Kirjoittaja Aihe: Verokapina  (Luettu 62490 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Verokapina
« Vastaus #90 : 09.11.08 - klo:22:03 »
Kättä pirempää

Vapaaehtoistyön veroasioita käsittelee mm. kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (Kane), joka on perustettu valtioneuvoston asetuksella. Neuvottelukunta ei puutu tietenkään yksittäistapauksiin, mutta sen näkemykset otettaneen huomioon, kun säädöksiä tarkastellaan.

Asetuksen mukaan neuvottelukunnassa ovat edustettuina viranomaisten (eri ministeriöitä, Patentti- ja rekisterihallitus ja Verohallitus) lisäksi seuraavat tahot: yksi edustaja keskeisistä liikuntajärjestöistä, lapsi- ja nuorisojärjestöistä, taide- ja kulttuurijärjestöistä, sosiaali- ja terveysjärjestöistä, ympäristö- ja asukasjärjestöistä, ihmisoikeus- ja maahanmuuttajajärjestöistä sekä lisäksi yksi kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen edustaja ja kaksi elinkeinoelämän edustajaa.

Uskonnollisia yhteisöjä ei ole mahtunut mukaan.

Kanen toimintaa voi tutustua osoitteessa
http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Jarjestotjayhteisot/Neuvottelukunta
Sieltä käy ilmi myös verojaoston kokoonpano. Sivuilla on myös joitakin aineistoja.

Oikeusministeriön sivuilta voi poimia arvovaltaisia lausuntoja kansalaistoiminnan merkityksestä:

Yksi arvioitava asia on, onko hallituksen periaatepäätös riittävän järeä keino selkeyttää järjestöjen tilannetta ja yleishyödyllisten palveluiden asemaa. Tavoite on kuitenkin selvä. On hyvää hallintoa, että pelisäännöt ovat selkeät ja mahdollistavat järjestöjen toiminnan pitkäjänteisen suunnittelun (Leena Luhtanen, oikeusministeri, 2006)

Järjestöverotusta koskevaa lainsäädäntöä on vuosien mittaan yritetty useaan otteeseen tuloksetta avata. Nyt onkin korkea aika saada aikaan järkeviä uudistuksia, jotka tukevat kansalaisjärjestöjen toimintaedellytyksiä, eivät murenna niitä. On selvää, etteivät järjestöverotus tai järjestöille suunnattavat tuet voi saa vääristää kilpailua yhteiskunnassa. Mutta tällä hetkellä on olemassa ilmeinen riski, että esimerkiksi talkoo- ja vapaaehtoistyö tukahdutetaan verotuksella. Tämä olisi lyhytnäköistä ja suomalaisen yhteiskunnan kannalta erittäin vahingollista. (Tuija Brax, oikeusministeri, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen puheenjohtajien ja toiminnanjohtajien iltapäiväfoorumi. 26.8.2008)

Oleellista on, että viranomaisten toiminta on johdonmukaista ja ennustettavaa eivätkä viranomaisten tulkinnat ole ristiriidassa keskenään. (Pentti Arajärvi, selvitysmies, 2007)

Siitä vaan vaikuttamaan.

Mt

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Jäitä hattuun?
« Vastaus #91 : 09.11.08 - klo:22:38 »
Meidän pitäisi varmasti laittaa jäitä hattuun. Ihmemies tuo Petri Järveläinen! Vinoilee valtiovarainministerille toivotalkoista, vaikka kyse on aivan eri asiasta.

Jotta voisi kunnolla ottaa kantaa Aholansaaren veroasiaan, pitäisi saada verotarkastuskertomus luettavakseen. Tietenkin Aholansaaren taloudesta vastaava ja asiaa ymmärtävä (veroasioita ymmärtävät loistavat ainakin täällä foorumissa poissaolollaan) voisi valaista meitä muita, miten Aholansaari on arvonlisäverotuksessaan kirjannut talkoolaisten majoituksen ja ateriat. Aholansaari on arvonlisäverovelvollinen elinkeinotoimintansa osalta. Se on aivan oikein ja lainmukaista. Jos Aholansaari ei ole huomioinut arvonlisäverotuksessaan talkoolaisten ilmaisia aterioita ja majoitusta, on syyllistytty vakavaan laiminlyöntiin. Jos on vähennetty muille kuin talkoolaisille myydyistä majoitus- ja ateriapalveluista maksuun tulevista arvonlisäveroista aterioiden valmistustoiminnan ja majoitustoiminnan välittömiin ja välillisiin kustannuksiin sisältyvät arvonlisäverot huomioimatta ilman tarjottuja aterioita.  Tässä kohtaa laki on kaikille sama: yrityksille, yhdistyksille ja yhteisöille ml. säätiöt. Sillä ei ole talkootyön, eikä vapaaehtoisen kansalaistoiminnan kanssa mitään tekemistä. Saman ongelman eteen joutuvat lukuisat pienyrittäjtä, kun ottavat esim. yrityksestään tavaraa ja palveluita yksityistaloutensa käyttöön. Houkutus jättää asia kirjaamatta on suuri. Se on kuitenkin väärin. Onko Aholansaarenkin tapauksessa toimittu näin.

Se, että Aholansaari harjoittaa yleishyödyllistä toimintaa on fakta. Arvonlisäverotuksessa korostuu yleisperiaatteena, että kaikkia tahoja kohdellaan samalla lailla, ettei tule vääristymiä. Meidän on syytä muistaa, että majoitus- ja ateriatoiminnallaan Aholansaari kilpailee yksityisten elinkeinonharjoittajien kanssa. Siis silloin, kun myydään palveluja.

Nimi adressiin? Suosittelen kaikesta huolimatta. Mutta, onko meille kerrottu totuus asiasta? Politikointi asian ympärillä on tuomittavaa, varsinkin kun asiaperusteet ontuvat.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Jäitä hattuun?
« Vastaus #92 : 10.11.08 - klo:07:20 »
Lainaus käyttäjältä: "athv"
---on syyllistytty vakavaan laiminlyöntiin.

Oman laiminlyöntinsä on tunnustanut Savo-Karjalan verotoimisto:

Savo-Karjalan yritysverotoimiston veroasiantuntija Lauri Savander ei kommentoi yksittäistapauksia. Yleisellä tasolla hän kuitenkin kertoo, että järjestöjen verotukseen on kiinnitetty huomiota aikaisempaa enemmän.  Ennen niitä ei huomioitu tarpeeksi. Nyt teemme, mitä verolakien mukaan olisi pitänyt jo aiemminkin tehdä, hän kertoo.
(Lähde: Espoon seurakuntayhtymän lehti Esse 10.7.2008, sivu 3. Pdf-versio)

Verottajan laiminlyönnin maksaa Aholansaari ja sen lomautetut työntekijät. Viranomaisen toiminta ei tässä tapauksessa ole ollut ennustettavaa (mitä mm. Pentti Arajärvi pitää tärkeänä).

Mt

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Jäitä hattuun?
« Vastaus #93 : 10.11.08 - klo:09:05 »
Se, että ilmaiset ruoat ja ateriat viedään vasta verotarkastuksen yhteydessä arvonlisäveron piiriin, käy ilmi adressista. Se, että verottajan ei voida katsoa toimineen verolain vastaisesti, on tehty selväksi. Pointsi on se, että verolakia pitää muuttaa, koska käytännön seurauksena on talkootyön mahdollisuuksien vieminen sellaisena kuin sitä säätiöissä ja yhdistyksissä harjoitetaan. Tulee olla säädös, jonka mukaan yleishyödyllisten ja uskonnollisten säätiöiden ja yhdistysten talkootoiminta tulee olla täysin verovapaata silloinkin, kun se liittyy näiden harjoittamaan elinkeinotoimintaan, mikäli elinkeinotoimintaa ei harjoiteta yksinomaan taloudellisen voiton saavuttamiseksi vaan yleishyödyllisen toiminnan puitteiden rahoittamiseksi. Lisäksi ongelmana on verottajan takautuva toiminta. Mistä tämä verottajan herääminen, jonka se itse on raportoinut, ja miksi se kohdistuu juuri uskonnolliseen toimijaan? Pitää paikkansa, että Aholansaaressa on elinkeinoveron alaista toimintaa. Se on kyllä kilpailuasetelmassa esimerkiksi Tahko-Sparin kanssa. Kun katsotaan tilejä, Aholansaari ei ole missään aidossa kilpailutilanteessa Tahkogradin alueella toimivien vastaavien toimijoiden kanssa, joiden osakkaat saavat niiden toiminnasta taloudellisen hyödyn. Aholansaaren elinkeinotoiminta kohdennetaan saarella tapahtuvan hengellisen ja kasvatustoiminnan puitteiden ylläpitoon, säätiön osakkaat tai yksittäiset jäsenet eivät saa siitä itselleen taloudellista hyötyä. Näin Aholansaaren elinkeinotoiminnan liiketaloudellinen kilpailuluonne on niin ja näin. Henkilöllä, joka pitää oikeudenmukaisena sitä, että talkoolaisten ja siviilipalvelusmiesten majoittaminen ja ruokkiminen, josta on toimijalle menoa, luetaan verotettavaksi tuloksi, ei ole perusteita allekirjoittaa adressia. Tällöin ei huomata sitä, että talkootyö tuottaa yhteiskunnalle muuta kuin veronkeruun kautta mittavan taloudellisen hyödyn, muun muassa ihmisten hyvinvoinnin kautta. Edelleen rippi- ym. leirien alikatteisuus on ongelma. Kyseessä on uskonnonvapauslain tarkoittama uskonnonharjoitus, jonka yhteydessä tilin tekeminen on arveluttavaa. Verottaja voi sanoa, että eihän se talkootyötä verota. Mutta käyttäen sen omaa lähtökohtaa, kokonaisharkintaa, seuraus on talkoiden verottaminen ja tämän käytännön seuraus on se, että talkoiden järjestämiseen ei ole varaa.

Vaihtoehtoja toki on. Vapaaehtoistyö voidaan siirtää valtion tai yritysten rahoittamaksi toiminnaksi. Rahaa siinä ei sinänsä säästy nykyiseen tilanteeseen verrattuna.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Verokapina
« Vastaus #94 : 10.11.08 - klo:10:11 »
Verottajan tekemää virhettä ei 'maksa' kukaan. Verotukseen saadaan oikaisu valitusteitse. Valitus tehdään Lääninoikeuteen.
Luultavasti Aholansaaressa on verovalituksen teko menossa tai alkamassa.

Nrtistä imuroitua.
 'Yhdistykset ja säätiöt varpaillaan.' Veroasiantuntija Torsti Lakari KPMG:n vero-osastosta sanoo:
' Lisäksi ratkaisu on aina verovuosikohtainen, joten tämän vuoden päätös ei takaa, että on ensi vuonna samassa asemassa.'

Tuo lausunto osoittaa, ettei esim. Aholansaaren tilanne ole ennakkotapaus, jonka mukaan verotetaan jatkuvasti.
Jokaiselle  vuodelle  tulee uusi ohje ja uusi tulkinta.

Asia voi korjaantua säätämällä verolakiin muutos, kuten ylläovassa osiossa esitettiin.

Säätiö omistaa Aholansaaresta 1/3: Loput on Jenun perikunnalla.
Minulla on ollut sellainen sisäinen tuntuma: Tahko- yhtymä tms haluaa saaresta loput. Saari ajetaan verotuksella kuiviin, ettei se pysty ostamaan sitä loppuosaa.
Hirvitti kovasti kirjoittaa tuo, mutta 'kirjoitin minkä kirjoitin.'

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Maltti ja järki hoi!
« Vastaus #95 : 10.11.08 - klo:11:12 »
Olen seurannut tätä Aholansaaren verokapina keskustelua ja nyt tuli tilanne, että minunkin oli luotava kiireellä oma käyttäjätunnus, jotta voin kirjoittaa oman mielipiteeni. Athv:n kirjoitus kirvoitti toimimaan, koska siinä oli samansuuntaista ajattelua kuin itselläni.

Todellakin olisi jäiden hattuun laittamisen aika. Kapinoimmeko sitä vastaan, että Aholansaari maksaa veronsa kruunulle niin kuin lain mukaan kuuluu? Omat kokemukseni verotarkastuksesta ovat samansuuntaiset kuin Aholansaaren väellä. Ensinnäkin on yllätys joutua sen kohteeksi. Toiseksi verotarkastuksessa paljastuu lähes aina jotain oikaistavaa. Tämän olen myös yrittäjätovereilta monet kerrat kuullut. Se on siis aivan normaalia. Verolainsäädäntömme on niin monimutkainen ja usein muuttuva, ettei esim. tällainen pienyrittäjä, kuten minä, millään pysy perässä. Sen vuoksi ammattitaitoinen tili-ihminen on kullanarvoinen ja säästää monilta murheilta. Tässä jo aiemmin puhutin käyttämäni tilitoimiston väkeä tästä Aholansaaren asiasta. Hänkin kaipaili lisää tietoa voidakseen paremmin jotain lausua. Lehtijuttujen ja laajan kokemuksen perusteella hän esitteli arveluja tapahtuneesta ja puhui sen suuntaisesti kuin athv kirjoitti. Senkin hän lausui, että Aholansaaren kirjanpitoa hoitavien ja tarkastavien olisi pitänyt tämä tarkistaa ja varmistella, kun talkoolaisten majoittaminen ja ruokkiminen on ollut niin laajaa. Jälkikäteen voi aina tietysti viisastella. Mutta oliko kyse ammattitaidottomuudesta vai laiminlyönnistä. Tuskin kuitenkaan mistään tahallisesta. Jos verottaja ei tee verotarkastusta, kyse ei ole laiminlyönnistä, jos ei ole ollut aihetta epäillä esim. ilmiantojen tai muiden tarkastusten yhteydessä (esim. tavarantoimittajat) tulleiden seikkojen perusteella. Tässä kohdin nimimerkki mt on pahasti hakoteillä. Kyllä verovelvollisen ensisijainen vastuu ja tehtävä on hoitaa kirjanpitonsa ja veroilmoituksensa lain mukaan. Verotarkastus ei ole yrityksen tai muun verovelvollisen kohdalle automaattisesti osuva toimenpide. Toki mt. viittasi verottajan kommenttiin järjestöjen verotarkastusten laiminlyönnistä. Kolmannen sektorin ongelmalliset verotulkinnat ovat kuitenkin todennäköisesti jossain muussa kohdassa kuin arvonlisäverotuksen puolella.

Arvonlisäverotus on monimutkaista. Perusperiaatteet ovat yksinkertaiset, mutta sitten on paljon poikkeuksia. Niitä poikkeuksia on lakiin tehty tukkimaan porsaanreikiä. Sen vuoksi arvonlisäverojärjestelmä on paljon aukottomampi kuin esim. tuloverotus. Tilitoimistoni väki myös huomautti, että arvonlisäverojärjestelmä on EU-maissa kaikkein pisimmälle harmonisoitu verotuksen laji. Sitä ohjaavat lukuisat EU-direktiivit. Suomenkin arvonlisäverolaki on muuttunut EU-aikana monimutkaisemmaksi juuri direktiivien takia. Tosin tässä Aholansaaren tapauksessa todennäköisesti on kyse asioista, jotka on ollut säädelty jo ennen EU-aikaa Suomen laissa.

Arvonlisäverotus on yrittäjälle ja myös Aholansaarelle vain läpikulkuerä. Veron maksaa tavaroiden ja palveluiden lopullinen käyttäjä. Kuluttaja siis. Aholansaari on vain veron tilittäjä. Se, että sille määrätään maksettavaksi arvonlisäveroa näin jälkikäteen , johtuu siis käytännössä siitä, että se on vetänyt välistä. En väitä, että tahallaan. Pikemmin taitamattomuuttaan ja ymmärtämättömyyttään. Arvonlisäverotuksella ja muilla välillisillä veroilla (esim. alkoholi, tupakka ja polttoaineverot) yhteiskunta perii enemmän tuloja kansalta kuin tuloverotuksella. Se on helppo verotuksen muoto. Verovelvollinen, kuluttaja, ei tiedosta miten paljon hän maksaa veroa esim. ruokakaupassa asioidessaan. Nythän hallitus on esittänyt elintarvikkeiden arvonlisäveron laskemista 17 %:sta 12 %:iin. Oppositiopuolue SDP vastustaa tätä kiivaasti, koska se pelkää, että kauppa vetää alennuksen ainakin osittain välistä. Arvonlisäverotus on vasemmistopuolueiden lemmikki. Sillä on helppo kerätä valtiolle verotuloja, kun kansa ei huomaa sitä samalla lailla kuin tuloverotuksen pientäkin muutosta. Verothan on joka tapauksessa kerättävä tavalla toisella. Arvonlisäverojärjestelmää on EU-aikana kuulemma rassattu kiivaasti. Etenkin silloin, kun EU suurimpien maiden hallitukset ovat olleet sosialidemokraattivetoisia (Saksa, Ranska, Englanti). Sinällään SDP:n pelko on oikea, koska elintarvikekauppa on Suomessa liikaa kahden ketjun S ja K hallinnassa. S-ryhmän dominointi on totaalisempaa. Se määrää tahdin pellolta kuluttajan pöytään. Se on markkinajohtaja, kun viljelijälle myydään tuotantotarvikkeita, se on markkinajohtaja kun esim. vilja ostetaan viljelijältä, sillä on iso markkinaosuus eläinrehun valmistuksessa ja kaupassa. Kun sitten vielä S-ryhmä on suurin vähittäiskauppa, ei voi ihmetellä ruoan kallistumista ja S-ryhmän kykyä rakentaa ostospalatseja pienillekin paikkakunnille.  Kun vielä huomioidaan, että pitkälle samat luottamushenkilöt ovat S-ryhmän hallintoelimissä sekä lihan, viljan ja maidonjalostajien hallinnossa.  Arvonlisäveron alentaminen olisi varmasti Aholansaarellekin tervetullut asia, jos raaka-aineiden siis ruoanvalmistuksessa käytettyjen elintarvikkeiden hinnat todella laskevat. Sitä odotellessa…

