Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia paastosta  (Luettu 14277 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #15 : 10.02.08 - klo:15:42 »
Minä ajattelin kerrankin pitäytyä sellaisesta, mistä minulle on yleensä vaikea luopua, eli pullat ja leivokset. Varsinkin oopperalla kun on töissä, tulee niitä syötyä illan aikana/päätteeksi aina vähän liikaa ja vähän liian usein. Ja koulussa on niin helppo ostaa kahvin kanssa joku edukas kiva pulla. Mutta jos nyt pystyisin kieltäytymään, ainakin viisi päivää olen jo pystynyt. Hyvä alku.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #16 : 26.03.08 - klo:00:44 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä ajattelin kerrankin pitäytyä sellaisesta, mistä minulle on yleensä vaikea luopua, eli pullat ja leivokset. ... Mutta jos nyt pystyisin kieltäytymään, ainakin viisi päivää olen jo pystynyt. Hyvä alku.

kuinka kävi? :)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #17 : 26.03.08 - klo:08:44 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä ajattelin kerrankin pitäytyä sellaisesta, mistä minulle on yleensä vaikea luopua, eli pullat ja leivokset. ... Mutta jos nyt pystyisin kieltäytymään, ainakin viisi päivää olen jo pystynyt. Hyvä alku.

kuinka kävi? :)


Minä ihan oikeasti paastosin pääsiäisviikolla. Tulihan siinä aamuisin herätessä hieman hutera olo, mutta ihmettelin kuitenkin, kuinka voin olla näin hyvässä kunnossa viiden päivän paaston jälkeen. Kiloja lähti, tuli kevyempi olo. Siirryin tiistaina normaaliin ruokavalioon. Kokemuksesta on syytä todeta, että ihminen voisi elää hyvinkin viikon pelkällä kasvismehulla ja vedellä.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #18 : 26.03.08 - klo:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä ajattelin kerrankin pitäytyä sellaisesta, mistä minulle on yleensä vaikea luopua, eli pullat ja leivokset. ... Mutta jos nyt pystyisin kieltäytymään, ainakin viisi päivää olen jo pystynyt. Hyvä alku.

kuinka kävi? :)


Minä ihan oikeasti paastosin pääsiäisviikolla. Tulihan siinä aamuihin herätellä hieman hutera olo, mutta ihmettelin kuitenkin, kuinka voin olla näin hyvässä kunnossa viiden päivän paaston jälkeen. Kiloja lähti, tuli kevyempi olo. Siirryin tiistaina normaaliin ruokavalioon. Kokemuksesta on syytä todeta, että ihminen voisi elää hyvinkin viikon pelkällä kasvismehulla ja vedellä.


Tuohon Salikselle tarkennan, että voi pysyä hengissä. Ei se mitään elämistä ole. Kannatan silti paastoa, vaikka surkea siinä olenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #19 : 26.03.08 - klo:10:58 »
No huh huh, aika rankka paasto sinulla on!

Kuitenkin normaalistihan pitkäperjantai on se rankin paastopäivä, että silloin vain heikoimmille tarjotaan syötävää ja "terveet" ovat ilman. Muina paatopäivinähän kuitenkin sallitaan vihannekset ja muuta sellaista.

Itse koitin jälleen kerran paastota, mutta mulle tulee päänsärky ja heikkous jo muutaman päivän perästä, jos en saa mitään lihaa, kalaa tms. En minä tiedä miksi, mutta mulle vain käy jostain syystä näin. Kasvikset ja vesipuurot ei minulle riitä pitemmän päälle.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #20 : 26.03.08 - klo:11:26 »
Paastoamisen ongelmana on kuonan poistaminen elimistöstä. Suolen huuhtelu ei ole hauskaa, mutta helpottaa päänsärkyä ja muuta huonoa oloa. Olen sen verran kokeillut paastoamista, että tiedän millainen epätodellisen kevyt olo ja hillitön rakkaus ruisleipään viikon kuurista tuli.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #21 : 26.03.08 - klo:17:14 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä ajattelin kerrankin pitäytyä sellaisesta, mistä minulle on yleensä vaikea luopua, eli pullat ja leivokset. ... Mutta jos nyt pystyisin kieltäytymään, ainakin viisi päivää olen jo pystynyt. Hyvä alku.

kuinka kävi? :)


Kiitos kysymästä, ihan hyvin! Kaksi kertaa söin pullia, kun äiti ne oli leiponut, mutta koulussa ja töissä (kansallisooppera) pystyin hillitsemään itseni, ne on ne paikat, joissa eniten aina leivonnaisia syön. Tosin paaston aikana tuli suklaata syötyä keskivertoa enemmän... no, yritetään ensi vuonna sitten näitä molempia (vaikka terveellisintä olis kai lakata niiden syöminen kokonaan...)

