Kirjoittaja Aihe: Filosofista humanismia vai Raamattua?  (Luettu 21565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #60 : 13.11.10 - klo:12:19 »
Eikä sitten mitään "ilmeisesti" juttuja enää. Miten laajalevikkinen tämä Nature on? Kuka sitä kustantaa? Missä osavaltioissa? Missouri-synodin alueella? 

Etkä vastannut Leenan ehdottomasti toivomaan:  Mitä siis on minun tehtävä, jotta autuuden perisin --- suhteessa siis tiedemaailmaan?  Sinäö ilmeisesti tiedät...  Ei pidä olla liika viisas - niin ettei enää lopulta ittekkän käsitä miten viisas onkaan... Leena on tehnyt senkin erehdyksen... tulee tiedemaailmassa hyvin pian turpiin... Kokenut kaiken tietää mutta hullu kaiken kokee.

 :seina:.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #61 : 13.11.10 - klo:13:34 »
Eikä sitten mitään "ilmeisesti" juttuja enää. Miten laajalevikkinen tämä Nature on? Kuka sitä kustantaa? Missä osavaltioissa? Missouri-synodin alueella? 


Eiköhän sillä tarkoitettu tätä: http://www.nature.com/nature/index.html

Yleislehti, mutta sitä käytetään ilmeisesti jonkin verran tutkijoiden painoarvon mittaamiseksi; jos tutkijaan viitataan Nature, lehdessä, niin taas tuli kunniaa.... ks. http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/nakyvyyden_mittaaminen_loppuraportti.pdf
SV 74:4

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #62 : 13.11.10 - klo:14:58 »
Selasin hieman. Vaikuttaa medisiinapainotteiselta. Olettaisin, että vastaisi meidän kotimaisia kevytsarjalaisiamme, Erikoislääkäri, Yleislääkäri,  tai muita. Tämä "gloria" merkitsee sitä, että lehdelle lasketaan tietty määrä siteerausvalmiutta, ja jokin Lancet on meillä huippu, eli jos saa siihen juttunsa, voi julkasisemisen muistopäivänä vielä nousta arkkunsa kannelle ryyppäämään shampanjaa...  sitten on paljon pikkulehtiä joita lainataan alle ykkösen, psykiatrian Nordisk Journal on juuri ykkösen tasolla, eli väitöstyössä käytettävät julkaisut sopivat siihen, se on kyllin arvovaltainen. Siinä tuo indeksi on juuri ykkösen luokkaa.  Meidän pikkulehdissä julkaistuja - vaikka nyt "Yksityislääkärissä'" - ei voi sellaisessa hyödyntää, luulisin, ainakaan ainoana, mutta kyllä esimerkiksi haettaessa tietokirjailijan titteliä. 

Mutta olen huomannut, että on sitaattia ja sitaattia. Mitä hyvänsä voi lukea kuin Piru Raamattua.  Erik Ewalds, jota ennen arvostin kovasti, on wanhoilla päivillään kirjoittanut kirjan jolla "osoittaa Freudin katuvan koko teoriaansa". No - minä olen kahlannut Freudia, myös "Koottuja" sen verran että tiedän tasan tarkoin kyllä mahdolliseksi niin tehdä. Freud oli himokriittinen pilkunviilaaja, ja siinä missä toinen olisi kirjoittanut: "Olen havainnut että teoriani tarvitsee yhä kehittämistä", hän iski kuin moukarilla kaiken palasiksi ja aloitti koko homman alusta. Ja taas. Hän vuodattaa minusta jo liioitellun dramaattista  tekstiä, kuinka mikään ei ole mitään, kaikki on pilalla, iskettävä hajalle... ja seuraavassa kappaleessa on jo luomassa sitä teoriaa täynnä puhkua... hän kai sitten tarvitsi noita nollaamisen hetkiä. Mutta kun kerää vain ne, voi todella kirkkain silmin "osoittaa" kuinka "Freud syvästi katui, tunnusti erehtyneensä ja suri sitä". 
No - niin tietysti tavallaan tiedemiehen tuleekin, eli aloittaa aina alusta, tarkastaa ja tarkastaa, Freudin tyyli tehdä niin on vain vähän turhan pateettinen. Mutta hänen reaktionsa muistuttavat sitä miten Bonhoeffer reagoi omiin runoihinsa: "Luin eilen kirjoittamani - joka ikinen säe pitäisi alusta asti muokata uudelleen - enhän minä ole mikään runoilija!"  Ja kyllä Leena sitä löytää vähän itseäänkin...mikään ei ole mitään, uusiksi kaikki... Freud oli vielä tuotakin toivottomampi tapaus. Mikään ei ole mitään ellei kaikki heti stemmaa.  Ja mikä ihmeen Freud. Kuollut ja kuopattu. Hoitokeino jäi.

Eli - mihin käyttöön ja millä mielellä ja missä mielessä nämä "tiedemiehet eivät uskoneet persoonalliseen Jumalaan"?  Kuinka materiaali on valittu - senkin voi tehdä? Leena vpoi tehjdä tältä istumalta artikkelin jossa "tiedemiehet löytävät Jumalan luontoa tutkiessaan".  Muttei ehdi kun on vähän muuta tässä eikä ilkene. Sillä se tulisi toteuttaa kaksoissokkona, ikäluokat ja muut sekottavat tekijät karsien... toisaalta, hurja, se olisi kiinnostava aihe!  Sehän olisi kivaa...Miten heitä sitten Suomessa on niin paljon?  Mikä on ollut työhypoteesi - miten otanta on suoritettu ja kuinka laaja - mikä tiede on kyseessä? Miten  moni sanoo että vasta ymmärtäessään luontoa on alkanut ajatella, että täytyy olla Jumala - että ilmoitusta tutkiessaan alkaa aina kaivata Ilmoittajaa - eikös tuota luontoa ja luomakuntaa nimitetä "yleiseksi ilmoitukseksi"? 

Ja mitä tämä Skyteskalet siis toivoo nyt tieteelle tehtävän? Tiedemiehet roviolle -no, onhan sekin muuan konsti. Köpelöstihän Kopernikuksenm oöli käydä. Konstikas on ollut tieteen tie. Minun luottamukseni Jumalaan ei siitä horju. Hän ei anna käsiini vaarallisia leluja.  Muualta vaara tulee, siitä lähinnä että otan Hänen paikkansa Tuomarina.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #63 : 17.11.10 - klo:07:14 »
Hyvä Leena... antaa Jumpun olla Tuomarina...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #64 : 17.11.10 - klo:15:01 »
Nyt enää tärkein: Missä matsi? Missä matsi?   Älkää sanoko veljet että loppuunmyyty...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Filosofista humanismia vai Raamattua?
« Vastaus #65 : 25.11.10 - klo:21:04 »
Emännälle tulee Kotimaa-lehti ja se antaa minunkin lukea sitä, usein jopa ensimmäisenä.

Tänään ilmestyneessä numerossa oli vallan mainio kirjoitus Mielipiteet-osastolla. Lari Lohikoski kirjoitti otsikolla "Kirkko menetti otteen megatrendeistä"
Aivan kuin omasta kynästäni, jos vain osaisin niin taitavasti ilmaista ajatuksiani.

Kirjoitus on aika pitkä joten en rupea sitä tarkemmin kommentoimaan, vaan kiteytän sen väittämään: Kirkko tarjoaa pyhäkoulumaista opetusta aikuisille ihmisille!