Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Felix - 05.05.06 - klo:15:59
-
Niin mihin herätysliikkeeseen kuuluisit?
ja miksi juuri siihen.
-
Piiloevankelisena menisin SLEY:läiseksi, mutta ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit!
-
Piiloevankelisena menisin SLEY:läiseksi, mutta ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit!
ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. :shock: voitko tarkentaa.
Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit! :smt023
Mä varmaan liittyisin johonkin samantapaiseen mitä körttiläisyys on ja varmaan liikeeseen jossa tahdotaan naispappein lisäksi myös naispiispat. 8)
-
SLEY on evankelisen johtoryhmä.
SLEY on ruohonjuuritason työntekijät.
SLEY on kannattajat.
N. kolme kpl SLEYtä ja ne ovat aivan erilaisia maailmankuvaltaan, Jumalakuvaltaan, valtapyrkimyksiltään, rationaalisuudeltaan ja hurskaudeltaan.
-
En kyllä mihinkään varmaan. Joko olisin sellanen ihan normi kristitty, tai sitten rupeisin vauhkoilemaan jossain yltiöhurmoksellisessa amerikkalaissyntyisessä anarkovegaanilahkossa, johon luonnollisesti kaikki coolit joogaa harrastavat hollywood tähdet jo kuuluisivat.
Tai sitten perustaisin oman uskonlahkon. Palvottaisiin vuohia tm
-
Olisin yleiskristillinen, sellainen, jolla ei ole herätysliiketaustaa.
Mutta kun kysyit, mihin herätysliikkeeseen kuuluisin, ja ajattelit varmaan kristillisiä:
Eikö Urho Muroman liike ole Kansan raamattuseura? Heitä on srk:ssamme, ja evankeelisiä, jos olen oikein ymmärtänyt. Valitsisin edellisen. Olen saanut käsityksen, että se on modernimpi.
Kysyt tätä, Felix, koska haluat korostaa ekumeniaa?
Täytyy todeta, etten haluaisi lähteä tästä mihinkään. Kun lähetystyö on esillä, ajattelen, mihin tästä nyt taas on lähdettävä.
Ymmärrän, että on inhimillistä pyrkiä olemaan samassa sopassa, yhteyteen, yhteen, samanmielisyyteen, sopuun, sopia, että ymmärrämme ja hyväksymme, ilman kaunaa, eriseuraisuutta, kateutta, vihaa. Se on enemmän kuin hyväksyttävää.
Kunnioitan etäisyyttä välillämme. Katson maailmaa koskematta siihen. Kaikki on oikein.
.................................................................................................................... :smt014
-
Saattaisi siionin virsien takia olla jopa lestadiolaisuus. Rukoilevaisuuksia ja muita en niin hyvin tunne, mutta eikös lestadiolaisetkin veisaa siikkareita? Ainakin olen luullut niin... Kuiteskaan en ehkä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyisi, kun olen niin vapaasti tottunut elämään, mutta vähän näihin modernempiin tai ainakin sivusta seuraamaan. On niissäkin ihan fiksuja tyyppejä, mutta kieltämättä osa on niitä kaiken tuomitsijoita. Itse ajattelen, että kunhan vain itse "tietää" tekevänsä oikein, niin ei sitä tarvitse muita olla tuomitsemassa.
-
Saattaisi siionin virsien takia olla jopa lestadiolaisuus. Rukoilevaisuuksia ja muita en niin hyvin tunne, mutta eikös lestadiolaisetkin veisaa siikkareita? Ainakin olen luullut niin... Kuiteskaan en ehkä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyisi, kun olen niin vapaasti tottunut elämään, mutta vähän näihin modernempiin tai ainakin sivusta seuraamaan. On niissäkin ihan fiksuja tyyppejä, mutta kieltämättä osa on niitä kaiken tuomitsijoita. Itse ajattelen, että kunhan vain itse "tietää" tekevänsä oikein, niin ei sitä tarvitse muita olla tuomitsemassa.
VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.
Kyllä kaikkia lestadiolaisuuteen mahtuu, kuten meihin körtteihinkin: On ikävää kun pienet marginaaliset "riehujat" antavat sitten leimaa koko liikkeelle.
-
Mutta kun kysyit, mihin herätysliikkeeseen kuuluisin, ja ajattelit varmaan kristillisiä:
Kysyt tätä, Felix, koska haluat korostaa ekumeniaa?
Ajattelin nimenomaan Kristillisiä.
Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita- En tahtonut tällä topicilla korostaa ekumeniaa, vaikka se onkin sydämeni asia.
-
Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita-
Miksi?
............................................................................................................................ :-k
-
Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita-
Miksi?
............................................................................................................................ :-k
koska tahdon tietää asioita.. olen äärimmäisen tiedonjanoinen. :wink:
Asiasta olen antanut sinulle satman YV:llä lisäselvitystä.
-
VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.
Justiinsa... No, kyllä se edes alkoi Siionilla ja siitä kai minulle se väärä kuva siikkareista lestadiolaisilla olikin tullut.
-
Justiinsa... No, kyllä se edes alkoi Siionilla ja siitä kai minulle se väärä kuva siikkareista lestadiolaisilla olikin tullut.
Onhan evankelisillaki Siionin kannel.
Mää en kyllä oikeestaan tiiä mimmosta rukoilevaisuus on mutta semmonen mää varmaan kuitenki olisin.
-
Tätä olen tullut jostain syystä miettineeksi. Kuulunko johonkin liikkeeseen? Jos kuulun tähän, sulkeeko se muut pois? Jos en kuulu tähän, kuulunko silloin johonkin toiseen?
Oma kokemukseni on, että olen sidoksissa vähän sinne ja tänne. Osa siteistä on käytännöllisiä ja osa tunnesiteitä. Suurin osa on niin löysiä, että saan ihan tarpeeksi liikkumavaraa. Mikään ei suorastaan ahdista.
En siis osaa vastata kysymykseen, mutta kiitän kysyjää, joka sai ajattelemaan.
-
Itse kun on tässä evankelishenkisessä kirkkokuorossa kolme vuotta veisaillut voi sanoa et on tullut Siionin kanteleenkin laulut tutuksi, vaikka se perusta onkin körttiläisyys edelleen. Kantelleen ja siikkareiden laulut merkkaa vähän eri asioita. Eli tutustuminen kaikenlaisiin liikkeisiin lienee sallittua, ellei jopa suotavaa!
Kai voi sanoa et en kaipaa elämääni uskonnollista liikettä, jolla olisi tarve kontrolloida koko elämääni (esim. vanhoillislestaadiolaisuutta voisi, ainakin näin naisnäkökulmasta, pitää sellaisena), vaan kaipaan enemmänkin henkistä pääomaa,toki yhteisöllisyyttäkään unohtamatta.
-
Mistäs minä tiedän. Satun olemaan körttiläinen, enkä mitään muuta itse koe nyt omaksi asiakseni. Vaikea sanoa, mitä jos en olisi, kun olen oikeastaan aina ollut, enkä mitenkään ole kummallisena tai huonona asiana pitänyt. Mihinkäs sitä siitä sitten...
