme mitä haluamme."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #20 : 20.03.13 - klo:11:09 »

   vastakaiku


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #21 : 20.03.13 - klo:12:23 »
Vastapallo.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #22 : 20.03.13 - klo:16:57 »
Kun enää ei ole väliä sillä mitä kirjoitan, haluan kertoa jotakin, jota myöhemmin pelästyin ja häpesin.

Seuroissa 1/10 eräässä Helsingin kirkossa H-y:n puhuja peruuntui, ja seurakunta otti kenet viime tipassa sai. En kuunnellut, koska puhe ei rakentanut ja hajanaistakin se oli.  Yhtäkkiä näin, kuinka kaksi tuttua alkoi veisata. Samassa koko seuraväki veisasi, minäkin.  Ensin puhuja vaikeni ja punehtui. Sitten hänen huulensa, koko kasvonsa sinistyivät. Hän repi kaulustaan auki, ja lyyhistyi tuolille, siitä lattialle. Jähmetyin kokonaan. Oltiin seuroissa ja veisattiin. Kaiken piti olla kuten pitää? Näen sen yhä pyytämättä, tilaamatta, enkä tiedä mitä ajatella. Miksi en mennyt eteen, huutanut: Lopettakaa, kutsukaa ambulanssi, ja ensiaputaitoinen auttamaan.


Siis häh?  Ei voi olla totta? -Alettiin veisaamaan puheen päälle, puheen vielä jatkuessa?

Eipä ainakaan tarvitse tuossa tapauksessa puhua enempiä lähimmäisenrakkaudesta tai muustakaan lempeydestä. Vielä pahempi että puhuja sai sydärin. Varmaan tilanteella oli suuri vaikutus asiaan. Ihminen on ihmiselle susi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #23 : 20.03.13 - klo:17:54 »
Jossakin keskustelussa sanoin, että vaikka yksityisen ihmisen uskoa ei körttiläisyydessä kysellä eikä arvostella, puututaan kyllä laajemmin hengellisen elämän muotoihin niitä paheksuen. Unohdin silloin tuon veisaamalla keskeyttämisen. Se voi toimia tutussa joukossa ja tulla hakoteille eksyneelle seurapuhujalle helpotuksenakin. Leena kuvaama tilanne on jotain muuta. Tietääkö joku, onko kyseinen ihminen vielä elossa?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #24 : 20.03.13 - klo:18:33 »
Siis häh?  Ei voi olla totta? -Alettiin veisaamaan puheen päälle, puheen vielä jatkuessa?

Eipä ainakaan tarvitse tuossa tapauksessa puhua enempiä lähimmäisenrakkaudesta tai muustakaan lempeydestä. Vielä pahempi että puhuja sai sydärin. Varmaan tilanteella oli suuri vaikutus asiaan. Ihminen on ihmiselle susi.

Ne kaksi kertaa kun olen ollut paikalla klun puhe on katkaistu virrellä niin tilanne on todella vaatinut sitä. Yksi teologian tohtori jäi silmukkaa ja kun kolmas kierros oli menossa ilman, että hä sai lopetetuksi puhettaan niin seuraväki auttoi. Ei hän siitä vihastunut, päinvastoin huokaisi. Toinen sekosi sanoissaan niin pahasti, että jotain oli tehtävä. Asiallisesti käytettynä tapa on erinomainen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #25 : 20.03.13 - klo:18:51 »
Liikkeen valta-alueelta sivussa olevana täytyy sanoa, että mielenkiintoista. Tiedän kyllä tuon veisuun käytön puheen katkaisukeinona, mutta olen luullut, että se olisi ennenvanhaista. Rohkea täytyy henkilön olla, joka päälleveisuun aloittaa ja tietää, missä mennään, ettei tule puheita häntä vastaan. Kyllä pönttöön nousijallakin tulee olla asiansa harkittuna.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #26 : 20.03.13 - klo:19:06 »
Liikkeen valta-alueelta sivussa olevana täytyy sanoa, että mielenkiintoista. Tiedän kyllä tuon veisuun käytön puheen katkaisukeinona, mutta olen luullut, että se olisi ennenvanhaista. Rohkea täytyy henkilön olla, joka päälleveisuun aloittaa ja tietää, missä mennään, ettei tule puheita häntä vastaan. Kyllä pönttöön nousijallakin tulee olla asiansa harkittuna.

Nämä puhujat puhuivat molemmat istualtaan ja ilman paperia. Valmisteltu ja kirjoitettu puhe on ihan eri asia. Täytyy todeta, että pari saarnaa kirkossa olisi tehnyt mieli keskeyttää. Toinen niistä kesti 38 minuuttia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #27 : 20.03.13 - klo:19:16 »
Olen ollut jo pitkään sitä mieltä ettei maallikoiden pitäisi edes saarnata, kyllä se riittää että papit saarnaavat. jumalanpalveluksissa ei koskaan mitään tungosta ole joten kyllä sinne pääsee varmaan kaikki halukkaat saarnoja kuuntelemaan.

Mutta kun nyt kerran maallikot mielipiteestäni huolimatta aikovat jatkaa saarnaamistaan niin tämä asia tulee kysymykseen että jos puheen voi kuka tahansa keskeyttää alkamalla veisata päälle niin kuka sanoo että keskeyttäjä on oikeassa tai hyvällä asialla?  Siinähän on melkoinen vallankäytön paikka!