Benkku

  • Vieras
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #22 : 26.03.08 - klo:17:51 »
En muista, missä  yhteyksissä olen pohdiskellut omaa paastoani ennen pääsiäistä. Mutta minun henkilökohtainen paasto ei ole niinkään fyysinen.

Vaan pyrin enemmänkin pohdiskelemaan ajatuksissa hyvien ja pahojen merkitystä omassa sielun elämässäni. Mitkä sitten myös saisivat näkyä hyvänä tekona paaston aikana ja myöhemminkin. Esimerkiksi että en kävelisi aina päin punaisia valoja ja olisin kohtelias ihmisille julkisilla paikoilla.
En kyllä myöskään kiellä ettei "terveelinen" ravinto paasto olisi hyväksi. Silloin tällöin meille jokaiselle tekisi paasto kyllä hyvää. Mutta esimerkiksi, vesi paasto voi olla mahdollisesti enemmänkin haitallinen ihmisen terveydelle, kuin hyödyllinen. No se siitä, sekin riippuu paljolti paaston sisälöstä. Itse kun työskentelen terveydenhoito alalla, sitä tulee keskusteltua enemmänkin "maalisesta" paastosta. Pieni pyöreys ei varmaan ole haitaksi, vai mitä.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #23 : 26.03.08 - klo:19:31 »
Muutama vuosi sitten yritin paaston aikana olla puhumatta pahaa takana päin, toisena vuonna jätin aamulehden lukematta. Kokemukset olivat antoisia - opin tilapäisesti miettimään sanojani ja aamukiire väheni, vaikken paremmaksi tullutkaan.
Tämän vuoden paasto meni ohi - mietin kyllä hetken pyrkiä välttämään pahan tuulen purkauksia, mutta kiville meni saman tien.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #24 : 27.03.08 - klo:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Paastoamisen ongelmana on kuonan poistaminen elimistöstä. Suolen huuhtelu ei ole hauskaa, mutta helpottaa päänsärkyä ja muuta huonoa oloa. Olen sen verran kokeillut paastoamista, että tiedän millainen epätodellisen kevyt olo ja hillitön rakkaus ruisleipään viikon kuurista tuli.


Hyvin todettu. Onhan se selvää, että pää alussa hieman särkee, kun aivot huutavat lisää hiilihydraatteja, mutta varsin nopeasti elimistö tottuu ruoan puutteeseen ja alkaa hyödyntämään kehon energiavarastoja. Jälkikäteen ainoa seuraus on ollut pienoinen kylmän tunne laihtumisen johdosta.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #25 : 22.11.08 - klo:11:16 »
Jouluunvalmistautuminen eli paastoaika alkoi 15.11. meillä ortodokseilla.

Paastoaikoina y ri t ä n lisätä laiminlyömiäni hyviä asioita/tekemisiä kuten liikuntaa (aina listalla :oops: )
ja vähentää huonoja asioita/tekemisiä/riippuvuuksia
kuten turhanpäiväistä telkkarin katselua tai nykyisin tätä nettiruudun katselua.
Ruokapaasto tukee henkistä kilvoitusta..

Terveellisiä muistutuksia nämä paastoajat, silloin ainakin huomaa kuinka
turhaan ja hukkaan esim. aikaansa käyttää.
Aika ei ole uusiutuva luonnonvara.

Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous

Herra, elämäni valtias !
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.

Anna minulle, sinun palvelijallesi,
sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.

Oi, Kuningas ja Herra !
Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi,
sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.

Aamen.[/i]
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #26 : 22.11.08 - klo:12:05 »
Muistitko nimen väärin? Ettei vain olisi ollut Efraim Körttiläinen?

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #27 : 22.11.08 - klo:12:18 »
:lol:
taisipa olla!

Pahasti pelkään, että ainakin  sukujuuret
löytyvät jostain Lapualta tai Nilsiästä.
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #28 : 22.11.08 - klo:13:56 »
Minä kun kuulin, että niitä Damaskoksen Malkamäkiä.