-
Vaikea kysymys, yhtä lailla ainakin minulta voisi kysyä, että minkämaalainen et olisi, jos et olisi suomalainen tai että mihin uskontoon kuuluisit, jos et olisi luterilainen. Eli minulle körttiläisyys ja kristillisyys on sellaisia asioita, jotka ovat lapsuudesta asti ollut läsnä, ei se ainakaan aluksi ollut mikään oma valinta. Ei kuitenkaan voi sanoa, ettenkö muusta tietäisi; tiedän kyllä asiapitoista tietoa, mutta toisaalta en ole kokenut tarvettakaan siihen, että alkaisin etsiä uutta "hengellistä kotia". Körttiläisyys on tuntunut minulle hyvältä asialta elämässäni, eikä minun ole tarvinnut sitä ruveta kovinkaan paljon kyseenalaistamaan (paitsi tietenkin se iänikuinen epäily :roll:). Suvaitsevaisuuteni erilaisuutta ja ihmisen yksilöllisyyttä kohtaan on kuitenkin nykyään niin laaja, etten voisi kuvitella ryhtyväni ainakaan ihan heti lestadiolaiseksi, evankeliseksi tai vitoslaisiksi. Rukoilevaisuudesta en tiedä oikein mitään, mutta se kuulostaa lempeältä 8-[
-
Minä kai voisin pitää körttiläisyyttäni - sen verran kuin sitä on - omana valintanani. Toki siihen ovat vaikuttaneet monet ihmiset eri vaiheissa elämääni. Mukaan rakastamiseksi sitä taidetaan sanoa. En kuitenkaan koe, että kukaan olisi ääneen mitään kutsua esittänyt. Siionin virret ovat koskettaneet jo ennen kuin olen hoksannut niiden niitä olevan. Virsikirjastakin niitä tulee kohti. Jos tällaista kehitystä ei olisi takanani, olisin varmaan niin sanottu tapakristitty, joka onkin ihan hyvä tapa.
-
Mää oon vissiin kerran ollu evankeliumijuhlilla (onksse noin?) ko mun mumma oli siellä ammaamassa, ne kun sattuvat olemaan mumman kotipitäjässä ja se vielä pari vuotta sitte oli lastenohjaaja ammatiltansa. Ja me sitte mentiin sinne kans. Ja isä kanniskeli niin paljo heliumpalloja että meinas lähtä lentoon. Mut en mää oikiastaan muuta sieltä muista, mää olin aika pieni.
-
VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.
Siionin matkalaulut on Rauhan Sanan ja Uusheräyksen yhteinen laulukirja. Vl:llä on Siionin laulut, esikoisilla puolestaan Virsikirja ja hengellisiä lauluja.
-
Aika suurella prosentilla rauhansanalaisuus etc... nämä heput pitävät parhaimpana virsistä "On laupeus sanomaton... SV 179"
-
Jos en olisi niin, en olisi mitään kuten nytkin. Ei körttiläinen ole evankelikaalien silmissä mitään ja toivon ettei muidenkaan, vaikka itse aina isottelenkin.
-
Laajennetaanpa vähän kysymystä.. Jos et olisi körtti (+luterilainen), mikä olisit?
Testaa kantasi, anna äänesi.
http://www.beliefnet.com/story/76/story_7665_1.html
Oma ykköseni oli muuten tiukemman linjan kveekarius..
-
En testannut, mutta varmaan tiukemman linjan amish tai ehkä vähän pehmeämpi mennoniitta
-
Siinä mun tulokset. Oikeastaan ne pitää aika hyvin paikkansa, sillä jos en olisi luterilainen, niin haluaisin olla ortodoksi. Senkin vuoksi, että suvussa on ortodokseja ja olen aika paljon ollut heidän tilaisuuksissaan.
1. Eastern Orthodox (100%)
2. Roman Catholic (100%)
3. Mainline to Conservative Christian/Protestant (97%)
4. Seventh Day Adventist (93%)
5. Orthodox Quaker (89%)
6. Hinduism (76%)
7. Jehovah's Witness (72%)
8. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (60%)
9. Mainline to Liberal Christian Protestants (60%)
10. Orthodox Judaism (60%)
11. Islam (47%)
12. Jainism (42%)
13. Sikhism (39%)
14. Mahayana Buddhism (38%)
15. Liberal Quakers (37%)
16. Unitarian Universalism (37%)
17. Theravada Buddhism (36%)
18. Bahá'í Faith (36%)
19. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (35%)
20. Scientology (28%)
21. New Thought (23%)
22. Neo-Pagan (21%)
23. New Age (21%)
24. Secular Humanism (17%)
25. Reform Judaism (15%)
26. Nontheist (14%)
27. Taoism (9%)
-
Johanneksen listasta Liberal Quaker tuntui jotenkin kotoisimmalta. Olen joskus lapsena saanut Quaker Oats -kaurapuuroa ja isoksi olen kasvanut.
-
Olen 100% ortodoksikveekari ja hyvänä kakkosena 87% liberaaliprotestantti. Eipä siis liene syytä kirkkokunnan vaihtoon. Seuraavaksi kävisi adventismi taikka liberaali kveekarius.
-
1. Secular Humanism (100%)
2. Unitarian Universalism (98%)
3. Nontheist (95%)
:O
-
Minä sain seuraavat:
1. Orthodox Quaker (100%)
2. Mainline to Conservative Christian/Protestant (94%)
3. Seventh Day Adventist (94%)
4. Mainline to Liberal Christian Protestants (93%)
Oli kyllä hiton vaikeaa kieltä, täytyy myöntää. Vaikka kymmenen vuotta olen enemmän englantia lukenut kuin suomea niin silti uskonnollinen termistö taitaa olla jäänyt vähemmälle, huomasin.
-
100%:nen ortodoksikveekari minäkin, en malta odottaa päästä kertomaan tätä ystävälleni joka on oikeasti ortodoksikveekari! Neljännelle sijalle kone arpoi minulle "Mainline to Conservative Christian/Protestant (94%)" mikä itsestäni kuulostaa uskottavalta määritelmältä.
-
Anteeksi, jos poikkean aiheesta, mutta haluaisin kysyä että mitä eroa on ortodoxikvekaarilla ja tavan ortodoxilla? (Jos edes on...) :?:
-
Kveekarit ovat amerikkalainen (kveekari=vapisija) protestanttinen ryhmä ja ortodoksit vanha yhden kirkon itäinen osa. Ortotodoksi=puhdasoppinen
http://www.saunalahti.fi/~nl02067/kveekarit/tie.html
-
Tuo viides on hauska!
1. Liberal Quakers (100%)
2. Mainline to Liberal Christian Protestants (95%)
3. Unitarian Universalism (92%)
4. Orthodox Quaker (82%)
5. Neo-Pagan (66%)
---
Häntäpää sen sijaan ei ihmetytä:
26. Jehovah's Witness (20%)
27. Islam (12%)
Kveekarit on ulkomaan körttejä, ihan selvästi.
-
Kveekarit on ulkomaan körttejä, ihan selvästi.
Kyllähän kveekarit ovatkin: kutsuvat toisiaan ystäviksi ja joskus puheen sijasta kokoontumisissa (eli oikeasti tietysti seuroissa) onkin hiljaisuutta. Korostavat myös koruttomuutta ja yksinkertaisuutta - asiahan on selvä.
-
Heipä hei, kaappikveekarit!
Laitan vielä oman kärkikymmenikköni.
1. Orthodox Quaker (100%)
2. Mainline to Liberal Christian Protestants (89%)
3. Seventh Day Adventist (89%)
4. Eastern Orthodox (81%)
5. Roman Catholic (81%)
6. Mainline to Conservative Christian/Protestant (79%)
7. Liberal Quakers (77%)
8. Unitarian Universalism (66%)
9. Reform Judaism (53%)
10. Sikhism (52%)
Hämmästelen kyllä, miten tähänkin määrään on mahtunut jo ei-kristillisiä kirkkokuntia. Ehkä en olekaan niin syvällinen kristitty kuin luulen.
Mutta: pitäisikö meidän vetää joitakin johtopäätöksiä tästä kveekariuden yllättävästä (?) kannatuksesta joukossamme? Ystäväkansa Ystävien kanssa kontaktiin? Olisihan se kiva saada joku kveekari vaikka tälle palstalle haastateltavaksi.. HEI, IDEA!!!!! Miksei aina silloin tällöin pyydetä joitakin kiinnostavia ihmisiä / edustajia haastateltaviksi omiin ketjuihinsa? Vaikka kuukauden ajaksi; sais foorumilaiset esittää kaikenlaisia kysymyksiä ja haastateltava sitten vastailis ja muutenkin keskusteltais.. Mistäs saatais ihka oikea kveekari ensimmäiseen haastatteluketjuun? Onko niillä jotain omaa foorumia, jonne voisi heittää pallon?
Ja muitakin aiheita voisi käsitellä; vaikka nyt luonnonsuojelua, rahastosijoittamista, joogaa tai heimotyötä. Tai mikä nyt kiinnostaa. Saataisko me se citylehden paskaksi itseään nimittävä toimittaja haastatteluun? :P
-
Mutta: pitäisikö meidän vetää joitakin johtopäätöksiä tästä kveekariuden yllättävästä (?) kannatuksesta joukossamme? Ystäväkansa Ystävien kanssa kontaktiin? Olisihan se kiva saada joku kveekari vaikka tälle palstalle haastateltavaksi.. HEI, IDEA!!!!! Miksei aina silloin tällöin pyydetä joitakin kiinnostavia ihmisiä / edustajia haastateltaviksi omiin ketjuihinsa? Vaikka kuukauden ajaksi; sais foorumilaiset esittää kaikenlaisia kysymyksiä ja haastateltava sitten vastailis ja muutenkin keskusteltais.. Mistäs saatais ihka oikea kveekari ensimmäiseen haastatteluketjuun? Onko niillä jotain omaa foorumia, jonne voisi heittää pallon?
Ja muitakin aiheita voisi käsitellä; vaikka nyt luonnonsuojelua, rahastosijoittamista, joogaa tai heimotyötä. Tai mikä nyt kiinnostaa. Saataisko me se citylehden paskaksi itseään nimittävä toimittaja haastatteluun? :P
Tämä sopisi kyllä erittäin hienosti tämän palstan mentaliteettiin! Olisi mielenkiintoista keskustella raja-aitojen yli (no, kveekarien kohdalla taitaisi olla aika matala aita...) ilman tyhjänpäiväistä nokittelua. Hyvä juttu jos pystyttäisiin toteuttamaan.
-
Voi hämmennyksen hämmennys. Pitkään aikaan ei ole ollut ahdistusta tarpeeksi kirjoittamaan, mutta oma tulokseni sai ahistuksen aikaan.
Ihmettelen erityisesti kakkosta!!!
1. Mainline to Liberal Christian Protestants (100%)
2. Hinduism (92%)
3. Orthodox Quaker (89%)
4. Seventh Day Adventist (87%)
5. Mainline to Conservative Christian/Protestant (85%)
6. Eastern Orthodox (80%)
7. Roman Catholic (80%)
8. Liberal Quakers (79%)
9. Unitarian Universalism (72%)
10. Neo-Pagan (62%)
No seittemän parhaan joukossa on riittävästi sellaisia kristittyjä suuntauksia, joita jopa tunnen. On myös mielenkiintoista huomata miten omat vastakkainasettelut liberaali-konservatiivi näyttävät tässä hupailussa olevan niinkin lähellä toisiaan.
-
kuvamateriaalia kveekarikokouksesta:
(http://cache.kotaku.com/gaming/quaketournament.jpg)
-
Minä olisin katolinen pappi. :wink: , mutta mulla on akka.
-
Unitarianismi (unitaarisuus?) on kyllä minusta aina ollut kiinnostava hengellinen traditio.... Suuri osa kysymyksistä oli kylläkin sellaisia, ettei mikään vaihtoehto kunnolla sopinut.
1. Unitarian Universalism (100%)
2. Liberal Quakers (90%)
3. Mainline to Liberal Christian Protestants (84%)
4. Secular Humanism (82%)
5. Neo-Pagan (78%)
6. Theravada Buddhism (76%)
7. Mahayana Buddhism (67%)
8. New Age (65%)
9. New Thought (63%)
10. Taoism (60%)
11. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (59%)
12. Scientology (59%)
13. Reform Judaism (58%)
14. Nontheist (56%)
15. Orthodox Quaker (55%)
16. Hinduism (54%)
17. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (46%)
18. Bah�'� Faith (46%)
19. Sikhism (41%)
20. Jainism (36%)
21. Seventh Day Adventist (35%)
22. Mainline to Conservative Christian/Protestant (34%)
23. Jehovah's Witness (28%)
24. Orthodox Judaism (26%)
25. Islam (22%)
26. Eastern Orthodox (21%)
27. Roman Catholic (21%)
-
Minä olisin katolinen pappi. :wink: , mutta mulla on akka.
Ei kai tuo ihanuus nimeltä Maijakaisa mikään este ole. Ole kiitollinen hälle hyvästä hoidosta, pitkästä pinnasta ja atk-tuesta. Saksassa oli jo kymmenen vuotta sitten 340 jäsentä naimisissa olevien katolisten pappien järjestössä.
Toisekseen ei sinusta mokoma niskaslainen saa katolista, vaikka ajaisi lihamyllyn läpi ja laittaisi sikanautaa sekaan. Niin paatunut olet uskossasi.
-
Mä kun luulin saavani ihan outoa ja jännää vastaukseksi, mut mähän oonki ihan tavallinen...
1. Mainline to Liberal Christian Protestants (100%)
2. Orthodox Quaker (91%)
3. Liberal Quakers (89%)
4. Unitarian Universalism (79%)
5. Seventh Day Adventist (73%)
6. Eastern Orthodox (66%)
7. Roman Catholic (66%)
8. Mainline to Conservative Christian/Protestant (64%)
9. Secular Humanism (60%)
10. Reform Judaism (57%)
11. Sikhism (52%)
12. Hinduism (45%)
13. Neo-Pagan (44%)
14. Bah�'� Faith (41%)
15. Nontheist (41%)
16. Taoism (40%)
17. Theravada Buddhism (39%)
18. Orthodox Judaism (38%)
19. New Age (34%)
20. Mahayana Buddhism (31%)
21. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (30%)
22. Islam (28%)
23. Scientology (26%)
24. Jehovah's Witness (24%)
25. New Thought (23%)
26. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (22%)
27. Jainism (20%)
-
Minä olisin katolinen pappi. :wink: , mutta mulla on akka.
Toisekseen ei sinusta mokoma niskaslainen saa katolista, vaikka ajaisi lihamyllyn läpi ja laittaisi sikanautaa sekaan. Niin paatunut olet uskossasi.
hee-he-he-he... hii-hi-hi-hi-hi-ho-ho-ho-ho...buaaaa..köh köh
-
höh... kyllä minusta saisi liberaali-katolisen papin vaikka se olisi vaikeaa. :wink:
-
Mutta: pitäisikö meidän vetää joitakin johtopäätöksiä tästä kveekariuden yllättävästä (?) kannatuksesta joukossamme? Ystäväkansa Ystävien kanssa kontaktiin? Olisihan se kiva saada joku kveekari vaikka tälle palstalle haastateltavaksi.. HEI, IDEA!!!!! Miksei aina silloin tällöin pyydetä joitakin kiinnostavia ihmisiä / edustajia haastateltaviksi omiin ketjuihinsa? Vaikka kuukauden ajaksi; sais foorumilaiset esittää kaikenlaisia kysymyksiä ja haastateltava sitten vastailis ja muutenkin keskusteltais.. Mistäs saatais ihka oikea kveekari ensimmäiseen haastatteluketjuun? Onko niillä jotain omaa foorumia, jonne voisi heittää pallon?
Ja muitakin aiheita voisi käsitellä; vaikka nyt luonnonsuojelua, rahastosijoittamista, joogaa tai heimotyötä. Tai mikä nyt kiinnostaa. Saataisko me se citylehden paskaksi itseään nimittävä toimittaja haastatteluun? :P
Tämä sopisi kyllä erittäin hienosti tämän palstan mentaliteettiin! Olisi mielenkiintoista keskustella raja-aitojen yli (no, kveekarien kohdalla taitaisi olla aika matala aita...) ilman tyhjänpäiväistä nokittelua. Hyvä juttu jos pystyttäisiin toteuttamaan.
Hyvä idea minustakin!
-
Kirjoittakaa, jos olen väärässä. Seppo ei vaan halua, että sinä lähdet toiseen leiriin. Nimittäin joskus ennenkin on leikki yhtäkkiä muuttunut todeksi. Vakavissasihan sinä tietysti olit, että osa sinusta ainakin voisi olla katolinen. Minä(kin) olen viehättynyt katolisuuden mahtavuuteen. Isossa talossa on ison talon edut, mm. hengellis-maallinen traditio ja aarteisto. Työsarkaa olisi myös silmänkantamattomiin. Työnäkyjä saattaisi olla suurempi valikoima.
-
kveekaria mä yritän syksylle tai ensi keväälle puhumaan syntisen pääkaupunkiseudun Seuratuvalle. :!:
-
Kirjoittakaa, jos olen väärässä. Seppo ei vaan halua, että sinä lähdet toiseen leiriin. Nimittäin joskus ennenkin on leikki yhtäkkiä muuttunut todeksi. Vakavissasihan sinä tietysti olit, että osa sinusta ainakin voisi olla katolinen. Minä(kin) olen viehättynyt katolisuuden mahtavuuteen. Isossa talossa on ison talon edut, mm. hengellis-maallinen traditio ja aarteisto. Työsarkaa olisi myös silmänkantamattomiin. Työnäkyjä saattaisi olla suurempi valikoima.
Oikeassa olet. Katoliseksi voi ryhtyä jos ei pidä Sibeliuksen joululaulusta En etsi valtaa, loistoa en kaipaa kultaakaan. Viimeinen sana myös merkityksesssä rakkaani.
Kiereltyäni Eurooppaa yllin kyllin minua on moinen parameus ruvennut yököttämään. Kuinka kirkkoruhtinaat ovat toisten rahoilla koreilleet ja kilpailleet keskenään kenellä on komeampi temppeli valtapiirissään. Käy vaikka katsomassa Itävallan ökyluostarit kuten Melk jne. ja muut Keski-Euroopan ökykirkot. Kyllä savupirtissä on jotain alkuvoimaa ja pyhää yksinkertaisuutta. Siellä voi veisata "nöyryyttä hiljaisuutta Jumala rakastaa" kuten adventtivirressä sanotaan.
Kuten jo kerran sanoin, ei Juhanista katolista saa. Niskalaisuus ja katolilaisuus kun kulkevat eri teitä.
-
Suuri osa kysymyksistä oli kylläkin sellaisia, ettei mikään vaihtoehto kunnolla sopinut.
Jep. Etenkin inkarnaatiota koskevassa kysymyksessä ei mielestäni otettu riittävästi huomioon sitä mahdollisuutta, että muilla planeetoilla olisi (älyllistä) elämää. Oli vaikea valita, montako inkarnaatiota Jumalalla/jumaluudella on, kun vaihtoehto "useita tai lukemattomia" tuntui jotenkin viittaavan hindulaisuuteen tjsp. eikä siten tuntunut omalta. Taisin vastata, että "yksi".
Olisin kaivannut vaihtoehtoa "Yksi Jumalan inkarnaatio kutakin syntiinlangennutta olioryhmää kohden siten, että ko. ryhmä voi oivaltaa Jumalan tulleen ihmiseksi/kyseiseksi olioksi". Miksi tätä kysymystä pohditaan kristikunnassa niin ylettömän vähän? :D
-
mä olin liberaali protestantti, enkä ollut katolinen - harmin paikka :cry: - tästä mennään epäillen iankaikkiseen elämään. Terv. niskaslainen. PS. Seppos on oikeanlaisten näkyjen näkijä.
-
Niin mihin herätysliikkeeseen kuuluisit?
ja miksi juuri siihen.
musta ainaki tuntuu siltä etten mitään muuta voisi koskaan ollakaan joten en oo sitä voinu koskaan edes ajatella ettäkö joku muukin vaihtoehto tulis kuuloonkaan. Ja parempi niin :)
-
En voi itse kuvitellakaan mitä olisin silloin. Körttiläisyys on antanut elämääni paljon ja esimerkiksi (lähes) kaikki ystäväni olen saanut körttiläisistä piireistä.
-
Synnyin körttiläiseen kotiin. Äidinmaidosta sain jo körttiläisyyden. Isäni, joka ei ollut kaikkein paras kanttori soitteli pianolla "Tie taivaan kaita ahdas on...". Minulla oli siedettävä lapsuus. En päässyt irti körttiläisyydestä vaikka minä yritinkin. Akkani, joka hoitelee kuudetta hirviötä on körttiläinen. Katolisuus, jonka minä on nostanut esille, eihän se ole sellaista, jota ääriprotestantit pitävät paholaisen työnä. Tutut katoliset ystävät minulle sanovat, että olemme kristittyja kaikki. Vitsiähän siinä on, että "jos et olisi körttiläinen". Siis minä en ole päässyt körttiläisyydestä eroon. :wink: En helkkari minä ole siirtymässä katoliseksi.
-
No enhän minä ole körtti. En siltikään vaikka olenkin Herättäjän ikuisuusjäsenmaksun (vrt. vuosijäsen) maksanut. Joitakin körttitekstejä on kyllä tullut vuosien varrella luetuksi ja veisaaminen yhdessä on hengittämiseen verrattavaa tärkeydessään. Muttakun, äidinmaitoni oli sellaista ettei se maistunut petäjältä. Ei silloin oikeesti voi olla körtti. Jos Jumala hyvyydessään suo voivat ehkä lapsenlapseni käyttää tuota hunajaa tihkuvaa nimitystä itsestään.
-
Minä en kannata tuota äidinmaito-oppia. Äitini kristillisyys oli peräisin Pasilan pyhäkoulusta ja kirkkokuorosta. Siltä pohjalta hän lähti apteekkia pitämään Ambomaalle ja meni isäni kanssa naimisiin. Hän taas oli lähtöisin Viipurin diakonissalaitokselta. Yksi körttiläinen kummitäti minulla toki oli, mutta hänen miehensä oli toista maata, kallellaan profeettojen ennustuksiin ja aioonien sykleihin. Katson silti oikeudekseni lukeutua tähän petäjävapriikin puulaakijoukkueeseen.
-
Katson silti oikeudekseni lukeutua tähän petäjävapriikin puulaakijoukkueeseen.
Hyvin muotoiltu!
Sanavalmiina ihmisenä en juuri tiedä kuin Siionin virret jotka hiljentävät kaiken oman viisauden. Tie täällä maailmassa tuntuu usein ahtaalta ja kaidalta, eikä jaksa vaatimuksia ja ihmisen suurta viisautta ja vallankäyttöä. Sydän ei tosiaan ole täällä kotonaan.
-
SV 155 on paljon pietistisempi äkkipäätä ymmärrettynä kuin SV 156. Nehän ovat eri ajoilta. Ne on synnytetty kahdesta eri kädestä. Ne siikkarit eivät ole pietistisiä vaikkakin ajattelin jossain nuoruudessa.
Jos "körttiläistä metodologiaa" käyttää (Jumala on suuri ja ihminen on kärpäsenpaska), siinä ihminen näkee kaikkivaltiaan, kaikentietävän ja armollisen Jumalan suuruuden. Eihän meillä ole varaa olla pietistejä, jotka pisteyttävät ihmisen contra jumalan tilanteen. :wink:
-
Kärpäsenpaska on kai hiukan liian kuollutta kuonaa, mutta vaivainen mato sentään vielä mönkii, matkamies kun on.
-
Kärpäsenpaska on kai hiukan liian kuollutta kuonaa, mutta vaivainen mato sentään vielä mönkii, matkamies kun on.
Tätä hieman ihmettelen körttiläisessä fraseologiassa. Miksi ollaan niin jumalattoman syntisiä kärpäsenpaskoja tai maanmatosia? Tapaamani körtit ovat henkisesti voimakkaita ja ajatuksiltaan vapaita ja epäileviä ihmisiä. Ei kai Jumala luonut meistä maan matosia kärpäsenpaskasta puhumattakaan? :-?
Olen käsittänyt niin, että tehtävämme on olla luomakunnan kruunuja, jotka pitävät hyvää huolta luonnosta, kanssaihmisistään ja itsestään?
-
Olen käsittänyt niin, että tehtävämme on olla luomakunnan kruunuja, jotka pitävät hyvää huolta luonnosta, kanssaihmisistään ja itsestään?
...mutta, jotka eivät ylennä itseään. Siis sananlaskun mukaan "kohtuus sitä pitää olla kerjätessäkin". Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja päinvastoin. Kuitenkin siinä on semmonen jännä paradoksi, että ei saa itseään alentaa ylennyksen toivossa tai miten sen nyt selittäisi. Eli jos itsensä alentaa muiden vuoksi, niin silloin sitä pikemminkin ylentääkin itsensä, ei alenna.
-
Kyllähän se on niin, että vaikka sanotaan että alentakaa itsenne, jotta teidät korotettaisiin, ja vaikka me niin teemmekin, niin emme teekkään niin. Sillä jos alennamme itsemme havitellen ylennystä ja armoa, niin silloinhan me ylennämme isteämme ja meidät alennetaan.
-
Minusta ainakin tuntuu, että vaikka Jumala loikin meidät luomakunnan kruunuksi jne, niin itse ainakin epäonnistun tehtävässä surkeasti ja naurettavasti joka päivä. Siksi itselläni on enemmän maanmatos-olo kuin luomakunnan kruunu -olo. Siitä ristiriita, ainakin minulla.
Liberaaliprotestantti muuten olin testin mukaan, ja vielä sataprosenttinen. Luulin että omituisine näkökantoineni testi heittäisi minut kaaaaauas ulos kristillisestä kirkosta, mutta en taidakaan olla niin erikoinen kuin olin luullut :D
-
Käsittääkseni körttiläinen itsetunto lähtee juuri maan matonen -asenteesta. Ei ole mitään syytä keskittyä suremaan mitä muut minusta ajattelevat, onko jakaus suorassa tai oikean värinen solmio. Sen sijaan voi tarttua siihen toimeen mikä kulloinkin on käsillä ja tehdä minkä osaa. Jos menee pieleen, mitä muuta voi madolta odottaakaan. Kuitenkin on aina se mahdollisuus, että Jumala antaa satakertaisen sadon ihan vain armossaan.
-
Joo. Ei tarvi leikkiä mitään suurta tai pyhää, että voi tehdä jotain. Siinä körttiläisyyden suurin aarre. "Kyllä syntinekin veisata saa" tai "Kyllä syntinenkin nettipalveluita pyörittää saa" tai "kyllä syntinenkin saarnata saa" tai mitä vaan... ;) Paremmin tuo toimii kuin :"Kyllä pyhimys vain saaranata saa", joka tulee aika usein vastaan. Sitten kun pyhimyksiä ei löydy, niin sitten istutaan kädet ristissä odottamassa yhtä tai sitten tehdään jostain väkisin pyhimys. ;)
Teme
-
Olen itsekkin monesti ajatellut, että juuri tuo lausahdus; "Kyllä syntinenkin veisata saa, huutaa avuksensa vapahtajaa. Siksi laulan, siksi veisaan", kuvaa kaikkein parhaiden körttiläisyyden syvintä olemusta.
-
Olen itsekkin monesti ajatellut, että juuri tuo lausahdus; "Kyllä syntinenkin veisata saa, huutaa avuksensa vapahtajaa. Siksi laulan, siksi veisaan", kuvaa kaikkein parhaiden körttiläisyyden syvintä olemusta.
Kai se nyt kuitenkin on itsestäänselvyys, että syntinen saa laulaa tai veisata tai saa rukoillaa tai saa huutaa avukseen Jumalaa. Onko tämä nyt sitten koko körttiläisyyden ydin: Saamme elää, tehdä ja toimia vaikka olemmekin syntisiä?
-
Olen itsekkin monesti ajatellut, että juuri tuo lausahdus; "Kyllä syntinenkin veisata saa, huutaa avuksensa vapahtajaa. Siksi laulan, siksi veisaan", kuvaa kaikkein parhaiden körttiläisyyden syvintä olemusta.
Kai se nyt kuitenkin on itsestäänselvyys, että syntinen saa laulaa tai veisata tai saa rukoillaa tai saa huutaa avukseen Jumalaa. Onko tämä nyt sitten koko körttiläisyyden ydin: Saamme elää, tehdä ja toimia vaikka olemmekin syntisiä?
Ei se ole itsestäänselvyys
-
Ei se ole itsestäänselvyys
Ei tosiaankaan kaikkialla.
-
Seppo, olet 60% oikeassa, 61% väärässä.
-
Salis:
Kai se nyt kuitenkin on itsestäänselvyys, että syntinen saa laulaa tai veisata tai saa rukoillaa tai saa huutaa avukseen Jumalaa. Onko tämä nyt sitten koko körttiläisyyden ydin: Saamme elää, tehdä ja toimia vaikka olemmekin syntisiä?
Seppos:
Ei se ole itsestäänselvyys
Jos se ei ole itsestäänselvyys, niin olisi kiva saada myös jonkinlainen
selvitys siitä, miksi ei ole? :-?