Luultavasti on todennäköistä että puhuja joka tuolla tavalla julkisesti häpäistään, saa tilanteesta sellaiset traumat ettei enää koskaan tee mieli astua puhujan paikalle.

Työssäni joudun välillä esiintymään ja välillä kuuntelemaan esityksiä. Toisilla on huono ulosanti, toisilla parempi. Huono-ulosantisella puhujalla voi hyvinkin olla painavaa sanottavaa. Kuka takaa moisessa käytännössä ettei penkissä istuva pahansisuinen turvenuija pelkkää omaa ymmärtämättömyyttään mene veisaamaan puhujaa kumoon, jolla on huono ulosanti tai muita vaikeuksia mutta vilpitön mieli?

Sanokaa mitä sanotte mutta minusta tuollainen tapa on epäkohtelias ja joissain tapauksissa (esim. Leenan kuvaama) jopa moukkamainen.  Kyllä sen verran pitää ihmisellä olla kärsivällisyyttä että jaksaa kuunnella huononkin puheen kohteliaasti loppuun asti. Tai nousee sitten penkistä pois jos ei korvat kestä ja antaa henkilökohtaista palautetta myöhemmin kahden kesken, mutta että julkinen nolaaminen... -ei istu minun arvomaailmaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #28 : 20.03.13 - klo:19:28 »
Ne kaksi kertaa kun olen ollut paikalla klun puhe on katkaistu virrellä niin tilanne on todella vaatinut sitä. Yksi teologian tohtori jäi silmukkaa ja kun kolmas kierros oli menossa ilman, että hä sai lopetetuksi puhettaan niin seuraväki auttoi. Ei hän siitä vihastunut, päinvastoin huokaisi. Toinen sekosi sanoissaan niin pahasti, että jotain oli tehtävä. Asiallisesti käytettynä tapa on erinomainen.
Eli jonkinlainen körttien tuomiokapituli, jossa ratkaistaan opilliset kysymykset ruohonjuuritasolla?

Jos nyt kävisi niin, että herännäisyyden sisälle muodostuisi kaksi kilpailevaa ryhmää erilaisin opillisin painotuksin, niin herättäjäjuhlista tulisi aika mielenkiintoisia kun puheita alettaisiin keskeyttää veisuulla.
Tämä on tietysti vain spekulaatiota.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #29 : 20.03.13 - klo:19:37 »
Olen ollut jo pitkään sitä mieltä ettei maallikoiden pitäisi edes saarnata, kyllä se riittää että papit saarnaavat. jumalanpalveluksissa ei koskaan mitään tungosta ole joten kyllä sinne pääsee varmaan kaikki halukkaat saarnoja kuuntelemaan.

Mutta kun nyt kerran maallikot mielipiteestäni huolimatta aikovat jatkaa saarnaamistaan niin tämä asia tulee kysymykseen että jos puheen voi kuka tahansa keskeyttää alkamalla veisata päälle niin kuka sanoo että keskeyttäjä on oikeassa tai hyvällä asialla?  Siinähän on melkoinen vallankäytön paikka!

Luultavasti on todennäköistä että puhuja joka tuolla tavalla julkisesti häpäistään, saa tilanteesta sellaiset traumat ettei enää koskaan tee mieli astua puhujan paikalle.

Työssäni joudun välillä esiintymään ja välillä kuuntelemaan esityksiä. Toisilla on huono ulosanti, toisilla parempi. Huono-ulosantisella puhujalla voi hyvinkin olla painavaa sanottavaa. Kuka takaa moisessa käytännössä ettei penkissä istuva pahansisuinen turvenuija pelkkää omaa ymmärtämättömyyttään mene veisaamaan puhujaa kumoon, jolla on huono ulosanti tai muita vaikeuksia mutta vilpitön mieli?

Sanokaa mitä sanotte mutta minusta tuollainen tapa on epäkohtelias ja joissain tapauksissa (esim. Leenan kuvaama) jopa moukkamainen.  Kyllä sen verran pitää ihmisellä olla kärsivällisyyttä että jaksaa kuunnella huononkin puheen kohteliaasti loppuun asti. Tai nousee sitten penkistä pois jos ei korvat kestä ja antaa henkilökohtaista palautetta myöhemmin kahden kesken, mutta että julkinen nolaaminen... -ei istu minun arvomaailmaan.

Kyse ei ole julkisesta mollaamisesta. Jos yksi aloitaa virren ja jää sitä yksin veisaamaan, niin itsensä hän siinä nolaa, sillä muilla ei ole mitään velvollisuutta yhtyä virteen. Tämä nostaa kynnystä aloittaa virsi päälle. Tapa ei ole epäkohtelias, vaan päin vastoin armahtava. Olen istunut varmaan yli tuhannet seurat ja vain kahdesti on näin sattunut. Itse en aloita virttä päälle enkä muutenkaan, kun taitoni eivät siihen riitä.

Itse olen pitänyt esitelmiä muilla mantereilla paitsi Etelänapamantereella ja Afrikassa eikä minua pelota puhua. Seurapuhujana olen ylen kehno, mutta jos päästään ammattiasoihin niin mikäs siinä. Kalvot pitää tiellä ja juttua tulee.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi