Kirjoittaja Aihe: Ehtoollinen, ei illallinen  (Luettu 3905 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Ehtoollinen, ei illallinen
« : 22.10.12 - klo:19:10 »
Aattelin tälläisen pohtimisaiheen laittaa, kun en ole tänne taas aikoihin kirjoitellut.

Oikeasti tää on vastaus yhteen toiseen kirjoitukseen, mut ajattelin, että ihan uudenaiheen paikka.

Ketkähän on ne pyhät ja paremmat ihmiset kun voi ehtoolliseen yhtyä.

Joskus aiemminkin olen kirjoittanut ehtoolliselle menosta ja kuinka joillekkin ihmisille, se on ollut vaikeaa ja ei siinä mitään itsetutkiskelu joissain määrin on varmaankin ihan hyvä.

Mutta jos katsoo Raamatun valossa ehtoollista, niin millainen tapahtuma se oli? :
Jeesus oli kahdentoista kaverinsa kanssa syömässä lammasta ja pääsiäisjuhla oli tulossa.
Siinä oli syöty jo jonkin verran ja viiniä oli mennyt enemmänkin ja siinä "..." tai muuten iloisella hetkellä Jeesus juhlallisesti otti maljan ja sanoi. Tämä on nyt teille outoa, mutta tämä on uusi viini joka on minun vereni joka vuodatetaan. Aina kun olette yhdessä ja syötte ja juotte, niin tehkää myös tämä minun muistokseni.
Sitten Jeesus otti leivän ja mursi ja sanoi, tämä on minun ruumiini, tehkää tätä leivän murtamistakin minun muistokseni.

Minusta tuossa pääsiäis ateriassa ja Jeesuksen leivän murtamisessa ja maljan tarjoamisessa oli jotain arkipäiväistä ja Jeesus hyvin toverillisesti ilman sen kummempia uskon mittauksia antoi ehtoollisen tavan opetuslapsille.
Nykyään siitä on tehty joku pelottava pyhä toimitus, että tavalliset, syntinsä kyllä tietävät ihmiset eivät uskolla Jeesusta muistella, kun eivät koe olevansa pyhiä ja kun tapahtuma on niin niin juhlallinen.
No kait oli juhlallinen, mutta kait oli myös ihan tavallinen muistoksi ryyppy ja leipä päälle.
Kuten ryypätään jonkun kunniaksi maljaa.
Otetaanpas Terho vainaan muistoksi, School. Oli hyvä mies, otetaampas taas..
No ei tietenkään mikään ryyppyjuhla ollut pääsiäisateria, mutta jotenkin ihmetyttää tää nykykäytäntö, kun vierustoverini ovat joskus avautuneet ja kertoneet, en voi ottaa, kun olen niin syntinen ja toinen kun olen jo aamujumiksessa ottanut.
Viimeksi kävi niin ja sanoin vieressä olevalleni, että jakajahan sanoi, ottakaa te kaikki. Toiselle, syntisillehän toi on tarkoitettu, ottamaan vaan.

Siis millainen kuva teillä on ehtoolliselle menosta?

Muutenkin olen ollut ehtoollisella joissa on ollut tiukat säännöt, jos et ole upotuskastettu, et saa ehtoollista ja olen ollut ehtoollisella, jossa viini ja leipä on kiertänyt koko porukka monta kertaa kunnes kaikki on syöty ja juotu.
Siinä kyllä leipää tuli isompi annos, kun monta kertaa piti ottaa.
Minusta jossain oliko roomalaiskirjeissä Paavalilla meni pikkasen hermot kun toiset oli jo juovuksissa, kun tulivat herran pöytään ja toiset nälkäisiä ja Paavali sanoi, että tasapainoilkaas nyt vähän.

Seppos siisti pikkuisen
« Viimeksi muokattu: 23.10.12 - klo:11:58 kirjoittanut seppos »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #1 : 22.10.12 - klo:21:16 »

---Siinä oli syöty jo jonkin verran ja viiniä oli mennyt enemmänkin ja siinä nousuhumalassa tai muuten iloisella hetkellä Jeesus juhlallisesti otti maljan ja sanoi. Tämä on nyt teille outoa, mutta tämä on uusi viini joka on minun vereni joka vuodatetaan. Aina kun olette yhdessä ja syötte ja juotte, niin tehkää myös tämä minun muitokseni.---


nousuhumalassa  :107:
En oikein tykkää tämmöisistä vitseistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #2 : 22.10.12 - klo:22:56 »
Kerroin jo toisen aiheen kohdalla jotain messu / ehtoollisesta.
Mielestäni ehtoollisen vietto on nykyisin tärkeimpiä asioita seurakunnan kokoontumisissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #3 : 23.10.12 - klo:06:58 »
Minusta ehtoollinen on hyvin pyhä , sillä se on Jeesuksen muistoateria jossa hän on itse Pyhän Henkensä kautta läsnä.
Seurakunta ei ole pyhä. Meillä ei ole mitään juhlallisuuttakaan huomattavissa, paitsi ristinmerkkien tekemiset. niiaten tai kumartaen kiittämiset.

Se mitä Viisveisaaja sanoi opetuslapsista saattoi olla noin, mutta en minäkään humalajuomiseen liitä tätä Pääsiäisateriaa. Eiväthän juutalaiset nykyäänkään sapattina ryyppäile.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #4 : 23.10.12 - klo:08:57 »
nousuhumalassa  :107:
En oikein tykkää tämmöisistä vitseistä.

No ei se nyt ihan vitsikään ollut.
Kyllä varmasti sitä kun juodaan ja syödään lammasta, niin se alkoholimäärä mitä silloin juodaan vaikuttaa.
Varmasti he ovat olleet lammasta syödessään viinin vaikutuksen alaisia ja se on ollut nousemassa päähän.

Pikkasen toi moralismi ton asian tiimoilta on aina mua häirinnyt.
Niinkuin moralisointi aina muutoinkin. Ollaan niin helposti tuomitsemassa kaikkea ja syyttelemässä, mutta en usko että ketään on kutsuttu sellaiseen.

Riitta mummon kanssa toisaalta samaa mieltä, että ehtoollinen on pyhä, mutta kyllä se on myös arkinen ja erityisesti arkisempi sen tulisi minusta olla.
Nykyään se on liian juhlallinen ja monelle jopa sen vuoksi liian iso kynnys osallistua siihen.
Jos leipää murrettaisiin kotona ja pienissä ryhmissä, niin kuin alkukristillisyydessä oli tapana, niin siihen olisi helpompi suhtautua.
Kirkon suuret rakennukset ja pappien pukeutuminen ja ne suurelliset koreografiat tekee koko touhusta liian hierarkisen ja juhlallisen.

No voinen olla väärässä, useasti olen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #5 : 23.10.12 - klo:09:16 »
Mutta kun et ole.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #6 : 23.10.12 - klo:09:22 »
Ville Hassinen kirjoittaa aiheesta Kotimaa24-sivustolla blogikirjoituksessa "Kristus käsissämme":
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=329&id=44696

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: Ehtoollinen, ei illallinen
« Vastaus #7 : 23.10.12 - klo:10:46 »
Kiitos mt ! Hassinen sanoi sen selvästi ja kokemusperäisesti. Näin se on minunkin mielestäni.

En pane pahaksi jos kristitty porukka istuu iltapalalla, nauttii lasillisen, pari viinipuun antia. Kiitollisena leivästä ja viinistä, ölystä astiassa ja jauhoista vakassa. Tämä on kiitosateria.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)