Olen itse puoluepoliittisesti sitoutumaton. Edellä kerrottu huomioiden silti ihmetyttää, että täällä syytellään pääministeriä ja valtiovarainministeriä Aholansaaren verotakusta. Tai en tiedä syytteleekö muut kuin kirjanoppinut Järveläinen. Muut sitten vain peesaavat. Eikö meidän pitäisi olla tyytyväisiä, että pääministeri ja valtiovarainministeri eivät reagoi suoraan, kun verovelvollinen pyytää tekemään lain suhteen poikkeuksen yhden verovelvollisen kohdalla. Mihin se johtaisi, jos tällainen keittiön kautta vaikuttaminen, ilmeinen hyvä veli –systeemi toimisi yleisesti. Puolueiden kohdalla se toimii, mutta poliittiset puolueet ovatkin yhteiskunnan erityissuojeluksessa. Niillä on omat lakinsa. Puoluetuet sun muut. Ehkä se on demokratian etu. Niin kauan kuin kakki laillisia päämääriä ajavat puolueet ovat samalla viivalla. Sen sijaan voidaan tietysti harjoittaa kansalaisvaikuttamista kansanedustajien suuntaan, että kolmannen sektorin yleishyödylliset yhdistykset saisivat lisää poikkeuksia verolakeihin. Ja arvonlisäveroasiassa pitäisi kai vaikuttaa myös euroedustajiin. Kuinka todennäköistä sitten on, että poikkeuksia säädetään? Kuten athv mainitsee, arvonlisäverotuksessa lähdetään siitä, että kaikkia samansuuntaista toimintaa samalla lailla, jottei synny vääristymiä kilpailutilanteeseen. Sen vuoksi esim. seurakunnat maksavat arvonlisäveroa palkkaamansa kiinteistönhoitaja-puutarhuri-haudankaivajan työstä, koska yksityinen palveluntarjoaja joutuu maksamaan vastaavasta työsuorituksesta arvonlisäveron. Sama koskee esim. srk-talon keittiöhenkilökuntaa. Aivan pieni toiminta on euromääräisellä rajalla suljettu arvonlisäverotuksen puolelle. Tämän vahvistanee joku, joka tietää seurakuntien taloudenhoidosta.

Verottajan arvonlisäverotulkinnassa ei ole kyse siis talkootyön verottamisesta tai uskonharjoittamisen rajoittamisesta. Miksi rippikouluista ei ole peritty verottajan tarkastelun kestävää korvausta (vähintään kulut kattavaa). Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyö olisi voinut maksaa laskusta lopun. Lopputuloksena olisi ollut nuorelle sama kustannus, Aholansaarelle parempi korvaus ja Herättäjän halu tukea nuorten toimintaa olisi tapahtunut.

On turha selittää, että veroa ei saisi määrätä, kun ruokkimisesta ja majoittamisesta kertyy vain menoja. Tämä kertoo väitteen esittäjästä vain, että häneltä puuttuu alkeellinen verojärjestelmän taju. Jos menot vähentää verotuksessa, pitää tulopuolelle kertyä kirjattavaa. Meno tulon kohdalle –periaate on alkeellisinta kirjanpito-oppiakin. Jos Aholansaari on vähentänyt menot verotuksessa, vaikka niistä ei ole kertynyt tuloa, on nipistetty verottajan kakusta luvatta. Tämä pätee kaikkien verovelvollisten kohdalla. Talkootyötä voi tehdä myös niin, että maksaa majoituksesta ja ruokailusta sen aiheuttamat kustannukset. Yksi tukemisen muoto sekin. Tai sitten ruokailut ja majoittamiset voisi järjestää täysin erillään muusta ateria- ja majoituspalvelutoiminnasta. Talkoolaiset valmistaisivat erillisessä keittiössä itse ateriansa säätiön kaupasta hankkimista tarvikkeista (joita ei vähennetä elinkeinotoiminnan verotuksessa missään muotoa) ja majoitus hoidetaan erillisessä talkoolaisten majoitusrakennuksessa, jonka kaikki kulut jätetään vähentämättä elinkeinotoiminnan verotuksessa. Isä oli aikanaan 70-luvulla talkoissa Aholansaaressa ja nukkui ulkorakennuksessa, jossa samassa tilassa majoittui toistakymmentä miestä. Ei ollut kuin yksi lamppu katossa, ulkovessa ja lämmitys sähköpatterilla. Ehkä nykyajan talkoolaisilla onkin ollut liian hulppeat oltavat: majoitus ok, aamupala, kymmenkahvit, lounas, iltapäiväkahvit, päivällinen ja iltapala. Ehkä siitä olisi voinut jotakin maksaakin, ystäväkansaa jos ollaan. Maksaahan kotona loikoilukin? Silloin ei Aholansaarikaan olisi niin kovassa rahapulassa.

On vedottu  siihen, että verottaja puuttuu tässä ikiaikaiseen käytäntöön, jossa talkoolainen saa ruuan ja yösijan. Ero siihen talkootyöhön, jossa siinä kohtaa viitataan on kuitenkin siinä, että yösijan tarjoaja ja muonittaja ei vähennä kuluja verotuksessa. Jos Aholansaaressa olisi näin toimittu, ikiaikaisen menetelmän mukaan, ei oltaisi nyt tässä tilanteessa. On turha valittaa, että verottaja olisi muuttanut käytäntöään. Verottajan päätös näiden tarkastuksesta saatujen puutteellisten tietojen mukaan perustuu siihen käytäntöön ja lainsäädäntöön, joka on ollut vuosikymmeniä voimassa. Jos Aholansaaren toimijoille se selviää vasta verotarkastuksessa, ei ole verottajan vika. Siinä ei ole kyse muuttuneesta käytännöstä, jos verovelvollinen verotarkastuksen myötä ohjataan toimimaan normien mukaan. Olisi todella mielenkiintoista, jos joku ammatti-ihminen täällä selvittäisi tarkastuksen sisältöä.

Ei tehdä itsestämme lapsellisia. Tai harhaanjohdeta poliittisin vaikuttimin. Toimitaan mieluummin Aholansaaren hyväksi, maksetaan verot niin kuin kuuluu ja suunnataan katse tulevaisuuteen niin, ettei saaren arvokas toiminta vaarannu. Jaro Julkunen kirjoitti tästä hyvin viimeisimmässä HK:ssa.

Ja älkää olko vainoharhaisia. Ei verottajaa ohjaa Tahkon yrittäjät tai uskonnonvastaiset voimat. Jos laki on kaikille sama, ei voi tuollaista väittää. Ja tässä tapauksessa niin kaikesta päätellen on! Sinällään reaktio - vainoharhainen sellainen – muistuttaa omaa käytöstäni vastaavassa tilanteessa. Kun jälkiverot määrättiin. Se on inhimillistä. Mutta niin vain minäkin kovapäinen lopulta uskoin, kun asia minulle selitettiin.

Valittaa saa ja pitääkin päätöksestä. Jotta saadaan varmuus, että se on kaikilta osin oikea. Niillä tiedoilla ja olettamuksilla, jotka tapauksesta on esitetty, on todennäköistä, ettei päätös muutu. Ja jos muuttuu, ollaan onnellisia. Sitten kaikki ei olekaan ollut niin pahasti kuin tässä olen ounastellut.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Re: Jäitä hattuun?
« Vastaus #96 : 10.11.08 - klo:11:36 »
Lainaus käyttäjältä: "pj"
Pointsi on se, että verolakia pitää muuttaa, koska käytännön seurauksena on talkootyön mahdollisuuksien vieminen sellaisena kuin sitä säätiöissä ja yhdistyksissä harjoitetaan. Tulee olla säädös, jonka mukaan yleishyödyllisten ja uskonnollisten säätiöiden ja yhdistysten talkootoiminta tulee olla täysin verovapaata silloinkin, kun se liittyy näiden harjoittamaan elinkeinotoimintaan, mikäli elinkeinotoimintaa ei harjoiteta yksinomaan taloudellisen voiton saavuttamiseksi vaan yleishyödyllisen toiminnan puitteiden rahoittamiseksi.

Pitää paikkansa, että Aholansaaressa on elinkeinoveron alaista toimintaa. Se on kyllä kilpailuasetelmassa esimerkiksi Tahko-Sparin kanssa. Kun katsotaan tilejä, Aholansaari ei ole missään aidossa kilpailutilanteessa Tahkogradin alueella toimivien vastaavien toimijoiden kanssa, joiden osakkaat saavat niiden toiminnasta taloudellisen hyödyn. Aholansaaren elinkeinotoiminta kohdennetaan saarella tapahtuvan hengellisen ja kasvatustoiminnan puitteiden ylläpitoon, säätiön osakkaat tai yksittäiset jäsenet eivät saa siitä itselleen taloudellista hyötyä. Näin Aholansaaren elinkeinotoiminnan liiketaloudellinen kilpailuluonne on niin ja näin. Henkilöllä, joka pitää oikeudenmukaisena sitä, että talkoolaisten ja siviilipalvelusmiesten majoittaminen ja ruokkiminen, josta on toimijalle menoa, luetaan verotettavaksi tuloksi, ei ole perusteita allekirjoittaa adressia. Tällöin ei huomata sitä, että talkootyö tuottaa yhteiskunnalle muuta kuin veronkeruun kautta mittavan taloudellisen hyödyn, muun muassa ihmisten hyvinvoinnin kautta. Edelleen rippi- ym. leirien alikatteisuus on ongelma. Kyseessä on uskonnonvapauslain tarkoittama uskonnonharjoitus, jonka yhteydessä tilin tekeminen on arveluttavaa. Verottaja voi sanoa, että eihän se talkootyötä verota. Mutta käyttäen sen omaa lähtökohtaa, kokonaisharkintaa, seuraus on talkoiden verottaminen ja tämän käytännön seuraus on se, että talkoiden järjestämiseen ei ole varaa.

Vaihtoehtoja toki on. Vapaaehtoistyö voidaan siirtää valtion tai yritysten rahoittamaksi toiminnaksi. Rahaa siinä ei sinänsä säästy nykyiseen tilanteeseen verrattuna.

Jos harjoittaa toimintaa, joka kilpailee elinkeinotoiminnan kanssa kuten aholansaaren ateria- ja majoituspalvelut, on aivan turha kuvitella, että yhteiskunta antaisi yleishyödylliselle taholle eri vapauksia. Yksityinen pienyrittäjä tavoittelee vain elantoaan, ei taloudellista voittoa muuta kuin kattamaan pääomakulut ja riskit. Miksi hänen pitäisi kärsiä yleishyödyllisen tahon liiketoiminnan epäterveestä hinnoittelusta? Epäterveeseen hinnoitteluun päästään, kun toiminnasta ei tarvitse maksaa vastaavia veroja kuin yksityinen.

Myöskään sillä ei ole merkitystä, onko toiminta suurta vai pientä. Pieni toimijakin voi olla hintahäirikkö, joka vaarantaa suuren toimintaa. Laki suojelee yrittämistä. Ei se, että tulos käytetään yhteiseksi hyväksi, tee lain hengen mukaan mahdolliseksi sitä, että yksityisen etua vahingoitetaan. Tietenkin voidaan kysyä, pitääkö ajatusmallin olla näin kapitalistinen. Mutta jos on ikänsä ollut palkkatyössä, ei ymmärrä yrittäjän osaa.

Hauska väite, ettei talkoiden järjestämiseen ole varaa. Silloin ei kirjoittaja ymmärrä, mitä talkoot ovat. Talkoolaisen majoituksen ja tarjoilun kulut työnteettäjälle pitää olla alle sen tason, mikä työstä saatu hyöty on. Kirjoittaja vaatii tässä verottajaa mukaa talkoisiin, jotta talkoolainen saisi suuremman edun. Ei aholansaari saa yhtään vähempää etua, jos teet sen verran töitä talkoissa kuin aiemminkin ja maksat ystäväkansaan kuuluvana kohtuullisen korvauksen ylitsevuotavasta tarjoilusta ja ihanasta majoituksesta.

Kansalaistoiminta ei saisi olla näin omaan napaan tuijottamista.


* Muokkasin tekstin normaaleina virkkeinä kirjoitetuiksi eli isolla kirjoittamisen pois. Yrittäjäkörtti: Älä siis huuda = kirjoita kaikkea isolla. Epäasiallisuuden lisäksi sellaista on tosi työlästä yrittää lukea. Painokas tekstisi vesittyy siitä. - ylläpitäjä *

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Järkeä, malttia ja muuta
« Vastaus #97 : 10.11.08 - klo:11:48 »
Painoinpa väärää nappia, joten nimelleni tuli vain tuo äskeinen viesti. [Poistin sen, pelkkää lainausta olleen viestin. - ylläpitäjä]

Myös syyttelyiden miettimisessä on syytä painaa jäitä hattuun. Ei pääministeriä tai valtiovarainministeriä ole katsottu syyttelyn kohteeksi muuta kuin kahdessa yllä olevassa viestissä. Kumpaakin tahoa on asiassa lähestytty, koska lainsäädäntö, johon on ajateltu tarvittavan muutosta, on heidän vastuullaan ja asiassa uskotaan tarvittavan hallituksen toimia.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Anteeksi
« Vastaus #98 : 10.11.08 - klo:12:36 »
Anteeksi se isoilla kirjaimilla kirjoittelu. En ole kovin tottunut foorumin käyttäjä. Hyvä, että opastetaan tavoille.

Pj:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että syyttely ei johda mihinkään. En vaadi kenenkään vastuuseen laittamista, koska ymmärrän tilanteen vaikeuden ja outouden. Sen takia yritinkin kiivaassa viestissäni vedota eteenpäin katsomiseen.

On aivan oikein vedota päättäjiin, mutta turha heidän syyttelynsä ei ole asiallista. Ehkä luin liikaa Järveläisen blogia...

Hallituksella on valtaa, mutta kuten totesin aiemmin EU-lainsäädäntö saattaa asettaa omia rajoitteitaan. Samoin verovelvollisten yhdenvertaisuusperiaatteen noudattaminen. Sen sijaan yhteiskunnan tulisi miettiä, miten se tukisi kolmatta sektoria siinä arvokkaassa työssä, jota se tekee meidän kaikkien hyväksi. Niin kuin Aholansaaressa. Yhteistyön lisääminen viranomaisten ja kolmannen sektorin välillä lienee oikea tie. Aholansaaren kohdalla erikoistuminen on ase. Me körttikansa emme voi kilpailla Tahkon kylpylöiden, rinteiden, kapakoiden yms. kanssa niiden omilla aseilla. Meillä pitää olla jotakin muuta tarjottavaa ihmiselle. Toki niinkin, että voi siinä seurojen ym. välissä pulahtaa kylpylässä tai viilettää rinteillä. Mutta pitää olla sellaisia vetovoimatekijöitä, jotka houkuttelevat saareen, vaikka hintataso olisi sama - tai korkeampikin - kuin Tahkolla. Ja verot hoidettaisiin niin kuin muutkin. Eikö meillä ole ne vetovoimatekijät valmiina? Jokainen Paavon pirtissä hiljentynyt sen tietää. Se on vain saatava ihmisten tietoon. Sitä on varmasti yritetty, eikä huonosti lainkaan mielestäni. Ponnistuksia voi jatkaa. Siinä ystäväkansalle myös tukemisen sarkaa. Omia lomia olen joskus viettänyt pidempäänkin Aholansaaressa. Aina olen ollut tyytyväinen. Pitää tehdä vielä parannusta siinäkin asiassa - ja käydä useammin. Viipyä ja maksaa.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Pääministerin ja valtiovarainministerin haukkumisesta
« Vastaus #99 : 10.11.08 - klo:12:45 »
Lainaus käyttäjältä: "pj"
Erittäin hyvä, että nimilistaa kerätään ja asiasta keskustellaan. Toivottavasti nimiä tulee tuhansia.

Olen selostanut  kokemuksia ministereiden reaktioista kirjoituksessa Erään taistelun kuvaus osoitteessa http://petjar.blogspot.com Kirjoituksessa on myös alkuperäinen pääministerille osoitettu kirje.


Kaikille muistutukseksi, missä kohtaa pääministerille ja valtiovarainministerille on naljailtu. Ja osoitettu aatteen paloa, jonka kantavia voimia ovat kaunaisuus ja kateus. Suora lainaus Järveläisen blogista:

"Ja kyse on vaalien alla tehdystä verotushämäyksestä, johon toivo perustuu.

Olen kummissani siitä, että toivolla ja talkoilla vaalivoittoon yltäneellä taholla ei ole kolmannen sektorin talkootyöhön edes sellaista kiinnostusta, että todettaisiin nopeahkosti saaduksi käyttöön toimitetut tiedot. Suu puhuu mitä puhuu. Kädet toimivat toisin kuin lauseet väittävät.

Talkoolaisten puheet ovat vähäisiä ja teot suuria. Poliitikkojen puheet ovat suuria ja teot vähäisiä."

Kyseiseen blogiin viitataan myös Aholansaari -adressin alkulehdellä. Syyllistyykö körttikansa ajattelemattomuuttaan epäasialliseen käytökseen peesaamalla ko. blogia? Olisiko körttikansalle syytä tehdä ammattilaisen voimin jonkinlainen meriselitys Aholansaaren verotarkastuksesta? Ollaanko se körttikansalle velkaa vai ei? Tällaisia kysymyksiä vilisee mielessä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Anteeksi
« Vastaus #100 : 10.11.08 - klo:12:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Anteeksi se isoilla kirjaimilla kirjoittelu. En ole kovin tottunut foorumin käyttäjä. Hyvä, että opastetaan tavoille.

Pj:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että syyttely ei johda mihinkään. En vaadi kenenkään vastuuseen laittamista, koska ymmärrän tilanteen vaikeuden ja outouden. Sen takia yritinkin kiivaassa viestissäni vedota eteenpäin katsomiseen.

On aivan oikein vedota päättäjiin, mutta turha heidän syyttelynsä ei ole asiallista. Ehkä luin liikaa Järveläisen blogia...

Hallituksella on valtaa, mutta kuten totesin aiemmin EU-lainsäädäntö saattaa asettaa omia rajoitteitaan. Samoin verovelvollisten yhdenvertaisuusperiaatteen noudattaminen. Sen sijaan yhteiskunnan tulisi miettiä, miten se tukisi kolmatta sektoria siinä arvokkaassa työssä, jota se tekee meidän kaikkien hyväksi. Niin kuin Aholansaaressa. Yhteistyön lisääminen viranomaisten ja kolmannen sektorin välillä lienee oikea tie. Aholansaaren kohdalla erikoistuminen on ase. Me körttikansa emme voi kilpailla Tahkon kylpylöiden, rinteiden, kapakoiden yms. kanssa niiden omilla aseilla. Meillä pitää olla jotakin muuta tarjottavaa ihmiselle. Toki niinkin, että voi siinä seurojen ym. välissä pulahtaa kylpylässä tai viilettää rinteillä. Mutta pitää olla sellaisia vetovoimatekijöitä, jotka houkuttelevat saareen, vaikka hintataso olisi sama - tai korkeampikin - kuin Tahkolla. Ja verot hoidettaisiin niin kuin muutkin. Eikö meillä ole ne vetovoimatekijät valmiina? Jokainen Paavon pirtissä hiljentynyt sen tietää. Se on vain saatava ihmisten tietoon. Sitä on varmasti yritetty, eikä huonosti lainkaan mielestäni. Ponnistuksia voi jatkaa. Siinä ystäväkansalle myös tukemisen sarkaa. Omia lomia olen joskus viettänyt pidempäänkin Aholansaaressa. Aina olen ollut tyytyväinen. Pitää tehdä vielä parannusta siinäkin asiassa - ja käydä useammin. Viipyä ja maksaa.


Näen asian hiukan toisin. Emme kilpaile Tahkon busineksien kanssa millään muodoin, vaan meillä on ihan oma asikassegmenttimeme, jota Tahko ei edes tavoittele. Meidän kustannusrakenne on sikäli edullisempi, ettei meidän tarvitse osallistua yrittäjävoittoon ym kustannuksiin. Toisaalta meillä on suurena haittana saarisijainti ja sen mm venemaksun muodossa tuomat haitat. Jos meiltä menee illalla Tahkolle joutuu uimaan takaisin.


Toisaalta mitä tulee talkoisiin, niin niihin on ikiaikaisesti kuulunut se, että talkoiden teettäjä hoitaa muonituksen ja majoituksen. Talkoolaiset maksavat matkansa itse. Muu homma ei ole talkoota.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Ikiaikaisesta tavasta vielä
« Vastaus #101 : 10.11.08 - klo:12:59 »
Kirjoitin alla olevan aiempaan viestiini tänään. Epäilen yhä, että Aholansaaren ikiaikainen tapa  ei ole ihan ikiaikainen tapa.

"On vedottu siihen, että verottaja puuttuu tässä ikiaikaiseen käytäntöön, jossa talkoolainen saa ruuan ja yösijan. Ero siihen talkootyöhön, jossa siinä kohtaa viitataan on kuitenkin siinä, että yösijan tarjoaja ja muonittaja ei vähennä kuluja verotuksessa. Jos Aholansaaressa olisi näin toimittu, ikiaikaisen menetelmän mukaan, ei oltaisi nyt tässä tilanteessa."

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Yrittäjäkörtille
« Vastaus #102 : 10.11.08 - klo:13:48 »
Siinä blogissa totean muuten, että körttifoorumin keskustelu ja adressin keruu on minusta riippumatonta. Myöhemmin blogin merkitseminen adressin yhteyteen johtunee siitä, että blogissa on ne kaksi kirjettä, joissa verotusasiaa koskeva näkemys on ilmaistu. Huomautukseni poliitikkojen toiminnasta ovat yksilön kokemuksen kuvauksia. Miksi ne eivät saisi olla tiedossa. Ei ole niin, että kirjoitus velvoittaa lukijaansa ajattelemaan samalla tavalla eikä sitä voida tulkita joksikin körttikansan yhteiseksi julkilausumaksi.

Minäkään en kuulu mihinkään puolueeseen. Sikäli seison sanojen takana, että minua harmitti se, että kun yhteisöllisyyden lisäämisestä ja talkoista puhutaan ja sitten konkreettisessa näihin teemoihin liittyvässä asiassa lähestytään, asiaan reagoidaan kuten reagoidaan. Syntyy vaikutelma, että asioista ei ollakaan kiinnostuneita. Hermostuin, okei sama suotakoon sinullekin, toivottavasti molempien päreet ovat nyt riittävästi kuohahtaneet. En kehota ketään ajattelemaan, kuten itse ajattelen, mutta en myöskään katso, että näkemykseni olisi asiaton. Luultavasti jossakin mainostoimistossa tehty toivotalkoo-kampanja ei myöskään ole mielestäni aivan eri asia kuin ns. kansalaisyhteiskunnan talkooperinne. Mielestäni tällainen kampanja lainaa suomalaisessa yhteiskunnassa luotua perinnettä poliittisiin käyttötarkoituksiin. Reagoimattomuuteen liittyvän hermostumisen lisäksi tämä asia suoraan sanoen lähinnä hymyilyttää minua, mutta ei aiheuta syyttelyiden kokemusta. Eiköhän kampaanjaan liittynyt ilmiselvää ironiaakin, joten hymyillään kun tavataan, voi todeta. Kaiken lisäksi, asiahan voi olla hyväksi talkootoiminnalle, jos sitä poliitikot pitävät niin keskeisenä tekijänä, että käyttävät sitä vaalivalttina. Perusteltua näkemystäni verokevennysteemasta en tässä lähde käsittelemään seikkaperäisemmin. Hyvä veli -järjestelmä ei istu tähän kuvioon. En ole sen paremmin pääministerin kuin valtiovarainministerin tuttava. Kyse on kyllä ihan normaalista kansalaisvaikuttamisesta.

Mitä tulee  talkooasiaan, niin yksi tapa tietenkin järjestää alvin ja alvittoman toiminnan suhde on rajata nämä toiminnot eri tiloihin. Se on käytännössä hankalaa, kun asian voisi saada määritelmien avullakin toisenlaiseksi määrittelemällä niin, että talkoolaisille ja siviilipalvelusmiehille tarjotut ateriat ja majoitus eivät ole elinkeinotoiminnan piiriin kuuluvia vaikka ne tehdäänkin organisaatiossa, jossa on elinkeinotoimintaa. Maksaminen talkoiden aikaisesta ruoasta ja majoituksesta pyyhkisi uskoakseni ainakin nuoret talkoolaiset ja pienillä eläkkeillä elävät toiminnan piiristä pois vaikka maksu olisikin kohtuullinen. Lisäksi tällä puolella voitaisiin lausua, että Aholansaari on hintahäirikkö, koska ei peri alueella elävien majoitus- ja ravitsemusliikkeiden taksoja, jotka tietenkin perustuvat kustannuslaskentaan, vaan alhaisempia taksoja. Rippileireihin liittyy se ongelma, että ne eivät ole kilpailutuotteita vaan uskonnonharjoitusta. Jos rippikoululaisten vanhemmille sanotaan, että maksoitte rippikoulusta liian vähän, tämä tuntuu oudolta. Sinänsä asioista, joita esität verotusperiaatteista, minulla ei ole erilaisia käsityksiä niiden nykytilanteesta kuin esität. EU-lainsäädäntö luo vielä omat koukeronsa asiaan.

Voi olla, että tämän tyyppiset asiat herättävät vainoharhaisuutta. Vainoharhaisuuden kokemus edellyttää kuitenkin väärin kuvitellun tarkoituksen olettamisen sille, joka on toiminut ko. tavalla. Sen sijaan seurausten arvioiminen ei ole vainoharhaisuutta. Osaltani olen esittänyt mielipiteenäni, että seurauksena on kolmannen sektorin tukahtuminen ja lisäksi olen sanonut, että voidaan vähintäänkin esittää kysymys, onko kyseessä rikoslain 17. luvussa kuvattu toiminta tai vähintäänkin sen yritys. Vainoharhaisuus olisi sitä, että toteaisi verottajan tietoisena tarkoituksena olleen jotakin tällaista.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Vielä aiheesta
« Vastaus #103 : 10.11.08 - klo:14:23 »
Ensinnäkin en ole havainnut pj:n kirjoituksissa vainoharhaisia piirteitä. Joidenkin muiden kyllä. Ja kuten kirjoitin, tunnistan vainoharhaiset ajatukset myös omassa käytöksessäni yritykseeni aikanan kohdistuneen verotarkastuken aikana. Eli ymmärrän hyvin, että niitä tässäkin kohdin tulee esiin. Niistä olisi kuitenkin päästävä irti ja suunnattava katse tulevaan ystävien tuella kenties.

PJ on varmasti oikeasti, että kumpainenkin on nyt polttanut päreensä riittävästi. Kirjoituksesi oli rakentava ja maltillinen. Kaikki puolueiden vaalikampanjat ovat nykyisin mainostoimistovetoisia ja usein päälleliimatun makuisia ajatuksia täynnä. Kokoomus ei ole siinä suhteessa parempi tai pahempi muita. Sinällään kehotus talkoisiin, yhteisöllisyyden lisäämiseen ja yhteisvastuuseen on oikea. Ja on aivan totta, kuten PJ kirjoitti, että parhaimmillaan tämä voi tehdä talkoista hieman tunnetumman ja muodikkaamman asian.

En itsekään pidä järkevänä sitä, että talkoolaisten muonitus ja majoitus hoidettaisiin muissa tiloissa. Samaan ruokapöytään vaan. Mutta verottajan suuntaan pitää asiat hoitaa niin kuin nyt verotarkastuksessa ohjataan. Kunnes laki ja verohallituksen ohjeet muuta määräävät.  En myöskään halua millään muotoa väheksyä Aholansaaressa talkoita tehneiden työpanosta. En kädentaitajien tai vaikkapa seurapuhujien roolia. Ja kuten kirjoitin, kotona loikoilukin maksaa. Voisi miettiä tarvitseeko esim. kaikkien tarjoilujen olla saajalleen ilmaisia. Ei talkoolaisten mielestäni tarvitse tyytyä vähempään kuin muidenkaan saaressa aterioivien ja yöpyvien. Ei siis pakosta hernekeitto ja näkkäri linjaa. Mutta kohtuullinen välimuoto tähän olisi varmasti harkittavissa.  

Ei rippileiriläisten vanhemmille voi mennä sanomaan, että lapsenne sai liian halvan leirin. Se on aivan selvää. Hinnoittelu pitää jatkossa olla kuitenkin sellaista, että se kestää verottajan tarkastelun. Herättäjän nuorisotyö voi maksaa osan Aholansaaren laskusta. Ja vanhemammat loput. Tai jotain vastaavaa.

On mielestäni arvokasta, että Aholansaareen luotuja puitteita ja osaamista myydään elinkeinotoiminnan muodossa. Näin toimien kannetaan vastuuta siitä leiviskästä, jonka ystäväkansa on työllään ja rahalahjoituksillaan siihen kekoon kantanut. Tuotto ohjataan tietenkin säätiön ja HY:n toimintaa palvelevaan toimintaan. Silloin ei pidä rahan päälle sylkeä. Ja kun vielä hoidetaan ne yhteiskunnan velvoitteet niin kuin kruunu määrää.

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Yrittäjäkörtille
« Vastaus #104 : 10.11.08 - klo:14:28 »
Kuule, sun kanssassas on hauska vääntää vähän kättä. Nyt täytyy kuitenkin siirtyä hoitamaan toista toimistoa. Jatketaan!