-
Mónet ovat sitä meiltä että paljon rikkoneet eli siis syntiset eivät kuulu muiden vähemmän rikkoineden joukkoon, (jollaisiksi jotkut isteään luulevat). Monissa uskon haaroissa suuren synnin tehnyt saatetaan jopa ajaa uskonnolisen yhteisön ulkopuolelle. Tästä esimerkkinä muistelisin, jossain uskonliikkeessä vastustettavan niin kovasti aborttia, että sen suorittanut nuori nainen ajettiin pois kotoa, eivätkä vanhemmat ja sukulaiset enää halunneet tavata häntä.
Jos körtti tekisi suuren synnin, tai kuten hän tekee syntiiä koko elämänsä ajan, ei häneltä kielletä veisaamista muiden kanssa, vaikka hän olsi kuinka syntinen. Körttiläiset ovatkin suvaitsevaisia muita kohtaan, vaikka he meidän näkökulmastamme olisivatkin erityisen syntisiä.
En tietenkään voi sanoa että näin olisiaivan poikkeuksetta, mutta siis perusajatuksena näin se menee.
Siis körttiläisyyden yksi tärkeimmistä ajatuksistahan on se että me olemme syntisiä Jeesuksen armotyöstä huolimatta, mutta voimme saada syntimme anteeksi. Kukaan ei ole toista parempi, eikö ihmisellä ole oikeus tuomita toista ihmistä, vaan ainut toivomme on huutaa apua Jumalalta. Siis "huutaa avuksensa vapahtajaa." Siis syntinen saa huutaa, sillä ei hurskas apua tarvitse eikä yksikään meistä ole täysin hurskas.
-
Mónet ovat sitä meiltä että paljon rikkoneet eli siis syntiset eivät kuulu muiden vähemmän rikkoineden joukkoon, (jollaisiksi jotkut isteään luulevat). Monissa uskon haaroissa suuren synnin tehnyt saatetaan jopa ajaa uskonnolisen yhteisön ulkopuolelle.
Enpä ole tuollaista tavannut kansankirkossamme ja muutama seurakunta tässä on nähty matkan varrella. Eri asia ovat sitten fundamentalistiset, kristilliseksi itseään kutsuvat liikkeet.
Miten tämä ihmisten karsastaminen menee yksiin Jeesuksen toiminnan kanssa. Hänhän kutsui juuri syntisiä ihmisiä luokseen? Meinaan, kun monet liikkeet tulkitsevat Raamattua kirjaimellisesti. Ilmeisesti Jeesuksen sanoma on unohtunut ehdottomaan "puhtauteen" pyrittäessä?
-
Enpä ole tuollaista tavannut kansankirkossamme ja muutama seurakunta tässä on nähty matkan varrella. Eri asia ovat sitten fundamentalistiset, kristilliseksi itseään kutsuvat liikkeet.
Muistaakseni kyse taisi olla peräti jossain oman kirkkomme herätyliikkeessä sattunut ÄÄRI tapaus, mutta koska ne ole varma en halua ketään mennä syyttelemään.
Miten tämä ihmisten karsastaminen menee yksiin Jeesuksen toiminnan kanssa. Hänhän kutsui juuri syntisiä ihmisiä luokseen? Meinaan, kun monet liikkeet tulkitsevat Raamattua kirjaimellisesti. Ilmeisesti Jeesuksen sanoma on unohtunut ehdottomaan "puhtauteen" pyrittäessä?
Eihän se menekkään. Tuli tässä mieleeni eräs Mäki_lohiluoman Joukon laulu. Siinä lauletaan että:
(Huom sanat eivät ole oikeat, olellista on juoni.)
"Oli kirkossa Jumalanpalvelus, ja pappi piti saarnaa. Kesken kaiken sisään astui kylän pultsari ja asteli istumaan kirkon etupenkkiin. Siinä hän sitten kysyi papilta:
-Mitenkäs ne papin lapset ja eukko jakselevat. Entä millon myö lauletaan. OOn nääs kuullu että meijän kanttori osaa soittaa.
Kaikki vain istuvat jähmettyneinä ihmetyksestä kunnes kirkon vahtimestari tuli ja heitti pultsarin ulos.
Sitten saarna jatkui ja pappi saarnasi yhteiselosta kristittyjen kesken, hädästä kärsivien auttamisesta ja syntisten pelastumisesta ja siitä kuinka KAIKKI ovat samanarvoisia Jumalan edessä eikä ketään tule ihmisenkään syrjiä vaan aina olla solidaarinen heikommalle."
Niin. Kuka tuossa tarinassa olisi eniten kaivannut synninpäästöä ja Jumalan läsnä oloa? Kuka oli tuon pultsarin lähimmäinen? Miksei hän saanut laulaa yhdessä muitten kanssa? Oliko hän huonompi kuin muut.
"Kyllä syntinenkin veista saa."
Vääntäisin sen tässä muotoon:
"Kyllä yhteiskunnasta vieraantunutkin veisata saa."
Ja miksei saisi?
Olisitteko te heittänyt tuon pultsarin ulos. Tai jos kyseessä olisi ollut joku muu kuin pultsari. vaikkapa tunnettu murhamies.
Eivät hurskaat tarvitse armoa ja pelastusta, vaan syntiset. Oliko pultsari siis erityisen hurskas koska pappi heitti hänet ulos, vai eikö pappi tuntenut tätä kohtaa jossa Jeesus kehottaa kaikkia, KAIKKIA seuraamaan itseään.
-
Eivät hurskaat tarvitse armoa ja pelastusta, vaan syntiset. Oliko pultsari siis erityisen hurskas koska pappi heitti hänet ulos, vai eikö pappi tuntenut tätä kohtaa jossa Jeesus kehottaa kaikkia, KAIKKIA seuraamaan itseään.
Minulle on nyt muotoutunut körttiläisestä ajatusmaailmasta sellainen näkemys, ettei hurskaita ihmisiä olekaan, on vain syntisiä ihmisä. Eli siis kaikki tarvitsevat armoa ja pelastusta riippumatta syntien määrästä.
-
Eivät hurskaat tarvitse armoa ja pelastusta, vaan syntiset. Oliko pultsari siis erityisen hurskas koska pappi heitti hänet ulos, vai eikö pappi tuntenut tätä kohtaa jossa Jeesus kehottaa kaikkia, KAIKKIA seuraamaan itseään.
Minulle on nyt muotoutunut körttiläisestä ajatusmaailmasta sellainen näkemys, ettei hurskaita ihmisiä olekaan, on vain syntisiä ihmisä. Eli siis kaikki tarvitsevat armoa ja pelastusta riippumatta syntien määrästä.
Olet oikeassa körttiläisen ajatusmaailman suhteen, mutta mutta körttiläisyyden ulkopuolellakin on elämää ja siellä moni ajattelee toisin.
-
Niin ja se oli aika suora siteeraus raamatusta, että "Eivät hurskaat pelastusta tarvitse vaan syntiset." Niin, ja kyllä minä ajattelen että ei hurskasta ja synnitöntä ihmistä ole olemassa, mutta hyvinhän minä voin olla väärässä.
-
Olisin katolinen, koska se on suurta ja kaunista. Pienikin on kyllä kaunista, kuten esimerkiksi kierrätys ja biojätekeräys. Vastapooli on tarpeen, sillä haluan kaiken. Mitä suurempi ja korkeampi sen lähempänä Jumalaa. Mitä kauempana maasta sitä lähempänä Taivasta. Kärpäsen ulosteessa näkyy vilkasta elämää mikroskoopilla tarkasteltuna, siten kärpäsenpaskakörttiläisenkin sisäinen elämä on rikas. Jumala on suuri, ihminen pieni. Myös ihminen - ihminen -vertailussa körttiläinen pyytää olla kaikkein mitättömin palvelija.
.
................................................................................................................................ :)
.
-
Jumala on suuri, ihminen pieni.
Allah akhbar! :wink:
-
Satmanin viestiin - kyllä! :wink: Katolinen usko on hyvinkin erilaista uskontoa kuten silmälaput päässä körttifoorumilla ajatellaan. Katoliset papit Saksassa ja Espanjassa rukoilevat meidän herätysliikkeen puolesta. :wink: Minä olen käskenyt, mutta heillä on paljon korkeammalta taholta tällainen viesti. Seppo A. Teinonen, edesmennyt, käski rukoilla katolisten pappien körttiläisyyden puolesta. :wink:
-
Satmanin viestiin - kyllä! :wink: Katolinen usko on hyvinkin erilaista uskontoa kuten silmälaput päässä körttifoorumilla ajatellaan. Katoliset papit Saksassa ja Espanjassa rukoilevat meidän herätysliikkeen puolesta. :wink: Minä olen käskenyt, mutta heillä on paljon korkeammalta taholta tällainen viesti. Seppo A. Teinonen, edesmennyt, käski rukoilla katolisten pappien körttiläisyyden puolesta. :wink:
Suuri, ylpeä kirkkohan se - paavikin puhuu ex cathedra kaikenlaista oikeaa. Tälle kalliolle pitää ihmisen perustaa niin ei mitään huolta tulevasta. Minkä Pietarin seuraaja on päästänyt, se pääsee...
-
Katoliset ihmiset ei ole "ex cathera" -säännöstä yhtään ihmeissään. He nauravat sille. Olikos se v. 1952 Neitsyt Marian nostaminen taivaan riemuihin viime kerta? :wink: Katolisetkin ovat järkeviä ihmisiä.
-
Katoliset ihmiset ei ole "ex cathera" -säännöstä yhtään ihmeissään. He nauravat sille. Olikos se v. 1952 Neitsyt Marian nostaminen taivaan riemuihin viime kerta? :wink: Katolisetkin ovat järkeviä ihmisiä.
Sopiihan sitä miestä olla ja naureskella, mutta mustaa on valkoiselle präntätty ja sakramentit ja reklementit tarkasti määritelty. Kelloa helistäessä tapahtuu transsubstaatio, jollei paavi palatsissaan toisin määrää...
-
Sen verran olen Lutherin kirjoituksia lukenut, että häntäkin kiusasi katolisen kirkon monenkirjava säännöskokoelma, josta otettiin tarpeen mukaan pykälä ja siihen nojaten julistettiin kaikenlaista ehdottoman totta. Lutherin kanta oli kärjistetysti, että kristityillä on vain yksi käsky ja muita ei tarvita. Tarkoitti tietysti rakkauden käskyä.
-
Sopiihan sitä miestä olla ja naureskella, mutta mustaa on valkoiselle präntätty ja sakramentit ja reklementit tarkasti määritelty. Kelloa helistäessä tapahtuu transsubstaatio, jollei paavi palatsissaan toisin määrää...
Siis ex cathedra - eikä ex cathera kuten väärin kirjoitettiin - on munkkilatinaa. Oikeaksi latinaksi se olisi yksinkertaisesti ex catedra.
Ex cathedra tarkoittaa "oppituolilta" tai oikeastaan nojatuolista = pulpetista käsin. Ei siis sanota oppituolista, joka olisi latinaksi ab cathedra. Sanasta on väännetty myös nimi cathedral, suomeksi katedraali. Myöhemmin cathedra alkoi tarkoittaa myös basilikaa, katedraalia, kirkkorakennusta.
-
Kyllä minun sanakirjani laittaa latinan nojatuoliin sen hoon: cathedra. Syynä lienee sanan kreikkalainen alkuperä. Katedraali tarkoittaa tuomiokirkkoa eli sellaista, jossa on piispan istuin.
Mitä katolisuuteen tulee, sen perinteen mukaan joku lausuma saa painoa pelkästään siitä, että se sanotaan piispan (mieluiten Rooman paavin) istuimelta. Ei ole niinkään kysymys opista, vaan kirkollisen viran arvovallasta.
-
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan, kuoro laulaa kauniisti, kaikki on samaa tuttua ja turvallista, mikään ei heidän palveluksessaaan muutu. En osaa selittää sen tarkemmin. Ja minusta ortodokseilla ja körteillä on jotain yhteistä.
-
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan --
Amen. Jos on kuunnellut radiosta tylsän ja pönöttävän lutskujumiksen niin jopa alkaa pyhän tuntu hiipiä selkäpiitä pitkin, kun pian sen perään kajahtaa: "Siunattu olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen valtakuntaaaaa!" (Kaikella rakkaudella vaan omaa äitikirkkoa kohtaan. Eikä ortodoksiveljillä sitä paitsi olis mulle duunia.)
-
Mitä katolisuuteen tulee, sen perinteen mukaan joku lausuma saa painoa pelkästään siitä, että se sanotaan piispan (mieluiten Rooman paavin) istuimelta. Ei ole niinkään kysymys opista, vaan kirkollisen viran arvovallasta.
Ihan kuin Islamissa - ja körttiläisyydessä ja kaikessa siltä väliltä. Uskonnossa auktoriteetilla on usein ratkaiseva merkitys (myös vrt. "Laki on kuten se luetaan.")
-
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan, kuoro laulaa kauniisti, kaikki on samaa tuttua ja turvallista, mikään ei heidän palveluksessaaan muutu. En osaa selittää sen tarkemmin. Ja minusta ortodokseilla ja körteillä on jotain yhteistä.
Niin niitä on mukava kuunnella ja vielä parempia on, kun itse käy siellä. Luterilaisessa koruttomuudessa on omat puolensa, mutta myönnän minäkin, että toisinaan ainakin itsestäni on viehättävää kaikenlainen kauneus, joita monissa muissa kirkkokunnissa harrastetaan. Kunhan vain pääpointti pysyy itse asiassa, ei helyissä. Samoin itse arvostan tuota muuttumattomuutta hyvin paljon. Minulle kirkko on aina ollut se, joka pysyy, jos muu maailma murjoo. Tätä vauhtia vain näkyy olevan sekin murenemassa, kun kirkko menee kohta jo liikaa maailman mukana ja sen ehdoilla. Toivottavasti muistettaisiin väliin jarruttaa. Perinteet (ja isien usko) ovat itselleni tärkeitä, minkä vuoksi en tykkää kaikista kirkon piirissä tapahtuvista muutoksista.
Minulla on itselläni yksi ikoni, "Evakko-Kristus", en muista sen virallista nimeä, mutta tuolla nimellä se kulkee, kun ikonin painokuvia on jaettu sotien jälkeen evakkoperheisiin. Oma ikonini on uudempaa tuotantoa ja hyvin rakas minulle. Sanokoot kirjanoppineet mitä tahansa harhaoppisuudesta, mutta itse olen rukoillut sen ikonin edessä ja aion tehdä sitä jatkossakin. Olen jopa ajatellut, että kunhan saan aikaiseksi, niin käyn ostamassa toisen ikonin, haluaisin evankelista Johanneksen kuvan, koska hän on minulle kaikkein rakkain pyhä. Oma nimenikin on johdos siitä ja sen vuoksi kai otin nimimerkiksikin tänne Johanneksen.
Pyhät ovat ainakin itselleni täyttä asiaa, vaikka juuri se taisi olla yksi syy (muiden joukossa) luterilaisen kirkon erkanemiselle. No, itse en kulje valtaväylää ja en ole teologi, niin en näe siinä mitään pahaa, että "harrastan" muiden kirkkokuntien tapoja ja joissakin asioissa olen eri mieltäkin periaatteista. Vaikkapa se helluntailaisten aikuiskaste. En itse näe sitä niin pahana juttuna, kuin meidän kirkko opettaa eli että sen vuoksi ollaan eri kirkkokuntaa. Hieno homma olisi, jos hellarit hyväksyisivät myös lapsikasteen, mutta minulle se ei ole niin suuri juttu. Toki on hyvä, että asia on näin kuin on, periaatteista ei lipsuta ja on hyvä, että kirkko pysyy kannassaan. En toivokaan asiaan muutosta luterilaisen kirkon kannalta. Kuitenkin itselleni asia ei ole niin merkityksellinen, vaan pidän helluntailaisia ihan yhtä "hyvinä" kristittyinä kuin luterilaisiakin. Toivottavasti edes joku tajuaa, mitä ajan takaa.
-
Ilman muuta tajuan. Olet sinä aikamoinen hedelmäsoppa koko mies! Sanalla sanoen briljantti.
-
Evankelista Johanneksen lisäksi on tietysti Johannes Kastaja, jota idän kirkko kutsuu edelläkävijäksi. Hänen ikoninsa ovat kirkoissa yleensä komeita ja näkyviä. Johannes Khrysostomos on kolmas merkittävä, ikoneista tuttu Jussi.
Ikoneista kannattaa muistaa, että niiden tiimoilta käytiin keskiajalla ankara kiista ja sen seurauksena niiden merkitys ja käyttö on määritelty tarkoilla säännöksillä. Kuvainpalvonnan vaara on siis tiedossa ja se on pyritty torjumaan mahdollisimman hyvin. Yksittäisten ihmisten kohdalla mikä tahansa on tietysti mahdollista.
-
Nythän siellä Aholansaaressa pitäisi olla menossa heränneiden ja ortodoksien kohtaaminen. Eilen paikalla on näköjään ollut Joensuun piispa Arseni.
-
Evankelista Johanneksen lisäksi on tietysti Johannes Kastaja, jota idän kirkko kutsuu edelläkävijäksi. Hänen ikoninsa ovat kirkoissa yleensä komeita ja näkyviä. Johannes Khrysostomos on kolmas merkittävä, ikoneista tuttu Jussi.
Ikoneista kannattaa muistaa, että niiden tiimoilta käytiin keskiajalla ankara kiista ja sen seurauksena niiden merkitys ja käyttö on määritelty tarkoilla säännöksillä. Kuvainpalvonnan vaara on siis tiedossa ja se on pyritty torjumaan mahdollisimman hyvin. Yksittäisten ihmisten kohdalla mikä tahansa on tietysti mahdollista.
Siinäpäs se juju onkin, että kuvien kunnioittaminen kohdistuu niiden esittämiin henkilöihin. Lisätäänpäs samalla, että Johannes Krysostomos on myös tärkeä minulle, kun se on ortodoksisella puolella tärkeä pyhä. Esim. J. Krysostomoksen pääsiäissaarna on minusta hieno. Johannes Kastaja on myös tärkeä, mutta apostoli Johannes menee kaikkien edelle.
-
Kuvien esittämien henkilöiden kautta kun vielä aavistaisi Herran, jonka asialla he aikoinaan olivat! Ikoni on tarkoitettu rukouksen välineeksi, ikkunaksi ikuisuuteen. Kaipa sitä valitettavasti pidetään usein rukouksen kohteenakin.
-
Uusperheessämme on kolme ortodoksia, ja minä: virallisesti herännyt, jos HERÄTTÄJÄ-YHDISTYKSEN jäsenyys on mitta ja määrä. Olisinko lähinnä herännyt... Tiedä näistä... Itse asiassa melkoinen kudos tämä nykyinenkin pään, puheitten ja tekojen kuvio on... On kai sitä tietämättäänkin imaissut useilta henkis-hengellisiltä ja myös rajatiedon ajattelijoilta. Ja kaikkialta muualtakin. Niin, ja ihmiset - jo ennen syntymääni... Koko ajan tässä ehkä, todellakin ehkä, kehittyy... Näette sitten millaista tekstiä syntyy, kun aika on toinen, ja puheet ja ilmassa jotain muuta kuin nyt. Silti kai jokin keskeinen, jokin olennainen on ollut aina. Aina.
-
"Herraa hyvää kiittäkää... kaikkien näiden isovanhempien, lasten ja potentiaalisten lasten me kiitämme Jumppua. :wink: Paavokin nuoremmalta ikää oli ortodoksi ja vähän vanhemmaltakin ikää. :wink:
-
Jututin pari vuotta sitten arkkipiispa Leo:a (ort.), kun tämä oli Kuopion yliopiston avajaisten jälkeen odottelemassa noutajaansa - Heitin, että "Ortodoksisuudella ja herännäisyydellä lienee paljonkin yhteistä" .
Leo tähän, että:
"Käytiinhän siitä aikanaan paljonkin keskustelua... ..."Mutta, niinkuin Elenius tokaisi:"Ne keskustelut oli syytä lopettaa kun rupesi käymään kato (Herännäisyyden piirissä) "
Jonkun muunkin olen kuullut heittäneen ajatuksen siitä, että ort. ja herän. ovat hyvinkin lähellä toisiaan - Vaikka ort. onkin kummallisuuksia kuten pyhimykset. yms.
-Karri
-
Mr. Kiviniem.
Uusimmassa Hengellisessä Kuukauslehdessä, 10/ 2006 , on Johanna Sointulan kirjoittama mainio juttu ortodoksien ja heränneiden kohtaamisesta Aholansaaressa. Omassa perheessäni ortodoksien ja yhden mahdollisen heränneen kohtaaminen on jokapäiväistä, mutta ei arkipäiväistä.
-
Uusimmassa Hengellisessä Kuukauslehdessä, 10/ 2006 , on Johanna Sointulan kirjoittama mainio juttu ortodoksien ja heränneiden kohtaamisesta Aholansaaressa. Omassa perheessäni ortodoksien ja yhden mahdollisen heränneen kohtaaminen on jokapäiväistä, mutta ei arkipäiväistä.
Minäkin olen lukenut ko. jutun!
-
Minäkin olen ihminen. Terveellä ihmisellä tapahtuu kehitystä moneen suuntaan. Eteenpäin ja taaksepäin... ja uusia näkökulmia, mutta näkökulmatkin saattavat olla ristiriitaisia. Körttiläisyys on yksi näkökulma monien muiden joukossa. Terveisin Jumalaan epäillen uskova ihminen. :wink:
-
Minäkin olen ihminen. Terveellä ihmisellä tapahtuu kehitystä moneen suuntaan. Eteenpäin ja taaksepäin... ja uusia näkökulmia, mutta näkökulmatkin saattavat olla ristiriitaisia. Körttiläisyys on yksi näkökulma monien muiden joukossa. Terveisin Jumalaan epäillen uskova ihminen. :wink:
Allekirjoitan. Olemme ensi sijassa ihmisiä. :wink: